Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1594
På tide å kjøpe en ny bærbar da min forrige så og si tok kvelden da jeg klarte å søle kinesisk over hele tastaturet. Vet det finnes tusen slike tråder allerede, men jeg har virkelig ikke peiling på PC'er generelt. Her er hva jeg ønsker:

- 13-15", helst 15". Ikke for tykk og tung da jeg reiser mye.
- opp til 12-14k pris (men gjerne billigere)
- Grei å spille med (Guild wars 2, battlefield 3 - trenger ikke ha max settings, men burde kjøre det bra) og burde være rask generelt.
- Gjør ikke noe om den ser litt bra ut også

Noen tips?
Denne
Og så slenger du inn en SSD så blir det bra.
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Den så bra ut, blir et av alternativene

Har tenkt på macbook pro også og ser man kan customize en selv på apple.no, noen tips der i så fall? Gaming er ikke såå viktig for meg, er bare greit å ha muligheten. Og hvis jeg ikke tar helt feil kan man bruke programmer på mac som gjør at man kan kjøre windows spill?
Jeg ville faktisk gått for den moret linker til. Asus er kjent for å ha utrolig god byggekvalitet, aldri truffet noen som har Asus og ikke er fornøyd. Utrolig gode pc'er!
Hadde heller valgt denne:
http://www.dustinhome.no/asus-g53sx-...uct/5010601024
...sammen med denne ssd'en:
http://www.dustinhome.no/ocz-agility...uct/5010594231
...og oppgradert RAM selv til 8gb:
http://www.dustinhome.no/so-dimm-ddr...uct/5010372160

= samme pc bare mye billigere
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Takker for svarene, ser ut som at det blir den da. Har bare to noob spørsmål:
Hva er egentlig ssd og trenger jeg egentlig å ha det? Og tar med meg pcn flere ganger i uka og liker å ha pcn på fanget når jeg ser på tv osv, blir ikke denne litt tung og bulkete for det?
Sitat av IpN Vis innlegg
Hva er egentlig ssd og trenger jeg egentlig å ha det?
Vis hele sitatet...
SSD er en type harddisk-teknologi(tenk minnepenn, samme greie men i større format). Går svært mye fortere enn vanlig HDD, som gjør at hele opplevelsen PC'en din gir deg føles bedre.
Ja,du trenger det. Mange vi kanskje si at du ikke trenger SSD, men etter å ha hatt SSD en liten stund nå kommer jeg ALDRI til å gå tilbake til snurredisk. Jeg booter w7 på under 2 sek liksom, det er en luxus man fort "trenger"
Sitat av IpN Vis innlegg
Og tar med meg pcn flere ganger i uka og liker å ha pcn på fanget når jeg ser på tv osv, blir ikke denne litt tung og bulkete for det?
Vis hele sitatet...
Om du skal ha en PC til gaming må du kjøpe en pc med litt størrelse på. Slik er det bare. Om du skal ha en pc å dra med på tur og ha i fanget kan du nesten ikke kjøpe en PC som drar BF3. Om mobilitet er viktigere ville jeg anbfelat en Vaio eller samsungs 9-serie.
▼ ... noen uker senere ... ▼
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Har bestemt meg for å enten gå for samsung series 9 eller macbook air, for bryr meg ikke så mye om gaming. Men hvilken burde jeg velge? Har masse andre samsung produkter, og aldri brukt mac operativsystem.
Hva kommer du til å bruke den til da? Du burde virkelig spesifisere det!

Er du usikker på om du liker OSX, eller vil venne deg til det, er det verdt å lese denne serien fra hardware.no (linken er siste del av hardware-journalistens 'tvungne uker' med Macbook Pro og OSX).

Med en Macbook får du ihvertfall suveren byggkvalitet og god batteritid, samt at Air'en er veldig portabel.

Har aldri hatt en Samsung-maskin, men har generelt god erfaring med merket ihvertfall.

Er veldig glad du ikke falt ned på Asus' gamer-laptop - du spesifiserer at du reiser mye rundt med maskinen og da er et 3,9 kilos monster et helvetes slep (imho). Men som Moret sier; skal du virkelig spille på en laptop er det nesten det kompromisset du må godta.

--------

Macbook Air har jo bare integrert grafikk og duger ikke til mye spilling, selv om det fikser enkle spill og noen litt tyngre på lave settings.

Trives du ikke med OSX er det fortsatt et godt valg med Macbook Air synes jeg - du kan jo fint installere Windows eller en Linux-distro på maskina. Selv kjører jeg Windows 7 i 'Boot Camp' titt og ofte på min 13" Macbook Pro.
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Hva kommer du til å bruke den til da? Du burde virkelig spesifisere det!

Er du usikker på om du liker OSX, eller vil venne deg til det, er det verdt å lese denne serien fra hardware.no (linken er siste del av hardware-journalistens 'tvungne uker' med Macbook Pro og OSX).

Med en Macbook får du ihvertfall suveren byggkvalitet og god batteritid, samt at Air'en er veldig portabel.

Har aldri hatt en Samsung-maskin, men har generelt god erfaring med merket ihvertfall.

Er veldig glad du ikke falt ned på Asus' gamer-laptop - du spesifiserer at du reiser mye rundt med maskinen og da er et 3,9 kilos monster et helvetes slep (imho). Men som Moret sier; skal du virkelig spille på en laptop er det nesten det kompromisset du må godta.

--------

Macbook Air har jo bare integrert grafikk og duger ikke til mye spilling, selv om det fikser enkle spill og noen litt tyngre på lave settings.

Trives du ikke med OSX er det fortsatt et godt valg med Macbook Air synes jeg - du kan jo fint installere Windows eller en Linux-distro på maskina. Selv kjører jeg Windows 7 i 'Boot Camp' titt og ofte på min 13" Macbook Pro.
Vis hele sitatet...
Ja jeg reiser med fly veldig ofte pluss at jeg har med meg PC'n på jobb hver dag. Gaming er egentlig ikke så viktig for meg så står kun mellom Macbook air og series 9.

Kommer til å bruke pcn mest til random surfing, jobbing og film og musikk avspilling. OSX er sikkert smooth men er kanskje noen få programmer jeg ikke får kjørt med det.
Hvilke programmer er det du tenker på?
Kjøp series 9.
Du får mye mere for pengene.
Kjøper du en Macbook så betaler du alt for mye for en pc med dårlige specs.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Kjøp series 9.
Du får mye mere for pengene.
Kjøper du en Macbook så betaler du alt for mye for en pc med dårlige specs.
Vis hele sitatet...
Kan du backe opp de påstandene? Såvidt jeg kan se gir 9-serien til Samsung og Macbook Air ganske like specs til ganske lik pris?
Air kommer med 2GB minne. Du må betale $200 mere for å få den med 4GB minne. Dette kjøper du billig for en samsung laptop til under halvparten av prisen for Mac.
Prosessoren er litt bedre. Ikke mye, men litt.
En mac pc trenger mere enn 4 gb minne. Du BØR oppgradere til 6-8 GB på disse for å faktisk bli fornøyd..


Stilmessig: Samsung sin ser bedre ut.
Varme: Det blir mye varme i macbook air. Må ha mye kjøling.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Air kommer med 2GB minne. Du må betale $200 mere for å få den med 4GB minne. Dette kjøper du billig for en samsung laptop til under halvparten av prisen for Mac.
Prosessoren er litt bedre. Ikke mye, men litt.
Vis hele sitatet...
Her er (for enkelhets skyld) de forskjellige, sammenliknbare maskinene fra komplett.no, Macbook Air 13" og Samsung 900X3A - henholdsvis til 10 290,- og 10 295,-.

Begge har i5-prosessor (finner ikke ut forskjellen på prosessor, men Air'en har litt høyere clock). Macbook Air har litt høyere skjermoppløsning. Det er litt forskjell på tilkoblingsmuligheter. Begge har 128GB SSD. Begge har 4GB RAM. Begge har webcamera. M.m. Den største forskjellen ser ut til å være at de leveres med forskjellig operativsystem og har enkelte forskjeller i designet.

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
En mac pc trenger mere enn 4 gb minne. Du BØR oppgradere til 6-8 GB på disse for å faktisk bli fornøyd..
Vis hele sitatet...
Her må du også komme med kilder for dine rare, tilsynelatende stupide utsagn. Hvorfor krever OSX mer RAM enn Windows?

Og i forhold til TS' bruk, hvordan kan du si at det behøves mer enn 4GB RAM?

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Stilmessig: Samsung sin ser bedre ut.
Varme: Det blir mye varme i macbook air. Må ha mye kjøling.
Vis hele sitatet...
Mtp. utseende og kvalitetsfølelse blir det en smakssak. Du skal få ha din mening, men vi kan nok være enig om at folk vil være uenige på det punktet.

Er det større varmeproblematikk i Macbook Air enn i Samsungen? Kom med kilder for nok en fordummende påstand.
Sist endret av apocalypse; 31. oktober 2011 kl. 13:03.
Da bør du lese deg rundt litt på apple sine forums osv og andre plasser.
Ser dag inn og dag ut der folk har problemer pga at det er for lite ram. Programmer henger seg, vil ikke kjøre eller bare lukker seg helt uten forvarsel.

Macbook air har hatt problemer med at maskinen skrur seg av pga varme når du sitter med den.
Du er sansynligvis en apple fan siden du ikke klarer å forstå at macbook air har problemer med dette.

Du kan ikke ha en macbook air uten å bli irritert over tid hvis du ikke oppgraderer.
Har hatt den i noen mnd selv, men jeg byttet min ut pga treghet, skrur seg av, lydkortet fungerer ikke, helt forferdelig clock på prosessor som ikke skulle ha vært lov, den blir alt for varm til å ha i fanget å surfe på osv.

Ta deg litt erfaring med laptop'en så finner du ut av det du også istedenfor å sitter der som en fanboy og si at alt er bra.
Sitat av Nikon01 Vis innlegg
Da bør du lese deg rundt litt på apple sine forums osv og andre plasser.
Ser dag inn og dag ut der folk har problemer pga at det er for lite ram. Programmer henger seg, vil ikke kjøre eller bare lukker seg helt uten forvarsel.
Vis hele sitatet...
Har ikke hørt om det, nei. Men det høres rart ut at det skal skyldes mangel på RAM.

Dessuten er det like mye som i Samsungen, så det burde vel være even mellom dem? Du har fortsatt ikke svart på hvorfor OSX behøver mer RAM enn Windows.

Macbook air har hatt problemer med at maskinen skrur seg av pga varme når du sitter med den.
Vis hele sitatet...
Det er definitivt varmeproblematikk på mange av disse ultraportable laptopene. Macbook Air er ikke et unntak, men jeg har ikke opplevd at de skrur seg av/overoppheter. Hvordan er Samsungen på dette området i forhold til Air'en? Jeg mener - du anbefaler den framfor Air'en, så da har du vel kilder/erfaringer?

Du er sansynligvis en apple fan siden du ikke klarer å forstå at macbook air har problemer med dette.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår mye rart jeg. Men 'fan' og 'fanboy' er riktignok ord som ikke betyr noe for meg i datasammenheng. Jeg bare har ikke fått bevist at Samsungs 9-serie har mindre problemer enn Macbook Air, så derfor spør jeg etter skikkelige kilder og erfaringer (som du burde ha for å komme med de bombastiske påstandene du gjør).

Du kan ikke ha en macbook air uten å bli irritert over tid hvis du ikke oppgraderer.
Har hatt den i noen mnd selv, men jeg byttet min ut pga treghet, skrur seg av, lydkortet fungerer ikke, helt forferdelig clock på prosessor som ikke skulle ha vært lov, den blir alt for varm til å ha i fanget å surfe på osv.
Vis hele sitatet...
Det høres jo ikke bra ut. Men jeg har ikke helt de samme erfaringene. Hvilken bruk er det snakk om her? Jeg vil ikke nødvendigvis anbefale Macbook Air til andre enn TS' her, som høres ut som om han ikke har store krav til hardware osv. Og igjen, den er da ikke verre enn Samsungen?

Ta deg litt erfaring med laptop'en så finner du ut av det du også istedenfor å sitter der som en fanboy og si at alt er bra.
Vis hele sitatet...
Har du erfaring med Samsungen da? Det er jeg interessert i, spesielt siden du mener den er bedre enn Air'en. Jeg er bare ute etter fakta og forsøker på ingen måte å glorifisere noen spesiell produsent. Men ja, jeg synes Macbook Air er et bra produkt som treffer målgruppen sin bra. Og Samsung må selvsagt levere om de skal matche det.

-----------

Jeg har hittil ikke sett et eneste godt svar på mine spørsmål eller kommentarer til det jeg tilbakeviste mtp. hardwareforskjeller. Dette begynner å bli litt flaut. Å kalle meg 'fanboy' er ikke argumentasjon.
Sist endret av apocalypse; 31. oktober 2011 kl. 13:29.
Jeg veit ikke hvorfor programmer fryser, låser seg eller bare skrur seg av.
Ifølge en artikkel tatt med intervju av en i apple så var det pga at macbook air/pro ikke klarer å kjøre fint på 2-4GB ram.
De sa det at alt kjører fint når du først får programmene opp, men det trengtes MYE ram for at programmene skulle kjøre.
Så man burde oppgrader til 6-8 Gb for å ha en macbook som er brukbar i lengden.

Har du 6-8 GB ram så har du en macbook i MANGE år og det er da en fullt brukbar GOD maskin som er rask og håndterer alle programmer feilfritt.

Samsung 9 serien har god kjøling og blir nesten ikke varm. Minnet her er helt greit. Den kjører alle programmer smertefritt og starter alt veldig kjapt.
En SSD disk i samsung 9 serien gjør at maskinen starter opp på ca 5 sekunder (erfart) og åpner alle programmer med en gang du trykker. Det er ingen hakking eller noe lignende.


Min macbook air smeltet mens den sto på bordet til helt vanlig bruk: photoshop og nettleser.
Altså innmaten smeltet pga varmen.
Samsung 9 serien som jeg har her på jobb blir ikke varm. Den er såklart varm som alle pc'er, men du kan ha den i fanget uten å kjenne at varmen brenner deg igjennom buksa.

Har som sagt air hjemme og 9 serien på jobb som en arbeidsmaskin og jeg liker air bortsett fra enkelte problemer i begynnelsen som kunne løses med mere RAM og "viftepute" som gjorde at denne ble litt mere kjølig.
Har satt begge 2 opp mot hverandre en gang før her og samsung 9 serien bruker mindre minne og prosessor kraft enn hva air bruker når det bare er en nettleser oppe.

Har også bekjente som har Air og Pro som har samme problemer.
Men ellers utenom RAM og Varme problemer så er Air en god maskin.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Jeg ville faktisk gått for den moret linker til. Asus er kjent for å ha utrolig god byggekvalitet, aldri truffet noen som har Asus og ikke er fornøyd. Utrolig gode pc'er!
Vis hele sitatet...
Merkelig. Har aldri møtt noen som har vært fornøyd jeg De fleste har hatt problemer første dag
Sitat av Nouish Vis innlegg
Merkelig. Har aldri møtt noen som har vært fornøyd jeg De fleste har hatt problemer første dag
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke blander med Acer nå?
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Tror jeg har bestemt meg for Air nå, selv om jeg er veldig samsung fanboy. Bestiller den om en halvtime når jeg kommer hjem, så hvis noen har et godt argument mot Mac så kom med det nå kan jeg ikke oppgradere RAM i mac etterhvert?
Idiotisk, spesielt mtp. hva du skal bruke PCen din til, men du får gjøre hva du vil. Les denne tråden hvis du fortsatt tror Mac er et bedre valg. Har du bestemt deg for OSX, gå ihvertfall for Pro da...
IpN
Awesome
IpN's Avatar
Trådstarter
Greit da blir det Samsung må ha en innen to uker så bestiller bare nå.
Ok, Macs, de er ok, har selv 15-tommers Macbook pro, har aldri opplevd problemer med den, men var litt treig på startuppen, fikk lion, nemaproblema anymore, hvis vi snakker windows er det Acer, Packard Bell og Samsung som er de jeg har best opplevelser med (ikke få meg startet på FLIPPINGS HP *rageragerage*), alle hadde ok hastighet, alle hadde ok minne, ok HDD, etc.

Men må bare få sagt dette, ingen av Pcene jeg noensinne har brukt har hatt en skjerm som macen min (the colours, they are sooo BEAUTIFUL!)
Sooo, skal du se mye på Video, høre musikk, surfe, lett redigering: Mac, Gaming: Pc.

(note: jeg har hatt windows, diverse linux-distroer, Mac OSX, ChromeOS, og ett par andre hjemmekoda freeware OS'er.)
DARE CALL ME FANBOY WOULDYA?