Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2115
Noen her inne som har peiling på bilfotografering, eller fotografering generelt, som har lyst å "lære" bort litt tips og triks?

Lurer på hvilke settings dere tar bilder i for å få fine bilder, med gode farger og mye glans..

Jeg vet selv at jeg kommer til å høres veldig dum ut nå, men jeg spør rett ut: Hva gjør folk, for å få slike bilder som det jeg viser til under her nå? Redigering?

Eksempel:

http://i7.photobucket.com/albums/y286/Kverneng/Maanedens%20bil%202010%20MAI/Ford21.jpg

http://i7.photobucket.com/albums/y286/Kverneng/Maanedens%20bil%202010%20MAI/Ford06.jpg

Dette er IKKE mine bilder, jeg har tatt de fra et forum.

Synes dette er veldig klare, fine og shiny bilder.. Håper noen kan gi noen kjappe tips
Sist endret av KarlsenK; 1. oktober 2011 kl. 21:47.
Når det kommer til biler .. så ruler HDR...

skyer der.. fin måte å "avsløre" om det er hdr.. detta er hdr ..
vet at når de filmer biler, bruker de filter på camera for å få frem sterkere farger på biler, når det kommer til foto er jeg helt grønn..
Ordentlig lys er den første biten du trenger.
Videre er en fet location, som på bildet av bilen ved tunnelen (kontrasten er jo sykt høy, spesiellt på bakken rundt tunnelen etc), så har man den heftige redigeringen, den bilen er ikke SÅ orange på ordentlig. Og den er satt i et heftig froskeperspektiv som gjør at den ser "mektig ut", og den er også fotografert fra sin beste sider.
http://speedhunters.com/archive/2011...otography.aspx
Sjekk her
Anbefaler deg uansett å se mye på speedhunters.com særlig artikklene til Linhberg Nguyen. Han er en utrolig dyktig fotograf og man kan hente mye inspirasjon fra den siden.

Det er veldig viktig med kontraster, da man vil at bilen skal komme litt ekstra fram. Pass også på skygger.
Ellers er det fint med et undervinklet bilde.

Når jeg tar bilder av biler synes jeg det er fint å fokusere på et hjørne, frontlysene er et fint utgangspunkt. Da får man en slags 3D effekt.

Ellers er det viktigste lys, men en kul setting er heller ikke så dårlig å begynne med. Det er også veldig fint med bilder i solnedgang .

Lykke til!
Såpekoker av rang
Dette er ikke HDR, som tidligere nevnt. Skyer avslører ingen ting, det gjelder bare å eksponere riktig, og
etterbehandle riktig.

Bilfoto avhenger mye av location. Det er ofte ønskelig å få frem den klare lakken, så omgivelser der tillater
gode, tydelige lyse refleksjoner er viktig. Disse bildene er ikke så spesielle i utgangspunktet, men heller påvirket
av redigeringen i ettertid. Som nevnt er det blitt gjort fargejusteringer, samt vignetting (mørk fade rundt objektet/kantene på bildet).
Vinkler du tar bildet fra har også mye å si, som nevnt.

Anbefaler deg å sjekke ut Adobe Lightroom, eller Aperture, for bildebehandling som dette.
Sist endret av monoid; 1. oktober 2011 kl. 22:33.
Wow, takk for hurtig respons Når dere sier alt dette, så virker det veldig logisk.. Noe jeg kan tenke meg til selv. Grunnen til at jeg spør er mye fordi jeg lurer på om det er bildene i seg selv, eller redigeringen som gjør det. I dette tilfellet er det vel litt begge deler.

Har selv Adobe Photoshop, som jeg har drevet med litt tidligere, men ikke i fotografi sammenheng desverre. Men det kommer til å bli mere framover nå.

HDR, ser det får veldig mye kritikk, og at det må brukes på riktig måte. Men på biler, er det mer "lovlig" da? Eller er det fortsatt sett litt ned på?
jeg ville heller valgt og ta bilder i fart det du trenger er
-stativ
-kamera
-sd filter på dagen
-en bil med fører

skulle gjerne tatt et bilde men det ser ikke ut til og virke
Hørt at du altid skal bruke blitz om de er sol eller ei
Fotografen her har brukt kort brennevidde (vidvinkel) og liten blender (mye i fokus). Dette er ikke HDR for de som lurer.

Ved hjelp av kort brennevidde får du den draeffekten som dette bildet skaper. Brennvidden, sammen med liten blender, gjør også at mer av bildet kommer i fokus.

Hovedsakelig, ønsker du slike bilder som dette, så burde du skaffe deg et vidvinkelobjektiv tilsvarende 24mm på fullformat. Det er den effekten som er mest sentral ved disse bildene. Med en gang du får tak i et vidvinkelobjektiv, så vil du oppdage mange muligheter til å skape dramatiske effekter som dette, og vil eksperimentere deg fram til slike bilder

Hvis du sier hvilket kamera du har, så kan jeg komme med anbefalinger.
Sitat av dobby Vis innlegg
Fotografen her har brukt kort brennevidde (vidvinkel) og liten blender (mye i fokus). Dette er ikke HDR for de som lurer.

Ved hjelp av kort brennevidde får du den draeffekten som dette bildet skaper. Brennvidden, sammen med liten blender, gjør også at mer av bildet kommer i fokus.

Hovedsakelig, ønsker du slike bilder som dette, så burde du skaffe deg et vidvinkelobjektiv tilsvarende 24mm på fullformat. Det er den effekten som er mest sentral ved disse bildene. Med en gang du får tak i et vidvinkelobjektiv, så vil du oppdage mange muligheter til å skape dramatiske effekter som dette, og vil eksperimentere deg fram til slike bilder

Hvis du sier hvilket kamera du har, så kan jeg komme med anbefalinger.
Vis hele sitatet...
Okei, takk for nyttig informasjon.

Har et Sony a33. Skjønner nå i senere tid at jeg burde kjøpt meg et Nikon eller Canon kamera, men jeg hadde egentlig ingen planer om å kjøpe meg kamera.. Helt til en kjenning skulle selge det for 500 spenn, da var det igrunn ikke noe å tenke på for min del..
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Okei, takk for nyttig informasjon.

Har et Sony a33. Skjønner nå i senere tid at jeg burde kjøpt meg et Nikon eller Canon kamera, men jeg hadde egentlig ingen planer om å kjøpe meg kamera.. Helt til en kjenning skulle selge det for 500 spenn, da var det igrunn ikke noe å tenke på for min del..
Vis hele sitatet...
http://www.fotovideo.no/Produkter/Ob...inkelzoom.aspx

Disse objektivene kan være verdt å vurdere. Litt dyre, men absolutt verdt det.
Sitat av Prompelukt Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg se på dette? Dette er jo et "firma" som selger fotografering?

Over til noe helt annet:

Bilen jeg har, er hvit, derfor er det på en måte ikke noe farge å framheve.. Noen supertips til fotografering av hvit bil?
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Hvorfor skal jeg se på dette? Dette er jo et "firma" som selger fotografering?

Over til noe helt annet:

Bilen jeg har, er hvit, derfor er det på en måte ikke noe farge å framheve.. Noen supertips til fotografering av hvit bil?
Vis hele sitatet...
Legg bilen i et miljø hvor det er mye farger. F.eks. parker den ved en vegg med mye graffitti. Eller, nå som det er høst, kan du kjøre bilen ut i naturen og prøve å ta bilder der.

Miljø er alfa omega.
Sitat av Tardendy Vis innlegg
vet at når de filmer biler, bruker de filter på camera for å få frem sterkere farger på biler, når det kommer til foto er jeg helt grønn..
Vis hele sitatet...
Ja, UV filter, polariser og noen ganger diverse gradientfilter
Sitat av drinkalone Vis innlegg
Ja, UV filter, polariser og noen ganger diverse gradientfilter
Vis hele sitatet...
Wait, what? Hvor har du UV-filter fra? Greit nok at polariseringsfilter blir brukt blant annet til å få skyene mer blå, men UV-filter? Hva skal det hjelpe?

Fiksing av farger blir stort sett gjort i etterarbeid. I disse dager er det sjeldent man bruker særlig til faktiske filter.
Politisk ukorrekt
johante's Avatar
Det første bildet du la ut så ut som CGI...