Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2301
Hei.

Imorgen tidlig skal jeg besøke Oslo Tinghus og vitne i en straffesak. Det gjelder Legemsbeskadigelse, der en bekjent av meg slo ned en type på gata og tok mobil tlf hans.

Jeg var aldri på stedet da det skjedde, men ble oppringt av Politiet noen uker senere, som da skulle ha telefonavhør av meg pga. min kompis hadde ringt tlf min den kvelden det skjedde.

Jeg var jo klar over hva som egentlig hadde skjedd, men fikk litt sjokk og avga en falsk forklaring for å backe opp min bekjent. Jeg sa noe i retning; "Min kompis havnet i uprovosert slosskamp, men fikk forsvart seg. Etterpå lå det en iphone4 på bakken, han tok den og stakk av".

I seinere tid har kompisen min fått beskjed fra advokaten at han burde tilstå. Han skal altså fortelle den sanne historie i domstolen imorgen. Det samme kommer jeg til å gjøre, men spørsmålet er om dette kommer til å gå utover meg på noe vis fordi jeg fortalte en usann historie ved tlf avhør?

Håper noen kloke sjeler (Juss studenter?) kan svare på dette. Jeg er svært blank når det gjelder slikt!

Takk.
Du kan få 2 år

Men tviler

Edit: vet ikke hvordan det fungerer ang. falsk forklaring på telefon, kontra i rettsalen. Tipper sistnevnte er en del strengere.
Sist endret av Hater_mordin; 19. oktober 2011 kl. 00:25.
Først vil jeg bare si at kompisen din gjorde noe veldig dumt. Og om det har seg slik at han har dratt deg inn i denne saken burde du gjøre det helt klart at du ikke vil ha noe med personen å gjøre igjen med mindre han forandrer seg drastisk.

Til spørsmålet ditt, om det stemmer at du har sagt "Min kompis havnet i uprovosert slosskamp, men fikk forsvart seg. Etterpå lå det en iphone4 på bakken, han tok den og stakk av", så ville jeg holdt meg til den historien. Da du vil spare deg for bøter/straff. Dette avhenger selvfølgelig at historien din er troverdig i den forstand at du kunne ha oppfattet situasjonen slik at det var selvforsvar. Eller at personen fortalte deg at det var det som skjedde.

Jeg tviler sterkt på at du vil få noen streng straff uansett. Om kameraten din velger å legge alle kort på bordet er det veldig bra. Du må nesten gjøre en egen vurdering av situasjonen,..
Sist endret av adivino; 19. oktober 2011 kl. 00:55.
Si at du var beruset eventuelt tatt noen piller (hvis du får utskrevet dette) eller si at du har vært i en meget stressende og psykisk påkjennende periode.
Ta det med ro. Det er hovedsakelig ikke de samme folkene som du snakket med i politiet som skal snakke med deg. Historien avviker ikke så mye fra det du sa under avhør at de kommer til å legge stor vekt på det.
Dette var ikkenoe problem.. Jeg presiserte først at jeg ikke var tilstedet når dette skjedde og at i mitt tlf avhør med Politiet forklarte at det var "uprovosert slosskamp", de bare sloss.

Etterpå fikk jeg "greie på" at dette ikke var helt korrekt, at det var min kompis som slo først. Telefonen "lå på bakken" og han stjelte den.

Ingen flere spørsmål til vitne, takk
Fortell sannheten i rettsaken, det hender rett som det er at vitner endrer forklaring utover den som er gitt i avhør. Har vært med i juryen i flere slike saker og det har aldri vært snakk om tiltale av vitner som har endret forklaring på denne måten.
Er vel ikke deg de er ute etter å straffe. Så om du forrandrer på din historie er vel ikke noe problem for deg, men for han som det er snakk om :P
Det er MYE mer alvorlig å lyve i retten enn å lyve i et avhør Hold deg til sannheten du
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Det er også mulig å si at du har glemt hva du sagt, slik at du liksom sier noe annet i retten.