Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 6707
Hei freaks!
Det har seg sånn at en kompis av meg nettopp har blitt tatt for og røyke hasj av onkel politi.
Han har veldig noia nå, fordi han er midt i oppkjøringa, han har allerede fått godkjent søknad om førerkort, men nå i helga ble han tatt for røyking av hasj.
Han er snart ferdig med det grunnleggende og skal snart ta oppkjøringa.
Er det noen av dere som vet hva som vil skje ang. lappen?

Ps. ikke spør om hvordan det skjedde, det er bare unødvendig. eneste jeg trenger er et svar om hva som vil skje og hva er det beste han kan gjøre nå?

mvh- Fanzyyyy
Så lenge han ikke ble tatt bak rattet, så skal ikke dette få konsekvenser for oppkjøringa.
Fanz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Så lenge han ikke ble tatt bak rattet, så skal ikke dette få konsekvenser for oppkjøringa.
Vis hele sitatet...
Har du sikre kilder på dette eller erfaringer? sånn at han ikke får noen falske forhåpninger?
Menne. Historien bak er jo halvparten av morroa.

Kan ikke se at han blir nektet førerkortet da han ikke kjørte under rus?
Dog så kan det hende han må ta prøver over en viss periode. Dette er iallefall noe som er blitt innført for alkoholikere.

100% sikker er jeg ikke.
Sitat av Fanz Vis innlegg
Har du sikre kilder på dette eller erfaringer? sånn at han ikke får noen falske forhåpninger?
Vis hele sitatet...
Man kan ikke direkte få utsettelse for cannabisrøyking men politiet kan velge å ikke godkjenne vandelsattesten pga krav til edruelighet.

Men siden den allerede er godkjent så tror jeg kompisen din kan slappe bra av.
Det er heller ikke slik at om man blir tatt for hasjrøyking så er det automatisk ventetid før man kan ta lappen.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Så lenge han ikke ble tatt bak rattet, så skal ikke dette få konsekvenser for oppkjøringa.
Vis hele sitatet...
Dette er feil, ut i fra min egen erfaring. Blir du tatt for å røyke hasj, kan du få avslag på søknad om førerkort pga at du ikke oppfølger kravene til edruelighet. Hvordan det er etter at du har søkt om førerkort og fått det godkjent, vet jeg ikke, men ser for meg at kompisen til TS kan få ett brev i posten der det står at han ikke er edruelig.
Fanz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Staggere Vis innlegg
Menne. Historien bak er jo halvparten av morroa.

Kan ikke se at han blir nektet førerkortet da han ikke kjørte under rus?
Dog så kan det hende han må ta prøver over en viss periode. Dette er iallefall noe som er blitt innført for alkoholikere.

100% sikker er jeg ikke.
Vis hele sitatet...
historien kan vi ta en annen dag
Når kommer søknad om førerkort inn i bildet? Oppkjøring? Hvis det er tilfellet vil jeg tro det er utrolig mange som har fått avslag.
Nå begynner det å bli noen år siden jeg ble tatt for røykings,men mulig det er nye edrulighets-regler nå. Er uansett kritikkverdig om dette skulle få konsekvenser for oppkjøringen siden han ikke ble tatt bak et ratt. Hadde ikke nølt v å ringt advokat isåfall. Har selv blitt dratt ut av bilen mens jeg stod stille med fjonasen i hånda bak rattet,var ikke spørsmål som ble stilt om førerkortet. Men igjen,det er noen år siden.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Nå begynner det å bli noen år siden jeg ble tatt for røykings,men mulig det er nye edrulighets-regler nå. Er uansett kritikkverdig om dette skulle få konsekvenser for oppkjøringen siden han ikke ble tatt bak et ratt. Hadde ikke nølt v å ringt advokat isåfall. Har selv blitt dratt ut av bilen mens jeg stod stille med fjonasen i hånda bak rattet,var ikke spørsmål som ble stilt om førerkortet. Men igjen,det er noen år siden.
Vis hele sitatet...
Det har alltid vært krav om edruelighet men jeg tipper politiet i senere tid har tatt i bruk dette som virkemiddel i den desperate kampen deres mot den samfunnsødeleggende cannabisen.
Dere er alle uvitende i dette ser det ut som.

For å ta lappen trenger man ren vandelsattest.

Alt fra å pisse offentlig til å bli tatt for å røyke hasj ødelegger vandelsattesten..

Du kan få kjøre opp på nytt etter 6 måneder, da er attesten ren for alle andre enn politiet selv.

Jeg mistet selv retten til å ta oppkjøring en gang.

Saksgangen er litt treg, så dersom kameraten skynder seg så kan det hende han får tatt lappen før dette slår ut.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Dere er alle uvitende i dette ser det ut som.

For å ta lappen trenger man ren vandelsattest.

Alt fra å pisse offentlig til å bli tatt for å røyke hasj ødelegger vandelsattesten..

Du kan få kjøre opp på nytt etter 6 måneder, da er attesten ren for alle andre enn politiet selv.

Jeg mistet selv retten til å ta oppkjøring en gang.

Saksgangen er litt treg, så dersom kameraten skynder seg så kan det hende han får tatt lappen før dette slår ut.
Vis hele sitatet...
Dæven du er smart. Dog så tviler jeg på det du skriver før du kommer med kilder.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Dere er alle uvitende i dette ser det ut som.

For å ta lappen trenger man ren vandelsattest.
Vis hele sitatet...
Det er ikke krav til ren vandelsattest nei. Vandelsattesten er for å finne ut om du har saker på deg som gjør deg uskikket til å kjøre bil. Rus er da hovedsaklig det som kan gjør at en ikke er skikket til å kjøre bil.

En vandelsattest er gyldig i 6 måneder. Det betyr ikke at om man får avslag pga den første søknaden så får man den godkjent ved neste søknad.

Sitat av EkNad Vis innlegg

Du kan få kjøre opp på nytt etter 6 måneder, da er attesten ren for alle andre enn politiet selv..
Vis hele sitatet...
Dette er også helt feil.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Dere er alle uvitende i dette ser det ut som.

For å ta lappen trenger man ren vandelsattest.

Alt fra å pisse offentlig til å bli tatt for å røyke hasj ødelegger vandelsattesten..

Du kan få kjøre opp på nytt etter 6 måneder, da er attesten ren for alle andre enn politiet selv.

Jeg mistet selv retten til å ta oppkjøring en gang.

Saksgangen er litt treg, så dersom kameraten skynder seg så kan det hende han får tatt lappen før dette slår ut.
Vis hele sitatet...
Sitat av Staggere Vis innlegg
Dæven du er smart. Dog så tviler jeg på det du skriver før du kommer med kilder.
Vis hele sitatet...
Kræsjet en bil i beruset tilstand. Politidama som huka meg sa det ikke kom på vandelsattesten. Noen her snakker ikke sant
Sitat av McLovin Vis innlegg
Kræsjet en bil i beruset tilstand. Politidama som huka meg sa det ikke kom på vandelsattesten. Noen her snakker ikke sant
Vis hele sitatet...
Det spørs hvem som skal ha vandelsattesten om hva som kommer fram i den.

Mente polititøsen at promillekjøring ikke kommer på vandelsattesten til førerkortet?

Tenk deg om da..

Politiet er dessuten ikke en gjeng med rederlige borgere som vet alt og alltid forteller sannheten og man kan aldri høre på hva dem sier. Man bør alltid dobbeltsjekke hva som kommer ut fra kjeften deres med en advokat.
Sist endret av Naturgrønn; 10. oktober 2011 kl. 02:29.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Kræsjet en bil i beruset tilstand. Politidama som huka meg sa det ikke kom på vandelsattesten. Noen her snakker ikke sant
Vis hele sitatet...
Whooot? Hva er det du quotet meg for som ikke skal være sant?
Sitat av Staggere Vis innlegg
Whooot? Hva er det du quotet meg for som ikke skal være sant?
Vis hele sitatet...
Haha, nei hadde medhold til ditt utsagn. Kilder er alt i denne diskusjonen
Sitat av McLovin Vis innlegg
Haha, nei hadde medhold til ditt utsagn. Kilder er alt i denne diskusjonen
Vis hele sitatet...
Ooooh. Stupid me.

Men da er vi jo bestevenner, så da er det ikke noe stress
Vandelsattest vs uttømmende vandelsattest er cluet her. utømmende vandel viser all negativ kontakt med politiet etter fylte krimininell lavalder.
Vanlig vandelsattest vil ikke vise ting etter en viss stund avhengig av hva det er.

Du kan få stans i førerkort opplæringen da du ikke lenger oppfyller kravene til vanlig edruelighet. De kan kreve pisseprøver av deg i så så lang tid om du skal få lov til å ta førerkortet....
Om du kræsjer i rusa tilstand og det ikke bemerkes når du kommer til å skulle ta førerkortet har politi damen løyet til deg. Promille kjøring straffes som regel med fengsel i 30 dager og 2 år ubetinget tap av førerrett.
Fanz's Avatar
Trådstarter
fant en link: https://www.politi.no/rad_fra_politi...er/Tema_85.xml og der står det at man får utsettelse uansett ved bruk av hasj? noen som kan dobbelt sjekke sånn at jeg ikke har forstått det feil?
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Vandelsattest vs uttømmende vandelsattest er cluet her. utømmende vandel viser all negativ kontakt med politiet etter fylte krimininell lavalder.
Vanlig vandelsattest vil ikke vise ting etter en viss stund avhengig av hva det er.

Du kan få stans i førerkort opplæringen da du ikke lenger oppfyller kravene til vanlig edruelighet. De kan kreve pisseprøver av deg i så så lang tid om du skal få lov til å ta førerkortet....
Om du kræsjer i rusa tilstand og det ikke bemerkes når du kommer til å skulle ta førerkortet har politi damen løyet til deg. Promille kjøring straffes som regel med fengsel i 30 dager og 2 år ubetinget tap av førerrett.
Vis hele sitatet...
Minus strafferabatt. Men dette er noke det mest legitime som har blitt sagt så langt i denne tråden
Sitat av Fanz Vis innlegg
fant en link: https://www.politi.no/rad_fra_politi...er/Tema_85.xml og der står det at man får utsettelse uansett ved bruk av hasj? noen som kan dobbelt sjekke sånn at jeg ikke har forstått det feil?
Vis hele sitatet...
Les det du selv poster.

Det står kan, ikke får. Ganske så stor forskjell det.
Fanz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Staggere Vis innlegg
Les det du selv poster.

Det står kan, ikke får. Ganske så stor forskjell det.
Vis hele sitatet...
Takk for at du rettet meg! Trodde alt var kjørt for kompisen min nå, men så kom du som en engel og rettet meg opp, så da blei ting bedre igjen
Sitat av Fanz Vis innlegg
Takk for at du rettet meg! Trodde alt var kjørt for kompisen min nå, men så kom du som en engel og rettet meg opp, så da blei ting bedre igjen
Vis hele sitatet...
I Belive i can fly, i belive i can touch the sky.

http://img171.imageshack.us/img171/6933/santaflythumb.jpg
Sist endret av stagg; 10. oktober 2011 kl. 03:45.
For 3 år tilbake ble jeg tatt med en 10er av snuten mens jeg holdt på med lappen, en månde i etterkant fikk jeg ett brev om at jeg ikke oppfylte edruelighetskravene for å ta lappen og motte bevise at jeg hadde vært "edruelig" i ett år, med legeattest, attest fra arbeidsgiver eller pisseprøve. Ett år seinere søkte jeg om lappen igjen, uten attester eller pissings, og fikk godkjent søknaden. Ligger en del mer til historien, men jeg kjørte ikke da jeg ble tatt..
Jeg fikk avslått søknad om førerkort etter å bli tatt for røyking. ( uten sammenheng med kjøring ) Dette gikk under mangel på edruelighet og måtte pisse reint i 3mnd med dokumentasjon(Legesenter etc.)

Utklipp fra en gammel post jeg hadde ang. dette:
vegtrafikkloven §24,4. Hvoretter den som skal få førerkort må ha tilfredsstillende vandel og/eller edruelighet.
Direkte avskriv fra politikammerets brev: De bør dessuten kunne fremvise dokumentasjon for at De ikke bruker noen form for ulovlige rusmidler (lege-erklæring fra fastlege) med analyseresultater fra urinprøver avgitt jevnlig over en periode på 3måneder.
Sist endret av Hydroide; 10. oktober 2011 kl. 09:12.
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Så lenge han ikke ble tatt bak rattet, så skal ikke dette få konsekvenser for oppkjøringa.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke helt. For å være i besittelse av ett førerekort skal en også ha en "edruelig livsferd", noe politiet (om de vil) kan påpeke at de ikke mener du har. Dersom vedkommende er skikkelig uheldig kan det ende opp med at vedkommende må levere rene urinprøver i forkant av oppkjøringen.

Nå skal det også nevnes at begge gangene jeg ble tatt hadde jeg over 10-15gram, så det ble rettsaker utav det som resulterte i dommer. Dere kan være heldige å slippe billig unna uten å måtte gjøre noe, men i verstefall kan de kreve X antall rene urinprøver over X antall tid før de gir folk tillatelse til å ta sertifikatet.

Edit: Jeg har ingen kilder annet en personlig erfaring.
Sist endret av møkk; 10. oktober 2011 kl. 10:55.
Politiet avgjør om vandelen din er "godkjent" eller ikke. Om du har blitt tatt for røyking så er det opp til de å avgjøre om de føler du kan ta lappen eller ikke på en stund.
MEN, har du allerede fått godkjent vandel så er den gyldig i 6 mnd og så lenge det ikke er kommet inn ny vandel fra politiet til TS så har han ingen problemer med å få kjøre opp. (Hva som skjer i etterkant er opp til politiet å avgjøre)

MVH.
Statens vegvesen.
Jeg ble tatt for hasj besittelse, men siden jeg satt i baksetet og ikke bak rattet fikk jeg ikke noen utsettelse på lappen.
Håper for guds skyld han ikke nevnte noe om oppkjøring og førerkort da han ble tatt. Mange gjør feil og sier "vær så snill, jeg holder på å kjøre opp og kan ikke bli tatt for hasj" Som regel hvis man ikke sier noe godtar forelegget blir det som regel med det og ikke noe mer.
Sitat av eplesin Vis innlegg
For 3 år tilbake ble jeg tatt med en 10er av snuten mens jeg holdt på med lappen, en månde i etterkant fikk jeg ett brev om at jeg ikke oppfylte edruelighetskravene for å ta lappen og motte bevise at jeg hadde vært "edruelig" i ett år, med legeattest, attest fra arbeidsgiver eller pisseprøve. Ett år seinere søkte jeg om lappen igjen, uten attester eller pissings, og fikk godkjent søknaden. Ligger en del mer til historien, men jeg kjørte ikke da jeg ble tatt..
Vis hele sitatet...
Hallo. Om det er mer bak historien så er jo det du sier uvesentlig i denne tråden.

Du bidrar til spekulasjoner.
Mangla bare teori og oppkjøring da jeg ble busta selv første gang. Fikk ingen konsekvenser for lappen.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det har alltid vært krav om edruelighet men jeg tipper politiet i senere tid har tatt i bruk dette som virkemiddel i den desperate kampen deres mot den samfunnsødeleggende cannabisen.
Vis hele sitatet...
Igjen,jeg skrev NYE EDRUELIGHETS regler,trodde du klarte og lese imellom linjene at jeg mente cannabis. Men har man ikke lov til å kjøre etter 5-6 øl om man ikke er veldig full egentlig naturgrønn?
Sitat av Skade-skutt Vis innlegg
Igjen,jeg skrev NYE EDRUELIGHETS regler,trodde du klarte og lese imellom linjene at jeg mente cannabis. Men har man ikke lov til å kjøre etter 5-6 øl om man ikke er veldig full egentlig naturgrønn?
Vis hele sitatet...
Du misforstår.

Kravet til edruelighet har alltid vært der og derfor ikke nye regler. Men i siste tiden har dette blitt brukt som virkemiddel mot ungdom og rus.

Det å kjøre etter 5-6 øl har ingenting med saken å gjøre ang kravet om edruelighet for å få førerkort, det har med promillekjøring å gjøre. Noe som er noe helt annet.

Kravet om edruelighet er hva du gjør når du ikke er bak rattet da sjangsen for at man setter seg bak rattet i ruset tilstand er større om man har rusproblemer.

Dette gjelder også alkohol, ungdom som fester for mye med alkohol har også fått avslag på søknad om førerkort på samme grunnlag som ungdom som bruker rusmidler.

http://www.nettavisen.no/motor/article2766048.ece
Sist endret av Naturgrønn; 10. oktober 2011 kl. 19:22.
Broren til en god kompis av meg har fått to utsettelser på lappen etter å ha blitt busta av politiet for hasj. Han fikk vel 1års utsettelse per gang og må vise ren pisseprøve for å kjøre opp.

Dette blir brukt som et skremme-middel av politiet, da det faktisk svir ganske så mye for folk i den alderen der! Mer enn hva en enkel bot ville gjort...
Selv synes jeg dette er totalt bak mål, da saken ikke har noe med bilkjøring og gjøre!
Sitat av Eclipse Vis innlegg
Dette blir brukt som et skremme-middel av politiet, da det faktisk svir ganske så mye for folk i den alderen der! Mer enn hva en enkel bot ville gjort...
Selv synes jeg dette er totalt bak mål, da saken ikke har noe med bilkjøring og gjøre!
Vis hele sitatet...
Ja, skremme-middel. Før i tiden gjaldt dette folk som var narkomane og alkoholikere. Nå i de siste år har politiet vært så smart at de kan bruke samme lov mot alle som blir tatt med ulovlig rusmidler..

..i den desperate kampen politiet har mot cannabisen og ulovlige rusmidler generelt.
Sist endret av Naturgrønn; 10. oktober 2011 kl. 19:36.
Du misforstår.

Kravet til edruelighet har alltid vært der og derfor ikke nye regler. Men i siste tiden har dette blitt brukt som virkemiddel mot ungdom og rus.

Det å kjøre etter 5-6 øl har ingenting med saken å gjøre ang kravet om edruelighet for å få førerkort, det har med promillekjøring å gjøre. Noe som er noe helt annet.

Kravet om edruelighet er hva du gjør når du ikke er bak rattet da sjangsen for at man setter seg bak rattet i ruset tilstand er større om man har rusproblemer.

Dette gjelder også alkohol, ungdom som fester for mye med alkohol har også fått avslag på søknad om førerkort på samme grunnlag som ungdom som bruker rusmidler.
Vis hele sitatet...
Åå,jeg trodde edruelighets aspektet bare gjaldt i utstrakt bruk
Men helt alvorlig,så er det tydeligvis lagt mere vekt på cannabis å kjøring enn for 11år siden. Men alikevel vil det være stor sjanse for at vennen til TS og kunne fortsette oppkjøringen om han henvender seg til advokat om politiet bruker dette som grunn til at personen ikke er skikket til å ha førerkort,til tross for at det ikke var kjøring innblandet i episoden. Det er akkurat der det vil komme tiltalte til gode i en eventuell sak,nettopp at det ikke var kjøretøy i bildet.
En kompis av meg ble tatt for å røyke hasj, i den forstand at han sto med i gjengen på 6 stk hvor 2 av de røykte. Han inrømmet ovenfor politiet at han hadde prøvd det før, men ikke hadde røykt noe nå (som han ikke hadde) og fikk dermed 3000 kr bot og 6 mnd utsettelse på førerkortet.
ring onkel blå og spør? de arresterer deg ikke for å stille spørsmål
For guds skyld ring heller advokat enn på kammeret a gitt!
Tror det er mange troll her jeg, kan noen komme med kilder?
Sitat av Staggere Vis innlegg
Tror det er mange troll her jeg, kan noen komme med kilder?
Vis hele sitatet...
Spesifiser hva du vil ha kilder på.
Å god damn!! Man trenger vandelsattest og edruelighet ellers er det minimum 6mndrs utsettelse på lappen. Misligholdt vandel får du fra alt fra å drikke offentlig eller feks innrømme å ha røykt hasj.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Mener å huske at denne karen fikk lappen tilbake da saken ble kjent. Klarte ikke å finne noe artikkel om det, men mener sterkt å huske jeg leste det om denne spesifikke saken. Så vet ikke om dette er relevant for TS eller om det var en politimann som overdrev maktbruken sin.

EDIT: fant den! LINK!

Står her at politiet hadde null rett til å ta fra stakkars Thomas lappen pga festing i helgene.
Sist endret av Screwdriver; 11. oktober 2011 kl. 23:52.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Å god damn!! Man trenger vandelsattest og edruelighet ellers er det minimum 6mndrs utsettelse på lappen. Misligholdt vandel får du fra alt fra å drikke offentlig eller feks innrømme å ha røykt hasj.
Vis hele sitatet...
Det er ingen krav til ren vandel for å få førerkort i det hele tatt, det hadde vært helt absurd. Det er krav om godkjent vandelsattest, noe som er noe helt annet enn å ha en ren vandelsattest.
▼ ... over et år senere ... ▼
hvis han er under atten så kan få utsatt i et år og masse oppføling og pisseprøver osv. hadde politi på skolen idag så det er nokk en ganske sikker kilde.
Jeg slet med å få godkjent vandel for førerkort, men det var ikke pga narkotika eller edruelighet, det var tidligere tilfeller med trafikale forhold. Men! Jeg vet at vandelsjekken blir tatt både før teoriprøve, og før praktisk prøve, så hvis man får det på rullebladet mellom teori og praksis, vil man få kunne ta praktisk prøve, men man får ikke utdelt førerkort eller midlertidig førerbevis, før det er gått 6 eller 12 mnd.
Sitat av EkNad Vis innlegg
Å god damn!! Man trenger vandelsattest og edruelighet ellers er det minimum 6mndrs utsettelse på lappen. Misligholdt vandel får du fra alt fra å drikke offentlig eller feks innrømme å ha røykt hasj.
Vis hele sitatet...
Du er dum du. Rett og slett..