Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  90 20492
På hytta mi i sommer var jeg ute og gikk en tur rundt i skogen. (blir litt rastløs der noen ganger) Tenkte jeg skulle skjekke ut en gammel lastebil som skulle stå der et sted. Fant lastebilen, men jeg skulle ta en snarvei hjemmover over en liten fjell kneik.
Men på vei oppover så jeg noe jeg trodde var starten på en slags gruve Fjellet bula innover liksom. Men det viste seg faktisk og være en kamuflert dør som ledet inn til et rom på rundt 5-7 km2.
Veggen og døra var kamuflert av hvit isopor som var skjært ut som stein og så malt med brun maling. Inne i rommet var det veldig mørtk og kaldt. Så heller ikke mye av hva som var inni der grunnet dårlig lys. Bare no plank og en plastpose.

Lurer fælt på hva det ha kan blitt brukt til, forslag?

Lastebilen.
http://i63.photobucket.com/albums/h153/truls0206/DSC00832.jpg

Bak grana er inngangen.
http://i63.photobucket.com/albums/h153/truls0206/DSC00838.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h153/truls0206/DSC00837.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h153/truls0206/DSC00836.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h153/truls0206/DSC00833.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h153/truls0206/DSC00834.jpg

http://i63.photobucket.com/albums/h153/truls0206/DSC00835.jpg
Sist endret av Hjelpestikker; 14. november 2007 kl. 17:51.
Det var her G.W Bush planla 9/11.
Dæven, hvor ligger hytta di? Det der burde sjekkes ut midtpå natta
Sitat av Scr0tum
Dæven, hvor ligger hytta di? Det der burde sjekkes ut midtpå natta
Vis hele sitatet...
Natta? Skal finne fram dit og da. Går ikke sti dit.
Minner mistenkelig mye om the hatch fra Lost Det sto ikke 4 8 15 16 23 42 gravert inn et sted?
Sitat av Hjelpestikker
Natta? Skal finne fram dit og da. Går ikke sti dit.
Vis hele sitatet...
Natta? selvfølgelig! det gjør det enda skumlere Nå mente jeg fylke / by da
Det der er bare en vinkjeller...
1. Hvor ligger det?
2. Sikker på at rommet var på 2-5 KVADRATKILOMETER? :O
Sist endret av bendiks; 14. november 2007 kl. 19:03.
Sitat av max-mekka
1. Hvor ligger det?
2. Sikker på at rommet var på 2-5 KVADRATMETER? :O
Vis hele sitatet...
1. Klokkarstua, Hurum kommune
2. Var vel mere rundt 5 Kvadratmeter
Går det ikke an å ta kontakt med komunen å høra hva de har å si om dette da?
Damn, så tøfft!
Kansje noe under krigen? ser velldig gammelt ut..
Ville anta at det er et gammelt tilfluktsrom fra krigen. Hvor man kunne hjemme seg i korte perioder når det ble nødvendig. Evt kanskje et lager for div forsyninger
Sitat av l2s
Går det ikke an å ta kontakt med komunen å høra hva de har å si om dette da?
Vis hele sitatet...
Nja, trokke jeg gidder ta meg bryet, men hørte med nærmeste bebodde og de ante ingen ting.
Hvordan vet du hvor stort det er, har du turt å gå inn der med lommelykt?
Sist endret av disaster master; 14. november 2007 kl. 18:35.
Sitat av disaster master
Hvordan vet du hvor stort det er, har du turt å gå inn der med lommelykt?
Vis hele sitatet...
Er ikke zikker på størrelse men hver dag på jobben nå i ett år har jeg lagt varmekabler på 5km2. bad og mener og huske at rommet var ca like stort. Følte meg rundt veggene.
Sikkert noe så kjedelig som en potetkjeller.
Sitat av capital_g
Sikkert noe så kjedelig som en potetkjeller.
Vis hele sitatet...
Potetkjeller-mannen må da vere velldig redd for at noen skal finne potetkjelleren og stjele alle potetene.
Sitat av capital_g
Sikkert noe så kjedelig som en potetkjeller.
Vis hele sitatet...
Får ikke helt det til og stemme. Nærmeste beboelse er ca 3km unna.
Sitat av Hjelpestikker
Får ikke helt det til og stemme. Nærmeste beboelse er ca 3km unna.
Vis hele sitatet...
Potetkjeller-mannen var som sagt velldig redd for potetene sine.
Sist endret av PolkagrisLaila; 14. november 2007 kl. 19:07. Grunn: Beklager.
Sitat av Rexxar
Ville anta at det er et gammelt tilfluktsrom fra krigen. Hvor man kunne hjemme seg i korte perioder når det ble nødvendig. Evt kanskje et lager for div forsyninger
Vis hele sitatet...
Jo kanskje, men synes ikke det stemmer helt med den isoporen på døren. Trodde ikke det var så utbredt matriale på den tiden?

Men meget interesangt uansett! Ser jo ut som det har forfallt litt, flere av "steinene" har jo fallt av og malingen har flasset litt, så tror ikke det har vært i bruk på et par år hvertfall!
Kanskje det har vært et bomberom ? :P
Sitat av Kiy0shi
Kanskje det har vært et bomberom ? :P
Vis hele sitatet...
Ja, men døra virker så skjør til det formålet. Da ser jeg det mer sansynlig at det er enten et tilfluktsrom(ikke som bomberom, men bokstaveligtalt et tilfluktsrom som i "et hjemmested"), eller et lager?
Sist endret av Petter Pan; 14. november 2007 kl. 19:15.
Hmm.. De startet ikke kommersiell produksjon av isopor før i 1933, så det kan tenkes at dette rommet er kamuflert etter andre verdenskrig. Isåfall kan man jo sette et stort spørsmålstegn ved hva noen skulle skjule inni et slikt rom - når det ikke er krig...

Isoporens historie:
http://inventors.about.com/library/i...olystyrene.htm

Var det absolutt ingenting inni rommet, foruten plank + plastpose? Ta med deg en lommelykt og løft på alle stener inni der. Når noen først kamuflerer døra med isopor, så regner jeg med at de sannsynligvis også gjemmer det som er inni rommet ganske bra...
Kanskje det er et rom som ble brukt til hemmelig hjemmebrent produksjon... Har hørt om flere bittesmå godt skjulte hytter som ble brukt til det på 80-90 tallet
Sitat av nerga
Kanskje det er et rom som ble brukt til hemmelig hjemmebrent produksjon... Har hørt om flere bittesmå godt skjulte hytter som ble brukt til det på 80-90 tallet
Vis hele sitatet...
Ja, det jeg og tenkte,.. er nokk det mest sansynlige!
Tror enten det er snakk om hule fot skjuling av hjemmebrent eller smuglervarer. Veit du om bilen har en sammenheng med hulen. I såfall styrkes jo teorien om at det var noe som ble fraktet ut eller inn av skogen. Kanskje hule for skjuling av tyske krikgsskatter? Innerst i hulen er det en treeske full av gullbarer som en eller annen tysk soldat prøvde å smugle ut av Norge. Dessverre for han ble han skutt og gravd ned, og bilen han hadde rappet står igjen (Selvfølgelig bare løse tanker)
Sitat av Ozzfan
Tror enten det er snakk om hule fot skjuling av hjemmebrent eller smuglervarer. Veit du om bilen har en sammenheng med hulen. I såfall styrkes jo teorien om at det var noe som ble fraktet ut eller inn av skogen. Kanskje hule for skjuling av tyske krikgsskatter? Innerst i hulen er det en treeske full av gullbarer som en eller annen tysk soldat prøvde å smugle ut av Norge. Dessverre for han ble han skutt og gravd ned, og bilen han hadde rappet står igjen (Selvfølgelig bare løse tanker)
Vis hele sitatet...
Tror nokk uansett hulen er tom nå
Sist endret av Petter Pan; 14. november 2007 kl. 19:35.
Kan være noe nazi gull, som har på et mystisk vis tatt veien opp til norge. Hvem vet, kanskje det ligger 3,7 tonn gull der inne?
Sitat av l2s
Kan være noe nazi gull, som har på et mystisk vis tatt veien opp til norge. Hvem vet, kanskje det ligger 3,7 tonn gull der inne?
Vis hele sitatet...
haha tenke seg til det... Hvis det skjer blir jeg sur :P

OT : Kanskje det rett og slett var en "elskovs-bås" hvor de som hadde "ei på skauen" kunne ta seg en tur?
du har vell ikke hørt noe historier om hjemme brenning osv fra de du kjøpe hytta av eller noe da? kan jo hende det har vært et hus eller noe som er blitt revet rundt der og rommet der var uthuset
Finner du gull, så deler du med oss andre!
Sitat av Stormen
Vis hele sitatet...
Oi, det var virkelig godt jeg fikk med meg denne artikkelen. Den hadde mye med hva som befinner seg i rommet å gjøre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bomberom har den merkelege eigenskapen at dei stortsett er et byfenomen. At det er et bomberom i grisgrendte strøk, heile 3km frå bebyggelse er *utenkelig* av fleire grunner.
Er mulig at det kan være et tilflukt sted av no slag, men rart siden det er godt unna bebyggelse. Inngangen virker også solid bygd. Jern dør, jern dørkarm og betong (med armering? regner med det.) som vegg. Skulle gjerne skjekka rommet ut nærmere. Men er aldri på hytta der om sommeren (sommer hytte), men kunne jo tatt en dagstur en helg eller noe...

Grunnen til at jeg ikke skjekka ut mere når jeg først var der er at jeg var "på farta" Hadde bare mob kamera og ligther som lys, gadd ikke hente lommelykt.
Kunne jo seff laga fakkel (etterpåsmart)
Du får gå neste år og gi oss mer info

Det er spennende med slike ting, fantasien løper løpsk
Fyr med lommelykt, lag fakler bruk blitz, whatever, neste gang. Er spent på hva som er der
Sist endret av random16454; 14. november 2007 kl. 20:47.
Kansje det er et sinnsykt torturkammer. Hadde jeg funnet et slikt rom i skauen hadde jeg seriøst blitt litt freaket ut :P Men fy søren så interessant!
Hva med en god, gammel nazibunkers? Døren så noe svak ut, men bare slenger det ut...
Det er mange muligheter for hva dette kan ha blitt brukt till...kansje en ulovlig forening? Eller radiosentral under andre verdenskrig? Mulighetene er mange...
Nazibunker på 5 kvm? Da setter jeg heller penga mine på at det er en arbeidsbrakke for et lag med polske bygningsarbeidere ;-)

Forresten, et annet spørsmål:

Inne i hulen ligger det et tomt malingsspann. Samtidig er utgangen delvis hvitmalt - tilsynelatende etter at kamuflasjedøren ble satt inn, fordi det er ikke noe maling på kamuflasjedøren.

Hvorfor maler noen mesteparten av inngangen hvit - og setter så inn en kamuflasjedør? Hvorfor ble inngangen hvitmalt i det hele tatt?

Eller er det en slags lim kanskje?

Forresten, jeg behandlet det mørke bildet i Photoshop for å se hva som skjulte seg i bakgrunnen av det sorte:


...dessverre ser man ganske lite, foruten det maling/lim-spannet.
Sist endret av Stormen; 14. november 2007 kl. 21:47.
Jeg skal forklare hva dette er. Jeg bor i Hurum kommune selv. Dette er en bunker som Milorg soldatene bygde som skjulested for nazistene. Naboen min (som er over 80) er en av de siste medlemmene av "gutta på skauen" som var med på å bygge dette. I 10. klasse lagde vi en film om "Gutta på skauen" og deres kamp mot nazistene i søndre Hurum.
Her har jeg vært mange ganger. Det finnes også flere "bunkere" og rester av gamle trehytter fra krigens dager.
Poenget med slike bunkere var å gjemme seg selv, forsyninger og sprengstoff og ammunisjon.

Bare kontakt Hurum Historielag hvis du ikke tror meg!
Sist endret av SameGeriljaen; 14. november 2007 kl. 21:50.
Det første som slår meg er enten lager, HB-bod eller "super hemmelig klubbhus hvor jenter er forbudt"
(Selv om det da blir en særdeles gjennomført "super hemmelig klubbhus hvor jenter er forbudt" siden det heller er sjelden at barn har kjennskap og midler til å mure av en slik åpning)

Men man skall vel heller ikke se bort ifra at det er noe fra krigen. Om ikke en bunker, så knaske et lager? Isoporen på døra kan jo ha blidt satt på når som helst?

Du kunne ikke brukt blitz når du var dær inne da?

Edit:
Burde begynne å trykke F5 før jeg poster... God info, SameGeriljaen.
Sist endret av grudgE; 14. november 2007 kl. 21:53.
Sitat av SameGeriljaen
Jeg skal forklare hva dette er. Jeg bor i Hurum kommune selv. Dette er en bunker som Milorg soldatene bygde som skjulested for nazistene.
Vis hele sitatet...
Endelig noen som ikke gjetter hemningsløst
Interessant å tenke over hva det kan ha vært eller er, hadde en gang en "lignende oppdagelse" her i traktene, men etter litt research fant jeg ut av at det blei brukt til å oppbevare dynamit og redskap fra skog og veiarbeid. Fra veldig, veldig langt tilbake.
Garantert noe fra krigen. Er sykt mye sånt i bygda der jeg bor. Jævlig kult å gå inne i. Ser mye rart ifra krigen.. jernsenger, stativ for maskingevær, gamle blad ol.

Jeg satser en femmer på at det er et lagerom/tilfluktsrom fra krigen.
Nå kan folk slutte å gjette..
Lokalkjente har jo alt funnet ut hva dette er!
(Mistenker at folk kun svarer på førstesida)
yes dette er en bunker...og du burde ikke gå inn i den grunnen er att den kan rase! jeg har vert i flere gammle bunkere,angrer litt,men da hvar jeg som sagt veldig liten
Sitat av Stormen
Nazibunker på 5 kvm? Da setter jeg heller penga mine på at det er en arbeidsbrakke for et lag med polske bygningsarbeidere ;-)

Forresten, et annet spørsmål:

Inne i hulen ligger det et tomt malingsspann. Samtidig er utgangen delvis hvitmalt - tilsynelatende etter at kamuflasjedøren ble satt inn, fordi det er ikke noe maling på kamuflasjedøren.

Hvorfor maler noen mesteparten av inngangen hvit - og setter så inn en kamuflasjedør? Hvorfor ble inngangen hvitmalt i det hele tatt?

Eller er det en slags lim kanskje?

Forresten, jeg behandlet det mørke bildet i Photoshop for å se hva som skjulte seg i bakgrunnen av det sorte:
[url=https://imma.gr/2223]

...dessverre ser man ganske lite, foruten det maling/lim-spannet.
Vis hele sitatet...
Det er nok ingen hvitmaling, men snarere limet fra isoporblokkene som har falt av

EDIT: Du kom meg i forkjøpet Stormen
Sist endret av Petter Pan; 14. november 2007 kl. 22:24.
Kan være bunker ifra 2. verdenskrig? xD
Digital nomade
trippy's Avatar
Faen heller, les litt over da så ser du at SameGeriljaen allerede har svart!