Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2616
Det siste året har jeg gått gjennom en personlig krise og tullet fryktelig med regningene. Det har aldri gått lengre enn inkassovarsler, men jeg har hatt inkassosaker på meg stort sett hele tiden. Har begynt i behandling og fått skikk på økonomien igjen nå.

Skulle velge strømselskap fra strompris.no, men fikk denne mailen:

Vi foretar kredittsjekk av alle nye kunder. Vi har funnet at din score ved kredttsjekk var for lav til at du kan bli strømkunde hos oss. Beklager dette.

Fuck... vil det si at jeg kommer til å få trøbbel med å skaffe et billigere alternativ enn pliktleveranse, som er DRØYT dyrt. Kjipt å sitte igjen med problemer når jeg endelig har alt på stell.

Litt info om meg:

- Er student
- ganske ung
- Eier egen bolig (Står på autotrekk, aldri noe problemer med lånet)
- Ingen deltidsjobb for øyeblikket. Sluttet i vinter.

Trenger hjelp fra freakene
Du sier du ikke har jobb/inntekt, dette er nok et av de største problemene dine. Er du helt sikker på at alle betalings anmerkninger er slettet?

I utgangspunktet bør du være taknemelig for i det heletatt ha tilgang til strøm
Sist endret av LilPeep; 26. april 2018 kl. 14:31.
Hva med å ringe direkte til diverse strømselskap og forklare? Vil tro at de er interessert i å tjene penger enn å gå glipp av en kunde.
Trådstarter
Sitat av LilPeep Vis innlegg

I utgangspunktet bør du være taknemelig for i det heletatt ha tilgang til strøm
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Alle har rettighet på strøm i Norge. Akkurat nå får jeg pliktleveranse, men det koster ekstremt mye. Hadde akraft før jeg møtte veggen mentalt, men ble kasta ut pga. manglende betaling. Nå forsøker jeg å skaffe en nytt selskap slik at jeg ikke blir ruinert av dyre strømregninger.

Ja, har gjort et seriøst grep på økonomien og gjort opp for alt jeg skylder.
Sist endret av YepYepYep; 26. april 2018 kl. 14:37.
Bare å være glad du får mulighet til å styre unna sånne strømhaier. Det er så mye klausuler og shit fra disse selskapene at du kan aldri vite om det egentlig er billig.

Det er leveringsplikt for strøm så start med selskapet som har ansvaret for nettet der du bor.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...EL_3#%C2%A73-3

https://www.nve.no/reguleringsmyndig...everingsplikt/

Argumentet dems er syltynt, jeg hadde ikke gidda kastet bort tiden på dem.
Sitat av YepYepYep Vis innlegg
Er du seriøs? Alle har rettighet på strøm i Norge. Akkurat nå får jeg pliktleveranse, men det koster ekstremt mye. Hadde akraft før jeg møtte veggen mentalt, men ble kasta ut pga. manglende betaling. Nå forsøker jeg å skaffe en nytt selskap slik at jeg ikke blir ruinert av dyre strømregninger.

Ja, har gjort et seriøst grep på økonomien og gjort opp for alt jeg skylder.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er seriøs. Hvorfor mener du at du har rett på at private strømleverandører skal gi deg billigere strøm,når de ser på deg som en høy risiko kunde som kanskje ikke klarer å betale regningen din?

Det er klart du skal ha tilgang på strøm, men du er dessverre ikke i en posisjon hvor du kan velge hvilket selskap du selv ønsker.

Jeg føler med deg i din situasjon, jeg har tidligere i livet hatt litt rot i privat økonomien når jeg var yngre og vet hvor psykisk påkjenning dette er.
Trådstarter
Sitat av LilPeep Vis innlegg
Ja jeg er seriøs. Hvorfor mener du at du har rett på at private strømleverandører skal gi deg billigere strøm,når de ser på deg som en høy risiko kunde som kanskje ikke klarer å betale regningen din?

Det er klart du skal ha tilgang på strøm, men du er dessverre ikke i en posisjon hvor du kan velge hvilket selskap du selv ønsker.

Jeg føler med deg i din situasjon, jeg har tidligere i livet hatt litt rot i privat økonomien når jeg var yngre og vet hvor psykisk påkjenning dette er.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er klar over at private selskaper ikke ønsker å ha surrehuer som kunder, og det har de rett til. Jeg spurte om hjelp til å løse det problemet. Har ikke krevd noe som helst.

Du skrev: "I utgangspunktet bør du være taknemelig for i det heletatt ha tilgang til strøm" Det var det jeg reagerte på. Tolket det slik at du mente jeg skulle være glad for å i hele tatt ha strøm i stikkontakten. Men ALLE har rett på dette uansett. Synes bare det var en usaklig kommentar.

Takk for tipset Yalla, skal prøve det
Eat to bite?
Curver's Avatar
De har full rett til å stenge strømmen vis du ikke betaler for den.
De skal ikke gjøre det vis det er frost og fare for liv, men nå som sommeren er på vei så har de full rett i det.

https://www.hafslundnett.no/kunde/st...slighold/14347
Trådstarter
Sitat av Curver Vis innlegg
De har full rett til å stenge strømmen vis du ikke betaler for den.
De skal ikke gjøre det vis det er frost og fare for liv, men nå som sommeren er på vei så har de full rett i det.

https://www.hafslundnett.no/kunde/st...slighold/14347
Vis hele sitatet...
Ja, selvfølgelig kutter de kabelen hvis man aldri betaler. Det er ikke det som er problemet her. Jeg betaler regningene og har aldri blitt truet med det. Dette handler om å skaffe seg en ny strømleverandør sånn at man slipper å betale mye penger for pliktleveranse, som i min situasjon kommer fra trønderenergi.

Jeg ble kasta ut fra akraft fordi jeg glemte å betale regningene jeg fikk på mail. Regningene fra trønderenergi har alltid blitt betalt (etterhvert) Nettleia var problemet her.
Sist endret av YepYepYep; 26. april 2018 kl. 15:55.
ta opp røret og ring, vær høflig og forklar situasjonen. Da kan det hende de tar en ny vurdering av deg, det verste de kan si er nei og da hopper du videre til neste. Online skjemaer er ofte automatiserte slik at det er såvidt de er innom en saksbehandler.

Ved å ringe dem vser du også engasjement til å komme deg ut av dette og det kan jo virke positivt.
hvor dyr er denne "plikt" leveransen?

har du ikke vanlig spot-pris fra f.eks trønderenergi?

er jo ikke gigasummer å spare om man ikke har et vanvittig forbruk
Sitat av DSlhm Vis innlegg
hvor dyr er denne "plikt" leveransen?

har du ikke vanlig spot-pris fra f.eks trønderenergi?

er jo ikke gigasummer å spare om man ikke har et vanvittig forbruk
Vis hele sitatet...
Opp mot dobbel pris tror jeg.

Men det er flere selskaper som tilbyr forskuddsbetaling til vanlig spot pris, da betaler inn noen tusen som ett depositum ved avtaleinngåelse.
Jeg snakket senest i dag med inkassobyråd ang. en inkasso jeg har. Fikk beskjed at det aldri skulle ta mer enn 1 uke før betalingsanmerkningen skal være slettet i systemet. Er rart at dette henger over deg enda. Ta en kreditsjekk på deg selv, er flere som gjør det for 49 kr, også noen gratis tror jeg. Eventuelt har du noe gjeld på sismo?