Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3968
Hei! Noen som vet hva slags duppeditt dette er som ligger oppå ledningen til lyktestolpen? Altså disse to runde «tingene», vet dere hva de brukes til?

Håper jeg poster på riktig forum Mods, feel free til å flytte denne tråden om jeg poster feil


Sist endret av Tigerlilje87; 22. desember 2021 kl. 13:54.
Ikke at jeg nødvendigvis vet det men tenker naturlig at det er for å beskytte endeved’n på stokken mot vær og vind.
Endeved på treverk er alltid mest utsatt for råte.

Blir jo bare vill gjetning men å motvirke fukt i treverket kan jo også redusere ledningsevne i stokken om det er tema.
Sist endret av Dough; 22. desember 2021 kl. 14:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Avtagere. Dei har pigger som går inn i leder i kabelen. Det er forsåvidt rimeleg åpenbart ut frå at det går leidning frå dei til lampe.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Avtagere. Dei har pigger som går inn i leder i kabelen. Det er forsåvidt rimeleg åpenbart ut frå at det går leidning frå dei til lampe.
Vis hele sitatet...
Takk! Synes liksom ikke de helt så ut til å høre til der, men da gjør de nok det
Sist endret av Tigerlilje87; 22. desember 2021 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ja det er koblingsklemmer for å hente ut strøm fra hovedkabelen, til lampa.

Den topphatten oppå stolpen er for å beskytte mot regn, så den ikke skal råtne så fort, fordi vann trenger lettere inn i enden, og det er dårlig impregnering i midten av stolpen.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Ja det er koblingsklemmer for å hente ut strøm fra hovedkabelen, til lampa.

Den topphatten oppå stolpen er for å beskytte mot regn, så den ikke skal råtne så fort, fordi vann trenger lettere inn i enden, og det er dårlig impregnering i midten av stolpen.
Vis hele sitatet...
Herlig! Tusen takk alle som har svart meg, setter stor pris på det
Jeg svarte visst på noe helt annet.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Den topphatten oppå stolpen er for å beskytte mot regn, så den ikke skal råtne så fort, fordi vann trenger lettere inn i enden, og det er dårlig impregnering i midten av stolpen.
Vis hele sitatet...
De fungerer også som et bra sjekketriks for hakkespetten.