Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  180 12006
Sitat av hyys
Det var et vilt og ukonkret eksempel på diverse skoler\foreninger som enten bærer faner eller flagg som representerer seg selv.

På samme måte, må samene få representere seg selv, da de er en del an landet vårt.
Vis hele sitatet...

det var ikke noe av det samme i det hele tatt.
Men det jeg mente var at samene ikke burde få lov til det.
Sitat av egeulf
Enhver mening burde tuftes på en god begrunnelse, hvis ikke er den verdiløs. Nå virker det som om du trekker deg ut fordi argumentene dine ikke holdt mål.

Så samene burde ikke få vifte med flagget sitt … fordi de er teite og det norske flagget er mye finere? Norge består, enten man liker det eller ikke, engang av flere grupper mennesker enn direkte etterkommere av gjengen som undertegnet grunnloven i 1814.

Kongefamilien er opprinnelig dansk, er det da riktig at de får delta på 17. mai?
Vis hele sitatet...
Syns du trekker fram konklusjoner på vegne av Ulvengunnar, som f.eks: "fordi de er teite og det norske flagget er mye finere?". Ser man langt nok tilbake, så kan man alltids finne slekt i andre land som bla. Kongefamilien. Og spørsmålet var ikke om de skulle få delta, men om man bør vifte rundt med andre flagg enn det norske. Når man skal markere den norske grunnloven.
Sitat av Ulvengunnar
det var ikke noe av det samme i det hele tatt.
Men det jeg mente var at samene ikke burde få lov til det.
Vis hele sitatet...
Nei det er kanskje ikke det samme. Fordi samene har større grunn til å bære flagget sitt enn en skole eller en forening.

Du bare graver deg dypere og dypere i din egen poengløse og argumentasjonsfattige grav. Av og til, kan det være smart og bare la ting ligge, logge ut og ta seg et knekkebrød.
Hva er galt med samene kontra andre grupper her i norge? Samene har norsk statsborgerskap(I think?) så lenge de bor i norge. Jeg mener at har du norsk statsborgerskap er du like norsk som meg. Norsk flagg og samisk flagg kan de gjerne flagge med på 17. mai.
Samene er en del av Norge, og at vi har to folkegrupper her i norge får vi bare leve med.

Dog jeg er imot og ha f.eks flagg fra "alle mulige" land som folk har innvandret fra i 17mai toget.

Det er Norge i rødt, hvitt og blått!
Vis hele sitatet...
Sist endret av MagicalTrevor; 9. april 2008 kl. 10:37.
Sitat av hyys
Nei det er kanskje ikke det samme. Fordi samene har større grunn til å bære flagget sitt enn en skole eller en forening.

Du bare graver deg dypere og dypere i din egen poengløse og argumentasjonsfattige grav. Av og til, kan det være smart og bare la ting ligge, logge ut og ta seg et knekkebrød.
Vis hele sitatet...

Unnskyld?
Så samene som vil ha egne rettigheter og kunne bestemme over sin egen del av landet skal ha større grunn til å veive med flagget en andre minoriteter som begraver seg i norsk kultur for å bo her?
De skulle ikke hatt grunn i NATTA til å veive med det samiske flagget på den NORSKE nasjonaldagen.
Og JEG graver meg dypere og dypere?

Det er er det dummeste jeg har hørt, trodde aldri nordmenn var så villig til å la landet sitt gå i dundas.

Sitat av MagicalTrevor
Hva er galt med samene kontra andre grupper her i norge? Samene har norsk statsborgerskap(I think?) så lenge de bor i norge. Jeg mener at har du norsk statsborgerskap er du like norsk som meg. Norsk flagg og samisk flagg kan de gjerne flagge med på 17. mai.
Samene er en del av Norge, og at vi har to folkegrupper her i norge får vi bare leve med.

Dog jeg er imot og ha f.eks flagg fra "alle mulige" land som folk har innvandret fra i 17mai toget.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du mene at det samiske flagget har noe med norges frigjøring og nasjonalisme å gjøre?
Sist endret av Ulvengunnar; 9. april 2008 kl. 10:39.
Sitat av Ulvengunnar
Nei samene bør ikke få vifte med flagget sitt i norge på norges nasjonaldag
fordi de er så opptatte av å være egenrådige.
Kongefamilien er ikke jeg noe fan av, så om de blir hivd ut gir jeg blanke i. Men dog de er ett symbol på at Norge ble ett fritt land om du skal drive å omformulere til at ingen andre enn hardbanka nordmenn skal ha rettigheter i norge, så er det ditt problem som tulling i diskusjoner, ikke mitt. Så forstå det andre skriver før du slår huet i bordet.
Vis hele sitatet...
Tja, det er vel strengt talt diverse begivenheter på forskjellige dager i 1905 som markerer Norge som fritt land. 17 mai feires fordi det var da kong Christian Frederik undertegnet grunnloven som Eidsvollgjengen vedtok dagen før. Noe frihet førte den ikke akkurat til, siden vi ble tvunget til å spille på lag med svenskene nesten umiddelbart etter at vi løste oss fra Danmark.

Du burde for øvrig tåle at noen argumenterer mot deg uten å gå til angrep på person. Hakk gjerne alle argumentene jeg formulerer ned til opptenningsved før du fyrer i peisen med dem, men å si at jeg «er en tulling i diskusjoner» får meg bare til å himle med øynene.

Og ja, det virker som om du vil ha det til at bare rene, barske nordmenn skal få feire nasjonaldagen, og om noen andre også ønsker å bli med, så får de i alle fall følge førstnevntes eksempel.

Sitat av Xeon
Syns du trekker fram konklusjoner på vegne av Ulvengunnar, som f.eks: "fordi de er teite og det norske flagget er mye finere?". Ser man langt nok tilbake, så kan man alltids finne slekt i andre land som bla. Kongefamilien. Og spørsmålet var ikke om de skulle få delta, men om man bør vifte rundt med andre flagg enn det norske. Når man skal markere den norske grunnloven.
Vis hele sitatet...
Det var på en måte poenget å være litt flåsete, siden jeg savnet et skikkelig grunnlag for meningen hans.
Sist endret av egeulf; 9. april 2008 kl. 10:40.
Sitat av egeulf
Tja, det er vel strengt talt diverse begivenheter på forskjellige dager i 1905 som markerer Norge som fritt land. 17 mai feires fordi det var da kong Christian Frederik undertegnet grunnloven som Eidsvollgjengen vedtok dagen før. Noe frihet førte den ikke akkurat til, siden vi ble tvunget til å spille på lag med svenskene nesten umiddelbart etter at vi løste oss fra Danmark.

Du burde for øvrig tåle at noen argumenterer mot deg uten å gå til angrep på person. Hakk gjerne alle argumentene jeg formulerer ned til opptenningsved før du fyrer i peisen med dem, men å si at jeg «er en tulling i diskusjoner» får meg bare til å himle med øynene.

Og ja, det virker som om du vil had det til at bare rene, barske nordmenn skal få feire nasjonaldagen, og om noen andre også ønsker å bli med, så får de i alle fall følge førstnevntes eksempel.
Vis hele sitatet...

Jeg sa ista, les en post før du begynner å skrive tilbake.
Jeg har sagt at jeg bryr meg ikke om HVEM som feirer norges nasjonaldag, men norges nasjonaldag skal feires med norsk flagg. Det er det eneste jeg har prøvd å komme med hele tiden, kan sikkert ha formulert meg feil og da beklager jeg dette.

Og jeg blir da selvfølgelig irritert når folk mener at andre flagg skal bruke for å feires norges nasjonaldag.

Det vil være det samme som å feire bursdagen sin også får du julegaver.
Sist endret av Ulvengunnar; 9. april 2008 kl. 10:43.
Sitat av Ulvengunnar
Unnskyld?
Hvordan kan du mene at det samiske flagget har noe med norges frigjøring og nasjonalisme å gjøre?
Vis hele sitatet...
Det har definitivt noe med Norges nasjonalisme og gjøre da de er et anerkjent folkeslag med sin egen kultur som lever i Norge. (Norge = Nasjon = Nasjonalisme)
Sitat av MagicalTrevor
Det har definitivt noe med Norges nasjonalisme og gjøre da de er et anerkjent folkeslag med sin egen kultur som lever i Norge. (Norge = Nasjon = Nasjonalisme)
Vis hele sitatet...
ja greit, en av to...
Hvorfor skal det samiske flagget brukes for å feire norges frigjøring og anskaffelse av sitt eget flagg da?
Huff, for noe tull.

Vi feirer NORGES nasjonaldag, og da skal vi ha NORSKE flagg.

De vil markere seg sies det, men det har de allerede greid, til de grader over det ganske land.
Sitat av Svendi
Huff, for noe tull.

Vi feirer NORGES nasjonaldag, og da skal vi ha NORSKE flagg.

De vil markere seg sies det, men det har de allerede greid, til de grader over det ganske land.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, du tok nettopp en side rett ut ifra forum, og oversatte det.
Tror jeg har formuleringsproblemer
Huh? Hva mente du?
Det du sa i din forrige post, er det eneste jeg har prøvd å få frem i hele den diskusjonen som foregikk.
Ahh, da så, skulle vel vært din post det da :P
Sist endret av Svendi; 9. april 2008 kl. 11:02.
Sitat av Ulvengunnar
ja greit, en av to...
Hvorfor skal det samiske flagget brukes for å feire norges frigjøring og anskaffelse av sitt eget flagg da?
Vis hele sitatet...
Fordi de bor i norge, og gjorde det i 1814 også.

Hva i all verden mener du med anskaffelse av eget flagg?
Sitat av MagicalTrevor
Fordi de bor i norge, og gjorde det i 1814 også.

Hva i all verden mener du med anskaffelse av eget flagg?
Vis hele sitatet...

Hvis du ikke har hørt, så hadde norge før vi ble frigjort, ett flagg med den styrende nasjonen sitt lite flagg i seg, men når vi ble frigjort, forsvant det lille flagget og vi fikk flagget helt for oss selv, det er anskaffelse av eget flagg.
Men det samiske flagget har ingenting med dette å gjøre, derfor burde ikke andre flagg enn det norske flagg vaie i vinden på 17. mai.
Sitat av Ulvengunnar
Tusen takk, du tok nettopp en side rett ut ifra forum, og oversatte det.
Tror jeg har formuleringsproblemer
Vis hele sitatet...
Formuleringsproblemer? Ja, det også.

Det er stor forskjell på å veive med det samiske flagget 17 mai, kontra det Tyske, eller you name it hvem som helst.
Sitat av hyys
Formuleringsproblemer? Ja, det også.

Det er stor forskjell på å veive med det samiske flagget 17 mai, kontra det Tyske, eller you name it hvem som helst.
Vis hele sitatet...

Nei det er stor forskjell på å veive flagget til landet som feirer nasjonaldagen sin, og flagget til ett land som a) ikke eksisterer eller b)ikke har noe med frigjøringen og/eller nasjonaldagen å gjøre
Vi feirer undertegnelsen av grunnloven den 17. mai (1814). Det norske flagget kom ikke før lenge etter, rettere bestemt i 1821. Og vi fikk fortsatt ikke lov til å bruke det i sin rene form før 1905.
Sist endret av egeulf; 9. april 2008 kl. 11:06.
Sitat av egeulf
Vi feirer undertegnelsen av grunnloven den 17. mai (1814). Det norske flagget kom ikke før lenge etter, rettere bestemt i 1821. Og vi fikk fortsatt ikke lov til å bruke det i sin rene form før 1905.
Vis hele sitatet...

aha, det visste jeg ikke.
Når begynte mann å feire nasjonaldagen da? (på den måten vi holder på idag)
og hvilket flagg brukte mann?
Sist endret av Ulvengunnar; 9. april 2008 kl. 11:08.
Sitat av egeulf
Vi feirer undertegnelsen av grunnloven den 17. mai (1814). Det norske flagget kom ikke før lenge etter, rettere bestemt i 1821. Og vi fikk fortsatt ikke lov til å bruke det i sin rene form før 1905.
Vis hele sitatet...
Ergo: Det norske flagg har egentlig ingenting med 17 mai å gjøre. Derfor kan man veive med det samiske flagget, like mye som det norske, da begge flaggene representerer Norge.

Sitat av Ulvengunnar
aha, det visste jeg ikke.
Når begynte mann å feire nasjonaldagen da?
og hvilket flagg brukte mann?
Vis hele sitatet...
http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_flagg
Sitat av hyys
Ergo: Det norske flagg har egentlig ingenting med 17 mai å gjøre. Derfor kan man veive med det samiske flagget, like mye som det norske, da begge flaggene representerer Norge.



http://no.wikipedia.org/wiki/Norsk_flagg
Vis hele sitatet...

hahahaha.. for all del da, veiv med det samiske flagget, feire samene, nyt dem, omfavn dem, og helst gjør det når norge skal feire nasjonaldagen sin.

Nå orker jeg ikke å prøve å overtale folk til å glede seg over sitt eget land lenger.
Kan sikkert begynne å skryte av at jeg tapte denne diskusjonen, og det gjorde jeg jo forøvrig.
Så for all del, ha noen flotte 17. mai feiringer med sameflagget deres.

Dog personlig føler jeg at det ikke burde hatt noe der å gjøre.
Sist endret av Ulvengunnar; 9. april 2008 kl. 11:14.
Sitat av Ulvengunnar
Nei det er stor forskjell på å veive flagget til landet som feirer nasjonaldagen sin, og flagget til ett land som a) ikke eksisterer eller b)ikke har noe med frigjøringen og/eller nasjonaldagen å gjøre
Vis hele sitatet...
Det samiske flagget representerer ikke ett land i det hele tatt. Det representerer en folkegruppe hvor majoriteten(samt styresettet til) befinner seg i Norge og er anerkjent av norsk lov samt det norske folk.

Jeg kommer ikke til og feire med sameflagget, men kimser ikke over de som gjør det. (Regner da med at de har slekt eller er samer.)
Sist endret av MagicalTrevor; 9. april 2008 kl. 11:42.
hanmannsann
De må bare gjøre det, men er litt rart synst eg. Blir litt som å vifte med Arsenal flagg under en Manchester - Liverpool kamp...?

Vise at man er glad i norge ved å vifte med ett svensk flagg, klarer virkelig ikkje å sjå logikken i det...
Sitat av One_ar
De må bare gjøre det, men er litt rart synst eg. Blir litt som å vifte med Arsenal flagg under en Manchester - Liverpool kamp...?

Vise at man er glad i norge ved å vifte med ett svensk flagg, klarer virkelig ikkje å sjå logikken i det...
Vis hele sitatet...
Det blir ikke litt det samme. Det blir det samme som om noen oppretter en egen fan club for Arsenal og vifter med fan clubens vimpel! hvertfall en bedre sammenligning.
hanmannsann
Sitat av hyys
Det blir ikke litt det samme. Det blir det samme som om noen oppretter en egen fan club for Arsenal og vifter med fan clubens vimpel! hvertfall en bedre sammenligning.
Vis hele sitatet...
Nei, er Sverige/andre land fan-klubber for norge da?
Sist endret av One_ar; 9. april 2008 kl. 12:36.
Nei for faen, men vi snakker om samene, gjør vi ikke?
hanmannsann
Lese første post kanskje, idiot...
Sitat av One_ar
Lese første post kanskje, idiot...
Vis hele sitatet...
Les de 2 siste sidene kanskje? Din flabb!
Voldsomt denne tråden sporet av; kanskje lage en ny hvor dere 2-3 personene kan diskutere samer?

Tilbake til tråden:
Personlig synes jeg ikke at det skal flagges med andre flagge enn det norske i tog o.l 17. mai. Støtter opp Nichotin om at utlendinger kan stille i "sin" nasjonaldrakt og norske flagg. Stiller meg også bak uttalelsen til Abdullahi Alason, leder av kulturstyret i Kristiansand.
"- Jeg kan flagge med somalisk flagg 364 dager i året. På Norges nasjonaldag bør alle flagge norsk."
"- Feiringen er en markering av fred og forsoning i Norge. Derfor bør også alle innvandrerbarn vifte med norsk flagg. Det er dette flagget disse barna kjenner og det er dette flagget som gir dem beskyttelse, påpeker Alason."
- Helnorsk 17. mai
Sist endret av wkL; 9. april 2008 kl. 12:50.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Når det gjelder diskusjonen rundt samisk flagg er det en no-brainer: Ingen hadde tenkt noe over det om man veivet en banner med et kommuneskjold på 17. Mai.. Så jeg ser ingen grunn til at ikke sameflagget skal kunne brukes på 17. Mai. De er en del av vår nasjon, og det er deres nasjonaldag like mye som vår.

Når det gjelder diskusjonen generelt synes jeg det hele er mye styr over en veldig liten sak. Det er da vitterlig ikke så farlig om noen vil flagge med sitt eget flagg. Som nordmann hadde jeg syntes det hadde vært like rart å bære amerikansk som norsk flagg 4. Juni.. Men jeg ville kanskje følt at norsk flagg ville vært litt meningsfullt.. Jeg kan ikke feire min egen ikke-eksisterende amerikanske nasjonalitet, men jeg kan vise at jeg som nordmenn feirer og er glad for deres selvstendighet. Men alt i alt har det veldig lite å si..

Herregud, hva skal vi gjøre? Forby alle andre flagg på 17. Mai? Bli sure og gretne over en ikke-sak? Jeg har ganske sterk nasjonalfølelse selv, og jeg skjønner hvorfor folk synes det er dumt med andre flagg, men alt i alt vil diskusjonen bare føre til masse negative følelser over en bagatell.
Sitat av Kinseek
Så utrolig sneversynt av dere. At innvandrere ønsker å gi ære til norge på 17.Mai ved å flagge med sin egne flag er jo ikke negativt. Mennesker ønsker da å vise litt av hvor de kommer fra. Ser jeg et Thailandsk/Amerikansk/Pakistansk/whatever flag på 17. Mai så tenker jeg bare at det er ekstra hyggelig.

Tåpelig hvis det her skal bli snakk om en ren og "disiplinert" 17.Mai.

Tror dere det ville vært helt hårreisende å f.eks bidra med et norsk flag på amerikanernes fjerde juli i USA?
Vis hele sitatet...

du har ikke tydeligvis ikke skjønnt poenget med 17. mai, 17.mai er dagen hvor man hedrer landet norge. flagger man med andre flagg viser man bare manglende respekt!
Sitat av stiansj
Rødt hvit og blått på 17. Mai, på forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Da er de amerikanske, britiske, franske og hollandske flaggene neppe et problem?

Jeg skjønner hva du egentlig mente, men poenget mitt er at det har vært slik i årevis. Jeg har sett andre ikke-mørke europeiske innvandrer som vifter med deres flagg uten at det har blitt tatt opp en eneste nyhet. Det har vært mange svenske og danske flagg i 17.mai-toget. Men vi reagerer først når andre land utenfor Europa også vil delta? Forøvrig, syns jeg at det er et tulletema.

Alle feirer 17.mai fordi alle spiser pølser og har det gøy. Det er blit en leke-dag. Jeg tviler på mange av dem på den dagen tenker: "Å, hurra. Tenk, det er snart 200 år siden vi lagde en egen grunnlov! Det må vi feire skikkelig!"
Sitat av marsboer
Jeg har sett andre ikke-mørke europeiske innvandrer som vifter med deres flagg uten at det har blitt tatt opp en eneste nyhet. Det har vært mange svenske og danske flagg i 17.mai-toget. Men vi reagerer først når andre land utenfor Europa også vil delta?
Vis hele sitatet...
Nå er faktisk Sverige og Danmark nabolandene våre, og har hatt stor påvirkning på vår historie - og at vi er blitt slik som vi er idag.. Hvor kommer derimot Pakistan og Sri Lanka inn?
Sitat av Coldfire
Nå er faktisk Sverige og Danmark nabolandene våre, og har hatt stor påvirkning på vår historie - og at vi er blitt slik som vi er idag.. Hvor kommer derimot Pakistan og Sri Lanka inn?
Vis hele sitatet...
De kommer inn i den forstand at de innvanderende som opprinnelig kommer fra disse landene utgjør en del av landet Norge. De som er statsborgere er norske på lik linje med alle andre, men de har også en kulturell tilknytning til opprinnelseslandet sitt. De er med på å prege det norske samfunn idag på lik linje som Sverige og Danmark har gjort det tidligere og fortsatt gjør.
En rase, nasjonalitets eller religions inndeling har ikke noe som helst å gjøre i en slik debatt og jeg anser dette som utilslørt rasisme.

Slik jeg ser det er utspillet fra innvandrerforumet ment som et middel til å understreke og skape forankring i Norge for innvandrere. Det er ikke snakk om å "ruinere" nasjonaldagen våres men å involvere og engasjere hele befoklningen vår. Feilslått integrering mener noen, et godt forslag og verdt et forsøk mener jeg...
Sitat av Coldfire
Nå er faktisk Sverige og Danmark nabolandene våre, og har hatt stor påvirkning på vår historie - og at vi er blitt slik som vi er idag.. Hvor kommer derimot Pakistan og Sri Lanka inn?
Vis hele sitatet...
I tillegg til det som laksen skriver er det verdt å nevne at Norge ikke hadde klart seg uten innvandring, ikke på 70-tallet og i hvertfall ikke i dag. Det er stor mangel på arbeidskraft, spesielt i helsesektoren, og Norge kommer til å gå enda mer på dunken uten stor innvandring i framtida.
Dette er vår nasjonaldag, her har overhodet ikke noe annet flagg noen ting og gjøre!

Skulle tatt seg ut med det pakistanske flagget i barnetoget.
Sist endret av RichiRich; 9. april 2008 kl. 17:50.
Jeg skjønner ikke hvordan folk kan bli så irriterte, ampre og sinte over at innvandrere, med de beste intensjoner, flagger med sine egne flag fordi de føler det viser at folk med deres bakgrunn også er begeistret over norges feiring. Her i byen så er det ofte en del Karen-folk (fra Burma) som går i borgetorget 17.mai i sine folkedrakter, og med noen flag jeg ikke helt kan plassere samt norske. Synes det er flott jeg og jeg synes det er latterlig å se for meg mennesker som nesten står på sidelinjen rød i ansiktet over at det ikke er rene norske flag.

17. Mai er ikke bare en feiring av den rene norske nasjonalfølelsen (hva nå enn det er). Den som ikke har begravd hodet sitt i iskrem vil se at det har *utrolig* mye med gruppeidentitet å gjøre. Se på skolene med sine egne bannere, idrettslag med seiersparoler, speideren, misjonsorganisasjoner, human etisk forbund, korps, russ og hele greia. Det er en dag hvor man ønsker å vise identitet. Det å ville nekte samer og utlendinger og vise sin identitet i relasjon til norge vitner bare om utrolig mangel på forståelse av hva som faktisk foregår.

Men for all del. Vi har jo nesten fått tradisjon her i nisseland for å irritere seg over den ene nissen som har grønn lue istedenfor rød som alle andre istedenfor å nikke jaja og gå videre i dagen.
Sist endret av Kinseek; 9. april 2008 kl. 18:06.
Sitat av Coldfire
Nå er faktisk Sverige og Danmark nabolandene våre, og har hatt stor påvirkning på vår historie - og at vi er blitt slik som vi er idag.. Hvor kommer derimot Pakistan og Sri Lanka inn?
Vis hele sitatet...
Uhm, okei. Norsk nasjonaldag er for nordmenn (og dansker og svensker, men ikke pakistaner og sri lanker?). Sverige og Danmark har stor påvirking, og de er også norges største innvandrer. Pakistan og Sri Lanka utgjør bare en brøkdel av innvandrer vi har i Norge, så derfor får de ikke lov?
Enten kan de heise norskt flagg, eller inget flagg. Sitt eget flagg kan de heise på flaggets (landets) tilhørende nasjonaldag.
Sitat av Nichotin
Man bør aldri nekte noen å heise sitt eget flagg. Om de heiser flagget sitt i rett situasjon er derimot tema for diskusjon. 17. mai er nasjonaldagen vår, og da bør fokuset være på det norske flagget. Innvandrere i egne nasjonaldrakter som bærer norske flagg må da være et bedre tegn på integrering enn noe annet? Et symbol på at vi ikke frarøver noen deres kultur og at de er en del av det norske samfunnet.

Jeg blir nesten litt trist av å lese mange av svarene i tråden. Mangler folk helt nasjonalfølelsen? Har alltid hatt en mistanke om at mange år med sosialisme har gjort norsk stolthet så godt som ikke-eksisterende og at vi snart må bytte ut 'alt for Norge' med 'Norge for alle'. Bah.
Vis hele sitatet...
Enig med Nichotin her.
Syns dette er helt latterlig og birdrar ikke i det heletatt til integrasjon.
Det er Norges nasjonaldag og det blir helt feil å feire den med andres flagg. De kan heller heise sine egne flagg på sin egen nasjonaldag. Folk som ikke ønsker hedre Norges nasjonaldag med norsk flagg kan heller holde seg hjemme.

Skal ærlig si at jeg faktisk ble litt kvalm når jeg leste denne nyheten.
Sist endret av RayMonk; 9. april 2008 kl. 22:13.
Bare norske flagg på den norske nasjonal dagen
Jeg synes det er fantastisk at dere gidder å hisse dere så inni hælvete opp over dette. Det er omtrent en milliard norske flagg i Oslo på 17.mai, og om det så skulle være sju utenlandske flagg blant dem, så spiller det ingen rolle.

Det er jo ikke akkurat slik at det norske flagget kommer til å forsvinne i den enorme mengden av mange skumle utenlandske terroristflagg..
Hva skal de med utelandske flagg på 17. mai? Innvandrere skulle hatt husarrest den dagen. Det er norsk dag og innvandrere SKAL vise respekt for Norge. Jeg synes det er rett og slett frekt.
Greit at innvandrarane vil vise respekt, men kvifor veivar dei då med sitt eige flagg og ikkje flagget til det som skal feirast?
Og om mange innvandrarar feirer nasjonaldagen sin her i Norge, korleis ville dei reagert om me veiva tilbake med norske flagg på deira nasjonaldag?

Når du feirer norsk nasjonaldag, så skal du representere norge. Ikkje nokon andre land, dei skal få lov til å flagde på sin dag.
Jeg ler like godt for hver gang jeg ser den burkaen, den er ment for muslimer som sannsynligvis er utlendinger og den koster 12000, hvem tror dere kjøper den?:P
Sist endret av FaLcOn; 9. april 2008 kl. 23:06.
Når vi feirer 17mai feirer vi en historisk norsk hendelse som skjedde for lenge siden, vi feirer IKKE det norske samfunnet dagen idag.

Mange som burde lære seg dette.

Hvorfor inni h**** skal man bruke tyske flagg for å feire grunnloven norge fikk for 200år siden?

Neste blir vel at vi tar med
Russia - our sacred stronghold,
Russia - our beloved country.
A mighty will, a great glory
Are your inheritance for all time
i nasjonalsangen for å promotere at vi har russere i norge?

Jeg blir provosert av slike debatter, da dette er en dag for å feire den norske grunnloven og som sagt ikke dagens flerkulturelle norske samfunn.

Innvandrerne kan flagge så mye de vil på sine egne nasjonaldager og ellers, men på Norges nasjonaldag ser jeg på det som en selvfølge at de kan flagge med norske flagg.
Sitat av maggis0
Greit at innvandrarane vil vise respekt, men kvifor veivar dei då med sitt eige flagg og ikkje flagget til det som skal feirast?
Og om mange innvandrarar feirer nasjonaldagen sin her i Norge, korleis ville dei reagert om me veiva tilbake med norske flagg på deira nasjonaldag?

Når du feirer norsk nasjonaldag, så skal du representere norge. Ikkje nokon andre land, dei skal få lov til å flagde på sin dag.
Vis hele sitatet...
Nå har det da hele tiden vært snakk om å bære det i tillegg til det norske flagget. Jeg siterer fra norskinnvandrerforum.no: "Det vil derfor være riktig å gi minoritetsspråklige elever mulighet til å vise sine hjemlandets flagg og drakter i tillegg til det norske under barnetog og feiring av 17. mai.". Jeg ser ingen ting i dagbladets, vg's eller innvandrerforums brev til 17. mai komiteen i Oslo som tyder på annet, det er heller understreket at det ikke skal være en erstatning for det norske flagget.
Nasjonalromantikk. Personlig hadde jeg satt pris på at utlendinger markerte norges nasjonal dag med sitt eget flagg. Det viser bare respekt, spør man meg. Hvordan kan man vite at feks en Amerikaner i toget var Amerikaner hvis han ikke viftet med stars & stripes. En ekstra bonus ville han fått fra meg hvis han samtidig hadde et norsk flagg. Det bare symboliserer bare vennskap på tvers av grensene.

Som barn gikk jeg bak fanen til 4H. Kan ikke huske at noen protesterte på det, og 4H er så vidt jeg vet ikke norsk.

Tviler på at dem har lignrnde diskusjoner i USA
Å ikke tillate eller akseptere andre flagg enn det norske den 17. mai, er dårlig integreringspolitikk. Da sier man at man ikke vil ha andre kulturer en den norske i Norge. Dersom man tillater og aksepterer andre flagg enn det norske flagget, sier man at man ønsker andre kulturer enn den norske inn i Norge, at man ønsker en bedre integrering og at man ønsker et samfunn med flere forskjellige kulturer.

Jeg synes det er flott med andre farger enn bare rødt, hvitt og blått på 17. mai.