Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2503
For alle som har lest diverse artikler og/eller propaganda tekster om cannabis rusen
har dere sikkert komt over setningen "Cannabis svekker den kritiske sansen".
Høres kansje skrekkelig ut.

Men vi blir aldri forklart nøyaktig hva den kritiske sansen er.

Den kritiske sansen, Den kritiske faktoren, eller kritisk tankegang som denne delen av sinnet kalles er ansvarlig for å skille virkelighet fra fantasi. Eller snarere det du tror er virkelig og det du tror er fantasi. Den hindrer at ting du ikke tror på gjør intrykk på deg, og lar ting du tror på gli inn i underbevistheten, og bli fakta i din egen lille verden.

Når man er rusa på bønna er sinnet veldig åpent. En av de beste og verste sidene ved cannabis rusen. Man kan tenke i nye baner som man ikke ante var mulige, og man kan tenke i baner som kan forgifte sinnet til depresjon, latskap og galskap.

Et typisk eksempel på svekket kritisk sans er når man er ute og går med en spliff, og man hører en bil bak seg, og tenker automatisk "Sivilpoliti, shiiiiii", selv om man vet utmerket godt at oddsene for det er minimale.

Et annet eksempel er da jeg + 2 venner skulle gå inn i en mørk skog, tidligere på dagen hadde vi diktet opp en nifs karakter som het "ollemorderen" som kunne gå raskt opp trapper på skateboard og drepe folk. Noen dager tidligere hadde jeg sett en person på flukt fra snuten som hoppet inn i samme skogen. Og da vi gikk inn tenkte jeg at jeg skulle skremme de andre, og jeg sa "Tenk om han fyren politiet jaget som stakk opp i skogen her var ollemorderen, og tenk om han fortsatt er her". Da jeg sa disse ordene, som jeg selv viste var hestepiss merket jeg en intens redsel, samme gjorde de to andre og vi løp, og løp, og løp før det gikk opp for oss at dette var noe av det dummeste vi hadde opplevd.

Og med denne lille bakgrunnsinformasjonen kan vi komme oss til mind tricksene.

Hvis noen er på bæret og muncher, spør dem "Er det fordi du er fjern at maten begynnner å smake dobbelt så godt? eller er det fordi du ikke har lagt merke til det før nå?", hvis de svarer at maten indeed smaker bedre, så spør "Hvor mange tygg må du ta før den dobler seg i smak igjenn? to? ett? tre?"
spør videre "Så den dobler smak etter X antall tygg?" "Hvor lenge til er det den smaker dobbelt så godt hvert tygg?".
Fortsett med "Hvor fort tror du det kommer til å smake 5 ganger så godt hvert tygg?". Så er det bare å bygge det oppover og oppover helt til all maten i huset er vekke.

Samme trikset fungerer på musikk, film og stort sett alle subjektive opplevelser. Kansje noen av dere greier å framkalle halliser i tillegg. Bruk kreativiteten.

Forklaringen på trikset er at hvis du sier "er det fordi so and so and so at det skjer? eller er det fordi so and so and so?" så kommer den logiske delen av hjernen til å være distrahert av spørsmålene, og automatisk anta at det du prøver å lure dem til skjer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
lol. Dette må jo gå veldig fra person til person. Og hvor høy intelligens man har.

No offense, men klarer du å lure deg selv så er det vel ikke noe om "kritisk sans" å gjøre, men heller om hvorvidt du kan tenke logisk. Jeg kan se den at du fikk noia med "ollemorderen", har hatt noen lignende opplevelser selv. Også det med sivilpoliti i bil osv.

Jeg vil ikke si dette har noe med kritisk sans å gjøre, men heller bare det at man har noia, pga. at stoffet du står og røyker på er ulovlig. Ser ikke poenget med å ikke være litt ekstra forsiktig, men vil ikke kalle det "tap av kritisk sans", beklager.
Er ikke akkurat tap av kritisk sans, heller en svekkelse av kritisk sans. den kritiske sansen er den logikken du bruker for å skille virkelighet fra fantasi. Tap av kritisk sans er det som gjør at drømmer virker helt ekte helt til du våkner opp, og da merker du kansje at du tenker over drømmen og innser at noe ikke var helt på plass.

Men for all del, ikke tro at dette er sant bare fordi jeg skriver det, selvfølgelig kan du Ta mitt ord for det, men det lureste er å ikke ta mitt ord for det og teste ut teknikken selv.
Dette funker faktisk bedre på folk med høy inteligens, fordi de har bedre fantasi og kan fokusere lettere.
Jeg er faktisk helt med på hva du beskriver her lamelord. Mye funny tanker osv som dukker opp når man er i tåka For ikke å snakke om hvor digg mat, snacks film og musikk kan bli. Digger å sette meg skikkelig inn i sangtekster når jeg blazer.
Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. På en mange timers skautur med mye toking fikk jeg og noen tokevenner litt av noen fantasier om ting som skulle skje. Det resulterte dog ikke i paranoia, bare en følelse av mystikk, litt som i Alice i drømmeland.
Veldig god teknikk [lc]lamerlord

Om jeg blir veldig høy så slutter jeg å legge merke til rusen(Selv om jeg egentlig er ganske høy) når peaken er over siden det blir så stor forskjell og jeg blir vandt til rusen. Så jeg videreutviklet teknikken slik at jeg skulle bli mer oppmerksom på at jeg var høy Kp til deg!
Sist endret av Psytrip; 24. mai 2011 kl. 22:23.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Veldig god teknikk [lc]lamerlord

Om jeg blir veldig høy så slutter jeg å legge merke til rusen(Selv om jeg egentlig er ganske høy) når peaken er over siden det blir så stor forskjell og jeg blir vandt til rusen. Så jeg videreutviklet teknikken slik at jeg skulle bli mer oppmerksom på at jeg var høy Kp til deg!
Vis hele sitatet...
Takker for KP.

Hmm, her er et lite eksperiment, her er en tekst som får deg i transe.
Hvis du har røykt cannabis, spesielt sativa basert cannabis er det lett å Komme i transe når du leser teksten.
Du kommer ikke i transe hvis ikke Du vil gå i transe, viljen overgår den kritiske sansen, Hypnotisk transe funker bare når
du vil gå i transe.
Du kommer deg lett i transe hvis du er intelligent, smarte folk har god fantasi, og har mer fokus.

Ha denne teksten midt på skjermen så du slipper å scrolle:


å Gå i transe er som å lese en veldig god bok. Det begynner med at du fokuserer på teksten. Og mens øynene fokuserer på teksten kan du la kroppen
bli slapp, la kroppen synke inn i godstolen. Jeg vet ikke om du allerede merker at du blir slappere, eller om det går opp for deg om at kroppen er sovende slapp om 20 sekunder.
Og mens kroppen blir slappere og slappere kan du la øynene bli slapp, og kansje fokuset skifter litt, og når det skifter kan du la øynene gli automatisk, linje for linje, som om de var satt på autopilot.
Og mens kroppen blir slappere og øynene glir automatisk kan du legge merke til pusten. merker du alle rede at den har forandret seg, kansje den går fortere? kansje dypere? merker du at pusten forandrer seg mer og mer mens den blir mer automatisk. Hypnose er beslektet med meditasjon, noen går så dypt i transe at de slutter å tenke. noen blir så avslappet at tankene sakker ned.
Noen av dere har kansje merket at kroppen begynner blir tung, eller at den blir lett, For de med best fantasi har kansje kroppen forsvunnet, som om den har forduftet til en magisk sky.
Og mens kroppen slapper av, sinnet slapper av, fantasien blir mer aktiv kan du la en euforisk ball bygge seg opp i magen, om så ballen skulle bestå av ecstasy, sinnsro, kjerlighet, håp, fred, opium, meskalin eller orgasme, eller all of the above betyr ingen ting. Bare la den bygge seg opp, jeg lurer på om du ser for deg ballen først, eller om du føler den først, eller om det første du merket av ballen var en lyd. Og jeg vet heller ikke hvor stor, god eller kraftig den kommer til å bli hvert pust. Kansje 10 %, kansje dobbelt så stor, kansje 150% så stor?
Og mens ballen vokser kan du lure på om den fortsatt vokser jevnt og trutt, eller om ballen vokser mer og mer hvert pust, mer og mer eksponensielt, som om ballen sin kraft akselererer, fortere og fortere.
Hvis du liker energiballen, kan du bare sitte her, slappe av mens den vokser mer og mer. Kansje den ender opp i en energyballgasm av atombombe proporsjoner.
Snart kan du bare lukke øynene, og kjenne at hvert pust gjør ballen akselererer mer og mer når du har lukket øynene.
Interessant, nyskapende tråd. Har aldri tenkt på denne formen for manipulering av sinnet før. "Er det fordi du er fjern at maten begynnner å smake dobbelt så godt? eller er det fordi du ikke har lagt merke til det før nå?". Dette er noe jeg ofte tenker på når jeg har røyka. Hvis det skjer noe abnormalt under cannabis-rus, begynner jeg ofte å lure på om dette skjer fordi jeg er rusa, eller om jeg kun legger merke til det fordi jeg er rusa. Kanskje en litt rar problemstilling, men med alle de rare tingene som har skjedd med meg etter å ha røyka, begynner en jo å lure.

Lurer dog på hvordan du kan utføre samme type eksperiment som i førsteposten din, men med musikk? Kan du utdype dette? Kvalitetspoeng til deg, uansett.
Si til en kompis som er glad i musikk: "Er det fordi du er fjern at musikken får en helt uant dybde, eller er det fordi du fokuserer på musikken? eller er det fordi jeg sier dette at du fokuserer på musikken og musikken blir bedre og bedre for hvert sekund?"

Og når musikken oppfattes bedre i sinnet til din kompis er sinnet åpent for mer manipulasjon, så da kan du si: "Merkelig det, jeg merker at musikken blir dobbelt så bra for hvert pust, hvor mye intesifiseres musikken per pust for deg? 50%? 100%? dobbelt så mye? 5 ganger så mye?", så kan du bygge videre med "Helvete petteeeeeehhhh!!! nå øker det noe sykt her, som om pust #1 gjør musikken dobbelt så bra, #2 gjør den 3 ganger så bra, #3 gjør den 5 ganger så bra" etc.

Hvis Du vil studere hypnose kan du eksperimentere med drømmeaktige transer, basically så får du han/henne som skal i transe til å slappe av såpass mye at kroppen "forsvinner" og så involverer du fantasien i alle sanser slik at fantasien blir like realistisk som virkeligheten. Meg og en kompis gjorde dette, og han var i en slags star-wars transe i "60 år" hvor han tok over galaksen.

Anbefaler å sjekke ut hypnothoughts.com, the art of indirect suggestion, derren brown, tricks of the mind etc.

Hypnose er dritlett å lære, etter 1 time med lesning kan du hypnotisere 40% av vennene dine. Forutsatt at de har lyst å gå i hypnotisk transe.

Kommer sikkert til å skrive mer om dette.
jeg skjønner ingen ting av dette...
Sitat av Syrreyo Vis innlegg
jeg skjønner ingen ting av dette...
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypnosis
Slike ting fungerer veldig bra, hvertfall for meg. Men må si det er mer effekttivt med lyd (noen som snakker til deg med headset o.l) enn å lese på skjermen da det er lettere å dette litt ut. Jeg sitter ofte i sofaen eller på pc'n mens jeg koser meg og ved bruk av slik hypnoseteknikk synker du overraskende dypt inn i deg selv, og det er mye rart som skjer. Hender jeg får slike kraftige vibrasjoner i brystet/overkroppen som gjør at jeg skvetter opp da det kan bli veldig kraftig (mange jeg kjenner som får det etter å ha røyka for så å lukke øynene mens de sitter).

Hjernen/sinnet.. Whatever det er, spennende greier
Sykt kult! Skal prøve dette på mange kompiser, blir awesome.
Sist endret av TheGloryHole; 27. mai 2011 kl. 22:37.
Det er også relativt enkelt å framkalle hallusinasjoner om man går dypt nok. Men da må man mest sansynlig gå i en dyp hypnotisk transe med total 'vektløshet' og være i en drømme verden.