Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 7146
Tok en jobb i Oslo i august via et bemanningsbyrå. Det var ikke min type jobb i det hele tatt og takket ja til en jobb jeg ble tilbudt i england. Sa opp jobben her og har 1 mnd oppsigelsestid. Problemet er at den nye jobben trenger meg om 2 uker, og snakket med sjefen min her og han sa det var uaktuelt å slutte før oppsigelsestiden.

Lurer bare på hva konsekvensene kan være hvis jeg rett og slett driter i å møte opp på jobben her mer?
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Gjennom bemanningsbyrå så mener jeg at du skal kunne gå på dagen. Hvilket byrå var dette gjennom? Ta evt. kontakt med TopTemp eller ManPower, og hør med de hva som er vanlig.
Er da vel ingen bemanningsbyråer som lar deg gå på dagen. Sist jeg jobbet gjennom ett fikk jeg 14 dager de 3 første mnd, så var det vel 1 eller 3 mnd etter det.

Konsekvensene er jo at du kommer til å få en ekstremt dårlig attest fra arbeidsplassen samtidig som de aldri kommer til å gi deg jobb igjen. Du vil heller ikke få lønn for tida hvor du ikke er på jobb.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg kan ta feil altså, er en stund siden jeg jobbet i toptemp. Men mente å huske det var noe slikt. Eller kanskje det var jobben som kunne si deg opp på dagen, uten å måtte følge noe oppsigelsestid... Mandag i dag, så hodet ikke helt på plass :P Beklager om det ikke stemmer.
Avskjed kan vel gis på dagen om pliktbruddet er grovt nok.
Men konsekvensen kan rett og slett være at de kan holde igjen lønn osv og gi deg et helvette med å få det utbetalt.
Om man velger å forlate jobben før oppsigelsestiden er over taper man ikke noe mer enn arbeidsinntekt og eventuell trekk i opptjent lønn hvis det hentes inn vikar, og er det en konfliktsituasjon mister man kanskje en god referanse.

Erfaringsmessig er de fleste arbeidsgivere opptatte av å samarbeide hvis man vil korte ned oppsigelsestiden og her kan man for eksempel ta ut ferie i oppsigelsestiden osv. Det er få som vil ha en umotivert og sur arbeidstager i tvangsarbeid om det ikke er tvingende nødvendig.
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
De skylder meg bare 2 ukers lønn og noen tusen fra før, men disse pengene vil jeg vel ha krav på uansett? For de har jeg jo jobba for. Bryr meg ikke om attesten, kan vel bare unnlate å ta dem med i CV'n min? Tenker mest på om de kan ta noen legal actions.
Normalen er at du har 1 måneds oppsigelsestid; dette er fastsatt i arbeidsmiljøloven dersom ikke annet er avtalt - minimum er 14 dager.

Konsekvensene av å ikke møte kan være ganske alvorlige. Du vil jo uansett ikke få lønn i tiden du ikke jobber, og kan muligens også miste retten til ikke utbetalt lønn og feriepenger. I ytterste konsekvens kan du bli holdt ansvarlig for økonomiske tap du påfører arbeidsgiver ved ikke å møte på jobb, og i tilfelle med bemanningsbyråer vil det kunne bli en del penger ut av det...
De kan hyre inn vikar og trekke det av opptjente lønn. Og da blir det ikke så mye igjen....
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Har forresten ikke snakka med bemanningabyrået enda, kun der jeg er utplassert. Burde vel kanskje ta en prat med dem også?
kan være en ide ja. Kanskje de har en vikar og sette inn for deg.
Sitat av IpN Vis innlegg
Har forresten ikke snakka med bemanningabyrået enda, kun der jeg er utplassert. Burde vel kanskje ta en prat med dem også?
Vis hele sitatet...
Det er nok smart, siden det er sannsynlig at det er der du er ansatt. I motsatt fall vil du være enda dårligere stilt, i og med at du ikke engang har sagt opp, men bare latt være å møte på jobb...
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Sitat av doseren Vis innlegg
Det er nok smart, siden det er sannsynlig at det er der du er ansatt. I motsatt fall vil du være enda dårligere stilt, i og med at du ikke engang har sagt opp, men bare latt være å møte på jobb...
Vis hele sitatet...
De vet jeg har sagt opp, sjefen min ga dem beskjed. Er en ganske sær jobb der jeg nok ikke tror de får henta vikarer. Men skal sende mail til bemanningsbyrået og høre hva dem sier, holder dere oppdatert.
▼ ... over en uke senere ... ▼
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Update: Den nye jobben trenger meg i helga men jobben min nekter fortsatt å la meg gå. Spurte sjefen i vikarbyrået om det var mulig å gjøre en avtale, men han sa de trenger all besetningen og at de forventer å ha meg der ut oppsigelsestiden. Noe som er bullshit da besetningen aldri har vært så høy som den er nå, kommer nye folk hver dag.

Planen min er å ikke møte på jobb i morgen og skrive en epost om at jeg måtte ta et valg og prøvde å løse det. Men kan dette få noen legal konsekvenser eller er det "bare" snakk om at de kan holde igjen lønn?
Har du tenkt på at fremtidige arbeidsgivere kan ta en telefon til nåværende arbeidsgiver å spørre om referanse? Er vel lite kult å håpe på drømmejobben for så å la den bli knust av at du ikke kan gjøre opp oppsigelsestiden din. Gjør det, det slår imot deg en gang i framtida, vær du sikker..
Håper virkelig arbeidsgivern din går inn for å lage mest mulig helvete for deg om du ikke møter på jobb, det koster faktisk han PENGER og det er rett og slett respektløst å lage bråk for noen andre når DU har skrevet under på en kontrakt som ganske sikkert inneholder oppsigelsestiden!
Du bør vurdere hva arbeidsgiver kan tape på at du stikker av. Blir det produksjonsstans eller noe som gjør at de mister en større kunde eller så kan du fort få et krav på noen titusener etter deg. En stillingsannonse på finn koster jo fort 10 000.'

Som andre her sier er det også passe respektløst å stikke av før tiden. Du har selv skrevet under på kontrakten og ville nytt godt av sikkerheten oppsigelsestiden ga deg om arbeidsgiver ville kvitte seg med deg på dagen.
Sist endret av legalize_it; 8. november 2011 kl. 22:40.
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Sitat av fomox Vis innlegg
Håper virkelig arbeidsgivern din går inn for å lage mest mulig helvete for deg om du ikke møter på jobb, det koster faktisk han PENGER og det er rett og slett respektløst å lage bråk for noen andre når DU har skrevet under på en kontrakt som ganske sikkert inneholder oppsigelsestiden!
Vis hele sitatet...
Du trodde jeg ønsket en moralpreken eller? Vet jo det ikke er optimalt og har gjort alt jeg kan for å ordne det, men det der er ikke akkurat et selskap som har lite penger. Dessuten har jeg en selgerjobb med timeslønn så de taper mye mer på å ha en umotivert selger.
Sitat av IpN Vis innlegg
Du trodde jeg ønsket en moralpreken eller? Vet jo det ikke er optimalt og har gjort alt jeg kan for å ordne det, men det der er ikke akkurat et selskap som har lite penger. Dessuten har jeg en selgerjobb med timeslønn så de taper mye mer på å ha en umotivert selger.
Vis hele sitatet...
Ingen her har lyst på en moralpreken, men de fleste har veldig godt av det.

On topic:
Helt greit å prøve, men du har fortsatt en kontrakt så hvis arbeidsgivern din sier nei betyr det at du ikke kan gå før tiden, hvilken jobb du har spiller ingen rolle.
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Sitat av fomox Vis innlegg
Ingen her har lyst på en moralpreken, men de fleste har veldig godt av det.

On topic:
Helt greit å prøve, men du har fortsatt en kontrakt så hvis arbeidsgivern din sier nei betyr det at du ikke kan gå før tiden, hvilken jobb du har spiller ingen rolle.
Vis hele sitatet...

Jada jeg vet at jeg ikke har lov og at det er dårlig gjort osv. Lurer på hva det verste som kan skje er. Jobber for et firma med flere tusen ansatte som absolutt ikke er avhengig av meg på noen som helst måte, og de kommer garantert ikke til å leie inn en vikar. Faktisk så kommer de garantert på å tjene på at jeg drar, særlig siden de kommer til å holde tilbake lønn.
Burde det ikke være mulig å si til firmaet i England at du nå har en jobb hvor oppsigelsestiden er ferdig om to uker?
Det burde du vel strengt talt fortalt det før/ i det du takket ja til den nye jobben:P
Men skjønner ikke problemet til nåværende arb.giver om stillingen din ikke er så viktig og ingen er spes avhengig av deg.

Ei venninne hadde og en mnd oppsigelse når hun sluttet. Hun sa til arb.giver at hun var drittlei og at om hun måtte jobbe den mnd kom de til å tape skikkelig på det fordi hun kom til å gjøre en helt ræva jobb. Ærlig og rett frem. Hun ble ikke satt opp.
Sist endret av soofuckedup; 8. november 2011 kl. 23:25.