Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5259
Hey. Jeg poster denne i undergrunn fordi jeg rett og slett ikke orker moralpreken

Saken er slik; Jeg var på fylla igår og drakk 'litt' for mye. Etter noe knuffing med en 'kompis', var jeg i relativt dårlig humør. Derav aggressiv.

Vi havna etterhvert på en tørr fest, på et leid lokale. I trappeoppgangen sto det et fint, rødt brannslukningsapparat ved siden av et avlangt vindu (2 x 1m kanskje). Så "fin" i formen jeg var, kasta jeg brannslukkern rett igjennom ruta. Og stakk av. Shitkid, jeg vet.

De som hadde leid lokale visste det var meg. De trua med politianmeldelse om jeg ikke var villig til å betale for skadene.
De har nå sikra ruta, og jeg venter på faktura fra glassmesteren. Jeg har forøvrig ikke snøring på hvor mye alt dette vil komme på, noen ide?

Greia er også det at jeg ikke vil betale. Jeg har andre ting å bruke penga på! Høres vel ut som idioti, men hey, dette er freakforum! Om de hadde politianmeldt meg, hadde vel saken blitt henlagt? Det var ét vitne på at jeg faktisk kasta, flere som så at jeg løp bortover veien..

Har jeg noe som helst jeg kan bruke mot dette? Og ganske vesentlig; Cirka hvor mye peng kan jeg regne med å måtte betale?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Om du ikke betaler, anmelder de deg. Siden de har et vitne er vil du mest sannsynlig ende opp med å betale.
Hadde jeg vært den som stod som ansvarlig for lokalet og dermed den som fikk kravet om å erstatte ruta, og jeg hadde vist hvem det var så hadde jeg gjort alt jeg kunne for å få denne personen til å betale. Om ikke en gang en politiannmeldelse hadde ført noe sted ville jeg dratt til den skyldige og knust noen av rutene hans, så han må ut med de penga uansett. What goes around comes around...
Har vært i en lignende situasjon,jeg var dritings og hadde krangla med en person,så kasta jeg en stein igjennom vinduet hans.Han visste det var meg,så han anmeldte meg dagen etter.Ett par dager seinere så ringte en betjent meg og informerte meg om anmeldesen,jeg sa jeg ikke visste hva han prata om og da sa han at jeg komm til og bli kalt inn til avhør.1mnd seinere så fikk jeg brev i posten om at saken var henlagt.Blei aldri kalt inn til avhør engang.
Så jeg hadde latt dem anmelde meg viss jeg hadde vært deg...politiet henlegger sånne små saker hele tiden.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Har vært i en lignende situasjon,jeg var dritings og hadde krangla med en person,så kasta jeg en stein igjennom vinduet hans.Han visste det var meg,så han anmeldte meg dagen etter.Ett par dager seinere så ringte en betjent meg og informerte meg om anmeldesen,jeg sa jeg ikke visste hva han prata om og da sa han at jeg komm til og bli kalt inn til avhør.1mnd seinere så fikk jeg brev i posten om at saken var henlagt.Blei aldri kalt inn til avhør engang.
Så jeg hadde latt dem anmelde meg viss jeg hadde vært deg...politiet henlegger sånne små saker hele tiden.
Vis hele sitatet...
Du er en smart person, du gjør det alene.
Om du gjør det på en kjedelig fest hvor alle så deg knuse den og kan navngi deg, har du lite og stille opp med. Så lenge du ikke fikser alibi da!
Slike ruter koster flesk.. For ikke å snakke om blodprisen glassmesteren tar for arbeidet.

Ender du opp med å betale så tror jeg vi fint snakker 10 tusen kjapt
Dette kommer ann på hvor lenge denne Glassmesteren jobbet med sleve ruten og bytte den ut. og hvor stor ruten er og om den må ha blitt spesial bestilt. Men du kan regne med og få en tjukk regning uansett. noe ca pris tørr jeg ikke og gjette siden dette kan variere veldig mye.

Her har du noe sånn ca.

http://www.komplettvindu.no/images/Trevinduer_priseks.jpg

Mvh `Alexander
Sist endret av `Alexander; 21. desember 2009 kl. 23:56.
Sitat av `Alexander Vis innlegg
Dette kommer ann på hvor lenge denne Glassmesteren jobbet med sleve ruten og bytte den ut. og hvor stor ruten er og om den må ha blitt spesial bestilt. Men du kan regne med og få en tjukk regning uansett. noe ca pris tørr jeg ikke og gjette siden dette kan variere veldig mye.

Her har du noe sånn ca.

http://www.komplettvindu.no/images/Trevinduer_priseks.jpg

Mvh `Alexander
Vis hele sitatet...
Dette er priser for hele vinduer, og derfor irrelevant.

Selve ruta koster ikke så mye, men du må regne med at det tar omtrent en halvtimes jobb å bytte rute (lengre tid om det er mye glasskår i ramma).

Men som sagt har det mye å si hvor stor ruta er for prisen.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Dette er priser for hele vinduer, og derfor irrelevant.

Selve ruta koster ikke så mye, men du må regne med at det tar omtrent en halvtimes jobb å bytte rute (lengre tid om det er mye glasskår i ramma).

Men som sagt har det mye å si hvor stor ruta er for prisen.
Vis hele sitatet...

Viss glassmestern skal skifte ut ruter og liste på nytt i slevevinduet. Så vil det nokk bli flere arbeids timer og lett dyrt. Saken er hvertfall at du må spare på litt penger forid det kommer til og koste nokk av penger desverre.
Sitat av `Alexander Vis innlegg
Viss glassmestern skal skifte ut ruter og liste på nytt i slevevinduet. Så vil det nokk bli flere arbeids timer og lett dyrt. Saken er hvertfall at du må spare på litt penger forid det kommer til og koste nokk av penger desverre.
Vis hele sitatet...
Jeg brukte omtrent en halvtimes arbeid på å skifte ødelagte ruter, for tre år siden.
Om dimensjonene var over 100x100, så kunne det ta litt mer tid, samt om det var mye glasskår rundt inni rammekanten.

PS: Om det er sprossevinduer med gammeldags kitting (og det skal se likt ut etter utskiftingen), så vil sannsynligvis hele ramma lages på nytt, og da blir prisen noe helt annet.

Men vi er i alle fall enige om at det kan bli dyrt, og at trådstarter bør spare opp noen kroner til formålet.
Politiet henlegger ofte saker hvor det ikke er vitner, blir ord-mot-ord og slikt. Din sak er rimelig straight-forward så om du ikke har lyst å gjøre opp med politiet, anbefaler jeg det å gjøre opp med de som eier festen. Ingen moralpreken, det er bare stor sjanse for at det utarter seg slik og du ender opp med mer tull.
Takk for alle svar!

Dem hadde visst ringt glassmester'n rett etter hendelsen, dvs. de måtte rykke ut og sikre ruta midt på natta. Skikkelig realt gjort, i år blir det julegaver ifra Nille.

Ruta var kanskje 2 x 0,7m. Sånn avlangt vindu i en trappeoppgang. Dette var i et standard, stygt bettong-bygg ifra 60 tallet.
Sist endret av Fredrik2k; 22. desember 2009 kl. 01:38.
Men nå er det berusa personer som er vitner, og saken vil da være en helt annen...

Jeg ville satset på at politiet henlegger saken i allefall
Men spørs jo hvor rent rullebladet ditt er ifra tidligere? Og om du vil ta sjangsen på at noe kan komme på det...
5-10 000 kr på å ikke risikere noe slikt, er vell kaaanskje verd det?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Dersom politiet henlegger saken, kan allikevel de involverte saksøke deg for pengene. Da må du etter forliksråd og tingrett ut med saksomkostninger i tillegg.. Som nevnt er imidlertid ikke fulle vitner de beste vitner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
46 3
Hei, bumper denne.

Fikk idag en regning på 7500,- kroner fra glassmestern. Dette har jeg verken økonomi til å betale, eller lyst til å betale! Noen kloke sjeler som vet hvordan dette vil utspille seg, om jeg nekter å betale?

Typ. "Jeg hakke knust noen rute, hvorfor får jeg regning?". Dem ringer Politiet, anmelder meg, hva skjer videre?

Tar imot alle svar.
Takk.
Skjønner jo jeg skulle ha blitt glassmester..

7500 kr for 1 vindu. Allriiight!
Sitat av Fredrik2k Vis innlegg
Dem ringer Politiet, anmelder meg, hva skjer videre?

Tar imot alle svar.
Takk.
Vis hele sitatet...
Glassmesteren ringer ikke politiet. Han venter til etter forfall på regningen, så sender han en purring, med påskrift om at kravet oversendes inkasso dersom det ikke er betalt innen fristen. Denne fristen må være på minst 14 dager.
Har du ikke betalt etter disse 14 dagene, så sender han kravet til et inkassobyrå og du får et par krav, betaler du ikke så havner de hos Namsmannen i kommunen hvor du bor. Dette er vel stort sett alltid en ansatt på Lensmannskontoret eller politistasjonen i nærområdet ditt.

Kommer du ikke der med en akseptabel forklaring på saken og klarer å vri deg unna, eller at du ikke møter til møtet, så får du et krav mot deg på trekk i lønn/trygd/osv osv.

Dersom du fortsatt ikke betaler vil dette kravet bare øke med tiden, grunnet gebyrer og renter. Evt. arbeidsgiver eller trygdeyter vil da få pålegg om trekk i lønn og du ender opp med å betale same hva du selv mener å ha råd til eller ikke.

Såe.... Det KAN lønne seg å betale de 7500,. SPES siden du har vært "dum" nok til å poste om denne saken på et åpent forum på internett!

Nå har ikke jeg klart å få med meg om du er myndig (altså fylt 18 år dersom du var i tvil), er du ikke myndig så havner dette kravet fra inkasso/namsmannen i postkassen til foreldrene dine (eller den som er oppført som værge dersom du ikke har foreldre med omsorgsrett).

Så det er vel bare å si lykke til!

Alkohol er dyrt, og dyrere blir den når du ikke klarer å oppføre deg som folk når du drikker!

Sitat av Kenshi Vis innlegg
Skjønner jo jeg skulle ha blitt glassmester..

7500 kr for 1 vindu. Allriiight!
Vis hele sitatet...
Han lager nok ikke vinduet selv, han får nok en faktura fra en leverandør! OG han har sikkert jobbet noen timer totalt med henting,rengjøring av karm, innsetting osv. Og så har han harr litt utgifter på lim/utstyr/verktøy og kanskje bompenner, og drivstoff såklart. Og så må han jo betale husleie og leasing på firmabilen. SÅ kan han ta ut litt lønn for strevet.

Noe sier meg at det kanskje ikke er førstevalget av yrke dersom man har planer om å bli millionær i løpet av noen få år!
Fredrik fredrik fredrik

Vel det skjedde NESTEN samme med oss. Vi leide lokale , så var det noen pakistanere ( ja for det var dem ) var venn med dem og alt men de gutta lekte eplekjekke hele gjengen. Vi feira 18 års bursdagen vår, og så plutselig da jeg skulle på do så var doskolen knust, har flere vitner på at det var dem. Det endte med at vi fikk en regning på 5500 kr for en jævla dass som koster 600 kr på jula... Men heldigvis så fikk vi annmeldt dem og det endte med at de måtte betale hele skiten og nå har jeg fått endel fiender


Men shit as man :P broiler ikke riktig klukt ! NEKT at det var deg, er du flink til å mindfucke folk så funker det fint.
Sitat av Fredrik2k Vis innlegg
Noen kloke sjeler som vet hvordan dette vil utspille seg, om jeg nekter å betale?

Typ. "Jeg hakke knust noen rute, hvorfor får jeg regning?". Dem ringer Politiet, anmelder meg, hva skjer videre?
Vis hele sitatet...
De sjekker nff - you pay.
Trådstarter
46 3
Spiller ingen rolle - Fakturaen er betalt, case closed.
Sitat av Fredrik2k Vis innlegg
Spiller ingen rolle - Fakturaen er betalt, case closed.
Vis hele sitatet...
Det er realt gjort.
Sitat av Fredrik2k Vis innlegg
Spiller ingen rolle - Fakturaen er betalt, case closed.
Vis hele sitatet...
Har du lyst til å dele med oss andre hva som fikk deg til å snu 180 grader når det gjelder det å betale? Det første innlegget gikk jo på at du absolutt skulle undra deg å betale, mens nå har du betalt uten noe mer diskusjon med glassmester eller eieren av ruta? Eller?

Men ja,det er realt gjort å gjøre opp for seg. Selv om alkoholen ble jæ*vlig dyr den kvelden!
Been there, done that!
Sist endret av Skytteren; 17. januar 2010 kl. 01:28.
Trådstarter
46 3
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Har du lyst til å dele med oss andre hva som fikk deg til å snu 180 grader når det gjelder det å betale? Det første innlegget gikk jo på at du absolutt skulle undra deg å betale, mens nå har du betalt uten noe mer diskusjon med glassmester eller eieren av ruta? Eller?

Men ja,det er realt gjort å gjøre opp for seg. Selv om alkoholen ble jæ*vlig dyr den kvelden!
Been there, done that!
Vis hele sitatet...
Tja.. Første gangen jeg så total-beløpet tenkte jeg "ikke faen!" - Men etter litt tenking, prat med andre folk og litt utregning av økonomi så falt valget på å bare betale uten å jatte noe mer med det. Bli kvitt en byrde fra skuldra, kan du si (Som om ikke det å gå blakk 1mnd er en byrde nok?! )