Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4492
Da jeg skulle dusje her forleden, tok jeg meg et lite bongtrekk først.
Etter rundt 6-7 minutter i dusjen ble jeg kvalm, ble svimmel og det neste jeg husker er at kjæresten min ropte på meg. Viste ikke hva det var han ropte, selvom det var navnet mitt. Hørte bare masse bråk, klarte ikke åpne øynene, eller tenke i det hele tatt egentlig. Hadde hatt feber i et par dager før og vært dårlig, vet ikke om det har noe med saken og gjøre. Fikk definitivt ikke noe nikotinsjokk da jeg røyker til vanlig, og røyker en del hasj også. Hadde også spist mat, så det er ikke det.

Noen andre som har erfaring med dette ? Tror muligens jeg har jernmangel i tillegg, hvis det kan ha noe med saken å gjøre.
I tenårene kan det skje at man besvimer tilsynelatende uten grunn, vet ikke hvor gammel du er, men etpar venner har ihvertfall bare sklidd under pulten å fada ut.
Hvor mye veier du ? Hvor høy er du ?

Hva spiste du ?

Moren min har jernmangel og hun blir svimmel når hun ikke spiser nok jern i kosten sin.
Esther's Avatar
Trådstarter
Jeg er definitivt ikke undervektig, hvis det er det du tenker på, så tror ikke det er problemet.
Jeg er 19.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Det er en kjent bivirkning av cannabis.

edit: Jernmangel vil kunne være en bidragsytende faktor
Sist endret av Dekilaz; 11. mai 2010 kl. 18:18.
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Det er en kjent bivirkning av cannabis.
Vis hele sitatet...
Er jo første gang jeg hører om at noen besvimte i dusjen når de tok et LITE bongtrekk.


Av et lite trekk å besvime ?

Jeg har da vært helt neddopa uten å føle meg svimmel, men det er da meg. Så forstår faktisk ikke hvordan det kan være mulig å besvime av et LITE Bongtrekk som martine forklarer... jaja folk reagerer forskjellig

Kan jo være buffa ut med svimmeldop ? ()
Sist endret av Itsnotover; 11. mai 2010 kl. 18:21.
Esther's Avatar
Trådstarter
Har følt lignendes tilstander i førsten når jeg begynte og røyke. Dvs svimmelhet. Men aldri besvimt, så skjønner ikke hvorfor det skulle skjedd NÅ.
Nikotinsjokk vennen min.
Sist endret av Aaatcho; 11. mai 2010 kl. 18:28.
Hadde en kompis som fant ut at han skulle kurere hangover med dusjen.
Han sto under varmt vann, VARMT vann(viktig at hudet er i dusjspruten her). Etter at hen hadde stått der og godgjort seg noen min slo han vannet brått til det kaldeste.
Det han hadde håpet var at den pluttselige temperaturforandiringen i hodet skulle gjøre så det ble produsert eudorfiner eller noe så hangoveren skulle bli bedre. Vel, dette funket ikke: Han gikk rett i bakken og våknet noen stunder senere av at han frøys
Kanskje noe lignende? Temperaturforandringer i hodet som gjør at du blacker ut?

Who knows..

Btw: ikke en anbefalt måte å kurere fyllesyke.
Esther's Avatar
Trådstarter
Men jeg synes det er rart at det kom etter først 7 minutter, eller mer. Var ikke svimmel etter trekket.
Neutral Good
Mith's Avatar
Vel, hvis man ser på andre situasjoner som kan få en til å besvime i dusjen så er økt hjerterytme, varme og blodmangel ganske vanlige årsaker. Hvis du alt er blodfattig så kan nok cannabis være en utløsende faktor.
W.O.T Troll
Var plaget med lavt blodtrykk da jeg var yngre.
Svimte av noen få ganger, spesielt når jeg hadde sittet i ro en stund.
Kjente du noen form for svimmelhet, tap av syn, og/eller prikking i hodet før du svimte av ?
Ta en tur til legen å mål blodtykk og jærn inhold i blodet om dette skjer på nytt.
Jeg har opplevd det samme etter ett stort bongetrekk, men da var det nok flere faktorer som spilte inn, jeg hadde ikke sovet på rundt 2 døgn, hadde ikke spist på rundt ett døgn, pluss jernmangel. Var mer "whiteout" enn "blackout", alt ble hvitt og jeg verken hørte eller så noenting, prikking i hele kroppen osv, men jeg stod fortsatt på beina når jeg kom til meg selv igjen.
Sist endret av Frater L.S.D.; 11. mai 2010 kl. 18:49.
Esther's Avatar
Trådstarter
Har aldri vært hos legen , men mye tyder på jernmangel ja.
ja, svimmelhet, tap av syn.. så husker jeg ikke mer
W.O.T Troll
Enklel test. Sett deg på hug i 10 min, så du er sikker på at blodsirkulasjonen i beina er stoppa.
Så røyser du deg opp, og ser om du svimer av.(hehe)
Selfølgelig setter du deg ned så snart du kjenner svimmelheten komme.

Legen vil måle blodtrykket ditt først når du sitter i ro, så når du røyser deg.
Jeg opplevde at en kompis deiste rett i stuegulvet mitt i forrige uke etter at han hadde tatt seg et trekk på bongen.
Dette var 5-10 minutter etter at han tok det siste trekket.
Først begynte han å vakle rundt som ei høne forran vasken mens han prøvde å helle i seg et glass vann, før han omsider ramlet bakover på stumpen og flatet totalt ut.

Men jeg og en annen kompis rullet rundt på gulvet i hasjrus og et heftig latterkick kom han omsider til hektene og virket normal igjen.
Dette hadde aldri skjedd før med han heller.
Det kan dog nevnes at han ikke er den mest erfarne røykeren.
Sitat av Dekilaz Vis innlegg
Det er en kjent bivirkning av cannabis.
Vis hele sitatet...
Er det en kjent bivirkning og besvime når man har tatt et trekk mener du?
Jeg vil ikke tro at det hadde noe med bongtrekket.
Sjekk med legen.
Master debater
Dekilaz's Avatar
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Er det en kjent bivirkning og besvime når man har tatt et trekk mener du?
Vis hele sitatet...
Korrekt.

For å fylle inn de ti nødvendige tegnene, så vil jeg også påpeke at det heter "å besvime".
det å besvime er ikke noe Normal bivirkning av hasj nei!
men jeg har gjort samme som deg Martine, men jeg var drit fjern å dusja i 37 grader, så trykte jeg inne den rødeknappen å skrudde til ca 45? jeg dusjer i varmt vann ja^^ jeg mista synet å fikk helt black out jeg holt meg på beina da;P
men jeg vat 99% sikker på at jeg skulle svime av.
har en kammerat som tok et trekk som bare deisa rett i senga også?
så det er mye rart som kan skje, men jeg tror ikke sånt kommer av hasj jeg tror det er mangel på mat osv..
og når du da er rusa og er underernert så vil det fort få negative efekter ja.

jeg pleier ikke å bry meg så veldig om det jeg bare setter meg å eter å drikker litt når jeg merker jeg blir svimmel og får negative efekter av rusmidler:P
Dekilaz: Isåfall bare "bongtrekk" vel? Kan du utdype?
Sist endret av Sluzzz; 12. mai 2010 kl. 00:59.
Kan kanskje være noe så simpelt som dårlig luftsirkulasjon i dusjen? Eller oksygenmangel om du vil.
Har en kammerat som deiset i bakken noen minutter etter han hadde tatt et relativt stort bongtrekk.

Dette er nok ikke en vanlig bivirkning, men jeg har hørt om fler tilfeller som kan relateres til det å besvime etter å ha røyket hasj på bong.
Master debater
Dekilaz's Avatar
For å svare kort på spørsmålet til Sluzzz: De fleste som røyker cannabis besvimer ikke, men jeg har både hørt om, og selv sett, folk som har besvimt etter å kun ha tatt få trekk fra en joint.

edit: Et trekk fra en bong der du holder røyken inne vil også kunne føre til at du besvimer pga. oksygenmangel. Dette blir som å holde pusten til du besvimer (hvilket var en populær greie da jeg gikk på barneskolen)

Litt utdyping:
Bruk av cannabis kan føre til såkalt ortostatisk hypotensjon - at man blir svimmel når man står oppreist opp pga. blodtrykksfall og følgende redusert blodtilførsel til hjernen (ettersom blodet følger tyngdekraften). Dette skjer som regel kort tid (sekunder, minutter) etter at man har reist seg opp fra sittende eller liggende posisjon. Kroppen retter vanligvis opp dette på egenhånd i løpet av sekunder, og det er en ganske normal og ufarlig tilstand.

Iblant kan dette blodtrykksfallet være såpass betydelig at man besvimer, og dette kalles "vagovagal synkope". Merk at vagovagal synkope kan forekomme også uten ortostatisk hypotensjon, og utløsende mekanismer kan f.eks. være stress, at man opplever noe ubehagelig (f.eks. å se blod), høy temperatur med mer.

I seg selv utgjør vasovagal synkope sjelden noen fare, men man kan selvsagt bli skadet i det man faller uten å ta seg for.

Noen er mer plaget av dette enn andre, og det finnes mange forskjellige grunner til at det kan skje. I akkurat dette tilfellet har vi f.eks. høy temperatur og cannabisinntak, og trådstarter har antakeligvis nylig gått fra sittende til stående posisjon. Alle disse er kjente risikofaktorer (eksempel på kilde for cannabis, særlig avsnitt to og tre).

Jernmangel vil også kunne føre til at man besvimer ettersom blodet vil ha mindre kapasitet for å transportere oksygen (dette er imidlertid ikke vasovagal synkope, da det ikke gjelder blodtrykksfall), og trådstarter bør få utredet dette hos lege. Å gå rundt og "tro at man har jernmangel" virker ganske uforsvarlig.
Sist endret av Dekilaz; 12. mai 2010 kl. 03:00.
Esther's Avatar
Trådstarter
Dusjet i gaanske så varmt vann ja! Men det var definitivt ikke mangel på mat..
Neutral Good
Mith's Avatar
Ingen har da nevnt mangel på mat heller, feil mat kanskje.
Det er langt fra uvanlig at jenter i tenårene har jernmangel, spesielt ved feil kosthold og i forbindelse med mensen.
Den vanligste årsaken til at gutter i tenårene svimer av i dusjen kan du spørre kjæresten din om, men det innebærer økt hjerterytme, varmt vann og lite oksygen til hodet pga. blodmangel.
Det er med andre ord flere fellestrekk der som forteller meg at du antagelig ikke spiser nok jern, er blodfattig og derfor svimte av pga. "bivirkningene" av cannabisrusen.
Det du opplevde er høyst sannsynligvis ikke farlig, men stikk til legen din for å finne ut om du er blodfattig og må få i deg mer jern. Testen er vel en blodprøve om jeg ikke er helt på vidda.

EDIT: og nei, de sjekker ikke hvilke rusmidler du har tatt eller ikke tatt med en slik prøve.
Sist endret av Mith; 12. mai 2010 kl. 12:52.
Har ikke lest det som andre har svart.
Jeg har en del veninner som plutselig får anfall, er ikke helt unormalt blant jenter, etter hva jeg har erfart :S
Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Er det en kjent bivirkning og besvime når man har tatt et trekk mener du?
Vis hele sitatet...
ja. Jeg har i mange år sliti med å besvime i tide og utide etter å ha røyka. Det har vanligvis skjedd når jeg har røyka mye og spist lite, men har også skjedd med jungelweed rett etter mat.

Etter en del research på nettet kom jeg over et tips: Drikk mye vann.

Etter det har jeg tatt meg et stort glass vann hver gang jeg har følt meg "uggen", og har ikke besvimt siden.
Og som andre har sagt, har du allerede lavt blodtrykk kan det bli enda lavere når du røyker. Men det er ganske rart om det skjer mange minutter etter at du har reist deg opp, det skjer oftest med engang.
Hvem er underærnert og har mangel på mat når man røyker da? ö

Jeg har besvimt noen ganger nå jeg har røyket. En gang når jeg skulle reise meg for å opne et vindu etter at jeg hadde lagt meg. Husker bare at det ble mørkt og handa mi barre "skle" nedover veggen. Etter det husker jeg bare at jeg hører lyder og ligger på gulvet og "rister" :s

De andre gangene har vert med vilje på bøtta (aner ikke hvor mange trekk jeg greide i slengen på det verste, men tipper rundt 10-11-12). Fantastisk følelse!
Esther's Avatar
Trådstarter
Ser at de fleste maser om at jeg har "reist meg". Jeg stod og bonga, gjør det ved vinduet, stod lenge, så tror ikke det er noe med det og gjøre
Sitat av hahahanne Vis innlegg
De andre gangene har vert med vilje på bøtta (aner ikke hvor mange trekk jeg greide i slengen på det verste, men tipper rundt 10-11-12). Fantastisk følelse!
Vis hele sitatet...
Er det virkelig en fantastisk følelse å bøtte lungene så stappfulle med røyk at man til slutt besvimer av ren oksygenmangel? I så fall har noen kraftig misforstått hvordan cannabis burde brukes ...
jeg har besvimt å fått krampe ca 2 ganger etter bøtte trekk.men husker ikke va jeg røyka.har også gått ned en trapp å plutselig mista beina under meg i ca 30 sek
Sist endret av mad187; 12. mai 2010 kl. 20:49.
kanskje eplepsi(kan godt hende jeg har skrevet det feil)?? en venninne av meg besvimte i dusjen, og de kjørte henne på sykehuset, og det viste seg at ho hadde eplepsi.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Husk også at når man dusjer så utvider blodårene seg, og hvis man f.eks har lavt blodtrykk da, så kan man få blodtrykksfall, bli svimmel eller i verste fall besvime.
Når man i tillegg akkurat har røket så vil det kanskje gå kjappere rundt i blodomløpet (dog ikke veldig kjent med rus osv.)

Men sjekk deg for jernmangel, det gjør du kjapt hos legen, og mål blodtrykket, så får du svar på om det er noen av de delene, eventuelt utelukke det.