Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1808
Hei hei! Dette er min første post, but dont be trippin! Har lurka rundt om kring her i 3-4 år

Har bare to spørsmål jeg lurer på - for det første, jeg går på urinprøver nå (jaja, ingen moralpreken er du snill :> ) og jeg begynte i oktober. Har tenkt å røyke på julaften (24), og deretter skal jeg ikke på urinprøve før den 5 januar. Har da ikke røyket på over halvannen måned (1,5) fram til julaften. Det jeg da lurer på, er om jeg kan være positiv på prøven? Kommer selvfølgelig til å drikke masse vann, og trene hver/annenhver dag.

For det andre, jeg fikk en påtaleunlatelse med urinprøver for å bli tatt for å røyke. Jeg sa spesifikt at jeg ikke ville at politiet skulle ta noen kontakt med foreldrene mine (jeg var over 18 når jeg ble tatt), og i dag kom det et brev i posten fra politiet hvor min far var blitt innkalt til "møte med oppfølgingsteam fordi din sønn har begått flere lovbrudd." Er ikke dette et brudd på taushetsplikten?

Håper og takker for seriøse svar, hilsen stressa lurker! :]
Det finnes tydeligvis mange meninger og myter om dette. Bedøm selv.
http://freak.no/forum/archive/index.php/t-58479.html
Har lest den siden der før, men ville bare ha noen personlige meninger innenfor her, vet jo selvfølgelig at det varierer mye fra person til person, men med tanke på at jeg ikke har røyket på halvannen måned så er det jo helt ute. Derfor er jeg veldig usikker på om 2 uker er nok for å få det ut Vanlige folk som røyker 1 gang i måneden hele tiden ligger det jo i 3 dager, men siden jeg røyka en 2-3g daglig før jeg ble tatt så er jeg veldig usikker!
Hva mener du med "Har tenkt å røyke på julaften"? Ta en god nættings utpå kvelden eller røyke en 5'r mens du river opp julegaver?

Hvis du mener du er helt clean på julaften, for så å ta en joint, skulle vel det gå greit.

hva er konsekvensene om du får en positiv prøve 5. januar?
Med å røyke på julaften (beklager, burde kanskje vært litt mer klar med mengde) tenker jeg en noe rundt en 2er. Bongtrekk og 1-2 jointer ihvertfall, kommer jo til å bli balle fjern :P Konsekvensene er at denne påtaleunnlatelsen + en annen blir om til bot + 5 års prikk, og det er noe jeg ikke kan få (10,000 er altfor mye penger:P).
Er røykinga SÅ viktig for deg at du vil risikere prikk på rullebladet og 10 000 kr i bot? Vil ikke moralisere, men syns bare du bør tenke grundig gjennom det. Enn om det fortsatt vises på pisseprøven? Hadde jo vært kjipt pga en natt med røyking.
Det er ikke så viktig for meg.. Men vil gjerne ha en chill julaften (sier jo litt når jeg som 19 åring er alene hjemme på julaften :P). Derfor jeg kommer her og spørr, viser det seg slik at jeg mest sannsynligvis blir positiv, så kommer jeg jo ikke til å røyke.

Noen innspill på taushetsplikten forresten?
Det er en sjanse å ta, men jeg tror ikke du blir tatt hvis du røyker på julaften!

Det kan høres ut som om det er brudd på taushetsplikten, men det kan hende at det har noe med at du fremdeles bor hjemme eller noe sånt.
Sist endret av Awareness; 4. desember 2010 kl. 17:11.
Skal se om jeg husker rett fra taushetspliktloven. Hvis du fks jobber i skole/barnehage etc etc. Så blir taushtsplikten opphevet hvis du får beskjed av Politi (høyere makter). Når det kommet til at du er myndig, så tror jeg at de ikke kan/skal blande inn foreldrene dine. Men hvis du har blitt tatt for andre ting FØR du ble myndige, så kan det være at de "lure" seg litt under lovet at de skal snakke om ting som du ble tatt for FØR du ble myndige.

SÅ kan det være at narko kommer opp, som om foreldrene dine har vist/hatt mistanke til at du har holdt på med det før du ble myndige. For da prøver de å finne ett mønster for handlingene dine.

(kan være at jeg er totalt på jorde nå, har bare hatt om taushetspilktloven når det kommer til skole/barnehage ansatte)

Men det er en som jeg vet hvem er som ble opplevde det samme som deg. Men hvis du avlegger positiv prøve, så kan det være at du må inn og sone (tror jeg, er ikke inni det).
Sitat av Dæng Vis innlegg
Skal se om jeg husker rett fra taushetspliktloven. Hvis du fks jobber i skole/barnehage etc etc. Så blir taushtsplikten opphevet hvis du får beskjed av Politi (høyere makter). Når det kommet til at du er myndig, så tror jeg at de ikke kan/skal blande inn foreldrene dine. Men hvis du har blitt tatt for andre ting FØR du ble myndige, så kan det være at de "lure" seg litt under lovet at de skal snakke om ting som du ble tatt for FØR du ble myndige.

SÅ kan det være at narko kommer opp, som om foreldrene dine har vist/hatt mistanke til at du har holdt på med det før du ble myndige. For da prøver de å finne ett mønster for handlingene dine.

(kan være at jeg er totalt på jorde nå, har bare hatt om taushetspilktloven når det kommer til skole/barnehage ansatte)

Men det er en som jeg vet hvem er som ble opplevde det samme som deg. Men hvis du avlegger positiv prøve, så kan det være at du må inn og sone (tror jeg, er ikke inni det).
Vis hele sitatet...
Siden taushetspliktsloven ikke eksisterer er du ganske langt på jordet. Taushetspliktsregler ligger i de lovene som regulerer den enkelte virksomhet, f.eks. forvaltningsloven, spesialisthelsetjenesteloven og, i politiets tilfelle, bl.a. straffeprosessloven og politiloven.

Uten at jeg er i nærheten av bevandret i denne delen av jussen tar jeg meg selv i å spekulere om ikke politilovens §24 3. ledd kan være hjemmel for dette, da den åpner for adgang til å gjøre opplysninger kjent for vitner eller kilder med den hensikt å forebygge nye lovbrudd. Nå er jeg ikke i nærheten av sikker på definisjonen av "kilder", så dette svaret kan tas med en klype salt.

Jeg anbefaler trådstarter å kontakte politiet for å få et sikkert svar på hvilken hjemmel de benytter seg av.
Sitat av Dæng Vis innlegg
Skal se om jeg husker rett fra taushetspliktloven. Hvis du fks jobber i skole/barnehage etc etc. Så blir taushtsplikten opphevet hvis du får beskjed av Politi (høyere makter). Når det kommet til at du er myndig, så tror jeg at de ikke kan/skal blande inn foreldrene dine. Men hvis du har blitt tatt for andre ting FØR du ble myndige, så kan det være at de "lure" seg litt under lovet at de skal snakke om ting som du ble tatt for FØR du ble myndige.

SÅ kan det være at narko kommer opp, som om foreldrene dine har vist/hatt mistanke til at du har holdt på med det før du ble myndige. For da prøver de å finne ett mønster for handlingene dine.

(kan være at jeg er totalt på jorde nå, har bare hatt om taushetspilktloven når det kommer til skole/barnehage ansatte)

Men det er en som jeg vet hvem er som ble opplevde det samme som deg. Men hvis du avlegger positiv prøve, så kan det være at du må inn og sone (tror jeg, er ikke inni det).
Vis hele sitatet...
Vel, taushetsplikt og taushetsplikt, kan hende jeg formulerte meg selv litt feil med akkurat det der. Det jeg mente var hvorfor de skal blande inn faren min i en sak (jeg har ikke blitt tatt for noe når jeg var under 18, var ukjent for politiet fram til denne saken). I påtaleunnlatelsen sto det at jeg skulle bli med i et oppfølingsteam (bleh), og det var disse som sendte brevet. Jeg har hatt flere samtaler med kontaktperson i politiet, og jeg har spesifikt sagt flere ganger at jeg ikke ønsker at de skal ta kontakt med mine foreldre, hvor de har sagt at det er ikke nødvendig fordi jeg var myndig når jeg ble tatt. Det er derfor jeg er innmari nysjerrig på hvilken hjemmel de tok til grunnlag for å sende brevet in the first place. Skal snakke med kontaktpersonen min igjen på mandag, skal legge inn respons her på hva jeg får vite!

Btw - jeg spurte hun litt om dette oppfølgingsteamet når jeg skrev under på kontrakt, hun forklarte meg at det var en kontaktperson i politiet som jeg skulle ha ett møte med ca. 1 gang i måneden, men det ble aldri nevnt at mine foreldre kunne bli trukket inn. Derfor jeg synes det er ganske bullshit.
Blåskimmelost: Da lærer jeg feil på skolen nå. For vi har om taushetspliktloven når det gjelder å jobbe i skole/barnehage. Søker du opp barnehage loven i lovdata.no, så finner du også om taushetspliktloven.

Det andre, sa jeg som det hva. At det kan være at jeg er totalt på jorde, da jeg ikke giddet å sitte å lese om alt som er knyttet til taushetspliktloven.

Smokaholic: Jeg tror at jeg hadde spurt hvorfor de blander inn faren din når du er myndig. Om det kan ha noe med at du bor hjemme, vet jeg ikke.

Har ikke noen god forklaring, men håper at du finner det ut på mandag. Må poste her hva de sier
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du lærer iaffal sterkt forenkla versjon, for det er inga lov som heiter taushetspliktloven. Det er kapittel i andre lover som omhandler det for spesifikke yrker / grupper som er underlagt den lova. Det er mao. inga felles lov, ettersom taushetsplikt er såpass forskjellig frå yrke til yrke.

I tillegg til lovbestemt taushetsplikt kan du òg ha taushetsplikt nedfelt i avtaleverk, f.eks. tariffavtale og arbeidskontrakt. Ofte er det eit lappverk av ulike lover og avtaler, og til dels sedvane vil eg gjette, som set grensene for taushetsplikt.
Godt mulig. Har snakket med venner som jobber i politiet og i fengsel. Alle er enige om en og samme ting. Taushetplikten er lik uansett om det er politiet, fengselsbetjenter, nav eller barnehage ansatte. Du har ikke lov til å si noen ting som kan røpe hvem du snakker om.

Heller ikke snakke om den det gjelder til noen før du har fått beskjed om at den er hevet pga informasjon til andre etater. Skal se om jeg finner de parpirene igjen.

Som sagt tidligere, er ikke helt stø på loven, for som andre har sagt. Den er mye forskjeld ang den loven. Men det som er felles, er at du som har skrevet under den avtalen (som de fleste i skoler,politi fengselbetjenter etc etc må gjøre) så har du ikke lov å si noen ting. Uten om at du blir "løst" fra avtalen pga det er andre etater som trenger informasjonen du sitter på.
Grunnen til at reglene er relativt like er at de ofte baserer seg på taushetspliktsreglene i forvaltningslovens § 13 til 13f, se f.eks. barnehageloven og politiloven. Nå skal det jo sies at ikke alle taushetspliktsregler gjør dette, f.eks. helsepersonelloven har ingen sånne henvisninger. Samtidig vil du i spesiallovgivningen finne særskilte begrensninger i taushetsplikten, for eksempel den begrensning jeg tidligere nevnte fra politiloven.

Det er naturlig at taushetsplikten til folk hos NAV og barnehageansatte er lik, da de forholder seg til nøyaktig samme regler. Ordlyden i taushetspliktsbestemmelsen (§ 20) i barnehageloven er som følger: "For virksomheter etter denne lov gjelder reglene om taushetsplikt i forvaltningsloven §§ 13 til 13f tilsvarende. "

Du vil se at forvaltningsloven lister opp en rekke unntak fra taushetspliktsbestemmelsene, og det åpnes i tillegg for at andre lover som baserer seg på forvaltningslovens taushetspliktsregler kan gi egne begrensninger av taushetsplikten. Det blir derfor lite nyansert å si at taushetsplikten er lik for alle, men at det er sammenfallende punkter, det er klart.
Drikk sitronsyre dagen før pisseprøven, drikk litt juice hver dag, og tren så mye som mulig, Badstue hjelper også veldig!
Snakket med kontakten i politiet i dag. Første hun sier er at personen som sendte brevet legger seg helt flat, og at han ikke la merke til at jeg var over 18 når han sendte det (noe som er merkelig, med tanke på at fødselsdatoen min står i brevet). Synes det er veldig merkelig, men jaja. Som hun sa, gjort er gjort!