Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2097
Hei!

Jeg er på utkikk etter et kamera. Har knapt eid et ordentlig kamera før, og har ingen anelse om hva jeg skal se etter. Jeg har en viss interesse for å fotografere, men har aldri gått særlig inn i denne interessen.

Det skal i hovedsak kjøpes inn fordi jeg i sommer skal på tur, hvor jeg blant annet skal besøke Afrika. Forhåpentligvis vil jeg ta bilder som jeg vil se på resten av livet. Jeg håper også å ta med kameraet på mer actionfylt aktivitet etterhvert, som for eksempel i slalombakken.

Jeg kan heller ikke si noe om forskjellene på speilreflekskamera, kompaktkamera, systemkamera eller hva enn som finnes der ut. Veldig takknemlig til den som skriver et par linjer om forskjellene og bruksområdene på forskjellige type kameraer.

Kan legge til at jeg er den typen person som uansett trenger et robustkamera. Og at å ha med seg / kjøpe inn mange forskjellige linser o.l. ikke er aktuelt.

Har forresten sett litt på Olympus TG-3. Noen som har tanker/innspill rundt dette kameraet?

Er ikke villig til å bruke mer enn 3000,- kr.

Sist endret av 567; 12. februar 2015 kl. 18:29.
Ut fra hva du skriver, er det kompaktkamera jeg får inntrykk av at du er på jakt etter.
Her er fire modeller som ligger i prisklassen 2800,- til 3500, Nikon Coolpix AW120, Canon Powershot D30, Ricoh WG-4 GPS og Olympus Stylus Tough TG-3.
Selv har jeg ikke testet noen av kameraene jeg lenker til, men ville godt for det rimeligste (Nikon Coolpix AW120), da det er det jeg mener gir mest for pengene.

Når det kommer til de forskjellige kameratypene, speilreflekskamera, kompaktkamera og systemkamera, så er det avhengig av hva du skal bruke det til, og ut fra hva du beskriver, lander du som sagt på kompaktkamera.

Om du derimot liker å ta bilder ved bruk av stativ, kunne bytte objektiv avhengig av behov, liker å ha full kontroll på innstillinger (som iso, blender, lukketid osv.) og setter bildekvaliteten høyere enn brukervennlighet og lav vekt/størrelse, da er det speilreflekskamera som er tingen.

Om du derimot ikke klarer helt å finne det kameraet som tilfredsstiller dine behov, finnes det også hybridkamera, som slik jeg har forstått det, er et kompromiss mellom speilrefleks og kompaktkamera.
Jeg var nok litt i samme båt som deg 567 når jeg kjøpte et Sony RX100 II, og jeg tror basert på det du skriver at det nok vil passe deg også midt i blinken (nå er også III kommet ut, så toeren (og eneren for den del) har gått ned i pris (de er fortsatt i salg, da de nyere versjonene ikke skal være en erstatning for de tidligere lanserte RX100 modellene).
Det er lite, gir enormt gode bilder, kan slenges i en ryggsekk uten noe mer da det er bygd som en stridsvogn, og kan til tross for avanserte funksjoner lett brukes av nybegynnere. En kjapp sjekk av anmeldelser vil bygge opp alt jeg sier her. Kameraet har i kompaktklassen ingen skikkelige utfordrere rett og slett.
Sist endret av bashfoo; 15. februar 2015 kl. 17:03.