Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 1991
Jeg bor i blokk og er sjokkert over hvor mange naboer som kobler opp trådløst nettverk uten sikring. Problemet er at jeg klarer ikke å identifisere dem ved nettverksnavnet, slik at jeg ikke bare kan ringe på og gi et lynkurs.

Er det noen måte å sende dem en advarsel via deres egen router uten å kødde for mye med nettverket f.eks. for Dlink og Jensen som synes å være de vanligste?
Sniff info og bank på døra med sitat fra private msn-samtaler osv.
Det er en "long shot" men du kan jo sjekke om de har printer installert på nettverket sitt

De tar antagelig tegningen rimelig raskt om du printer ut advarselen rett på deres printert
Hvis noen hadde gjort det mot meg hadde jeg fått latteranfall...
hadde det kommet noe ut av min printer som ikke var "mitt" hadde jeg klikka trur jeg. finnes det ikke en lov mot slikt egenterlig?
turboseng: Du vil heller at de skal fortsette å bruke nettverket uten å advare deg?
Kan du ikke bare klistre en lapp på en av tavlene i hver oppgang i blokka? Du trenger ikke skrive navnet ditt, men forklare kjapt og enkelt hva de gjør, og hva som kan skje?
Det jeg gjorde sist jeg oppdaget usikret nett i blokka jeg var i, var å gå inn på innstillingene og fjerne dhcp. På 0,0 hadde vedkommende et ikke fungerende nettverk. Da han nevnte dette til min slektning (som viste at jeg var den skyldige) anbefalte han at jeg kom å fikset det for ham. 20 minutter senere hadde han litt peiling på trådløst nettverk og jeg var 1 flaske "Cpt Morgan spiced gold" rikere
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Jeg ser absolutt ingenting galt i å kjøre åpent nett, snarere tvert imot. Når jeg bodde i blokk kjørte jeg med vilje og viten åpent nettverk slik at de som ikke hadde eget trådløst nett kunne koble seg på hvis de ville. Kanskje du bare har mange snille naboer?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg ser absolutt ingenting galt i å kjøre åpent nett, snarere tvert imot. Når jeg bodde i blokk kjørte jeg med vilje og viten åpent nettverk slik at de som ikke hadde eget trådløst nett kunne koble seg på hvis de ville. Kanskje du bare har mange snille naboer?
Vis hele sitatet...
Det er vel og bra, men eg antar at du var i stand til å sikre at du ikkje delte familiebilda dine via det usikra trådløse nettet. En ting er å kjøre det med vitande og vilje, noko heilt anna er å ha eit usikra nett der du risikerer at data kjem på avveie.

Folk flest (faen for en klisjè) har ikkje peiling, og antar det er trygt tipper eg, og det er verre enn å kjøre åpent nett og vite om problema det medfører.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Joda, det er sant - å kjøre åpent nett forutsetter jo at man sikrer sine egne data.
Sitat av Tias Vis innlegg
Joda, det er sant - å kjøre åpent nett forutsetter jo at man sikrer sine egne data.
Vis hele sitatet...
Og hva gjør du om naboen liker naken bilder av litt for unge barn?
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Og hva gjør du om naboen liker naken bilder av litt for unge barn?
Vis hele sitatet...
Gir han tilgang til din mappe mot at han deler sin..
Trådstarter
Jeg har sans for den med å skrive advarselen ut på eventuell nettverksskriver! Det var en god idee!
Sitat av Allah Vis innlegg
Jeg har sans for den med å skrive advarselen ut på eventuell nettverksskriver! Det var en god idee!
Vis hele sitatet...
Indeed. Er mange deler skriveren.
Sist endret av plohg; 23. november 2008 kl. 23:30.
Trådstarter
Ellers takker jeg for alle kontruktive innspill!
Endre SSID til "Jeg kan hjelpe deg. Kom til leiligh. 308.."

Syns det hadde vært morsomt
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Endre SSID til "Jeg kan hjelpe deg. Kom til leiligh. 308.."

Syns det hadde vært morsomt
Vis hele sitatet...
Litt kjedelig hvis han/hun som eier routeren ikke syns det er morsomt... Sniff litt til du finner personalia og oppsøk.
Trådstarter
En strek i regningen er at jeg har ikke nok kunnskap til å gjette navnet på skriveren deres, eller brannmuren deres nekter meg tilgang til lokal skriver.

Å sniffe er ikke lovlig, og jeg vet ikke hvordan de reagerer. Jeg skulle derfor gjerne advart en eller annen god nabo uten å få snuten på nakken!

PS!

Dette er så håpløst at nettverket heter "Jensen Airlink 7954". Det er en eller annen gærning som har vært på Elkjøp eller Siba og harva med seg en trådløs greie!
Sist endret av Allah; 23. november 2008 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Standard brukernavn på den er admin og passord er 1234.
Først av alt, så er det IKKE noe galt med og ha åpnet wlan. jeg har det selv med vilje. jeg deler gjærne filer med naboen min :-) "sharing is caring" har skrivet i ssid at jeg ikke tåler torrent eller annet p2p trafikk. alle naboen her har på wpa/wep. er eneste jeg som ikke har det.
jeg kommer ALDRI til og slå på wep/wpa.

hvis du skal FINNE noen er det bare last ned net stumbler og gå nærmere til du finner ap'en. eller bruke retings bestemte antenne som eks pringels rør.

sniffe er FULT lov, MEN du har ikke lov og bruke det du hører.(svar fra purken om sniffing av wlan)
du har og lov og sniffe og knekke key, MEN ikke koble deg til.
NB: aktiv sniffing er ikke lov, eks: linke deg opp til han og kjøre arp vidre sending er IKKE lov.

skriv ut på printern til naboen er heller ikke lov.
Trådstarter
Sitat av Frenor Vis innlegg
Standard brukernavn på den er admin og passord er 1234.
Vis hele sitatet...
Og ip-adressen? Er ikke så dreven, men har skjønt galskapen
192.168.0.1
192.168.0.1 sikkert.. litt for sein
Sist endret av ZeReX; 24. november 2008 kl. 00:14.
Trådstarter
Sitat av Frenor Vis innlegg
Standard brukernavn på den er admin og passord er 1234.
Vis hele sitatet...
Hva blir ip-adressen. Er ikke SÅ dreven.
Sitat av Frenor Vis innlegg
192.168.0.1
Vis hele sitatet...
Les tråden du poster i?
Trådstarter
Beklager! Feil sitat! Jeg får ikke respons med den oppgitte ip-adressen, men jeg synes å kjenne den igjen fra min Dlink.
Windowstast + R
skriv: "ipconfig"
Standard Gateway = "IPen du leter etter"
Sist endret av Frenor; 24. november 2008 kl. 00:29.
Sitat av Frenor Vis innlegg
Windowstast + R
skriv: "ipconfig"
Standard Gateway = "IPen du leter etter"
Vis hele sitatet...
Etter du er koblet til det trådløse netverket såklart. Men om de har byttet ip har de nokk byttet passord og.
Sist endret av plohg; 24. november 2008 kl. 00:31.
Trådstarter
Ip'en til Jensen Airlink 7954 er tydeligvis 192.168.2.1.

Tro det eller ei De har byttet enten id eller passord UTEN å sikre nettverket!

Si meg, Tias: Bor du i Myre Borettslag?

Det er ellers mulig at jeg har en frende i ånden av Ranvik i borettslaget. Det er derfor mulig at jeg er en misforstått "hvi ikt-ridder", som bryr hjernen unødvendig.

Jeg ville nok ikke tatt sjansen på å la "Gud og hver mann" nytte routern min. Man har en dårlig sak om det bor en pedo innen radiusen, men jeg vil likevel ikke kalle dem som fortsatt ser det gode i sine medmennesker som naive. Gud forby!
Sist endret av Allah; 24. november 2008 kl. 01:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du skal koble deg til routeren, må du for det første være tilkoblet deres nett, i tillegg som du er i samme IP-range. Det vil si at hvis routeren har IP 192.168.0.1, må din IP være 192.168.0.x.
Kan også være jeg blingset på modell, hender også at passordet er admin.