Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1585
Vis noen spør deg om hasj, du driver ikke med det, men vet av. person 1 spør om du vil ha, person 2 spør om du kan fikse.

er det straffbart da og sende person 2 til person 1, vis snut skulle få fatt på dette?
Sist endret av wataan; 11. oktober 2011 kl. 00:50.
I teorien så er det vel medvirkning. I praksis så skjer det nok ingenting
Sist endret av skukketrure; 11. oktober 2011 kl. 00:52.
Trådstarter
Sitat av skukketrure Vis innlegg
I teorien så er det vel medvirkning. I praksis så skjer det nok ingenting
Vis hele sitatet...
La oss si en person har fått en sak på seg på grunn av bruk av hasj, og snut trur denne personen er en langer (noe han ikke er) det som er nevnt ovenfor, kan man bli straffet for salg og da?

er man egentlig en langer i dette tilfelle idet hele tatt?
Sist endret av wataan; 11. oktober 2011 kl. 00:58.
Politiet - Konsekvenser & lover

Kan kanskje gi deg et pekepin.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Tviler sterkt på at det er straffbart!
Det er vel i og for seg ulovlig, men tviler på at noen, noengang har blitt tatt for å henvise noen til noen som driver med dealing.
Isåfall veldig sjeldent, under meget uheldige omstendigheter..
Sist endret av Bombasa; 11. oktober 2011 kl. 02:09.
Kjøp oppbevaring faere for sprednig, og de har sikkert noe mer

De gjør hva de vil er de i humør
Trådstarter
Okey, da får vi se hvor det går.
Ganske surt vis de blir å lage en sak av det.
Du driver i teorien med formidling.
Men det er utrolig vannskelig og dømme deg for det da du aldri er i nærheten av penger eller hasjen.

Så eneste måten du kunne bli straffet er hvis du erkjenner til politiet at du formidlet.

Tror ikke du har noe og frykte, i denne sammenheng er din venn A og B mye mer interessante da det faktisk er fysiske bevis.

Her er paragrafene jeg fant som kunne ramme deg hvis beviset var tilstrekkelig

"Forskrift om narkotika m.v. (Narkotikalisten)
§ 4. Forbud.

Tilvirkning, innførsel, utførsel, transitt, omsetning, besittelse og bruk av de narkotika mv. som det er gjort merknad om i Narkotikalisten, er forbudt. Statens legemiddelverk eller den Statens legemiddelverk bemyndiger kan gjøre unntak når særlige grunner foreligger. Sosial- og helsedirektoratet kan gi tillatelse til bruk av narkotika.

Om forbud mot besittelse og bruk av narkotika m.v. vises for øvrig til § 22 i loven om legemidler og gifter m.v."

Eller Straffeloven

"§ 162b. Den som ulovlig tilvirker, innfører, utfører, oppbevarer, sender eller overdrar stoff som etter regler fastsatt av Kongen er ansett som dopingmiddel, straffes for dopingforbrytelse med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Grov dopingforbrytelse straffes med fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om overtredelsen er grov, skal det særlig legges vekt på hva slags stoff det gjelder, kvantumet og overtredelsens karakter.

Uaktsom dopingforbrytelse straffes med bøter eller med fengsel inntil 2 år.

Medvirkning til dopingforbrytelse, eller til bruk av dopingmiddel som nevnt i første ledd, straffes som bestemt ellers i denne paragrafen."


Men som sagt, hvordan skulle de klare og dømme deg med mindre de har deg på opptak at du sier "kontakt denne karen for og kjøpe hasj" eller en erkjennelse
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Ok, siden tråden først dukket opp, er det ikke sånn at man skal rapportere til Politiet hvis du vet om kriminell aktivitet uansett? Vil det si at det i teorien er ulovlig å kjenne noen som driver med ulovlige rusmidler?

Håper ikke jeg hijacker tråden for mye, om jeg får svar er det jo uansett svar på TS sitt spørsmål så...
Selvfølgelig er det straffbart, det er jo en form for distribusjon. Det betyr ikke at det blir noe særlig slått ned på. Når politiet først er ute etter en selger vil de ta personen for besittelse, altså er det lite vits i å legge ressurser i en person som kun henvender folk videre (med mindre det er snakk om en større operasjon).
Sitat av Choobe Vis innlegg
Ok, siden tråden først dukket opp, er det ikke sånn at man skal rapportere til Politiet hvis du vet om kriminell aktivitet uansett? Vil det si at det i teorien er ulovlig å kjenne noen som driver med ulovlige rusmidler?

Håper ikke jeg hijacker tråden for mye, om jeg får svar er det jo uansett svar på TS sitt spørsmål så...
Vis hele sitatet...
Lurer på hvor mange telefoner de hadde fått inn hvis hele Norge ringte inn hver gang de så noe ulovlig, uansett.

Måtte jo ha ringt inn på hele vennekretsen og familen jeg.
Et par påhasjrøyking, og alle på ulovlig nedlastning.
Sist endret av Bombasa; 11. oktober 2011 kl. 15:36.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Ok, siden tråden først dukket opp, er det ikke sånn at man skal rapportere til Politiet hvis du vet om kriminell aktivitet uansett? Vil det si at det i teorien er ulovlig å kjenne noen som driver med ulovlige rusmidler?

Håper ikke jeg hijacker tråden for mye, om jeg får svar er det jo uansett svar på TS sitt spørsmål så...
Vis hele sitatet...
Du er ikke lovpliktet til å tyste. Du har retten til å ikke snakke.
Sist endret av Stratops; 11. oktober 2011 kl. 16:12.