Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 9915
Nå er forsåvidt denne tråden om avhengighet av THC, men de fleste her har snakket om avhengighet av CANNABIS, og dette er vel egentlig mer riktig, ettersom jeg vil tro svært få inntar kun ren THC......

THC er forsåvidt ikke det eneste aktive virkestoffet i cannabis, og spesielt cannabidiol (som det finnes mye av i cannabis, opp til 40%) har vist seg å ha anxolytiske, anti-inflammatoriske, krefthemmende og antipsykotiske egenskaper.

Avhengighet skyldes (som Exocytose skrev) økte nivåer av dopamin i nucleus accumbens, og THC vil føre til dette.
Men cannabidiol (CBD) fører til mindre dopamin i nucleus accumbens (http://www.sciencedirect.com/science...3f855468699309), og dette forklarer også de antipsykotiske effektene av stoffet.

Spørsmål (spesielt til Exocytose): Er CBDs påvirkning på det dopaminerge systemet stor nok til å overkomme THCs modulerende effekt? Vet at dette avhenger av THC % i cannabisen, men.......

(Og ja, vet at det er gjort forsøk som indikerer påvirkning på NDMA reseptorer i stedet/i tillegg til dopamin, bare spør hva du mener/vet :P
Sitat av Vargas Vis innlegg
Men cannabidiol (CBD) fører til mindre dopamin i nucleus accumbens (http://www.sciencedirect.com/science...3f855468699309), og dette forklarer også de antipsykotiske effektene av stoffet.
Vis hele sitatet...
Sier den artikkelen det? Økt Fos-ekspresjon viser til økt aktivitet og er ofte en indikator på avhengighetsadferd. Den artikkelen, hvis noe, taler mot din påstand; men faktum er at CBD påvirker dopaminerg aktivitet i ekstremt liten grad.

Sitat av Vargas Vis innlegg
Spørsmål (spesielt til Exocytose): Er CBDs påvirkning på det dopaminerge systemet stor nok til å overkomme THCs modulerende effekt? Vet at dette avhenger av THC % i cannabisen, men.......
Vis hele sitatet...
Nei, det er den ikke. Som sagt påvirker CBD dette systemet i veldig liten grad dets effekt på nucleus accumbens går hovedsaklig på svak modulering av proteinekspresjon og ikke utslipp av dopamin, som delta-9-THC.
[/quote]
Angående neurokjemien: Det å tenke på røyke mårnings utløser dopaminer,
ha sex utløser dopaminer, spise mat utløser dopaminer. Så å dra fram at stimulering av CB1-reseptorene (av ett annet stoff, ikke delta9THC!!) frigjør dopamin og dermed er cannabis avhengihetsskapende er nok a dra den litt langt etter min mening.[/quote]

Ettersom jeg ikke er medlem hos sciencedirect.com, kan jeg ikke uttale meg 100% om hvor seriøst/profesjonelt/hvordan undersøkelsen exocytose refererte til er. Dersom undersøkelsen ble gjennomført på mennesker, måtte man ha brukt double-blind placebo for å kontrollere resultatene. Som du sier, andre handlinger trigger det dopaminerge systemet, og "bevisene" fra undersøkelsen kan være en følge av en placebo-effekt. Trenger tilgang til hele greia, ikke bare abstraktet for å finne det ut.....

Men uansett, så vil cannabis være avhengighetsskapende dersom det gjennom placebo øker dopamin i nucleus accumbens. Men i hvor stor grad sammenliknet med amfetamin, cocain, nikotin, etanol, heroin etc, er en annen sak.

Og det at de brukte et annet stoff en THC betyr ikke at undersøkelsen ikke er troverdig. Mest sannsynlig brukte de en annen CB1 / CB2 agonist med liknende farmologiske egenskaper.

Sitat av exocytose Vis innlegg
Sier den artikkelen det? Økt Fos-ekspresjon viser til økt aktivitet og er ofte en indikator på avhengighetsadferd. Den artikkelen, hvis noe, taler mot din påstand; men faktum er at CBD påvirker dopaminerg aktivitet i ekstremt liten grad.
Vis hele sitatet...
Men hvis økning i fir indikerer økning i dopamin-aktivitet, hvordan forklarer du da at det antipsykotiske legemiddelet haloperidol også viste en økning, når det er bevist at haloperidol fører til antagonisme av dopaminreseptorer (spesielt D2)?
Sitat av Vargas Vis innlegg
Men uansett, så vil cannabis være avhengighetsskapende dersom det gjennom placebo øker dopamin i nucleus accumbens. Men i hvor stor grad sammenliknet med amfetamin, cocain, nikotin, etanol, heroin etc, er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. At det ikke fører til like stort utslipp av dopamin som heroin er en klart, men det er absolutt stort nok til å skape en avhengighet som kan være veldig vanskelig for noen å komme seg ut av. Dette ser du eksempler på overalt.

Sitat av Vargas Vis innlegg
Men hvis økning i fir indikerer økning i dopamin-aktivitet, hvordan forklarer du da at det antipsykotiske legemiddelet haloperidol også viste en økning, når det er bevist at haloperidol fører til antagonisme av dopaminreseptorer (spesielt D2)?
Vis hele sitatet...
Det indikerer ikke nødvendigvis økt dopaminerg aktivitet, men økt aktivitet som følge av dopaminerg binding. D2-reseptorer hemmer det membranbundne enzymet adenylsyklase som står for dannelsen av syklisk AMP fra ATP. En D2-antagonist, som haloperidol fører derved til økt intracellulær aktivitet. Dopamins påvirkning av nucleus accumbens er kompleks, og avhenger blant annet av hvilke dopaminerge nevroner som aktiveres i VTA, hvor disse ender og hvilke reseptorer som ligger i disse synapsene. F.eks. vil også kokain føre til økt ekspresjon av Fos-immunoaktiv respons i nucleus accumbens ved økt dopaminerg aktivitet på D1-reseptorer.

Uansett, CBDs rolle i dette er så svak at det ikke ville påvirke delta-9-THCs påvirkning av dopaminerg transmisjon i så stor grad at det kan hemme avhengighetsadferd i noen grad utover minimale detaljer på molekylært nivå.
Oki, takk for oppklaringen. Fint at det er noen her med omfattende nevrologi-kunnskaper. Og om de som har sagt at du burde kutte ned på terminologien:
Jeg synes at det er flott at vi har noen som kan legge fram fakta og kunnskap, legge ved kilder, argumentere for kildene osv. Uansett om alle ikke skjønner alt det du skriver, så skjønner de konklusjonene dine, og den generelle essensen...

Jeg er selv interessert i nevrologi/farmasi, men har dessverre ikke nok kunnskaper om emnet, ikke på ditt nivå. Derfor føler jeg at jeg kan lære av deg, og det burde flere gidde å ta seg tid til!
Sitat av methewall Vis innlegg
Problemet med cannabis, slik jeg ser det, er at det er så veldig lett å misbruke det. Dette skyldes (for egen del) blant annet at det er så få "bivirkninger" dagen derpå. Med alkohol følger gjerne en ubehagelig følelse i kroppen store deler av neste dag, med cannabis er man i verste fall bare litt bak-fjern.
Det er også veldig lett å skjule et misbruk fra sine nærmeste og man kan fint ha en "streit" omgangskrets som ikke trenger å mistenke noen som helst.

I og med at det er ulovlig å bruke cannabis, blir det gjerne til at man bygger seg opp et nettverk av venner med felles interesse for cannabis, som igjen kan hjelpe med å skaffe det som trengs. Dette er gjerne et ganske lukket miljø, som man må bruke litt tid for å få innpass i og når man omsider har innarbeidet seg en plass i miljøet, må dette vedlikeholdes ved å handle jevnlig og pleies slik man vanligvis gjør i et hvert sosialt nettverk.
Over tid fører dette ofte til at omgangskretsen ofte byttes fra streitinger til stoners og freakere.
Noe som igjen kan gjøre det vanskeligere å ta en pause, for når du bestemmer deg for å ta en pause enten fordi det passer deg, eller markedet er litt tørt slik at du like gjerne kan roen litt, da kommer det gjerne en kamerat innom, enten for å røyke på deg eller for å få hjelp. En uskreven regel er, at om du får hjelp av andre, hjelper du andre om du har muligheten til det.
Dette blir etter hvert en slags "ond sirkel" som kan være vanskelig å komme ut av og er med på å opprettholde misbruket.

Til syvende og sist er det deg selv og egen psyke som avgjør hvor stor kontroll du har, men tror nok at for alle som har vært i et mønster der det å røyke blir en daglig rutine, burde sette opp noen enkle regler for å ikke havne i samme situasjon igjen.

For eksempel:
1: Røyk aldri alene.
2: Ikke røyk flere dager i strekk.
3: Si nei, dersom du nylig har røyka (dagen før eller lignende), selv om en god venn spør om du vil ha et trekk (det blir sjelden bare et lite trekk, du får som regel lyst på mer).
4: Fram til du klarer å ha noe liggende uten å røyke det opp, sørg for og ikke ha noe liggende.
5: Legg inn lengre pauser med jevne mellomrom, legg litt sport i hvor lenge du kan gå uten, effekten blir bare bedre jo lenger du venter.

Ganske selvsagt egentlig, men om du følger disse reglene skal det mye til at bruken kommer helt ut av kontroll.
Vis hele sitatet...

Jeg kjenner meg i hver ENESTE bokstav i det du skriver her! Kan ikke si meg mere enig! Den største trusselen blandt folk med "god psyke" er vel det at man ikke bør røyka alene og heller ikke drive med de aktivitetene du gjør når du er nykter. Jeg klarer selv ikke å kose meg noe særlig lengre med å se filmer, spille, surfe osv siden jeg har gjort det i steintilstand så mye. Har ikke røyka på 2 dager nå og må si jeg kjenner at det hadde vært ekstremt godt med et trekk nå!
Det finnes jo låser som du kan stille inn på å åpnes 3-5 ganger i uken. Jeg vet ikke hvor mye du røyket, men det kunne jo vært en enkel løsning.
Hvis du har holdt deg i flere måneder og er innstilt på å fortsette med det er det liten grunn til å bekymre seg over å røyke en joint etter min mening. Mest sannsynlig vil du være så fornøyd med at du faktisk blir skamrusa av en joint istedet for at det bare er noe du trenger i kroppen, ala nikotin. Når du røyker ett så mildt stoff som hasj daglig så blir du jo ikke lengre rusa av det, bare sløvere. Hasj er mest sannsynlig det mildeste stoffet vi kjenner til, og det er ikke mer vanedannende enn at det er enkelt å ha ett fornuftig forhold til det hvis du går inn for det.
Nyt jointen din, men passe på å ikke drite deg ut og bli vanerøyker igjen
Sitat av steinarr Vis innlegg
Er vel dette de kaller cannabispsykose ikke helt sikker der.

Noen fikk vedvarende psykiske problemer i form av angst og paranoide tanker.
Andre måtte få medisiner for og takle abstidensene.
Andre røyker fortsatt og noen sitter med sprøyta i armen.

Det handler ikke om å være predisponert for psykiske lidelser eller avhengihet men måtehold når det kommer til cannabis.
Vis hele sitatet...
Synes disse betraktningene var veldig interessante. Jeg har en kompis som har jobbet i mange år i psykiatrien og er veldig kunnskapsrik om psykoser og psykiske lidelser. Han fortalte meg en gang at det stoffet han så på som aller verst i forhold til å påføre skader på psyken faktisk var cannabis. Jeg nektet å tro ham, og mente at "psykadeliske" stoffer som LSD eller Flein måtte være mye verre, men han sa at selv om de hadde fått inn folk med mange forskjellige preferanser angående dop så var det faktisk cannabis-brukere som ofte hadde de største problemene og var vanskeligst å kurere/hjelpe.

Dette synes jeg var veldig overraskende og også skummelt med tanke på bagatelliseringen og legaliseringsønsket som finnes både her og ellers i samfunnet.

PS! Men det kan vel sies at noen av de han refererte til ville ha fått problemer med psyken selv uten langvarig cannabis-bruk. Hvem vet?

Fikk ikke editere forrige innlegg men fant en ganske interessant link: http://www.npf-rogaland.net/oppgaver/jensoppg.htm
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Flere rapporter fastslår at cannabis induserte psykoser er kortvarige og ved endt bruk vil tilstanden forsvinne av seg selv, men klart, som med alt finnes det et par ekstreme tilfeller der de har vart lengre.

Det blir også som du sier et spørsmål om høna og egget, folk med problemer søker ofte egne løsninger og selvmedisinering for å slippe unna ubehagelige følelser.
Et annet problem er om en cannabispsykose som ville løst seg selv etter endt bruk blir feildiagnosert og behandlet med kraftige preparater deretter.
Flere konkluderer at cannabis kan forverre allerede eksisterende lidelser, men det er ikke konkrete bevis for at det kan skape psykiske problemer alene.

4.11 In some instances cannabis use may lead to a longer-lasting toxic psychosis involving delusions and hallucinations that can be misdiagnosed as schizophrenic illness (Strang Q 239, van der Laan Q 512). This is transient and clears up within a few days on termination of drug use; but the habitual user risks developing a more persistent psychosis, and potentially serious consequences (such as action under the Mental Health Acts and complications resulting from the administration of powerful neuroleptic drugs) may follow if an erroneous diagnosis of schizophrenia is made. It is also well established that cannabis can exacerbate the symptoms of those already suffering from schizophrenic illness (Q 239) and may worsen the course of the illness; but there is little evidence that cannabis use can precipitate schizophrenia or other mental illness in those not already predisposed to it (RCPsych p 283).
Vis hele sitatet...
http://www.parliament.the-stationery.../151/15105.htm

Dette blir forøvrig nevnt i teksten du viste til, Charger:
Cannabis
Flere studier har vist at dersom mennesker får nok av THC (tetrahydrocannabinol) i seg vil de reagere med forvirring og forbigående psykotiske symptomer (Chopra & Smith, 1974). I cannabispsykose er visuelle og auditive hallusinasjoner vanlige i tillegg til paranoide og megalomane ideer. Humøret er ofte hurtigsvingende og de kan være hypomane eller maniske. Varigheten vil som regel være kortvarig, og i de fleste tilfeller gå over etter få uker. I sjeldne tilfeller kan psykosen vare så lenge som et år. Risikoen for ny psykose vil være stor dersom en som tidligere har hatt hasj utløst psykose igjen røyker hasj (Farell et al., 2002). Om cannabis kan føre til schizofreni er omdiskutert. Flere studier viser at schizofrene som har brukt cannabis debuterer med sykdommen i gjennomsnitt fire år før schizofrene som ikke har brukt cannabis (Breakey et al., 1974).
Vis hele sitatet...
Sitat av Patriot Vis innlegg
Kan jo ikke sammenligne det med en alkoholiker, det blir for dumt.

Svarer som "lømaster" : Psykisk avhengig av cannabis = svak viljestyrke.
Vis hele sitatet...
Prøv å røyk hasj hver dag i 10 år og se hvor lett det er å slutte på dagen...
Sitat av Asmondai Vis innlegg
Prøv å røyk hasj hver dag i 10 år og se hvor lett det er å slutte på dagen...
Vis hele sitatet...
Røyka i ni år daglig, var ikke så vanskelig å slutte på dagen. Sånn som jeg forsto og erfarte det, dreier det seg om man virkelig har lyst til å slutte.
Jeg hadde ikke lyst til å fly rundt stein lenger, derfor slutta jeg brått.
Hvis man er redd for bivirkningene, men egentlig syns det er fett å røyke seg stein har jeg tro på at det kan være litt vanskelig.

Hver gang jeg tenkte på å røyke gjorde jeg noe annet i steden. Vaska, gikk turer, rydda, oppvaska, ommøblerte...
For meg så gikk det helt fett. Jeg gliste ofte og bredt i ettertid av hvor lett det egentlig var. Det var overraskende lett.

Nå røyker jeg kun ved gode anledninger. Kanskje en gang hver andre mnd.
Sist endret av Beis; 9. august 2010 kl. 05:23.
Sitat av Beis Vis innlegg
Røyka i ni år daglig, var ikke så vanskelig å slutte på dagen. Sånn som jeg forsto og erfarte det, dreier det seg om man virkelig har lyst til å slutte.
Jeg hadde ikke lyst til å fly rundt stein lenger, derfor slutta jeg brått.
Hvis man er redd for bivirkningene, men egentlig syns det er fett å røyke seg stein har jeg tro på at det kan være litt vanskelig.

Hver gang jeg tenkte på å røyke gjorde jeg noe annet i steden. Vaska, gikk turer, rydda, oppvaska, ommøblerte...
For meg så gikk det helt fett. Jeg gliste ofte og bredt i ettertid av hvor lett det egentlig var. Det var overraskende lett.

Nå røyker jeg kun ved gode anledninger. Kanskje en gang hver andre mnd.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig idet, men etter å ha røkt i 10 år det vanskelig å ha lyst å slutte med mindre det skjer noe spesielt.
Sitat av Asmondai Vis innlegg
Jeg er helt enig idet, men etter å ha røkt i 10 år det vanskelig å ha lyst å slutte med mindre det skjer noe spesielt.
Vis hele sitatet...
Joda jeg er forsåvidt enig i det, men det finnes måter å gjøre det litt enklere på. Okkuper tiden din med noe annet enn sitting og røyking. Dra på besøk til folk eller steder du vet det ikke sømmer seg å røyke, f.eks foreldrene dine eller ikke røykende venner. Da tenker man at "her får jeg ikke røyka uansett" og det hjelper på hvor mye man tenker på det. Det gjorde det for meg i hvertfall. Cannabis fungere forskjellig på alle og det gjør avhengigheten også, så det er sikkert ikke noe som funker for alle.
Men det dummeste man kan gjøre er å vente på at en tredje-part skal forandre omgivelsene sine. Vær heller den som forandrer dem...

Det at jeg sa at det var lett å slutte er jo relativt. Lett i forhold til hva? Det er lettere å ta seg en dusj enn å slutte med cannabis, men med tanke på at myndighetene kategoriserer dette som et avhenighetsskapende stoff så var det såre enkelt.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Asmondai Vis innlegg
Jeg er helt enig idet, men etter å ha røkt i 10 år det vanskelig å ha lyst å slutte med mindre det skjer noe spesielt.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt meg mer enig. Jeg ser ikke noe poeng eller framgang i en uønsket røykeslutt.
Hvis man skal slutte med Cannabis etter så lang tid, må dette være noe du virkelig ønsker av en eller annen grunn.
Det å slutte bare for å slutte tror jeg kan være ganske vanskelig..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Dudew8 Vis innlegg
Du blir ikke avhengig av cannabis.

men om det er snakk om pisseprøver faller du tilbake, siden da har du thc i blodet de neste 3mnd
Vis hele sitatet...
Kilder?

Jeg har selv gått på urinprøver, gikk fast i tre måneder hver uke. Jeg hadde 1 måned pause, før jeg så røyka kanskje 3-4 gram hver uke før urinprøvene. Jeg hadde røyket fast i nesten to år før jeg begynte, og da ble jeg ren etter 2 uker. Etter det så tok jeg 1 joint etter en måned, da kom det heller ingen respons, selv om urinprøven var ca 3 dager etterpå.

Har lest veldig mye om dette. Hvis noen her er på urinprøver og trenger hjelp til å lure en negativ prøve, så er det mange måter man kan gjøre. Skal lage en post om dette faktisk
Sitat av Asmondai Vis innlegg
Prøv å røyk hasj hver dag i 10 år og se hvor lett det er å slutte på dagen...
Vis hele sitatet...
Prøv å drikk cola eller å gå tur hver dag, så slutte på dagen etter 10 år du..
Sitat av smokaholic Vis innlegg
Kilder?

Jeg har selv gått på urinprøver, gikk fast i tre måneder hver uke. Jeg hadde 1 måned pause, før jeg så røyka kanskje 3-4 gram hver uke før urinprøvene. Jeg hadde røyket fast i nesten to år før jeg begynte, og da ble jeg ren etter 2 uker. Etter det så tok jeg 1 joint etter en måned, da kom det heller ingen respons, selv om urinprøven var ca 3 dager etterpå.

Har lest veldig mye om dette. Hvis noen her er på urinprøver og trenger hjelp til å lure en negativ prøve, så er det mange måter man kan gjøre. Skal lage en post om dette faktisk
Vis hele sitatet...
Leste den "tutorial'n" din, bra skrevet! ;D