Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3576
Jeg ble i januar i år tatt for sporadisk bruk av cannabis da politiet plutselig bestemte seg for avlegge et besøk - ute etter typen min som bodde sammen med meg da. De fant noe rester i leiligheta (0.15 g) og dermed ble de interessert i å ta meg også.

Jeg innrømte bruk og de sa jeg skulle få slippe pisseprøve siden jeg var ærlig, men måtte bli med på stasjonen for signalement. Deretter måtte jeg snakke litt uformelt med en politimann, som mente jeg skulle vedta et (forenklet?) forelegg. Jeg sa at det var greit, men at det forelegget måtte komme innen fem dager fordi jeg skulle flytte til New Zealand (hvor jeg nå fortsatt befinner meg).

Forelegget kom i posten dagen før jeg skulle dra, men så "glemte" jeg å vedta og sende det tilbake før jeg dro, og siden har jeg ikke hørt noe fra dem. Jeg har altså ikke avlagt noen pisseprøve, eller signert noen form tilståelse eller andre papirer.

Har saken blitt henlagt, eller vil jeg ha en prikk på rullebladet når jeg nå må fornye studentvisumet mitt til New Zealand?
Så vidt jeg vet har du ikke noe på rullebladet når du ikke har vedtatt forelegget.
Sitat av Tulla123 Vis innlegg
(forenklet?) forelegg.
Vis hele sitatet...
Et forenklet forelegg vedtas på stedet. Får du det i posten er det et vanlig forelegg
Sitat av Tulla123 Vis innlegg
Har saken blitt henlagt, eller vil jeg ha en prikk på rullebladet når jeg nå må fornye studentvisumet mitt til New Zealand?
Vis hele sitatet...
Saken er nok ikke henlagt, da får du et brev i posten. Du har innrømmet bruk, så det er en open/shut case for politiet. Du vil imdilertid ikke ha noe på rullebladet før du har vedtatt boten.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Et forenklet forelegg vedtas på stedet. Får du det i posten er det et vanlig forelegg

Saken er nok ikke henlagt, da får du et brev i posten. Du har innrømmet bruk, så det er en open/shut case for politiet. Du vil imdilertid ikke ha noe på rullebladet før du har vedtatt boten.
Vis hele sitatet...
Forenklet forelegg kommer også i posten. Har selv fått det.
Forenklet forelegg får man kun hovedsakelig i trafikken eller ihvertfall dersom du pisser på gata. Du har altså IKKE fått et forenklet forelegg! Når et forenklet forelegg aksepteres blir du ikke anmeldt, og dette vil ikke gi noen vekt i rullebladet.
Et forenklet forelegg må godtas på stedet. Man får deretter faktura i posten. Man betaler IKKE på stedet.

Få det i hue, freakz.
Selv om man godtar forenklet forelegg på stedet, får man likevel et brev i posten man må signere og returnere til politiet.
kjedelig streiting
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Selv om man godtar forenklet forelegg på stedet, får man likevel et brev i posten man må signere og returnere til politiet.
Vis hele sitatet...
Nei, man godtar det forenklede forelegget på stedet og får med seg en giro man må betale. Forøvrig så gies ikke forenkla forelegg i narkotikasaker. Man får dog et forelegg i posten som man må ta stilling til, og returnere med et svar på om du godtar eller ikke godtar.
De gangene jeg har fått forenklet så har jeg vedtatt på stedet og fått med en giro fra politiet som jeg da har betalt når jeg har kommet meg hjem. Aldri fått noe mer i posten.
Sitat av aerox88 Vis innlegg
Forenklet forelegg kommer også i posten. Har selv fått det.
Vis hele sitatet...
Som flere andre alt har skrevet; du får giro i posten. Det er ikke som å få et forelegg i posten. Det er allerede vedtatt. Men ja, man får jo "post fra politiet", eller rettere sagt statens innkrevingssentral. Mulig jeg ordla meg litt klønete.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg fikk forelegg for kjøring på utgåtte prøveskilt (30min over tiden, OG jeg var på tur hjem for å parkere!). Anyways, ikke noe forenkla forelegg her i gården. Politiet skal vel også informere deg om at det ikke er ett forenklet forelegg du får i posten? Noe usikker dog
Takk for svar!

Bør jeg dra innom politiet og godta boten når jeg kommer hjem, eller bør jeg ikke gjøre noe med det? Er det best å bare "få saken ut av verden" med tanke på fremtidig yrke osv? Har veldig lyst til å bli eiendomsmegler, og tenker å begi meg ut på den utdannelsen når jeg kommer hjem. Men har hørt det er krav til plettfri vandel.
Unlicensed Surgeon
Å få et brev fra Politiet at saken er henlagt tar ofte 1,5 til 2 år. Bare vent på at de tar neste trekk du, med ann sansynlighet sender de deg enten et nytt forelegg, eller henlegger saken.
Du får ikke forenkla forelegg for narkotikabruk. Statens innkrevingssentral som krever inn bøter, og med mindre de ikke hører noe fra deg vil bota rente seg og bli høyere å høyere. Lurt å ta tak i det så fort som mulig. De er også ganske greie å ha med å gjøre du får som regel ordna deg en grei nedbetalingsplan.
Unlicensed Surgeon
Sitat av susiserken Vis innlegg
Du får ikke forenkla forelegg for narkotikabruk. Statens innkrevingssentral som krever inn bøter, og med mindre de ikke hører noe fra deg vil bota rente seg og bli høyere å høyere. Lurt å ta tak i det så fort som mulig. De er også ganske greie å ha med å gjøre du får som regel ordna deg en grei nedbetalingsplan.
Vis hele sitatet...
Statens inkrevningsentral vil IKKE starte på saken før forelegget er skriftlig vedtat! Av den enkle grunn at det ikke er noe sak før det er vedtat.

som nevt i min forgje post så foreslår jeg at TS bare venter på Politiet sitt neste trekk.
Sitat av dafog Vis innlegg
Å få et brev fra Politiet at saken er henlagt tar ofte 1,5 til 2 år. Bare vent på at de tar neste trekk du, med ann sansynlighet sender de deg enten et nytt forelegg, eller henlegger saken.
Vis hele sitatet...
Fikk en sak henlagt etter en uke jeg, kan jo ha noe med at kompisen min var så "lur" å inrømme det vi var anklaget for, men kom godt ut for meg hvertfall
Er noe som heter "forenklet behandling" også. Brukes i forbindelse med ordinære forelegg. Samtykker man til forenklet behandling, så slipper man å møte i retten.
Nå når det er så lenge siden kan du vel sikkert bare si at du ikke vil vedta noe forelegg og finne på en forklaring til det du sa til politiet dersom saken skulle komme til retten