Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  128 23101
Noen som har erfaring med å låne ut penger til Trustbuddy? https://trustbuddy.com/

litt av en rente man får der, virker jo som det er ganske lønnsomt...men er det seriøst? må man skatte av det osv?

Da har jeg satt inn 1000 kr til å begynne med for å teste hvordan det funker! Hvis det er interesse for det så skal jeg holde dere oppdatert
nFF Kjerringa
mabe140's Avatar
Sitat av Izor Vis innlegg
Noen som har erfaring med å låne ut penger til Trustbuddy? https://trustbuddy.com/

litt av en rente man får der, virker jo som det er ganske lønnsomt...men er det seriøst? må man skatte av det osv?

Da har jeg satt inn 1000 kr til å begynne med for å teste hvordan det funker! Hvis det er interesse for det så skal jeg holde dere oppdatert
Vis hele sitatet...
Jeg for for min del aldri hørt om trustbuddy, og aner ikke hva dette er eller gjør. Men jeg leste litt på linken, og det ser jo spennende ut. Hold oss oppdatert!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
pengene har blitt lånt ut nå, 100 kr til hver person (dette gjør de for å redusere risikoen mtp tilbakebetaling)
så får jeg bare vente og se om de klarer å betale tilbake i tide eller om jeg får renter på dette
Er det slik at man håper på at de ikke betaler tilbake? For å få mer rente?
Garanterer Trustbuddy deg at du får pengene tilbake? Eller er de tapt om personene velger å ikke betale tilbake?
jeg fant litt info om trustbuddy her

terms & conditions

Firma profil

håper det går bra med innbetalingene fra lånene da
Trådstarter
Sitat av Poppee Vis innlegg
Er det slik at man håper på at de ikke betaler tilbake? For å få mer rente?
Garanterer Trustbuddy deg at du får pengene tilbake? Eller er de tapt om personene velger å ikke betale tilbake?
Vis hele sitatet...
de garanterer deg ikke pengene nei...du låner ut pengene på eget ansvar, men de "hjelper" deg med å få pengene tilbake.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har prøvd TrustBuddy en stund, de siste tre månedene har jeg fått litt over 5% rente på det norske "markedet" (altså godt over 20% rente i året hvis det fortsetter slik...), og 4,75% på det svenske markedet (men her har jeg ikke hatt pengene inne i 3 måneder ennå). På det danske markedet har jeg under 1% rente, så det virker som danskene ikke er så interessert i å låne penger på denne måten...
hhmm..intresant.
Hold meg gjerne oppdatert på hva som skjer og hvordan det skjer?

Måtte du legge inn hele person-nummeret ditt og bank-kontonummeret ditt når du registerte deg? Ser bare det som litt usikkert i henhold mot en bank aka at folk utgir seg for å være deg med både kontonummer og fullt fødselsnummer.
Jeg husker ikke helt hva jeg måtte oppgi (de har endret en del på nettsidene siden jeg registrerte meg), men jeg måtte i allefall oppgi kontonr. Når du overfører penger til TrustBuddy må du overføre fra dette kontonr., ellers sender de bare pengene tilbake (dette er pga. hvitvaskings-regler).

Vet ikke helt hva du mener med den siste setningen din, det er bare TrustBuddy som skal vite kontonr. og personnr., dette skal ikke andre kunder av TrustBuddy vite noe om (når du låner penger av TrustBuddy vet du ingenting om hvem som faktisk låner deg pengene, det er helt anonymt, det samme er det med låntagerne, jeg veit ikke hvem jeg låner ut penger til).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Update: har nå satt inn noen tusenlapper til og ser at det har kommet litt renter. Har ikke prøvd å ta ut noe enda, da det bare er snakk om småpenger i renter.
Jeg er litt interessert i dette konseptet.. Du har satt inn totalt 3000 kr nå ?

Hva slags avkastning har du hatt? Er dette en reell måte å tjene penger på, dersom man går inn med større summer?
Sitat av Java Vis innlegg
Jeg er litt interessert i dette konseptet.. Du har satt inn totalt 3000 kr nå ?

Hva slags avkastning har du hatt? Er dette en reell måte å tjene penger på, dersom man går inn med større summer?
Vis hele sitatet...
Vel, det kommer såklart ann på hvor mye lånevillighet det er rundt dette i Norge og hvor mange som utnytter muligheten som trustbuddy gjør.

Jeg gjorde et innskudd der for ca 1 måned siden (se når min siste post er her), og her er resultatet.

Innskudd: 5 000,00 NOK
Opptjente renter: 45,76 NOK
Rente siste 3 måneder = 0,98 %

Jeg har 3.65% på innskudd i banken min som jeg holder til i nå, så hittil har jeg tapt penger...men dette kan jo forandre seg opp igjennom året.

Brukergrensesnittet og oversikten er meget fin og lett å skjønne, og de svarer kjapt på spørsmål man må ha om tjenesten når du først har satt inn noen kroner.
Det er klart at opptjeningen vil fluktuere litt, men jeg ser også for meg at dette er en tjeneste som kan bli populær i fremtiden... Men det er også tydelig at man antakelig må inn med en ganske betydelig sum før det blir penger av det.

Når de sier opptjente renter er 45,76, betyr det da at HELE beløpet ditt har blitt lånt ut, eller er det bare deler av det ?
Sitat av Java Vis innlegg
Når de sier opptjente renter er 45,76, betyr det da at HELE beløpet ditt har blitt lånt ut, eller er det bare deler av det ?
Vis hele sitatet...
Usikker. Hele beløpet mitt er ikke blitt utlånt såvidt jeg ser utifra den oversikten jeg har tilgang til. Kun smådeler av dette beløpet blir lånt ut fra meg så "risken" blir spredd utover flest mulig folk vil jeg tro..
Det er jo lett matte: 5000 x Y kroner / 100 (for å få prosenten).
Ser ut som det er hele beløpet som man får renter på..
Trådstarter
Man får bare renter på det som er lånt ut. Men slik som situasjonen er i dag blir nok det meste lånt ut ganske kjapt.
Rentene kommer etterhvert, men hvis han som låner pengene betaler tilbake innen 14 dager får man ikke renter på det. Det skjer en gang i blandt har jeg lagt merke til, men det er såpass sjeldent at det går fint
Jeg har vært på TrustBuddy i cirka 9 uker. Har satt inn penger gradvis og har nå 50 000 til utlån (alt er utlånt). I denne perioden har jeg fått en rente på 4,46%. Som kjent ville det tatt meg over et år i banken. Jeg har hittil tjent 1348 kr og tapt 17 kr.

Jeg er absolutt ingen risikotaker, men synes dette virker tryggere enn aksjer, og morsommere enn å ha pengene på sparekonto (mitt eneste alternativ siden jeg er gjerrig og bor i nedbetalt leilighet). Hvis jeg trengte pengene i nær fremtid ville jeg ikke satt dem hos TrustBuddy, stadige uttak ødelegger litt av effekten med rentene da lånene dine overføres til andre. Hadde vært gøy å høre fra noen med lengre erfaring, og kanskje med større beløp.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som faktisk har dårlige opplevelser med TrustBuddy?
Virker alt i alt egentlig ganske legit og attraktivt i mitt stå syn.
Sitat av anela Vis innlegg
Jeg har vært på TrustBuddy i cirka 9 uker. Har satt inn penger gradvis og har nå 50 000 til utlån (alt er utlånt). I denne perioden har jeg fått en rente på 4,46%. Som kjent ville det tatt meg over et år i banken. Jeg har hittil tjent 1348 kr og tapt 17 kr.

Jeg er absolutt ingen risikotaker, men synes dette virker tryggere enn aksjer, og morsommere enn å ha pengene på sparekonto (mitt eneste alternativ siden jeg er gjerrig og bor i nedbetalt leilighet). Hvis jeg trengte pengene i nær fremtid ville jeg ikke satt dem hos TrustBuddy, stadige uttak ødelegger litt av effekten med rentene da lånene dine overføres til andre. Hadde vært gøy å høre fra noen med lengre erfaring, og kanskje med større beløp.
Vis hele sitatet...
50 000 det er litt det... mye richkids her ..
Det er faktisk ikke så mye etterhvert som man har kommet seg ut i arbeid.
Jeg gjorde et innskudd der for ca 1 måned siden (se når min siste post er her), og her er resultatet.

Innskudd: 5 000,00 NOK
Opptjente renter: 45,76 NOK
Rente siste 3 måneder = 0,98 %

Jeg har 3.65% på innskudd i banken min som jeg holder til i nå, så hittil har jeg tapt penger...men dette kan jo forandre seg opp igjennom året.
Vis hele sitatet...
Vell... har du 3.65% per år i banken og optejent 0.98% etter ca 1 måned har du absolutt ikke tapt penger. 0.98*12 blir jo noe mer enn 3.65. For meg ser det ut til att du kan forvente deg 10 - 12% rente per år i TB.
Lurer på om det er noen muligheter for og låne 5000 som det står gratis i 14 dager, også bare forsvinne?
eller evt, gjøre det med stjålet bankkort? O.o
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Får vel håpe dem har noe bedre sikkerhet en det, når man holder på å låne bort penger. Å du har et konto nr genialt her har du et lån.? Nei seriøst.. Man må vel vise til kapital.
Hvordan fungerer dette i korte trekk?
Det som skremmer meg er at det er på bekostningen av hvor lenge bedriften overlever. Hva er forsikringen du har i det eller er det som bitcoin.?
Slik fungerer det
Trustbuddy låner nemlig ikke bare ut penger, de tilbyr også sparing til 12 prosent rente, slik skaffer de kapital til å låne deg penger. Virksomheten baserer seg på kjappe transaksjoner mellom medlemmer.

Det er imidlertid litt vanskeligere å finne ut hvor mye rente du må betale på pengene du låner. Det eneste nettsiden sier noe om, er at du har 14 dager gratis lån. Men under "kostnad" finnes det informasjon. Der ser vi at det koster 195 kroner å låne 500 kroner hvis du betaler tilbake beløpet innenfor 14 til 30 dager. Dette tilsvarer en effektiv årsrente på – hold deg fast – 5.102 prosent.

Frykter unge vil slå til
Problemstillingen med dyre forbrukslån er spesielt aktuell i disse dager da Forbrukerombudet sammen med andre aktøre r ser nærmere på sammenhengen melom rask og dyr kreditt og det at så mange unge får betalingsproblemer.

«Markedsføringen mot unge voksne er massiv og preget av sterke oppfordringer til kjøp, gaver ved kjapp bestilling og ulike former for salg. Slike metoder er egnet til å villede og påvirke forbrukerne til å ta kjappe kjøpsavgjørelser. Nett- og smarttelefoner gir lett tilgang til enkle kjøpsløsninger, og det er kort veg fra bloggen som omtaler en jakke, til nettbutikken der den samme selges», skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.
Vis hele sitatet...
http://www.dinside.no/883393/trustbu...l-aa-stole-paa

Det er iallefall ikke billig å låne penger herifra. Siden virker useriøs og jeg hadde ikke tatt den risikoen.
Sitat av Kramer Vis innlegg
http://www.dinside.no/883393/trustbu...l-aa-stole-paa

Det er iallefall ikke billig å låne penger herifra. Siden virker useriøs og jeg hadde ikke tatt den risikoen.
Vis hele sitatet...
Nei, å låne penger av dem er nok ingen god ide, men jeg ser liksom ikke noe problem med å låne ut..
Annet om hele greia skulle gått konkurs..

og på wikipedia fant jeg ut at de åpnet i 2009, og tok over kundene til ett annet lignende firma som gikk konkurs
Sitat av http://en.wikipedia.org/wiki/Peer-to-peer_lending#Other_countries
In Sweden a service know as Loan Land tried to establish, but failed earlier than 2010. The service never reached any significant volumes, and had problems with fraud. The owner of Loan Land sold/transferred/gave away all lenders and borrowers to the company Trustbuddy.
Trustbuddy is a company based in Norway, and is active in Norway, Sweden, Germany and Finland. The company was started earlier than 2009 and the owners has background in On-line poker business.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Novice; 21. november 2012 kl. 02:40.
Sitat av Izor Vis innlegg
Noen som har erfaring med å låne ut penger til Trustbuddy? https://trustbuddy.com/

litt av en rente man får der, virker jo som det er ganske lønnsomt...men er det seriøst? må man skatte av det osv?

Da har jeg satt inn 1000 kr til å begynne med for å teste hvordan det funker! Hvis det er interesse for det så skal jeg holde dere oppdatert
Vis hele sitatet...
Vil tippe med stor sannsynlighet at det du tjener her regnes som renteinntekter/kapitalinntekter og skal skattes med 28% av fortjenesten på samme måte som renter på innskudd i bank.
Hvis det er sånn at en benytter en konto i sin vanlige norske bank, vil ligningsmyndighetene kunne kreve innsyn i transaksjoner om det mistanke om skatteunndragelse, i hvert fall hvis en snakker større summer.
Hva er minste man kan låne ut ? kunne tenkt meg og starta op 100-200 for å se om jeg får noe fortjeneste på det
Skal nå prøve å låne 500 kroner bare for og teste.
Sitat av doffen67 Vis innlegg
Skal nå prøve å låne 500 kroner bare for og teste.
Vis hele sitatet...
man taper jo ikke en dritt på å låne bare du gir tilbake etter 500 kr før 14 dager
Noen som har testet dette og vet behandlingstiden ?
Dette høres for godt ut til å være sant, hvis man er blant dem som låner ut penger såklart!

Er det noen som helst risiko for at alle pengene du setter inn i Trustbuddy går tapt? Isåfall, hvordan, og kan man skjønne det på forhånd, så man kan ta ut pengene sine?


Ser at det er et lignende selskap som heter Zopa, de har visst holdt på i 7 år, uten å ha gått konkurs...
Sist endret av Cityofdreams; 24. november 2012 kl. 22:36.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Dere som har lånt ut penger, rapporter tilbake takk!
Er det noen som helst risiko for at alle pengene du setter inn i Trustbuddy går tapt?
Vis hele sitatet...
Ja, den som låner kan ganske enkelt la være å betale tilbake. Da vil Trustbuddy sende saken til inkasso. Da kan det komme til tvangsinndriving, men hvis vedkommende er blakk og ikke har lønn har du tapt pengende dine.

Risikoen spres for å hindre dette, men bæsj forsvinner jo ikke selv om man stiller møkkasprederen på maks spredning.
Hvis jeg låner 5000 kroner fra trustbuddy.
Kan jeg ikke da ta opp et nytt lån på 5000 før det har gått to uker, og betale den første "gjelda" med de nye 5000 kronene? Og bare repitere dette
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av frø Vis innlegg
Hvis jeg låner 5000 kroner fra trustbuddy.
Kan jeg ikke da ta opp et nytt lån på 5000 før det har gått to uker, og betale den første "gjelda" med de nye 5000 kronene? Og bare repitere dette
Vis hele sitatet...
Jo, utover at du betaler renter og gebyrer, så du må stadig låne meir og meir.
Tar det lang tid før jeg får pengene inn på konto hvis jeg låner 500kr ikveld? Får penger på fredag, men trenger litt småpenger før den tid (tirsdag/onsdag).

Jeg skal betale tilbake før 14 dager. Vil dette koste meg noe? Tenker på hver minste gebyr og rente.
Sitat av Muradi Vis innlegg
Tar det lang tid før jeg får pengene inn på konto hvis jeg låner 500kr ikveld? Får penger på fredag, men trenger litt småpenger før den tid (tirsdag/onsdag).

Jeg skal betale tilbake før 14 dager. Vil dette koste meg noe? Tenker på hver minste gebyr og rente.
Vis hele sitatet...
Da vil pengene være på konto imorgen tidlig ved 06-07 tiden.

Dersom du betaler dette tilbake innen 14 dager vil ikke dette koste deg en dritt.
Sist endret av Playground; 25. november 2012 kl. 20:59.
Sitat av Playground Vis innlegg
Da vil pengene være på konto imorgen tidlig ved 06-07 tiden.

Dersom du betaler dette tilbake innen 14 dager vil ikke dette koste deg en dritt.
Vis hele sitatet...
Ok. Da har jeg lånt 500kr. Er under behandling. Får håpe det er ferdig behandlet før tirsdag/onsdag, ellers så var det egentlig ikke noe vits
Sitat av Playground Vis innlegg
Da vil pengene være på konto imorgen tidlig ved 06-07 tiden.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke i det hele tatt. I dag er det søndag og de sitter ikke og behandler søknader i kveld.
Du får nok pengene dine på onsdag.
Sitat av Obster Vis innlegg
Dette stemmer ikke i det hele tatt. I dag er det søndag og de sitter ikke og behandler søknader i kveld.
Du får nok pengene dine på onsdag.
Vis hele sitatet...
Rart, siden jeg fikk en sms da jeg sto opp idag om at de 2000,- jeg hadde søkt om er blitt overført til min bankkonto.

Behandling av søknader har jeg selv erfart uansett ikke tar mer enn 15min (maks 1 time).
Sitat av Obster Vis innlegg
Dette stemmer ikke i det hele tatt. I dag er det søndag og de sitter ikke og behandler søknader i kveld.
Du får nok pengene dine på onsdag.
Vis hele sitatet...
Vel, det går akkurat. Kan vel tenkes at det kan komme så tidlig som sent på mandagen hvis jeg er heldig?

Update:

Fikk nettopp melding at søknaden var innviglet og pengene er på vei. Dette gikk kjapt.
Sitat av Obster Vis innlegg
Dette stemmer ikke i det hele tatt. I dag er det søndag og de sitter ikke og behandler søknader i kveld.
Du får nok pengene dine på onsdag.
Vis hele sitatet...
På onsdag, hvor i all verdens navn får du dette fra?
Har benyttet meg av trustbuddy 2 ganger, der det ene var ei helg..Begge gangene så hadde jeg pengene på konto dagen etter, som regel mellom 15:00-18:00 en gang..

Kjekk side hvis man plutselig sku trenge litt ekstra cash.
Bare husk betal tilbake i tide så ikke dette er noe som bare blir liggende, er satans til renter hvis dette blir glemt i noen mnd`er :/
Jeg har lånt penger av trustbuddy 6-7 ganger før. Jeg har aldri fått penger inn på en mandag når jeg har søkt i en helg i hvertfall.
Siden pengene man låner ut via Trustbuddy blir spredd til flere lånetagere + at de bruker inkassoselskaper, så er det vel nesten ingen risiko å låne ut penger via de? Man vil nesten garantere tjene på det, og tjene ganske bra?
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg har lånt penger av trustbuddy 6-7 ganger før. Jeg har aldri fått penger inn på en mandag når jeg har søkt i en helg i hvertfall.
Vis hele sitatet...
Høres mer ut for meg som at der er banken din som er treg og ikke trustbuddy.
Sitat av Playground Vis innlegg
Høres mer ut for meg som at der er banken din som er treg og ikke trustbuddy.
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve å ringe kontoret og høre om de har åpent i dag (kontakt og åpningstider inne på siden). Jeg er 100% sikker på at de ikke jobber på søndager. Å mene han har pengene klokka 06:30-07:00 imorra tidlig er helt feil. Det tar ikke 1 minutt å behandle søknaden hans når de ankommer jobb imorra tidlig heller (sjekk forresten åpningstidene).
Sitat av Obster Vis innlegg
Du kan jo prøve å ringe kontoret og høre om de har åpent i dag (kontakt og åpningstider inne på siden). Jeg er 100% sikker på at de ikke jobber på søndager. Å mene han har pengene klokka 06:30-07:00 imorra tidlig er helt feil. Det tar ikke 1 minutt å behandle søknaden hans når de ankommer jobb imorra tidlig heller (sjekk forresten åpningstidene).
Vis hele sitatet...
Det gidder jeg ikke.
Åpningstidene vil jeg heller tro mer gjelder for kundeservicen deres.
Jeg snakker her om egen erfaring, og jeg har alltid mottatt pengene på bankkontoen min ved 6-7tiden neste dag.

Muradi fikk jo også som du kan se noen poster tilbake innvilget lånet sitt på 500,- på ganske så kort tid for under 1 time siden.
Sist endret av Playground; 25. november 2012 kl. 21:56.
Lånte 500,- igår kveld ca. kl 21:00. Pengene var inne idag morges. Utrolig kjapt. Jeg vil tro at siden beløpet var så lite, så gikk vel alt automatisk.

Nå slipper jeg å krite på stoff. Slipper også å dra helt til NAV for å få nødpenger, imot at de ser kontoutskriften min som er full av "technochems" og minibank uttak på 3000-4000 om gangen
Dette høres jo litt morsomt ut, og jeg har endel penger stående på bok. Hvor mye tror dere jeg må låne ut for å velte systemet? Det slår meg at de fleste her inne faktisk bare er ute etter å låne UT penger, men systemet trenger lånetakere for at det skal fungere. Teoretisk, om jeg låner dem en milliard kroner, så vil jeg vel senke renten til buns? Akkuratt som om Bill Gates skulle overført formuen sin til en lokal sparebank!

Hvordan tror dere resultatet blir av 200 000 kr?

Har noen prøvd å ta ut pengene sine igjen? Er det raskt og smertefritt?
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Har noen prøvd å ta ut pengene sine igjen? Er det raskt og smertefritt?
Vis hele sitatet...
Har ingen erfaring med å låne ut, men hvis pengene er til utlån, så tror jeg det blir vanskelig å få de ut før kundene har betalt tilbake lånet.
Sitat av NorwayBM Vis innlegg
Hvordan tror dere resultatet blir av 200 000 kr?

Har noen prøvd å ta ut pengene sine igjen? Er det raskt og smertefritt?
Vis hele sitatet...
Jeg låner ut, null stress

Hvis du vil ta ut "utlånte" penger,
og ikke penger som venter på å bli utlånt taper du renter..
Står om alt dette på siden.

Hvis du lager deg konto kan du se hvor mye av cash
som trengs i Norge, Sverige, Finland og Danmark.
Tror totalen lå på +/- 8.000.000 sist jeg sjekket.
Du kan også velge hvilket markedet du vil låne ut til

TB jobber med å få innpass i Tyskland nå,
da vil behovet for mer cash øke!