Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1843
Hei.

Om jeg velger å starte opp en hobbyvirksomhet, kan jeg tjene inntil 1000,- kroner dagen per. arbeidsgiver (min kunde). Dette er greit nok.

Om vi derimot er to personer om dette, hvordan er reglementet?

Om jeg setter opp en webside med tjenester, kontaktinformasjon med begge våres navn, kan vi begge tjene 1000,- dagen? Eller gjelder dette "pr. hobbyvirksomhet" ?

Thx!
"Øko-Terrorist"
Du er sikker på dette at du kan tjene 1000,- dagen? dette kan jo bli over 300,000 iløpet av et år, regner med du ikke tror at du kan tjene såpass uten å skatte på de?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har totalt misforstått.

Det er per se inga omsetningsgrense på hobby, men på eit tidspunkt vil det går frå hobby til næring.

Du starter heller ikkje hobbyvirksomhet i et formelt register.

Kort sagt, sett deg inn i regelverket. Altinn er grei plass å lese på.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
såvidt meg bekjent går hobby-virksomhet over til næringsvirksomhet med en gang man har PLANER om å tjene penger på det man gjør.

1000kr dagen har jeg aldri hørt om, og jeg kan bortimot garantere at personen som sa det til deg ikke vet hva han/hun prater om.
om du i tillegg omsetter for over 50 000,- pr år er du tvunget til å registrere eget foretak, registrere deg i momsregisteret å føre inn og utgående moms.

Det enkelste om du ikke overstiger 50 000,- pr år i omsetning er å sette opp dette på annen inntekt på selvangivelsen, dette går helt greit!

Om dere er to som skal holde på, så vil jeg anbefale dere å registrere et DA på brreg.no, og drive dette seriøst!

Enkel innføring i regnskap osv. finner du på altinn.no ! snakk evt. med en rådgiver der, er gratis!
åssen er det med alle de reklamene som henger på forskjellige oppslagstabler etc i butikker osv om folk som tar betalt for oppdrag. Driver de da også ulovelig ? Må de da starte firma ?
Kan du presisere spørsmålet litt?
Sitat av somnium Vis innlegg
såvidt meg bekjent går hobby-virksomhet over til næringsvirksomhet med en gang man har PLANER om å tjene penger på det man gjør.

1000kr dagen har jeg aldri hørt om, og jeg kan bortimot garantere at personen som sa det til deg ikke vet hva han/hun prater om.
Vis hele sitatet...
Man har lov å tjene en viss (netto) sum på hobbyen sin uten at det er næringsvirksomhet. Husker ikke summen, men husker jeg leste det i den der "rettledning til postene i selvangivelsen".
Det med 1000 kr husker jeg også derfra, det er noe med at man kan tjene 1000kr per "jobb" skattefritt (dette er for å slippe masse smårapportering av inntekt). Antar det er begrensninger på totalsum til sammen i løpet av et år i tillegg
Sitat av somnium Vis innlegg
såvidt meg bekjent går hobby-virksomhet over til næringsvirksomhet med en gang man har PLANER om å tjene penger på det man gjør.

1000kr dagen har jeg aldri hørt om, og jeg kan bortimot garantere at personen som sa det til deg ikke vet hva han/hun prater om.
Vis hele sitatet...
tusenlappen: Lønnsinntekt fra samme arbeidsgiver på inntil 1000 kroner pr. år er skattefritt og skal ikke oppgis, både som vanlig arbeid og hobby. Du kan ha mange ulike arbeidsgivere som betaler deg inntil 1000 kroner i ett kalenderår. Så lenge lønnen eller honoraret er under tusenlappen fra hver, slipper du å betale skatt.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.aftenposten.no/jobb/article1845430.ece

Dette gjelder jo tydeligvis kun om man har forskjellig "arbeidsgiver" hver enste gang. Men allikevel. Noen synspunkter rundt dette?