Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4587
Har søkt litt rundt på forumet men finner ingen tråder som dekker mitt problem

Har 2 datamaskiner på nettverket (begge gjennom kabel.. men ingen av datamaskinene finner hverandre slik at jeg kan sende/hente filer mellom datamaskinene.. begge maskinene har dog internett, og finner hverandres cs-servere o.l. hehe..

Leste et sted at det kunne hjelpe å sette passord på windowskontoene på begge datamaskinene, men dette har ikke forandret noen ting

begge pcene kjører xp sp3

oppsett: adsl fra veggen -> 780 -> pc1
-> pc2

kan det hjelpe hvis jeg kjøper en router eller switch og kobler den imellom modem og pc'ene? Trodde egentlig jeg skulle slippe det da mdoemet har innebygd router?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
de finner ikke hverandre ?

Definer.

Dersom du mener at du ikke ser de på "mine nettverksteder" er det fordi du neppe kjører noen wins server på nettverket ditt og må installere Netbios protokollen på nettverkskortet.

Du burde fint finne maskinene ved å skrive "\\ipadresse" i kjørlinjen til windows.
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
har prøvd.. har også prøvd //"datamaskinnavn"
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
hjelper lite hvis du bruker // iallefall.

Får du pinget mellom maskinene ? Isåfall ser de hverandre og det er heller noe med oppsettet av delingen du har gjort feil.
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
hehe.. mente jo "\\" da *flau*

men ja har prøvd å pinga de, men får ikke noen pakker tilbake
eneste innstillinga jeg har gjort på ruteren er å åpne en port til utorrent'n min..
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Merkelig at de ser hverandres CS-servere dersom de ikke klarer å pinge hverandre.

Hvilke OS kjører maskinene respektivt ?
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
det står jo i første posten i tråden

Sitat av marius367
begge pcene kjører xp sp3
Vis hele sitatet...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Og du har prøvd å skru av brannmuren på windows ?

Ellers har jeg mange ganger sett at dersom maskinene er i MSHOME arbeidsgruppen kan dette skape trøbbel, så jeg hiver de ofte over i en personlig arbeidsgruppe som f.eks "arbeidsgruppe" istedet for "mshome".
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
skal prøve begge tingene
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
har nå prøvd å skru av brannmuren på begge pcene. har også skiftet arbeidsgruppe slik at begge er på en ny en.

skrev inn ipconfig på begge pcene og la merke til at både nettverksmasken og ipene er ganske forskjellige..

den ene ip'n er 10.0.0.1 mens den andre er 86.14x.xxx.xxx.

kan dette være problemet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dette er nok ganske sikkert problemet ja.

Begge går inn på samme router ?

Den ene har intern (privat) IP tidelt fra router iallefall, den andre har ekstern (offesiell) IP tildelt fra din leverandør.
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
how 2 fix ? =D
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
og ja.. begge går inn på samme ruter.. bruker kun en "dings" og det er den multimodem saken jeg fikk fra telenor.. speedtouchen.. hvorfor gir den ut forskjellige nettverksmasker og forskjellige ip adresser til mine 2 datamaskiner? de er jo kobla på utgang 1 og 2 på modemet..

ligger løsningen i å på en eller annen måte konfigurere modemet til å gi intern ip til begge datamaskinene? håper du forstår AtXbYeA og takk for hjelpen så langt =D
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
bompetibomp
Prøv å resette modemet:

- Hold inne en binders i det lille hullet på baksiden av modemet, til du hører et klikk, og lampene blir svarte.

- Start Internett explorer ( eller en annen nettleser)

- Fjern det som står i adressefeltet og skriv 10.0.0.138
trykk så enter

-Trykk "internett" under "Broadband connection"

-Skriv inn brukernavnet ditt, samt passordet som hører til dette brukernavnet/e-posteadressen.

-Trykk "Connect"
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
men dette hjelper jo ikke noe.. begge datamaskinene har jo internett.. har du lest tråden dvs?
det kan hjelpe. DHCP range til Speedtouch 780 WLT er 10.0.0.1-100. Dvs. at den første maskinen får riktig ip fra modemet, men ikke den andre som får 86.14x.xxx.xxx, dette er en ip som windows lager fordi den ikke får tildelt ip. Det kan hjelpe å resette modemet. Ellers er det noe med nettverksintillingene på pc'en.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av dvs
det kan hjelpe. DHCP range til Speedtouch 780 WLT er 10.0.0.1-100. Dvs. at den første maskinen får riktig ip fra modemet, men ikke den andre som får 86.14x.xxx.xxx, dette er en ip som windows lager fordi den ikke får tildelt ip. Det kan hjelpe å resette modemet. Ellers er det noe med nettverksintillingene på pc'en.
Vis hele sitatet...
Gratulerer i makspoeng på feilinformering.

86 adressen er en public-ip som han får fra ISP, du tenker på APIPA adresser som 169.254.x.x adresser.
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
ja men hva skal jeg gjøre sånn konkret da? for å få enten public ip eller intern ip på begge datamaskinene, slik at fildeling ved hjelp av \\ip eller \\datamaskinnavn blir mulig?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Prøv å bytt om på portene du bruker på routeren for hver av maskinene, bytter de om (den ene for 10 og den andre får 86 adresse) er det tydeligvis noe spesielt med konfigurasjonen på modemet\routeren.
marius367's Avatar
Trådstarter
29 0
ok har nå prød å skifte som du sa, men fremdeles får den samme pcen 96 ip og den andre intern..
Sitat av AtXbYeA
Gratulerer i makspoeng på feilinformering.

86 adressen er en public-ip som han får fra ISP, du tenker på APIPA adresser som 169.254.x.x adresser.
Vis hele sitatet...

hehe. ser den. Beklager.

Gå til 10.0.0.138 -> toolbox -> home network -> trykk på den pc'en som får public ip.

Trykk på "assign the public ip address of a connection to a device". Her inne skal du ha muligheten til å trykke "Unassign", dette skal ordne problemet.