Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  439 65703
Sitat av TheHawkk Vis innlegg
Hvorfor kommer det så dårlig fram i media og på forum her, at karen hadde med kniv og batong på ett utested.

Han sier selv han var blackout full og har allegedly drapstruet en dørvakt, og dette med våpen på innerlomma.

Må ærlig innrømme at jeg har lite sympati for fyren som fikk juling, tilpass for han. Men ja mener at politiet også burde få mer kritikk en de har fått mtp måten de håndterte situasjonen i ettertid, ved å slette bevis ol.

Men at folk her inne har dårlig erfaring med politiet mesteparten fordi de har begått handlinger som er ulovlig, med engang skal slå seg på lag med den som fikk juling sier litt. Skjerp dere lmao, om du er kriminell så tål at de som lever ett nøktern lovlydig liv ønsker å føle seg trygg uten å være redd for at en ustabil drittsekk med kniv skal gå berzerk fordi han blir kasta ut av cløbben.
Vis hele sitatet...
Ingen visste at han hadde kniv eller batong før i etterkant. De skal bedømmes ut i fra informasjonen de satt på ved gjerningstidspunktet. At vedkommende hadde drapstruet noen og hadde våpen på seg senker sympatinivået betraktelig, men spørsmålet er fortsatt hvorvidt politiet hadde lov å bare hoppe rett på de og denge løs.

Ut i fra rettsaken kom det fram at dørvakten fikk en drapstrussel og ble såpass satt ut at politiet ble kontaktet. Mens de sto og pratet, så kom plutselig guttene tilbake (med kniv og batong i lommene), og dørvakten utpekte dem ovenfor politiet. Det ble tolket (av dørvakten) som at de var på vei for å fullbyrde denne drapstrusselen. Her bør altså politiet agere på et eller annet vis, men de har flere nivåer i maktpyramiden de skal innom før de slenger folk i bakken og begynner å slå de i ansiktet.
bare viser at en vanlig borger ikke har noe som helst og stille opp med. For staten gjør hva de vil med oss.
Blir frikjennelsen stående så er fritt frem for vårt politi til å begå så grov vold de bare vil i enhver situasjon. Neste gang kan det være deg som skambanket av politiet med politikølle i hodet helt til skallen sprekker og du blir kanskje ikke et uføre voldsoffer med ptsd som reduserer livskvalitet og skaper trøbbel for døden henter deg alt mens hjernen din renner ut på fortauet.

Akkurat slik kunne det endt også på Kongsberg. Flaks gjorde at ikke voldsofferet ble slått ihjel eller fikk permanent hjerneskade. At han kanskje blir ufør pga ptsd'n han har fått i etterkant ser heller ikke ut til å ha påvirket retten.

Jeg er helt målløs og både kokende forbannet og skuffet på samme tid. Vi lever i en politistat. Nå kan alt skje.
må bare slenge inn at Spesialenheten virker ganske maktesløse.
om de egentlig er på rett side av saken da, de har jo blitt kritisert før.

de klarte ikke beskytte noen fra grov politivold. så hva skal vi med dem?
Sist endret av magnet; 7. juli 2023 kl. 14:36.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Faen ta å skjer deg sjøl. Ingen av politifolkene viste at fyren bar våpen. Det var grenseoverskridende grov vold det politimannen utførte. Politimannen gikk rett og slett berserk. Og det finnes det video av. Frikjennelse gjør Norge til en politistat og ikke en rettsstat. Da er vi som vår nabo i øst. Fru Justita er redusert til noe gammel gresk mannskjit, vår rettstat har avgått ved døden og politiet gjør hva de vil og beskyttes av rettsvesenet.

Et sånt land ønsker jeg ikke for verken meg selv eller mine barn. Og ikke dine barn heller.

Hvor har du det fra at fyren var blackout full og drapstruet dørvakten? Vitner på stedet har en helt annen versjon, og eieren av utestedet sier selv at versjonen til dørvakten ikke er korrekt og derfor er ikke den dørvakten lengre engasjert av uteplassen. Og du sier nærmest at voldsofferet var svingstangfull og truet dørvakten på livet med våpen. Det er faktisk helt feil det du sier.
Vis hele sitatet...
Spesial agent du ja.. Flytt ut av landet du finner sikkert et land hvor ting som dette er mye bedre hhhh!! Du skriver innlegg på innlegg om hvor dårlig det er her så hvorfor ikke flytte. Alt du skriver om på forumet hær er kritikk av det offentlige.. Hva ligger i bunn for det?

Han hevdet selv at han var så beruset at han glemte av at kniv og batong var med på byen.. En batong på godt over 20cm.. gjenglemt i lomma.. sannsynlig

Alle som har noe som helst relasjon til disse gutta selv ¨venner¨ av de vet hvordan de holder på, veldig få i området og bekjente som har sympati med disse gutta.. Hvorfor?

At gutta tar en bagger cola å stikker på byen for å leke king kong ender med at de får juling av en bausj er synd.. men politimannen gjorde jobben han skulle og «innenfor politilovens regler».

Synd du er uenig.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Blir frikjennelsen stående så er fritt frem for vårt politi til å begå så grov vold de bare vil i enhver situasjon. Neste gang kan det være deg som skambanket av politiet med politikølle i hodet helt til skallen sprekker og du blir kanskje ikke et uføre voldsoffer med ptsd som reduserer livskvalitet og skaper trøbbel for døden henter deg alt mens hjernen din renner ut på fortauet.

Akkurat slik kunne det endt også på Kongsberg. Flaks gjorde at ikke voldsofferet ble slått ihjel eller fikk permanent hjerneskade. At han kanskje blir ufør pga ptsd'n han har fått i etterkant ser heller ikke ut til å ha påvirket retten.

Jeg er helt målløs og både kokende forbannet og skuffet på samme tid. Vi lever i en politistat. Nå kan alt skje.
Vis hele sitatet...
Politimannen ville aldri blitt frifunnet om ikke omstendighetene både før, under og etter var slik.

Hadde dette vært en vanlig mann i gata ville situasjonen aldri opstått og om den hadde det ville politimannen vært felt på samtlige punkter.

Trekk til konklusjoner av hvordan fornærmede har opplevd det og har det i ettertid, men en kar som lever i konstant cola rus må ta litt av blamen for at han er mer utsatt for mentale skader.
Sist endret av TheHawkk; 7. juli 2023 kl. 14:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av TheHawkk Vis innlegg

Hadde dette vært en vanlig mann i gata ville situasjonen aldri opstått og om den hadde det ville politimannen vært felt på samtlige punkter.
Vis hele sitatet...

Selv ikke om karen hadde holdt opp en batong så hadde denne volden vært unnskyldt, det skremmer meg noe jævlig at det sitter folk å forsvarer dette her.
Det hadde vært herlig å se deg forsvare dette selv etter å ha blitt grisebanka av politiet.


Jeg har selv blitt tatt av politiet i en væpnet aksjon på grunn av våpen. Jeg ble møtt av helt rolige betjenter, og ikke på ett eneste tidspunkt var det noe dramatikk.
Er det naivt å tro at denne situasjonen kunne vært behandlet på samme måte? Her var det tross alt ikke mistanke om at det fantes våpen engang.





Jeg er sjokkert, men samtidig så var dette ganske forventet. Håper virkelig at saken blir anket med ett bedre utfall. Om ikke for annet enn å få idioter som @Thehawkk til å holde kjeft litt bedre. Fuck deg.
Jeg får konkludere med at TheHawk nok en en av de politifolkene som befant seg på Esso'n den natta og således har egeninteresse i at saken snues på hodet og virkeligheten forvrenges. Evt. at han er en av politifolkenes sjefer som er redd for at denne saken blir belyst flere ganger.

Jeg nekter å tro at vanlige folk heier frem grenseløs vold fra politifolk.

Så setter jeg min litt til rettsvesenet og krysser fingrene for at anken vinner frem og politimannen blir dømt og i kjølvannet av det også blir sparket ut at politietaten for evig og alltid.
Sitat av TheHawkk Vis innlegg
Spesial agent du ja.. Flytt ut av landet du finner sikkert et land hvor ting som dette er mye bedre hhhh!! Du skriver innlegg på innlegg om hvor dårlig det er her så hvorfor ikke flytte. Alt du skriver om på forumet hær er kritikk av det offentlige.. Hva ligger i bunn for det?

Han hevdet selv at han var så beruset at han glemte av at kniv og batong var med på byen.. En batong på godt over 20cm.. gjenglemt i lomma.. sannsynlig

Alle som har noe som helst relasjon til disse gutta selv ¨venner¨ av de vet hvordan de holder på, veldig få i området og bekjente som har sympati med disse gutta.. Hvorfor?

At gutta tar en bagger cola å stikker på byen for å leke king kong ender med at de får juling av en bausj er synd.. men politimannen gjorde jobben han skulle og «innenfor politilovens regler».

Synd du er uenig.



Politimannen ville aldri blitt frifunnet om ikke omstendighetene både før, under og etter var slik.

Hadde dette vært en vanlig mann i gata ville situasjonen aldri opstått og om den hadde det ville politimannen vært felt på samtlige punkter.

Trekk til konklusjoner av hvordan fornærmede har opplevd det og har det i ettertid, men en kar som lever i konstant cola rus må ta litt av blamen for at han er mer utsatt for mentale skader.
Vis hele sitatet...



Han blir gasset og deretter slått med politimannens batong som er en slags jernkølle overalt da..til og med mot hodet... Det siste er potensielt dødelig og i strid med gjeldende instrukser, åssen kan du sitte og forsvare det? Troll?

Sitat av Askar Vis innlegg
Better call Elden
Vis hele sitatet...
Åhh? Var han forsinket i retten idag?
Sist endret av Krølleløffe; 7. juli 2023 kl. 16:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
åssen kan du sitte og forsvare det
Vis hele sitatet...
Nå viste det seg jo at det politibetjenten gjorde faktisk var innenfor lovverket. Om det burde være slik er en annen sak
Sitat av Askar Vis innlegg
Nå viste det seg jo at det politibetjenten gjorde faktisk var innenfor lovverket. Om det burde være slik er en annen sak
Vis hele sitatet...
Foreløpig viser dommen kun hva tingretten mener om saken, og dommen er ikke rettskraftig før evt. ankefrist tikker ut.

Så nei - ennå er det ikke slått fast om politimannen er en politimann som går berserk i tjenesten eller om han er en lovlydig politimann som alltid gjør sitt beste for å følge lovens bokstav.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Foreløpig viser dommen kun hva tingretten mener om saken, og dommen er ikke rettskraftig før evt. ankefrist tikker ut.

Så nei - ennå er det ikke slått fast om politimannen er en politimann som går berserk i tjenesten eller om han er en lovlydig politimann som alltid gjør sitt beste for å følge lovens bokstav.
Vis hele sitatet...
Alright. Jeg kan såpass lite om rettspraksis at det var dumt å i det hele tatt uttale meg
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg får konkludere med at TheHawk nok en en av de politifolkene som befant seg på Esso'n den natta og således har egeninteresse i at saken snues på hodet og virkeligheten forvrenges. Evt. at han er en av politifolkenes sjefer som er redd for at denne saken blir belyst flere ganger.

Jeg nekter å tro at vanlige folk heier frem grenseløs vold fra politifolk.

Så setter jeg min litt til rettsvesenet og krysser fingrene for at anken vinner frem og politimannen blir dømt og i kjølvannet av det også blir sparket ut at politietaten for evig og alltid.
Vis hele sitatet...
Faen ass, kan du ikke få ut fingeren å gjøre noe, utenom å snakke til oss? Jeg mener ikke å være frekk, men så mye tid som du har brukt på å preache til freak, så er jeg helt sikker på at du kunne gjort ett eller annet konstruktivt. Du brenner for det her, du er flink med ord, er intelligent og sympatisk og brutal. Gå vekk fra skjermen, for oss og alle fremtidige ofre for snutens maktmisbruk.
93% av politivold og skade på mennesker i Oslo kunne vært unngått med purkespray.

Det er 50% sjanse for å bli skadet om du forsvarer deg med skytevåpen under et angrep fra purk. Bruker du i stedet purkespray er sjansen for å bli skadet svært liten.

Rødt lys fra signalpistol skremmer mange purk, men ikke alle. En del blir skremt en stund, men kommer så tilbake.

Menneske-purk-konflikt oppstår når purk utgjør en direkte og tilbakevendende trussel mot levebrødet eller sikkerheten til mennesker, noe som fører til forfølgelse av purken og konflikt om hva som bør gjøres.

https://www.bjornespray.no/
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Faen ass, kan du ikke få ut fingeren å gjøre noe, utenom å snakke til oss? Jeg mener ikke å være frekk, men så mye tid som du har brukt på å preache til freak, så er jeg helt sikker på at du kunne gjort ett eller annet konstruktivt. Du brenner for det her, du er flink med ord, er intelligent og sympatisk og brutal. Gå vekk fra skjermen, for oss og alle fremtidige ofre for snutens maktmisbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg syns abc får frem mange poeng her som fort blir glemt så det er positivt det.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis noen har interesse av å lese det så er dommen gjengitt i sensurert utgave her.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Faen ass, kan du ikke få ut fingeren å gjøre noe, utenom å snakke til oss? Jeg mener ikke å være frekk, men så mye tid som du har brukt på å preache til freak, så er jeg helt sikker på at du kunne gjort ett eller annet konstruktivt. Du brenner for det her, du er flink med ord, er intelligent og sympatisk og brutal. Gå vekk fra skjermen, for oss og alle fremtidige ofre for snutens maktmisbruk.
Vis hele sitatet...

Skjønner ikke helt hva som er problemet ditt. Synes du det blir for mye i denne tråden kan du jo bare ignorere meg, lese andre tråder eller gi faen i det jeg skriver. Mange valg utover å gå til angrep.

Ja jeg blir engasjert når jeg ser maktmisbruk. Og jeg synes ikke noe om at dette landet står på vippen til å bli en politistat. Kan dette skje på Kongsberg kan det skje der du bor, i ditt nabolag, kanskje med din sønn eller med deg.

I beste fall har politiet på Kongsberg banket en ung mann så kraftig at han blir arbeidsufør. Og som vi så fra videoen så ble det ikke gjort motstand før etter flere slag mot kropp og hode med både knyttnever og batang. Og bare for å nevne det, politimannen tok også kvelegrep på voldsofferet.

At voldsofferet begynner å sprelle handler ikke først og fremst om å motsette seg arrest. Det handler først og fremst om at tenkehjernen kortslutter pga all julingen. Og kroppen går inn overlevelsesmodus. Tenkehjernen er helt avslått og at han spreller for å komme løs det er nærmest som et instinkt å regne. En bitteliten del av hjernen er i funksjon og pøser ut hormoner og adrenalin i et forsøk på å unngå døden.

Jeg har ikke vært i retten, så jeg vet ikke hvordan de la frem saken. Men blir det en anke håper jeg de bringer inn fagfolk som forklare retten at det ikke skal telle negativt for saken at offerets reptilhjerne har tatt kontroll over situasjonen - det skjer automatisk fordi politiet forsøkte å slå ham ihjel. Slik er alle mennesker. Når døden banker på er det 3 alternativer. Flukt - ta opp kampen - eller fryse til ispinne. Vanlige folk uten trening i konflikter og truende situasjoner kontrollerer ikke den avgjørelsen. Den avgjørelsen tar hjernen for oss.
Sist endret av _abc_; 7. juli 2023 kl. 19:06.
Hvis dette var så jævli ok, hvorfor rotta kollegene seg sammen og løg på rapportene i ettertid? mener å ha lest noe om det og, der de vrei på sannheten om hva som var skjedd? Hva er vitsen med det om man er 100% sikker på at alt er i henhold?

lukter av hele drit av hele dritten.
Siden det alltid er skjellig grunn til å mistenke at disse politiguttene banker dama, er det da innenfor å utføre en like brutal sivil pågripelse av disse?
Sist endret av DigDug; 7. juli 2023 kl. 20:30.
Dommen ble som forventet. Simonsen flyr rundt med batong og drapskniv på byen i en alder av 26 år, og er tydeligvis ikke i vater. En må huske at politiet har taushetsplikt her mens Simonsen kan servere pressen hva man vil. Her er det ting man ikke vet, og man må stole på at domstolene har tatt rett beslutning.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva som er problemet ditt. Synes du det blir for mye i denne tråden kan du jo bare ignorere meg, lese andre tråder eller gi faen i det jeg skriver. Mange valg utover å gå til angrep.

Ja jeg blir engasjert når jeg ser maktmisbruk. Og jeg synes ikke noe om at dette landet står på vippen til å bli en politistat. Kan dette skje på Kongsberg kan det skje der du bor, i ditt nabolag, kanskje med din sønn eller med deg.

I beste fall har politiet på Kongsberg banket en ung mann så kraftig at han blir arbeidsufør. Og som vi så fra videoen så ble det ikke gjort motstand før etter flere slag mot kropp og hode med både knyttnever og batang. Og bare for å nevne det, politimannen tok også kvelegrep på voldsofferet.

At voldsofferet begynner å sprelle handler ikke først og fremst om å motsette seg arrest. Det handler først og fremst om at tenkehjernen kortslutter pga all julingen. Og kroppen går inn overlevelsesmodus. Tenkehjernen er helt avslått og at han spreller for å komme løs det er nærmest som et instinkt å regne. En bitteliten del av hjernen er i funksjon og pøser ut hormoner og adrenalin i et forsøk på å unngå døden.

Jeg har ikke vært i retten, så jeg vet ikke hvordan de la frem saken. Men blir det en anke håper jeg de bringer inn fagfolk som forklare retten at det ikke skal telle negativt for saken at offerets reptilhjerne har tatt kontroll over situasjonen - det skjer automatisk fordi politiet forsøkte å slå ham ihjel. Slik er alle mennesker. Når døden banker på er det 3 alternativer. Flukt - ta opp kampen - eller fryse til ispinne. Vanlige folk uten trening i konflikter og truende situasjoner kontrollerer ikke den avgjørelsen. Den avgjørelsen tar hjernen for oss.
Vis hele sitatet...
Tolket det som et klønete kompliment jeg. Jeg syns du bidrar veldig positivt i denne tråden og forumet generelt hvertfall.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Faen ass, kan du ikke få ut fingeren å gjøre noe, utenom å snakke til oss?
Vis hele sitatet...
Bygd seg opp en del aggresjon eller?
Bedre ta det underveis hvis det er noe du reagerer det være seg her eller i "vindaloo sin favoritt musikk tråd " så slipper
mann sånne meldinger som dette. Ingen liker det.
Sitat av Dyret Vis innlegg
Ingen visste at han hadde kniv eller batong før i etterkant. De skal bedømmes ut i fra informasjonen de satt på ved gjerningstidspunktet. At vedkommende hadde drapstruet noen og hadde våpen på seg senker sympatinivået betraktelig, men spørsmålet er fortsatt hvorvidt politiet hadde lov å bare hoppe rett på de og denge løs.
Vis hele sitatet...
Men han hoppet ikke bare på og denget løs. Det var først da arrestasjonsteknikken ikke fungerte og vedkommende gjorde kraftig mostand at dengingen startet.

De visste ikke der og da at han hadde våpen og historikk, men dette bekrefter jo at politimannen leste situasjonen riktig. At han hadde med en potensielt farlig person å gjøre.

Ut i fra rettsaken kom det fram at dørvakten fikk en drapstrussel og ble såpass satt ut at politiet ble kontaktet. Mens de sto og pratet, så kom plutselig guttene tilbake (med kniv og batong i lommene), og dørvakten utpekte dem ovenfor politiet. Det ble tolket (av dørvakten) som at de var på vei for å fullbyrde denne drapstrusselen. Her bør altså politiet agere på et eller annet vis, men de har flere nivåer i maktpyramiden de skal innom før de slenger folk i bakken og begynner å slå de i ansiktet.
Vis hele sitatet...
Man ikke innom lavere nivåer i maktpyramiden. Hvis noen skyter på folk så hopper man selvsagt over lavere nivåer og går rett på skytevåpen.

I denne saken prøvde politimannen først å ta tak i armen og si at han ønsket å snakke med vedkommende og at han måtte bli med. Så brukte han pågripelsesteknikk da vedkommende løsrev seg og nektet å bli med. Så brukte han slag da vedkommende satte seg kraftig til motverge og ble vurdert til å være farlig.

Det gikk altså ikke rett fra at han bare sto der til at han lå nede og ble slått i ansiktet. Det var både en foranledning (drapstrusler og aggresjon), og en serie med hendelser opp mot slagene.

Sitat av Krølleløffe Vis innlegg
Han blir gasset og deretter slått med politimannens batong som er en slags jernkølle overalt da..til og med mot hodet... Det siste er potensielt dødelig og i strid med gjeldende instrukser, åssen kan du sitte og forsvare det? Troll?
Vis hele sitatet...
Han ble slått med batong da han jaget etter politimannen. Politimannen slo først mot armer og bein uten effekt. Først da dette ikke hadde noen effekt og vedkommende fortsatte å komme mot politibetjenten, ble det slått mot hodet. Dette har vel da retten ansett for å være nødverge.

Det blir uredelig å fremstille det som at han bare ble slått i hodet uten noen foranledning. Hvis han ikke hadde jaget etter politimannen og kommet mot ham, så hadde han heller ikke blitt slått.

Mener du at hvis en aggressiv person kommer mot deg og ikke lar seg stoppe, så har du ikke rett til å beskytte deg selv?

Sitat av ErlendE78 Vis innlegg
Dommen ble som forventet. Simonsen flyr rundt med batong og drapskniv på byen i en alder av 26 år, og er tydeligvis ikke i vater. En må huske at politiet har taushetsplikt her mens Simonsen kan servere pressen hva man vil. Her er det ting man ikke vet, og man må stole på at domstolene har tatt rett beslutning.
Vis hele sitatet...
Han innrømmet jo selv i retten at det har vært episoder der politiet har måttet bruke våpen og skjold for å pågripe ham.

I tillegg bærer han ulovlige våpen på byen.

Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Hvis dette var så jævli ok, hvorfor rotta kollegene seg sammen og løg på rapportene i ettertid?
Vis hele sitatet...
Kan du vise til et par konkrete ting de løy om?
Sist endret av hemmeligegreier; 7. juli 2023 kl. 21:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du vise til et par konkrete ting de løy om?
Vis hele sitatet...
Dette er offentlig kjent og har vært i avisene, husker ikke kilden, spesialenheten kanskje?

Han innrømmet jo selv i retten at det har vært episoder der politiet har måttet bruke våpen og skjold for å pågripe ham.
I tillegg bærer han ulovlige våpen på byen.
Vis hele sitatet...
Mulig det, jeg var ikke tilstede i retten så det vet jeg ikke noe om. Det jeg vet noe om er at forut for voldsutøvelsen viste ikke noen av politifolkene at voldsofferet hadde kølle og kniv. Og det er det som må være utgangspunktet. Vi ser politiet slenger en mann i asfalten. Mannen står helt rolig i det han blir lagt ned. Han holder hendene ned langs siden. Ingenting ved kroppsspråket tilsier aggresjon eller ustabilitet. Og når han er i bakken er det igang med pepperspray, kvelegrep og 32 slag i hodet og kropp med politikølle og knyttnever.

Det blir uredelig å fremstille det som at han bare ble slått i hodet uten noen foranledning. Hvis han ikke hadde jaget etter politimannen og kommet mot ham, så hadde han heller ikke blitt slått.
Vis hele sitatet...
Utifra videoen tror jeg vi med ganske stor sikkerhet kan fastslå at voldsofferet ikke "jaget etter politimannen". Kroppen signaliserer ro og bevegelsene er rolige. Når politiet snakker til rygger han rolig, og forsøker trekke seg ut av situasjonen. Og da går politimannen berserk.

Man må ikke innom lavere nivåer i maktpyramiden. Hvis noen skyter på folk så hopper man selvsagt over lavere nivåer og går rett på skytevåpen.
Vis hele sitatet...
Dette svaret ditt er i denne konteksten useriøst. Det var ingen synlige våpen forut for at politimannen gikk berserk. Ingen trusler mot politiet, ingen aggressivitet. Den unge mannen forsøker fader meg å trekke seg ut av situasjonen men blir slengt ned i asfalten av politiet. Hele tiden opptrår offeret rolig, med armene ned langs siden av kroppen. Ingen tegn til at han forsøker slå eller sparke politiet.

I denne saken prøvde politimannen først å ta tak i armen og si at han ønsket å snakke med vedkommende og at han måtte bli med. Så brukte han pågripelsesteknikk da vedkommende løsrev seg og nektet å bli med. Så brukte han slag da vedkommende satte seg kraftig til motverge og ble vurdert til å være farlig.
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke den faktiske situasjonen på åsted Esso på Kongsberg. Det du sier er omtrent den situasjonen politiet har skrevet om i rapportene sine. Men det var ikke bare feil, det var oppdiktet løgn.
Artig et par som forsvarer saken her sier gutta var fulle av Coke osv

Fra dommen
"Simensen og Stormo ble tatt med til arresten. Det ble tatt blodprøve av Simensen, som viste en promille på 1,8 kl. 02.37. For øvrig ble det ikke påvist noen rusmidler."
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skjønner ikke helt hva som er problemet ditt. Synes du det blir for mye i denne tråden kan du jo bare ignorere meg, lese andre tråder eller gi faen i det jeg skriver. Mange valg utover å gå til angrep.

Ja jeg blir engasjert når jeg ser maktmisbruk. Og jeg synes ikke noe om at dette landet står på vippen til å bli en politistat. Kan dette skje på Kongsberg kan det skje der du bor, i ditt nabolag, kanskje med din sønn eller med deg.

I beste fall har politiet på Kongsberg banket en ung mann så kraftig at han blir arbeidsufør. Og som vi så fra videoen så ble det ikke gjort motstand før etter flere slag mot kropp og hode med både knyttnever og batang. Og bare for å nevne det, politimannen tok også kvelegrep på voldsofferet.

At voldsofferet begynner å sprelle handler ikke først og fremst om å motsette seg arrest. Det handler først og fremst om at tenkehjernen kortslutter pga all julingen. Og kroppen går inn overlevelsesmodus. Tenkehjernen er helt avslått og at han spreller for å komme løs det er nærmest som et instinkt å regne. En bitteliten del av hjernen er i funksjon og pøser ut hormoner og adrenalin i et forsøk på å unngå døden.

Jeg har ikke vært i retten, så jeg vet ikke hvordan de la frem saken. Men blir det en anke håper jeg de bringer inn fagfolk som forklare retten at det ikke skal telle negativt for saken at offerets reptilhjerne har tatt kontroll over situasjonen - det skjer automatisk fordi politiet forsøkte å slå ham ihjel. Slik er alle mennesker. Når døden banker på er det 3 alternativer. Flukt - ta opp kampen - eller fryse til ispinne. Vanlige folk uten trening i konflikter og truende situasjoner kontrollerer ikke den avgjørelsen. Den avgjørelsen tar hjernen for oss.
Vis hele sitatet...
Var redd det var til å misforstå. Jeg digger det du skriver, er enig i det aller meste, og jeg kan forstå at jeg poenget mitt ikke kom frem. Jeg skulle så gjerne sett noen med ditt engasjement og følelser gjøre noe. Jeg vet ikke hva noe er, men jeg har tro på at du hadde klart det. Skape en forandring, unngå at det bare blir glemt..
Skulle vært sendt på anstalt begge to til de ble venner. Idioter
BRAND ∞ STRONG
Blir spennende å se hvordan Kongsbergs to Rasshøl blir pågrepet neste gang nå som politiet
i tillegg har grunn til anta bevæpning. Er det lov håpe de blir skutt i kneet?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men han hoppet ikke bare på og denget løs. Det var først da arrestasjonsteknikken ikke fungerte og vedkommende gjorde kraftig mostand at dengingen startet.

De visste ikke der og da at han hadde våpen og historikk, men dette bekrefter jo at politimannen leste situasjonen riktig. At han hadde med en potensielt farlig person å gjøre.



Man ikke innom lavere nivåer i maktpyramiden. Hvis noen skyter på folk så hopper man selvsagt over lavere nivåer og går rett på skytevåpen.

I denne saken prøvde politimannen først å ta tak i armen og si at han ønsket å snakke med vedkommende og at han måtte bli med. Så brukte han pågripelsesteknikk da vedkommende løsrev seg og nektet å bli med. Så brukte han slag da vedkommende satte seg kraftig til motverge og ble vurdert til å være farlig.

Det gikk altså ikke rett fra at han bare sto der til at han lå nede og ble slått i ansiktet. Det var både en foranledning (drapstrusler og aggresjon), og en serie med hendelser opp mot slagene.



Han ble slått med batong da han jaget etter politimannen. Politimannen slo først mot armer og bein uten effekt. Først da dette ikke hadde noen effekt og vedkommende fortsatte å komme mot politibetjenten, ble det slått mot hodet. Dette har vel da retten ansett for å være nødverge.

Det blir uredelig å fremstille det som at han bare ble slått i hodet uten noen foranledning. Hvis han ikke hadde jaget etter politimannen og kommet mot ham, så hadde han heller ikke blitt slått.

Mener du at hvis en aggressiv person kommer mot deg og ikke lar seg stoppe, så har du ikke rett til å beskytte deg selv?



Han innrømmet jo selv i retten at det har vært episoder der politiet har måttet bruke våpen og skjold for å pågripe ham.

I tillegg bærer han ulovlige våpen på byen.



Kan du vise til et par konkrete ting de løy om?
Vis hele sitatet...
Har du lagd din egen video? Det går en psykopat bort til en fyr, slenger vedkommende i bakken og begynner å slå.
At Simensen sikkert ikke er noe godt bidrag til menneskeheten set endrer ikke på faktum at politimannen her også burde senaborteres. Jeg hadde foretrukket å leve i ett land hvor drapsforsøk for å "bli oppfattet som vanskelig" ikke er politiets foretrukne arbeidsmetode.

Vi kan i allefall spare pengene på kamera, selv dokumenterte drapsforsøk er applaudert av politet
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Bygd seg opp en del aggresjon eller?
Bedre ta det underveis hvis det er noe du reagerer det være seg her eller i "vindaloo sin favoritt musikk tråd " så slipper
mann sånne meldinger som dette. Ingen liker det.
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å ikke føle sterkt rundt det her. Og det kommer til å gå som med så mye annet, det vil bli glemt og vi går videre også skjer det igjen.
Vil presisere det enda en gang, jeg har ingenting imot abc sin innsats, skulle så gjerne sett at noen av hans kaliber tok kampen offentlig også. For hva hjelper det egentlig, at vi sitter her og forklarer saken til hverandre?

Sitat av Astro Man Vis innlegg
Tolket det som et klønete kompliment jeg. Jeg syns du bidrar veldig positivt i denne tråden og forumet generelt hvertfall.
Vis hele sitatet...
Haha takk! Det var min intensjon. Klønete liv, klønete kommentarer, klønete komplimenter.
Litt som snuten.
Sist endret av Majao Gibensis; 8. juli 2023 kl. 10:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men han hoppet ikke bare på og denget løs. Det var først da arrestasjonsteknikken ikke fungerte og vedkommende gjorde kraftig mostand at dengingen startet.

De visste ikke der og da at han hadde våpen og historikk, men dette bekrefter jo at politimannen leste situasjonen riktig. At han hadde med en potensielt farlig person å gjøre.



Man ikke innom lavere nivåer i maktpyramiden. Hvis noen skyter på folk så hopper man selvsagt over lavere nivåer og går rett på skytevåpen.

I denne saken prøvde politimannen først å ta tak i armen og si at han ønsket å snakke med vedkommende og at han måtte bli med. Så brukte han pågripelsesteknikk da vedkommende løsrev seg og nektet å bli med. Så brukte han slag da vedkommende satte seg kraftig til motverge og ble vurdert til å være farlig.

Det gikk altså ikke rett fra at han bare sto der til at han lå nede og ble slått i ansiktet. Det var både en foranledning (drapstrusler og aggresjon), og en serie med hendelser opp mot slagene.



Han ble slått med batong da han jaget etter politimannen. Politimannen slo først mot armer og bein uten effekt. Først da dette ikke hadde noen effekt og vedkommende fortsatte å komme mot politibetjenten, ble det slått mot hodet. Dette har vel da retten ansett for å være nødverge.

Det blir uredelig å fremstille det som at han bare ble slått i hodet uten noen foranledning. Hvis han ikke hadde jaget etter politimannen og kommet mot ham, så hadde han heller ikke blitt slått.

Mener du at hvis en aggressiv person kommer mot deg og ikke lar seg stoppe, så har du ikke rett til å beskytte deg selv?



Han innrømmet jo selv i retten at det har vært episoder der politiet har måttet bruke våpen og skjold for å pågripe ham.

I tillegg bærer han ulovlige våpen på byen.



Kan du vise til et par konkrete ting de løy om?
Vis hele sitatet...


Så vidt jeg har sett på videoen så ligger de nede, deretter så kommer vedkommende og rapper han over ryggen osv så reagerer (Simensen?) Og reiser seg og farer mot politimannen.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Men han hoppet ikke bare på og denget løs. Det var først da arrestasjonsteknikken ikke fungerte og vedkommende gjorde kraftig mostand at dengingen startet.

De visste ikke der og da at han hadde våpen og historikk, men dette bekrefter jo at politimannen leste situasjonen riktig. At han hadde med en potensielt farlig person å gjøre.



Man ikke innom lavere nivåer i maktpyramiden. Hvis noen skyter på folk så hopper man selvsagt over lavere nivåer og går rett på skytevåpen.

I denne saken prøvde politimannen først å ta tak i armen og si at han ønsket å snakke med vedkommende og at han måtte bli med. Så brukte han pågripelsesteknikk da vedkommende løsrev seg og nektet å bli med. Så brukte han slag da vedkommende satte seg kraftig til motverge og ble vurdert til å være farlig.

Det gikk altså ikke rett fra at han bare sto der til at han lå nede og ble slått i ansiktet. Det var både en foranledning (drapstrusler og aggresjon), og en serie med hendelser opp mot slagene.



Han ble slått med batong da han jaget etter politimannen. Politimannen slo først mot armer og bein uten effekt. Først da dette ikke hadde noen effekt og vedkommende fortsatte å komme mot politibetjenten, ble det slått mot hodet. Dette har vel da retten ansett for å være nødverge.

Det blir uredelig å fremstille det som at han bare ble slått i hodet uten noen foranledning. Hvis han ikke hadde jaget etter politimannen og kommet mot ham, så hadde han heller ikke blitt slått.

Mener du at hvis en aggressiv person kommer mot deg og ikke lar seg stoppe, så har du ikke rett til å beskytte deg selv?



Han innrømmet jo selv i retten at det har vært episoder der politiet har måttet bruke våpen og skjold for å pågripe ham.

I tillegg bærer han ulovlige våpen på byen.



Kan du vise til et par konkrete ting de løy om?
Vis hele sitatet...
Godt oppsummert og godt å se det faktisk er noen som har fått med seg innholdet i saken. Ikke bare bjeffer over å ha sett en video og et par utvalgte overskrifter.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Dough Vis innlegg
Godt oppsummert og godt å se det faktisk er noen som har fått med seg innholdet i saken. Ikke bare bjeffer over å ha sett en video og et par utvalgte overskrifter.
Vis hele sitatet...
Ja, denne tråden har fra første stund båret preg av å være et ekkokammer som blindt ignorerer at Simensen og Teigen ble anholdt fordi de truet en dørvakt på livet. Det er uheldig, kveler all debatt og reduserer tråden til en innholdsløs suppe uten verdi.

Pågripelsen fremstår for meg som riktig, men det er vel ingen som er uenige i at den kunne ha blitt gjennomført bedre. Jeg skal ikke kaste noen dom - det er uhyre vanskelig å danne seg et fullstendig bilde av en situasjon og foranledningen til en pågripelse fra en video alene, og attpåtil en video uten lyd - men jeg er litt overrasket over at tingretten kom fram til full frifinnelse.

Det blir spennende å se om Spesialenheten for politisaker velger å anke saken til lagmannsretten.
Er også enig i at pågripelse var riktig utifra hva som skjedde den kvelden.

Men det jeg sliter med er at det fremstår som et angrep, og ikke en arrestasjon. Jeg hadde nok også trodd at jeg hadde blitt angrepet av politiet.

Det ser ut som om det rant over for politibetjenten, at det "klikket" litt for han. Det er sånn jeg tolker det. Jeg har ikke hatt så mye problemer med politiet før. Men det skremmer meg at de har lov å være så agressive og voldelige.

Det er jo menneskelig å forsvare seg selv, selv om det er politiet som slår.
Sist endret av Spaceman; 8. juli 2023 kl. 14:06.
Jeg jobbet noen år akutt psyk og har en god del erfaring med utagering og håndtering av det. Det er situasjoner der det blir stygt. Og når man bestemmer seg for at nå må jeg gripe inn fysisk og personen du skal ta kontroll på gjør motstand må du straks øke intensiteten. Hvis personen igjen øker motstanden blir dette en spiral som går ekstremt kjapt. Å ikke øke intensiteten er ikke et alternativ da man vil miste kontrollen på sekunder. Og man er på det stadiet per definisjon i en slosskamp.

Jeg syns personlig at videoen ser drøy ut men som noen påpeker så var det en foranledning. Jeg håpet at politimannen skulle bli dømt for selv om han gjorde riktig valg med å gripe inn fysisk så hadde han åpenbart ikke god nok teknikk og det er bare flaks at noen ikke ble alvorlig skadet.

Håper ikke dette fører til at det som anses som rimelig bruk av makt blir utvidet-videt-videt-videt.... (det var et ekko ref. Tias lol)

Fikk ikke redigert. Ser ut som jeg sier at han gjorde rett i å gripe inn fysisk men det kan jeg ikke svare på kun utfra videoen.
Sist endret av Astro Man; 8. juli 2023 kl. 14:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Har du lagd din egen video? Det går en psykopat bort til en fyr, slenger vedkommende i bakken og begynner å slå.
Vis hele sitatet...
Simensen ble slengt i bakken fordi han var aggressiv, og hadde drapstruet folk i forkant av hendelsen. Han gjorde også fysisk og verbal motstand da politimannen prøvde å få ham med bort for å snakke med ham.



Sitat av _abc_ Vis innlegg
Dette er offentlig kjent og har vært i avisene, husker ikke kilden, spesialenheten kanskje?
Vis hele sitatet...
Det jeg leste i en Dagbladet-artikkel, som jeg trodde var løgn, viste seg å stemme likevel. Dette med batong-bruk.

Det jeg vet noe om er at forut for voldsutøvelsen viste ikke noen av politifolkene at voldsofferet hadde kølle og kniv. Og det er det som må være utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Nei, men poenget er at det bekrefter politimannens vurdering av hva slags person han hadde med å gjøre. Det har ikke egentlig noe å si for det som skjedde som sådan, men det bekrefter annen informasjon i saken.

Vi ser politiet slenger en mann i asfalten. Mannen står helt rolig i det han blir lagt ned. Han holder hendene ned langs siden. Ingenting ved kroppsspråket tilsier aggresjon eller ustabilitet.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Når politimannen rolig tar ham i armen og ber ham bli med, så trekker han seg unna og river til seg armen, samtidig som han roper "ikke rør meg" eller lignende.

Utifra videoen tror jeg vi med ganske stor sikkerhet kan fastslå at voldsofferet ikke "jaget etter politimannen".
Vis hele sitatet...
Det er fordi denne jakten skjedde etter det vi ser på videoen. De havnet ute på noe gress, og det var der Simensen kjempet så hardt at han klarte å komme seg løs og politimannen måtte trekke batong mens Simensen kom mot ham.

Dette svaret ditt er i denne konteksten useriøst. Det var ingen synlige våpen forut for at politimannen gikk berserk. Ingen trusler mot politiet, ingen aggressivitet. Den unge mannen forsøker fader meg å trekke seg ut av situasjonen men blir slengt ned i asfalten av politiet. Hele tiden opptrår offeret rolig, med armene ned langs siden av kroppen. Ingen tegn til at han forsøker slå eller sparke politiet.
Vis hele sitatet...
Igjen, det stemmer ikke. Han hadde drapstruet vektere og vært aggressiv, og når politimannen rolig prøver å få ham med unna for å snakke med ham, så gjør han fysisk og verbal motstand. Dette gjør at politimannen vurderer det til at han er nødt til å få fysisk kontroll på Simensen før det skjer noe mer. Dermed bruker han en godkjent nedleggelsesteknikk, og de havner på bakken.

Så nei, Simensen har ikke opptrådt rolig, og han har ikke bare stått med armene ned langs siden.

Nei det er ikke den faktiske situasjonen på åsted Esso på Kongsberg. Det du sier er omtrent den situasjonen politiet har skrevet om i rapportene sine. Men det var ikke bare feil, det var oppdiktet løgn.
Vis hele sitatet...
Dette er rettens beskrivelse av det som skjedde. Du mener kanskje da at retten tar feil?

Kan du si konkret hva politiet løy om i rapportene sine?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Simensen ble slengt i bakken fordi han var aggressiv, og hadde drapstruet folk i forkant av hendelsen. Han gjorde også fysisk og verbal motstand da politimannen prøvde å få ham med bort for å snakke med ham.
Vis hele sitatet...
Fysisk og verbal motstand? Dette kan se du fra en objektiv video som mangler lyd? Når oppstod motstanden?
Denne saken er bare helt tragisk. Politifolkene sier offeret ble verbal mot dem. Offeret gjorde verbal motstand, men de husker ikke hva han sa. Og beleilig nok så ble jo videoen som dokumenterte hele overgrepet med lyd og alt slettet av politiet.

Det er skremmende at politimannens uttalelser i retten tillegges så stor vekt - all den tid vi vet at den samme politimannen forfalsket både anmeldelse og politirapporten. Og det er ikke vektlagt at den slettede videoen kunne vist noe helt annet enn det den løgnaktige politimannen serverte i retten.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Denne saken er bare helt tragisk. Politifolkene sier offeret ble verbal mot dem. Offeret gjorde verbal motstand, men de husker ikke hva han sa. Og beleilig nok så ble jo videoen som dokumenterte hele overgrepet med lyd og alt slettet av politiet.

Det er skremmende at politimannens uttalelser i retten tillegges så stor vekt - all den tid vi vet at den samme politimannen forfalsket både anmeldelse og politirapporten. Og det er ikke vektlagt at den slettede videoen kunne vist noe helt annet enn det den løgnaktige politimannen serverte i retten.
Vis hele sitatet...
Utover dette reagerte også kollegaene til den siktede på at han hoppet over flere steg i maktpyramiden. Hvorfor hoppet han rett på ekstrem maktbruk når kollegaer har dette synspunktet? Det virker rart. Man reagerer vel ikke på det om man har samme synspunkt på situasjonen?
Sitat av williamdude Vis innlegg
Fysisk og verbal motstand? Dette kan se du fra en objektiv video som mangler lyd? Når oppstod motstanden?
Vis hele sitatet...
Dommen viser til at han rev til seg armen og sa "ikke rør meg" eller lignende, og i videoen kan du også se en bevegelse som tyder på at han rev til seg armen.


Sitat av _abc_ Vis innlegg
Denne saken er bare helt tragisk. Politifolkene sier offeret ble verbal mot dem. Offeret gjorde verbal motstand, men de husker ikke hva han sa. Og beleilig nok så ble jo videoen som dokumenterte hele overgrepet med lyd og alt slettet av politiet.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du bare snakker om verbal motstand når han hadde både drapstruet vektere og vært aggressiv i forkant.

Det var aggresjonen og drapstruslene som gjorde at politimannen ønsket å ta ham med et annet sted, hvorpå han rev seg løs fra politimannen, og på bakgrunn av aggresjon og drapstrusler, samt størrelse og kraft på vedkommende, mente at han måtte få fysisk kontroll så raskt som mulig.

Det er skremmende at politimannens uttalelser i retten tillegges så stor vekt - all den tid vi vet at den samme politimannen forfalsket både anmeldelse og politirapporten. Og det er ikke vektlagt at den slettede videoen kunne vist noe helt annet enn det den løgnaktige politimannen serverte i retten.
Vis hele sitatet...
Hva, konkret, var det han snakket usant om? Du blander ikke den tiltalte politimannen med kolleger nå? Kolleger ble påstått å ha skrevet feilaktige rapporter, men jeg kan ikke huske at noen har kommet med noen konkret eksempler på hva de skrev som var feil.

Tvert imot, det som kom frem i media som påstått "falske" opplysninger har jo vist seg å stemme nå som vi har dommen.


Sitat av atom Vis innlegg
Utover dette reagerte også kollegaene til den siktede på at han hoppet over flere steg i maktpyramiden. Hvorfor hoppet han rett på ekstrem maktbruk når kollegaer har dette synspunktet? Det virker rart. Man reagerer vel ikke på det om man har samme synspunkt på situasjonen?
Vis hele sitatet...
Kollegaene hadde ikke fått med seg alt den tiltalte politimannen hadde fått med seg.

Han hoppet ikke rett på ekstrem maktbruk. Først tok han tak i armen til vedkommende og ba ham høflig om å bli med et annet sted. Deretter la politimannen vedkommende kontrollert i bakken med en godkjent teknikk etter at vedkommende hadde revet seg løs og vært mer aggressiv. Først da vedkommende gjorde voldsom motstand måtte politimannen ty til slag for å prøve å passivisere ham.

Det er ingen regel om at man ikke kan hoppe fritt i maktpyramiden. Du kan gå fra bunnen til toppen om nødvendig, for eksempel hvis noen du står og snakker med plutselig begynner å skyte folk på gata. Da går du ikke innom hvert enkelt steg oppover, men går rett til toppen og bruker våpen.
Sist endret av hemmeligegreier; 9. juli 2023 kl. 10:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atom Vis innlegg
Utover dette reagerte også kollegaene til den siktede på at han hoppet over flere steg i maktpyramiden. Hvorfor hoppet han rett på ekstrem maktbruk når kollegaer har dette synspunktet? Det virker rart. Man reagerer vel ikke på det om man har samme synspunkt på situasjonen?
Vis hele sitatet...
Hvor har du dette fra? De kunne ikke forstå det da var travelt opptatt med å holde oversikt og kontroll på en skokk med overstadig berusa apekatter. Har sett videoen igjen nå flere ganger og den blir jo bare mer og mer kaotisk hver gang jeg ser den. Den bør også sees i sammenheng med det foregående hendelsesforløpet at det er Simonsen m.fl som aktivt oppsøker patruljen som snakker med dørvakta. De står liksom ikke å henger på Esso med hendene i lomma sånn det blir fremstilt. De oppsøker situasjonen.

Fra dommen:
«Verken vitnene xxxx, xxxx eller xxxx oppfattet hva som gjorde det nødvendig for tiltalte å legge Simensen i bakken. I ettertid snakket de seg imellom om at det måtte ha vært noe tiltalte reagerte på som gjorde at han hoppet så raskt opp i maktpyramiden innledningsvis. Sakkyndig vitne Guddal, innsatsleder og kollega av tiltalte, ga imidlertid uttrykk for at han vurderte tiltaltes handling innledningsvis som forholdsmessig og nødvendig, sett opp mot tiltaltes situasjonsforståelse på dette tidspunktet.»
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvor har du dette fra? De kunne ikke forstå det da var travelt opptatt med å holde oversikt og kontroll på en skokk med overstadig berusa apekatter. Har sett videoen igjen nå flere ganger og den blir jo bare mer og mer kaotisk hver gang jeg ser den. Den bør også sees i sammenheng med det foregående hendelsesforløpet at det er Simonsen m.fl som aktivt oppsøker patruljen som snakker med dørvakta. De står liksom ikke å henger på Esso med hendene i lomma sånn det blir fremstilt. De oppsøker situasjonen.

Fra dommen:
«Verken vitnene xxxx, xxxx eller xxxx oppfattet hva som gjorde det nødvendig for tiltalte å legge Simensen i bakken. I ettertid snakket de seg imellom om at det måtte ha vært noe tiltalte reagerte på som gjorde at han hoppet så raskt opp i maktpyramiden innledningsvis. Sakkyndig vitne Guddal, innsatsleder og kollega av tiltalte, ga imidlertid uttrykk for at han vurderte tiltaltes handling innledningsvis som forholdsmessig og nødvendig, sett opp mot tiltaltes situasjonsforståelse på dette tidspunktet.»
Vis hele sitatet...
Det der ja. Jeg som har lest feil, beklager. Finner det likevel rart at INGEN av kollegaene var med på notene.

Klart videoen kan virke mer kaotisk etterhvert. Stiller meg likevel svært kritisk til frikjennelsen selv etter det som har kommet frem under rettssaken.

Dette er maktmisbruk, ingenting annet. Hvem slår med batong i hodet? Hva hadde skjedd om fyren ble skadd for livet? Er dette greit fordi fornærmede har hatt interaksjon med politiet tidligere?

Håper dette blir anket til høyesterett. Klart ingen garanti for utfallet der, men da får man vite hvor lista ligger på hva politiet kan foreta seg.
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Det er vanskelig å ikke føle sterkt rundt det her. Og det kommer til å gå som med så mye annet, det vil bli glemt og vi går videre også skjer det igjen.
Vil presisere det enda en gang, jeg har ingenting imot abc sin innsats, skulle så gjerne sett at noen av hans kaliber tok kampen offentlig også. For hva hjelper det egentlig, at vi sitter her og forklarer saken til hverandre?



Haha takk! Det var min intensjon. Klønete liv, klønete kommentarer, klønete komplimenter.
Litt som snuten.
Vis hele sitatet...

Beklager, jeg leste og tolket svaret ditt til meg i aller verste mening, og svarte uten at jeg sjekket først om det stemte. Sorry.

Hadde jeg hatt en god plan, eller noen gode ideer om hva en kunne gjort i denne saken skulle jeg sannelig forsøkt å bidra positivt.

For dette handler jo om så mye mer enn akkurat den natten utenfor Esso'n på Kongsberg. Blir dommen stående skaper dommen en presedens. Det betyr at neste gang noen blir slått helseløs av politiet blir det neppe noe rettssak engang - fordi denne dommen har satt føringer.

Videoen viser jo nesten alt - og den videoen som faktisk viste alt inkludert audio slik at en kunne fått dokumentert eksakt hva som skjedde den slettet jo en politimann. Hvorfor slettet han videoen? Var det fordi han viste at politimannens berserkergang var et lovbrudd?

Dommen er helt uforståelig for meg, og slik jeg ser det går vi fra en rettsstat til en politistat om den ikke blir anket og vunnet.

Så er det jo et annet problem her. Politimannen ble anmeldt av spesialenheten, hvem er de egentlig? Og hvorfor vinner de nesten aldri noen saker? Stort sett er de norgesmestere i å henlegge. Spesialenheten har overvekt av tidligere politimenn. Er de virkelig uhildret og arbeider uavhengig og gjør sitt aller beste for å skape rettferdighet? Eller passer det kanskje greit for spesialenheten at dommen blir stående?

Hvorfor var det aldri noe tema i retten at den slettede videoen kunne avslørt evt. løgner fra politiet?

Denne saken lukter så svidd at en må holde for nesen grunnet stanken.
Sitat av atom Vis innlegg
Klart videoen kan virke mer kaotisk etterhvert. Stiller meg likevel svært kritisk til frikjennelsen selv etter det som har kommet frem under rettssaken.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare konkret hvorfor du mener det?

Dette er maktmisbruk, ingenting annet. Hvem slår med batong i hodet? Hva hadde skjedd om fyren ble skadd for livet? Er dette greit fordi fornærmede har hatt interaksjon med politiet tidligere?
Vis hele sitatet...
Fikk du med deg hvorfor han ble slått med batong i hodet?

Jeg siterer dommen: "Samtidig reiste Simensen seg, og tiltalte hevet batongen og slo Simensen mot hans venstre ben. Simensen løp mot tiltalte, og tiltalte slo Simensen i venstre arm. Simensen fulgte etter tiltalte, og tiltalte slo da Simensen i hodet uten at motstanden opphørte."

Simensen klarte å komme seg fri, og løp mot politimannen og angrep ham. Politimannen prøvde å forsvare seg ved å først slå mot armer og bein, men da det ikke hadde noen virkning slo han mot hodet som en siste utvei for å avverge angrepet.

Simensen kjempet mot politiet i totalt 17 minutter. Smak på den. 17 minutter.


Sitat av _abc_ Vis innlegg
For dette handler jo om så mye mer enn akkurat den natten utenfor Esso'n på Kongsberg. Blir dommen stående skaper dommen en presedens. Det betyr at neste gang noen blir slått helseløs av politiet blir det neppe noe rettssak engang - fordi denne dommen har satt føringer.
Vis hele sitatet...
Nei, for hver enkelt hendelse må vurderes separat. At politiets maktbruk var akseptabel i denne saken betyr ikke at den er det i alle saker.

Ble Simensen forresten slått helseløs? Han kjempet mot politiet i totalt 17 minutter, og kom seg til og med løs og gikk til angrep på politimannen, som måtte forsvare seg med batong.

Dommen er helt uforståelig for meg, og slik jeg ser det går vi fra en rettsstat til en politistat om den ikke blir anket og vunnet.
Vis hele sitatet...
Kan du forklare helt konkret hva du mener er feil i dommen?

Så er det jo et annet problem her. Politimannen ble anmeldt av spesialenheten, hvem er de egentlig? Og hvorfor vinner de nesten aldri noen saker? Stort sett er de norgesmestere i å henlegge. Spesialenheten har overvekt av tidligere politimenn. Er de virkelig uhildret og arbeider uavhengig og gjør sitt aller beste for å skape rettferdighet? Eller passer det kanskje greit for spesialenheten at dommen blir stående?
Vis hele sitatet...
Det har egentlig ingenting å si for Spesialenheten om dommen blir stående eller ikke. Her er du ute på tynn konspi-is.
Sitat av Lyd-Same Vis innlegg
Det at du valgte å svare abc, og ikke adresse spørsmålet om sletting av bevis?
Vis hele sitatet...
Sletting av bevis er for lengst oppe og avgjort med forelegg. Dette etter at det ble skrevet om i rapporten etter hendelsen. Det er derfor ingenting som tyder på at den ble slettet med hensikt å skjule bevis. Tvert i mot, igjen er dette bare desperate forsøk på å finne noe som støtter _abc_ sin agenda.
Sist endret av Dough; 9. juli 2023 kl. 20:19.
Sitat av Dough Vis innlegg
Sletting av bevis er for lengst oppe og avgjort med forelegg. Dette etter at det ble skrevet om i rapporten etter hendelsen. Det er derfor ingenting som tyder på at den ble slettet med hensikt å skjule bevis. Tvert i mot, igjen er dette bare desperate forsøk på å finne noe som støtter _abc_ sin agenda.
Vis hele sitatet...
Men hvis det ikke var noen hensikt i å gjøre det, hvorfor ble det gjort?
Og hvorfor så mild reaksjon? forelegg?
Hadde det bare vært meg, Politi hadde nok klart å legge til tre-fire andre straffepunkter som kan relateres til hvorfor det ble slettet bevis.
Så hadde Politi lagt dette samen til en samlepost og sendt meg 30dager på benken.

Hvorfor blir Politi behandlet som porselen i retten?
Hadde det vært jeg som gjorde det der, garantert at det hadde blitt behandlet som forsett og dermed også motarbeid og blabla.
Minimum tre straffepunkter om jeg gjorde det der.
Sist endret av Lyd-Same; 9. juli 2023 kl. 20:33.
Nå må folk stole på rettens beslutning. Vi har ikke full innsikt her, fordi Simensen kan si hva han vil til media, mens politiet har taushetsplikt. Det som er sikkert er at Simensen på 26 år flyr rundt på byen med våpen tatt ut av en skrekkfilm. Jeg er overhode ikke redd politiet i Norge, men at det flyr folk som Simensen rundt på byen med 2 i promille og kniv/batong på innerlomma, det gjør med alvorlig bekymret.
Sitat av ErlendE78 Vis innlegg
Nå må folk stole på rettens beslutning. Vi har ikke full innsikt her, fordi Simensen kan si hva han vil til media, mens politiet har taushetsplikt. Det som er sikkert er at Simensen på 26 år flyr rundt på byen med våpen tatt ut av en skrekkfilm. Jeg er overhode ikke redd politiet i Norge, men at det flyr folk som Simensen rundt på byen med 2 i promille og kniv/batong på innerlomma, det gjør med alvorlig bekymret.
Vis hele sitatet...
Det er da ingen grunn til å stole blindt på rettens beslutning. Vi har hatt en haug av saker som i ettertid har vist seg å være justismord. Så retten er ikke ufeilbarlig. Og i denne saken spesielt virker det som om retten kun har vektlagt til politiets forklaring, noe som jo er underlig fordi retten også viste at politifolkene hadde lagd falske rapporter og levert inn en falsk anmeldelse. Likevel ble altså politiets versjon den retten hadde tiltro til.

Politiet kjente ikke til hverken Simensens forhistorie, eller at han bar våpen da Siemensen ble grisebanket. Og likevel fikk offeret så grundig juling at det er et under at den mannen fortsatt kan gå og snakke.

Det som er underlig er jo at ikke kollegene til den voldelige politimannen også er anmeldt - for tjenesteforsømmelse. For i den gitte situasjonen ville det eneste riktige være å anholdt og lagt i jern politimannen som gikk berserk.

Og en kan jo undres, hvorfor valgte en av politimennene å slette videoen som vitnet tok av hendelsen? Den politimannen må jo ha tenkt tanken at her går min kollega amok og blir filmet - og han valgte da å slette beviset fordi han viste at den videoen ville felle den voldelige politimannen. Om han var en hederlig politimann skulle han heller slengt håndjern på politimannen som gikk berserk fremfor å slette bevis.
Retten tar stilling til om tiltalte handlet innenfor det som er lovlig for politiet. Ikke om det var greit. Hvis det stemmer at dette er innafor vanlig praksis i politiet, så burde vi kanskje heller diskutere hvorvidt det burde være det.
Sitat av ErlendE78 Vis innlegg
Nå må folk stole på rettens beslutning. Vi har ikke full innsikt her, fordi Simensen kan si hva han vil til media, mens politiet har taushetsplikt. Det som er sikkert er at Simensen på 26 år flyr rundt på byen med våpen tatt ut av en skrekkfilm. Jeg er overhode ikke redd politiet i Norge, men at det flyr folk som Simensen rundt på byen med 2 i promille og kniv/batong på innerlomma, det gjør med alvorlig bekymret.
Vis hele sitatet...
Kongsberg er også en liten nok by til at personer med flere omganger med vold, tidligere episoder med politiet og rykte for å herje på byen antagelig er godt kjent for politiet. Blir jo spekulasjoner, men tipper de viste hvem de hadde med å gjøre når de så Simensen, og derfor brukte den mye omtalte "maktpyramiden" deretter.

Usikker om jeg har fått svekket tillit til politiet eller ikke etter videoen og politiets håndtering av saken. Men jeg har jeg fortsatt tillit til rettsvesenet og at de gjør en riktig beslutning som sitter på mye mer info i saken en vi har.