Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  117 12969
Kom over en artig liten nyhetssak på vg.no i dag tidlig.
Her blir elevene narkotestet.
Er det noen her som går/har gått på Skogmo og som kan gi litt mer info om saken?
Er det første året de kjører dette opplegget?
Regner med at dette ble tatt opp på skolen i fjor, hva sa elevene?
Hvordan kan foreldre og elever godta at medelever blir behandlet som potensielle kriminelle?

Litt mye spørsmål, men er det noen som mener at rektor bare kan fortsette med dette opplegget så kjør debatt. Det er helt greit at rektor vil prøve å bli kvitt rusproblematikken på skolen, men det her er å dra det langt over streken.
"The line is a dot to you!"
Sist endret av Mith; 14. august 2008 kl. 09:21.
Øhm, det var da voldsomt. Har endel venner som går på Skogmo, men aldri hørt noe snakk om det der. En løsning er jo at alle 1000 elevene nekter test. Tror politiet tar rektor alvorlig om han ringer og sier "Idag var det 977 elever som nektet å ta urinprøve"
De tester jo bare de som mistenkes fra før, hvilken rett de har til å mistenke noen som helst for noe som helst er en annen sak.

Dette kan da for faen ikke være lov?
Jo, det er nok lov siden det egentlig bare er et "tilbud" og ingen tvang
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Utdanningsdirektoratet opplyser at urinprøvetagning ved skoler ikke kan foretas uten et reelt frivillig samtykke fra den som skal testes.

- Et samtykke i kombinasjon med trussel om sanksjoner, er ikke et reelt frivillig samtykke, påpeker Erik Bolstad Pettersen, divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet.
Vis hele sitatet...
De har jo ingen heller ingen rett til å kreve urinprøver og få de analysert. De tar loven i egne hender og i verste fall henger ut uskyldige 16-17åringer som narkovrak.
Sist endret av Mith; 14. august 2008 kl. 09:57.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PepsiCo
Jo, det er nok lov siden det egentlig bare er et "tilbud" og ingen tvang
Vis hele sitatet...
Er det eit frivillig, informert samtykke om du veit at politiet blir kontakta om du nekter? Eg er ikkje heilt overbevist om akkurat det...
Nekter en mistenkt elev å ta prøven, kontakter skolen politiet.

Uthenging, press og tvang. Skogmo høres ut som en naziskole for den høyerestående klasse, er helt sykt hvilke lengder de går til for å knekke de unge håpefulle.
Sitat av slashdot
Er det eit frivillig, informert samtykke om du veit at politiet blir kontakta om du nekter? Eg er ikkje heilt overbevist om akkurat det...
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tror heller ikke det, men jeg tipper det er den de har sikta på.
Men er dette en internatskole eller noe? Lurte bare på hvordan skolen ellers kunne ha det minste å gjøre med hva elevene bedriver fritiden sin med.
Det er jo et moralsk spørsmål, om det er riktig eller galt å overvåke eleven på den måten.

Men skolen nevner jo derimot litt lenger nedpå siden at de kommer til å legge opp et opplegg for eleven, for å hjelpe eleven, og det står ingenting om at politiet blir involvert i saken hvis man tester positivt, så ser ikke dette som et alt for ille tiltak, men tror jeg ville stemt imot hvis jeg kunne, rett og slett fordi jeg syns det er nok overvåking, og for mye invadering av privatlivet til mennesker, og når en så offentlig ting som skolen skal invadere privatlivet til elevene syns jeg derimot det har gått for langt.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
De kan jo ikke kjøre ett helt separat opplegg på denne skolen der de først lager egne regler, håndhever dem og straffer de som blir tatt helt utenfor alt annet i samfunnet.
Når regelbruddet er ulovlig i følge norsk lov og skolen bryter med norsk lov når de håndhever sine egne regler så burde det ringe en bjelle.
Sitat av cryo
De tester jo bare de som mistenkes fra før, hvilken rett de har til å mistenke noen som helst for noe som helst er en annen sak.

Dette kan da for faen ikke være lov?
Vis hele sitatet...
Alle har rett til å mistenke hvem som helst for hva som helst...
Ja, men å mistenke er en ting. Å gi uskyldige folk følger for egne stereotypiske mistanker er en helt annen sak.
Sitat av cryo
Ja, men å mistenke er en ting. Å gi uskyldige folk følger for egne stereotypiske mistanker er en helt annen sak.
Vis hele sitatet...
Og om de faktisk går etter stereotyper vet jo vi fint lite om. Og hvis du bare "antar" det, så lager du igjen stereotyper om at skolen bare tar noen mennesker, og dermed er du ikke bedre selv.

Forøvrig synes jeg dette er helt ok. Dog, jeg skulle gjerne sett at de på et vis kunne fått alle elevene som startet der til å skrive under på at de ikke skal være borti dop, og at hvis de er mistenkt for det, så skal de ta en urinprøve.

Og hvem har sagt at dette må ende med uthenging osv..? Det er jo bare å sørge for at det skjer utenfor skoletiden, og så må personen selv dekke det til.. Men hvis man ikke har gjort noe galt, så er det jo bare å gi dem en prøve og smile. Da har man bevist at man er uskyldig og man har fått dem til å sløse tid fordi dem anklaga deg for ting du ikke har gjort. Personlig hadde jeg nektet for at politiet skulle bli innblanda, slik at de hadde bare sløst enda mer tid. Det er meg da.
At de sløser tid hjelper ingen, det gjør bare problemet verre.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma
Og om de faktisk går etter stereotyper vet jo vi fint lite om. Og hvis du bare "antar" det, så lager du igjen stereotyper om at skolen bare tar noen mennesker, og dermed er du ikke bedre selv.

Forøvrig synes jeg dette er helt ok. Dog, jeg skulle gjerne sett at de på et vis kunne fått alle elevene som startet der til å skrive under på at de ikke skal være borti dop, og at hvis de er mistenkt for det, så skal de ta en urinprøve.

Og hvem har sagt at dette må ende med uthenging osv..? Det er jo bare å sørge for at det skjer utenfor skoletiden, og så må personen selv dekke det til.. Men hvis man ikke har gjort noe galt, så er det jo bare å gi dem en prøve og smile. Da har man bevist at man er uskyldig og man har fått dem til å sløse tid fordi dem anklaga deg for ting du ikke har gjort. Personlig hadde jeg nektet for at politiet skulle bli innblanda, slik at de hadde bare sløst enda mer tid. Det er meg da.
Vis hele sitatet...
For det første; Det er helt riv ruskende galt at lovlydige mennesker må bevise at man følger loven.
For det andre; Det ikke nødvendig med en avtale der det står at man ikke skal være borti dop, vi har en lov som gjør det straffbart.
For det tredje; Har man misstenker man noen for ulovligheter skal man gå til politiet, ikke starte etterforskning selv.
For det fjerde; At offentlige instanser sløser bort tiden på tull er kanskje ikke noe problem for deg, men jeg ser helst at skattepengene mine går til lærere istedet for urinprøver til elever.
For det femte; Ser du ikke problematikken i at elever blir utpekt som dophoder av skolen for så å måtte bevise at de ikke er det?
For det sjette; Så hva om noen av disse elevene røyker hasj i helgene av og til istedet for å dra på flatfylla, automatisk utestengelse og uthengelse? Det er jo det som skjer, dette er helt sykt.
For det sjuende: Skolen har ikke en dritt med hva elevene gjør utenfor skoletida
Enig der. Det er skremmende hvordan ting blir for tia, 1984 for everybody
Hadde jeg gått på den skolen hadde jeg snakket med en advokat omgående, fått ned det han sier på ark med henvisning til de relevante lovene og nektet. Det verste med dette er at så mange elever nå for tiden har blitt vokst opp uten ryggrad til å kjempe for rettighetene sine og kommer til å godta dette uten å nøle, de få som nekter vil bli hengt ut som narkovrak av resten..
Sitat av Faggot
Nei, jeg tror heller ikke det, men jeg tipper det er den de har sikta på.
Men er dette en internatskole eller noe? Lurte bare på hvordan skolen ellers kunne ha det minste å gjøre med hva elevene bedriver fritiden sin med.
Vis hele sitatet...
Interessant poeng, dersom det er en internatskole mener jeg at de har mulighet til å kreve urinprøver ved mistanke. (Sett at dette er tatt med i skolens regelver). Om det ikke er internatskole, så kan vel dette sees på som misbruk av makt og autoritet. Dog er jo dette forståelig, bruk og misbruk av "narkotika" kan ofte føre endel kluss med seg (som de flete her vet, og som vi ikke trenger gå nærmere inn på). Og selv om det ikke er så svart hvitt som skolen sansynligvis innbiller seg, så må man forstå at de forsøker. Alikevel kan det umulig være så tungvindt å prate seg ut av en slik situasjon?
Sitat av Mith
For det første; Det er helt riv ruskende galt at lovlydige mennesker må bevise at man følger loven.
For det andre; Det ikke nødvendig med en avtale der det står at man ikke skal være borti dop, vi har en lov som gjør det straffbart.
For det tredje; Har man misstenker man noen for ulovligheter skal man gå til politiet, ikke starte etterforskning selv.
For det fjerde; At offentlige instanser sløser bort tiden på tull er kanskje ikke noe problem for deg, men jeg ser helst at skattepengene mine går til lærere istedet for urinprøver til elever.
For det femte; Ser du ikke problematikken i at elever blir utpekt som dophoder av skolen for så å måtte bevise at de ikke er det?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det første, jeg er enig i at det blir feil, men sånn er det. Noen ødelegger og når man ikke får tatt de ansvarlige blir det en "kollektiv" straff for å få frem de skyldige. Slik tolker ihvertfall jeg strategien.
2. Ja, det er en lov, men dette var for å gjøre det LOVLIG for at skolen skal teste dem. Har man skrevet under har man gitt sitt samtykke til å ta en doping test om det skulle være mistanke.
3. De sa ifølge VG ihvertfall (troverdig, hva?) at de hadde prøvd å kontakte politiet mange ganger, men at de ofte ikke kunne, og dermed er det til liten hjelp.
4. Jeg er enig i at det er tøysete bruk av skattepenger, og dermed ENDA mer tøysete at dem skal drive med dop, for det er jo det som starter det hele.
5. Jeg ville ikke si man blir uthengt og lignende bare man tar en urinprøve. Det er som å si at man blir uthengt som en nymfoman tøs bare man tar en klamydia test.

Og uansett, elevene på skolen vet jo at folk kan bli testa når som helst, og derfor er det vel ikke noe problem for dem, siden så godt som "alle" kan bli testa. Når skolen først tar tak i et problem, så regner jeg med at de forstår at bruken av rusmidler foregår i alle sosiale klasse "nivåer"

Edit: Det blir vel litt som når dette med flytende væske ble utført på flyplasser, starta ett sted og var en stor skandale og ståkeri, mens nå bare tar man det til etteretning, og legger den eventuelle drikken man skal ha i baggen eller kjøper når man er inne i tax-free'en. Hadde dette vært på alle skoler fra 1995 av hadde ingen klaget.
Sist endret av Xasma; 14. august 2008 kl. 13:28.
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Det er prinsippet som ligger bak som er saken. Det er politiets oppgave å håndheve lover. Punktum. Skolen har på ingen måter rett til å kreve urinprøve av uskyldige elever og når de blir truet med anmeldelse på bakgrunn av en mistanke så har det gått alt for langt.
Rettighetene sine? Hva med retten til å drive en rusfri skole? Nå må dere tenke dere om og lese artikkelen ordentlig før dere kritiserer skolens løsning på problemer. Har selv gått på en skole med mye dop i omløp, og hadde uten tvil takket ja til et tilbud fra skolen som holder meg utenfor politiets register. Det er da ærlig talt bedre at eleven får mulighet til å avlegge urinprøve og unngå videre straffeforfølgelse enn at politiet blir blandet inn med en gang?

Selvfølgelig har skolen lov til å sette spørsmålstegn når elever kommer inn i klasserommet med blodsprengte øyne gang etter gang midt på vinteren! Det er faktisk sånn at adferd ofte blir annerledes når en person er rusa, og dette er merkbart. Lærere må få lov til å sette spørsmålstegn ved dette. Hva tror dere hadde skjedd om dere kom drita på arbeidsplassen dere jobber på? Mener dere at arbeidsgiveren deres ikke hadde hatt rett til å konfrontere dere med dette?

Hengt ut som narkovrak? Det er alltid en tykk vegg mellom de som liker dop og de som ikke liker dop. Driver du med dop henger du *les som regel* mest med andre som driver med dop og de som driter i at du driver med dop. De som driver med dop bryr seg ikke om hva du gjør, og de som driter i at du driver med dop, vel.. de driter i at du driver med dop. Hvis du ruser deg på skolen ser jeg ikke helt problematikken med "ÅÅÅNEEEI! Andre kan finne ut at jeg tar narkotika!". Du går jo rundt foran nesen deres og er rusa uansett. Jeg vet personlig mye om denne mentaliteten fra da jeg gikk på VGS.

Eneste problematikken jeg finner med skolens løsning er at folk som driver med dop utenfor skoletiden kan bli stilt i en uheldig situasjon, men dette syns jeg er et SVÆRT lite minus:P

Hva er det egentlig dere mener? At det er bedre at elevene blir sendt rett til onkel blå, enn at de får en mulighet til å skjærpe seg uten bøter og prikk på rullebladet? Eller mener dere at skolen rett og slett ikke skal få lov til å sette spørsmålstegn ved noe av det elevene fåretar seg? Det siste blir vel det man kaller anarki, om jeg ikke tar helt feil?
Xasma: Man blir uthengt om de finner feks beviser for at du har røykt hasj i blodprøven, da blir man sikkert utvist eller sendt bort og da kan du banna på at ryktene går..
Neutral Good
Mith's Avatar
Trådstarter
Sitat av Xasma
2. Ja, det er en lov, men dette var for å gjøre det LOVLIG for at skolen skal teste dem. Har man skrevet under har man gitt sitt samtykke til å ta en doping test om det skulle være mistanke.
Vis hele sitatet...
Dette er en helt vanlig offentlig skole. Jeg mener en slik avgjørelse som rektor har tatt her er langt over det han har lov til. Han kan ikke nekte elever som ikke følger hans regler, som i dette tilfellet strider med norsk lov, utdannelse. Det ligger i kortene at det kommer til å bli sanksjoner mot de som blir tatt og da i form av feks. utvisning. Hvordan har de tenkt å holde politiet unna hvis de skulle ta noen med urintestene sine? Lærere har såvidt jeg vet meldeplikt "om forhold som er bekymringsfulle rundt barn/unge."
Sitat av Xasma
3. De sa ifølge VG ihvertfall (troverdig, hva?) at de hadde prøvd å kontakte politiet mange ganger, men at de ofte ikke kunne, og dermed er det til liten hjelp.
Vis hele sitatet...
Det får skolen ta med politikerne siden det er rivende likegyldig for denne saken. Selv om man ikke får hjelp av politiet betyr det ikke at man kan begynne å jakte på kriminelle selv.
Sitat av Xasma
4. Jeg er enig i at det er tøysete bruk av skattepenger, og dermed ENDA mer tøysete at dem skal drive med dop, for det er jo det som starter det hele.
Vis hele sitatet...
Det er også irrelevant hva du mener er tøysete eller ikke. Skattepenger som fordeles til skoler skal brukes til elevenes beste, ikke lovbrudd.
Sitat av Xasma
5. Jeg ville ikke si man blir uthengt og lignende bare man tar en urinprøve. Det er som å si at man blir uthengt som en nymfoman tøs bare man tar en klamydia test.
Vis hele sitatet...
Det er det nok flere som har blitt også. Akkurat som om mange blir uthengt som homo fordi man har rosa genser og bruker litt sminke.
Sist endret av Mith; 14. august 2008 kl. 13:49.
Hengt ut pga en klamydia test? Wow, hadde noen blitt hentet i regi av skolen eller fortalt at de skulle bort å ta en klamydia test er det mer en nok for og sette i gang et helvetes flom av rykter og baksnakking. Hadde helt samme greie her og det var månedens samtaleemne i lang tid..
Månedens samtaleemne i langt tid
Hva er problemet?

En minimal innsikt i hvordan kroppen fungerer gir deg en god sjanse til å bli rein over natta
Sitat av Kaptein Snus
Hva er problemet?

En minimal innsikt i hvordan kroppen fungerer gir deg en god sjanse til å bli rein over natta
Vis hele sitatet...
Det er jo bullshit? Du klarer ikke og få alt ut av kroppen over natten.
Hehehehe, det kommer jo meget an på hva som har blitt intatt

THC henger igjen i rundt en måned, kommer mye ann på hvordan du spiser og drikker i perioden osv osv, slik testing er helt hjernedød. Om man røykte en joint i fylla for tre uker siden så skal man få stress på skolen for det? Herregud for et system vi lever i
Kan noen forklare meg hva som gir skolen rett til å gjøre "uskyldige" elever til mistenkte ift. narkotikamisbruk, uten grunnlag? At de sliter med at mange bruker det der er nå én ting, men dette er bare uhørt!

Sitat av VG
Nekter en mistenkt elev å ta prøven, kontakter skolen politiet.
Vis hele sitatet...
Frivillig? Dette blir jo utpressing. Jeg kan ikke forstå at elevene lar skolen gjennomføre dette. Hva så om noen bruker f.eks. cannabis; hvilken rolle spiller det? Med mindre det skjer på skolen, eller går utover andre elever eller skolen, så er det en privatsak om de vil bruke det og bryte loven, eller ikke.

Det er jo absolutt uakseptabelt, at man skal mistenkeliggjøre elever for narkotikabruk ved å meddele det til politiet.
Hvor er gode gamle Elevorganisasjonen når man trenger de? Regner med de reagerer ganske sterkt på dette.
Sitat av nilsern
Rettighetene sine? Hva med retten til å drive en rusfri skole? Nå må dere tenke dere om og lese artikkelen ordentlig før dere kritiserer skolens løsning på problemer. Har selv gått på en skole med mye dop i omløp, og hadde uten tvil takket ja til et tilbud fra skolen som holder meg utenfor politiets register.
Vis hele sitatet...
Hva med retten man har til en utdannelse? Det er forståelig at man vil ha et rusfritt miljø, men dette er å bevege seg langt over streken: Det er muligens snakk om mange som kun røyker i helger, eller ferier, etc., uten å i det hele tatt ha vært på skolen i ruset tilstand.

Hva skjedde med uskyldig til det motsatte er bevist?

Sitat av nilsern
Det er da ærlig talt bedre at eleven får mulighet til å avlegge urinprøve og unngå videre straffeforfølgelse enn at politiet blir blandet inn med en gang?
Vis hele sitatet...
Mulighet, ja. Men ikke denne typen utpressing.

Sitat av nilsern
Selvfølgelig har skolen lov til å sette spørsmålstegn når elever kommer inn i klasserommet med blodsprengte øyne gang etter gang midt på vinteren! Det er faktisk sånn at adferd ofte blir annerledes når en person er rusa, og dette er merkbart. Lærere må få lov til å sette spørsmålstegn ved dette. Hva tror dere hadde skjedd om dere kom drita på arbeidsplassen dere jobber på? Mener dere at arbeidsgiveren deres ikke hadde hatt rett til å konfrontere dere med dette?
Vis hele sitatet...
Da har man en sensasjonell mulighet til å rapportere dette til politiet, uten å mistenkeliggjøre hundrevis av uskyldige elever.

Sitat av nilsern
Hengt ut som narkovrak? Det er alltid en tykk vegg mellom de som liker dop og de som ikke liker dop. Driver du med dop henger du *les som regel* mest med andre som driver med dop og de som driter i at du driver med dop. De som driver med dop bryr seg ikke om hva du gjør, og de som driter i at du driver med dop, vel.. de driter i at du driver med dop. Hvis du ruser deg på skolen ser jeg ikke helt problematikken med "ÅÅÅNEEEI! Andre kan finne ut at jeg tar narkotika!". Du går jo rundt foran nesen deres og er rusa uansett. Jeg vet personlig mye om denne mentaliteten fra da jeg gikk på VGS.
Vis hele sitatet...
Av de i min omgangskrets, så er det et visst antall som regelmessig bruker narkotika. Jeg gjør det ikke, ei heller 90% av de andre som de aktuelle personene har i sin omgangskrets. De bruker det simpelthen for å slappe av, og kose seg, istedet for alkohol. mange av disse gjør det bra / har gjort det bra på skolen, og du ville ikke ant det om ingen fortalte deg det.

De "verste" tilfellene er åpenbare, og kan enkelt formidles til politiet.

Sitat av nilsern
Hva er det egentlig dere mener? At det er bedre at elevene blir sendt rett til onkel blå, enn at de får en mulighet til å skjærpe seg uten bøter og prikk på rullebladet?
Vis hele sitatet...
Forutsatt at det går utover lærere og/ eller andre elever: Ja.

Sitat av minigolf
Hvor er gode gamle Elevorganisasjonen når man trenger de? Regner med de reagerer ganske sterkt på dette.
Vis hele sitatet...
Sitat av VG
- Dette høres helt sykt ut. Jeg tror mange elever kan oppleve det som svært ubehagelig at noen ser på at de urinerer. Dette må det bli en umiddelbar stopp på. Vi kommer til å følge opp saken, sier Håvard Vederhus, leder av Elevorganisasjonen.
Vis hele sitatet...
Det sto i artikkelen.
Om du mistenker at noen ruser seg så kan du ikke bare sende politiet på dem, du må jo ha noe konkret å backe opp påstandene dine med, hvis ikke så er det rett og slett bare en helt urimelig trussel fra et tilsynelatende voksent menneske kun ment for å presse fram et samtykke. Hadde jeg gått på den skolen og blitt utsatt for slike trusler så hadde jeg politianmeldt han tusseladden Arne Koch på flekken. Enkelt og greit..
Dette er ett særdeles kraftig brudd på elevenes personlige frihet.

Ikke bare skal skolen kollektivt dop-teste alle elevene, som får politiet på nakken om de nekter, helsesøster skal faktisk innspisere testen gjennom ett lurespeil. Har selv problemer med å pisse når folk stirrer, og det vet jeg mange hadde hatt, spessielt i denne sammenhengen. Jeg hadde følt meg direkte krenket.

Og hva pokker har skolen med elevenes fritid å gjøre? Nå kommer folk med godt ry og rykte til å bli grådig baktalet som narkovrak fordi at skolen blandet seg inn i noe de gjorde en lørdags kveld for to uker siden.

Elever som har *rusproblemer* har garantert fått lærerenes oppmerksomhet for lengst, dette går mer ut over de som bruker alternativer til alkohol noen ganger i måneden.
Dette er faktisk noe av det sykeste jeg har hørt på lenge..

Håper Elevorganisasjonen får gjort noe med dette, for dette er faen meg trist.
Vi blir narkotestet og alkoholtestet på min internatskole ved mistanke. Da kjører de oss til legevakten, hvis vi nekter, kommer politiet og tar oss med makt. Syke syke folk..
Samme på sollerud ungdoms skole får alle urintester for thc
Latterlig! De burde gå mye lenger. Elevers eventuelle narkotibruk går sannsynligvis mest eller bare utover dem selv og deres egne resultater.

Det er for eksempel langt viktigere at lærere blir testet. Deres innsats påvirker tross alt hele klasser. Jeg er sikker på at lærerne Skogmo bare ville fryde seg over å kunne gå foran med et godt eksempel, med stolt hevede urinprøver.
Oi.
Dette er jo krise. Slike saker som dette som gjør at jeg har lyst til å stemme Venstre...
Sist endret av Halalgeir; 15. august 2008 kl. 00:18.
En ting, til dere som er litt "jeg vil bare at skattepengene skal brukes til samfunnet beste" osv..

Jeg bare lurer... Hva er best for dere, og resten av forumet her?.. At en person blir tatt i en kontroll på skolen, og at de får hjelp til å slutte med dop/slutter med det frivillig. Eller at han/hun blir avhengig og ødelegger livet sitt totalt?.. Dette skjer nok med få av de som prøver/har brukt dop, men ett liv ødelagt er ett for mye. Og om jeg må bli litt baksnakket for å redde livet til en person, så vær så god. Uansett, hvem bryr seg om baksnakking?.. Hva skal dere med venner som baksnakker? Og hvorfor engang gidde å bruke energi på at folk dømmer deg før de kjenner deg?

edit: tatt på skolen isteden for av politiet såklart! Ødelegger jo en god del å ha et rulleblad.
Sist endret av Xasma; 15. august 2008 kl. 00:21.
Sitat av Geordie
Det er jo bullshit? Du klarer ikke og få alt ut av kroppen over natten.
Vis hele sitatet...
Du klarer å få ut det meste i løpet av noen dager, men over natta? Nupe...
Sitat av Xasma
Jeg bare lurer... Hva er best for dere, og resten av forumet her?.. At en person blir tatt i en kontroll på skolen, og at de får hjelp til å slutte med dop/slutter med det frivillig. Eller at han/hun blir avhengig og ødelegger livet sitt totalt?.. Dette skjer nok med få av de som prøver/har brukt dop, men ett liv ødelagt er ett for mye.
Vis hele sitatet...
Hva er best for deg? En politistat hvor alle er trygge men ingen frie, eller et samfunn uten mistenkeliggjøring, hvor alle har rett til å gjøre seg sine egne erfaringer og prøve og feile på egenhånd?
Sitat av Xasma
En ting, til dere som er litt "jeg vil bare at skattepengene skal brukes til samfunnet beste" osv..

Jeg bare lurer... Hva er best for dere, og resten av forumet her?.. At en person blir tatt i en kontroll på skolen, og at de får hjelp til å slutte med dop/slutter med det frivillig. Eller at han/hun blir avhengig og ødelegger livet sitt totalt?.. Dette skjer nok med få av de som prøver/har brukt dop, men ett liv ødelagt er ett for mye. Og om jeg må bli litt baksnakket for å redde livet til en person, så vær så god. Uansett, hvem bryr seg om baksnakking?.. Hva skal dere med venner som baksnakker? Og hvorfor engang gidde å bruke energi på at folk dømmer deg før de kjenner deg?

edit: tatt på skolen isteden for av politiet såklart! Ødelegger jo en god del å ha et rulleblad.
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om urintesting av én person, men om hva vi skal tollerere av kontoll og overtramp over befolkningens personlige frihet og selvrespekt.

For det første, dette er Norge, ikke USA, og vi skal ikke måtte tollerere å bli kontrollert og truet av de menneskene som er våre veiledere og mentorer uten en forbanna god grunn. Og for det andre så er ikke alle som driver med rusmidler ute på kjøret som du selv sier, og selv om enkelte mennesker unektelig trenger hjelp, så ikke det god nok grunn til å mistenkeliggjøre og nedverdige uskyldige individer på den måten.

Eller kanskje vi like godt skal ta blodprøver av alle som går med saggebuker også, bare for å være på den sikre siden?

Hvilket samfunn vi skal måtte leve med i fremtiden formes blant annet av hva slags kontrollformer vi velger å godta i dag, og slike tiltak som dette er etter min mening langt over streken.

PS:
Dette føles kankje ikke så viktig for deg, men når man har opplevd å bli tråkket på av myndigheter eller andre autoritære instanser fordi man er eller ser litt annerledes ut, så vil jeg påstå at man får et annet og litt mer reflektert syn på saken.
Sist endret av mentalmelt; 15. august 2008 kl. 01:05.
Sitat av xtapolapocetl
Hva er best for deg? En politistat hvor alle er trygge men ingen frie, eller et samfunn uten mistenkeliggjøring, hvor alle har rett til å gjøre seg sine egne erfaringer og prøve og feile på egenhånd?
Vis hele sitatet...
jeg er enig i at folk skal feile og finne ut av ting på egenhånd, men jeg synes det er trist at det skal gå på bekostning av noen mennesker LIV. Man har ett liv, og jeg synes det er for ille at det skal ødelegges av stoffer.

Sitat av mentalmelt
Det er ikke snakk om urintesting av én person, men om hva vi skal tollerere av kontoll og overtramp over befolkningens personlige frihet og selvrespekt.

For det første, dette er Norge, ikke USA, og vi skal ikke måtte tollerere å bli kontrollert og truet av de menneskene som er våre veiledere og mentorer uten en forbanna god grunn. Og for det andre så er ikke alle som driver med rusmidler ute på kjøret som du selv sier, og selv om enkelte mennesker unektelig trenger hjelp, så ikke det god nok grunn til å mistenkeliggjøre og nedverdige uskyldige individer på den måten.

Eller kanskje vi like godt skal ta blodprøver av alle som går med saggebuker også, bare for å være på den sikre siden?

Hvilket samfunn vi skal måtte leve med i fremtiden formes blant annet av hva slags kontrollformer vi velger å godta i dag, og slike tiltak som dette er etter min mening langt over streken.
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke si at jeg blir nedverdiget om jeg tar en urinprøve. Det er bare å gjøre det.

Og hvem har sagt at man blir mistenkt bare man har saggebukse? De fleste veit vel at det er flere enn bare de med saggebukser som har prøvd/driver med dop. Det er flere "upper class" folk jeg kjenner som har sagt at de har prøvd hasj, og jeg regner med at skolen er såppas objektiv at de kun tar de som de har mistanke for å ta. Jeg mener som nevnt over, at om man kommer med blodskutte øyer osv, så har de faktisk en grunn til å ta en test.

Og hvorfor har de fleste her antatt at de kun går etter dem med saggebukser? Kanskje jeg skal lese artikkelen igjen, men jeg fant ingen beskrivelse av hva dem gikk etter i den artikkelen.
Bryter du ikke loven, har du ikke noe å frykte.

Jeg har selv tatt urinprøve på skolen, men da etter å ha skrevet under kontrakt på at det er OK at en slik prøve gjennomføres. Synes ikke det var spesielt ekkelt.
Sitat av Xasma
jeg er enig i at folk skal feile og finne ut av ting på egenhånd, men jeg synes det er trist at det skal gå på bekostning av noen mennesker LIV. Man har ett liv, og jeg synes det er for ille at det skal ødelegges av stoffer.
Vis hele sitatet...
Tenk på hvor mange som dør av røying, drikking og bilkjøring. Man har bare ett liv, og det er da faen meg for ille at det skal ødelegges av farlige aktiviteter.
Min mening til dette er at det ikke burde være no krav på noen skole om og ta urintest.

Si man røyker litt hasj i iblant , så ville skolen\barneværnet (for de under 18) lagd et helvete for deg om man blir tatt. Risikerer og bli sendt på instutisjon eller langt opp i nord. Hasj er jo ikke no farligere en alkohol, tvert imot det er bare den jævla propagandaen som har fått folk til og få et så negativt syn på hasj. Så lenge man ikke overdriver og har et kontrolert forhold til cannabis er min personlige mening at dette stoffet nærmest er ufarlig.
Skal man risikere og miste skoleplassen eller verre bare fordi man tester posetiv på et rusmiddel???
Jeg ville drukket meg såååå jævlig drita før urintesten og mens jeg tok den ville jeg ropt: Jehg khunne vhært en jævlha alkoholiker nå, men derhe kunne ikke thatt meg for en dritt! Jeg er meghet påvirket av det ruschmiddelet som tar flescht liv i Norge, men dereh er bareh uthe etter de som erschstatter grøftefyll med ehn rolig euforishk rush! Up yourschh!
Dette kommer lite trolig til å skje på min skole og jeg stiller meg uforstående til at de kan holde på sånn. Selv om jeg aldri har rørt narkotiske stoffer hadde jeg nektet å ta urinprøve. Ikke for å være rebelsk fjortiskid som synes voksne er dumme og teite, men fordi det er helt på trynet at folk skal måtte bevise sin uskyld. Jeg tviler ikke på at dette er poengtert opptil flere ganger tidligere i tråden, men jeg vil bare understreke min mening.
Dette var jo et kjempetiltak for fortsatt undertrykkelse av det norske folk!
Alle vet jo at narkomane ikke kan stoles på! De gjemmer seg i mengden og er umulig å se uten å bedrive overgrep av sterkeste sort. Bøker som omhandler droger bør gjøres ulovlig, Nettsider som omtaler narkotika må sensureres. Ungdom som eksperimenterer med stoff burde få fengselsstraff og derretter puttes i egne leire for å holde de unna den vanlige befolkningen! La den nåværende narkotika politikken få rulle videre uten noen form for kontroll av skadeomfanget eller tankegang rundt andre mulige (bedre) veier å gå.