Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 12039
I dag så leste jeg i ABCnyheter. og at det var skadeligere og drikke alkohol enn å bruke heroin?

Sitat
"Alkohol er farligere enn ulovlige stoffer som heroin, ecstasy og crack, ifølge en ny studie".

http://www.abcnyheter.no/node/119909
Denne studien er da slett ikke ny?
Sitat av fetter Vis innlegg
Hvor er nyheten?
Vis hele sitatet...

Nyheten er jo studert og bekreftet av folk som virkelig kan dette.
Så hvorfor ikke skrive mer en bare dette lille her vist du vil av-bekrefte det eller mener at dette er en gammel nyhet? Så skriv litt om det. Nyheten er jo vist du klikker på linken.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Denne studien er da slett ikke ny?
Vis hele sitatet...

Kanskje ny for andre?
Sitat av Chang Vis innlegg
Kanskje ny for andre?
Vis hele sitatet...
Tror han siktet til hvordan artikkelen ordla seg ved å skrive at studien var ny, da den slettes ikke er ny. Har vel vært diskutert her på berget i nærmere et år eller to.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
For enkeltpersonen er det jo ikke det. Men den studien der fokuserer på hvor stor skade samfunnet tar i forhold til ulike rusmidler. Tenk deg all ødeleggelse og ekstra arbeid for staten alkohol står for!
Maybe, maybe not. Men dette er for samfunnet i sin helhet, ikke for enkeltpersoner.
Sist endret av Waffaz; 2. november 2010 kl. 11:10.
Nå er det jo feil å sammenligne alkohol som er lovlig og ekstremt utbret, med heroin som er ulovlig og ikke så utbredt. Hadde heroin hatt et like stort antall brukere som alkohol, hadde resultatene vært HELT anderledes.
Sitat av svrkrun Vis innlegg
Nå er det jo feil å sammenligne alkohol som er lovlig og ekstremt utbret, med heroin som er ulovlig og ikke så utbredt. Hadde heroin hatt et like stort antall brukere som alkohol, hadde resultatene vært HELT anderledes.
Vis hele sitatet...
Hvilket grunnlag baserer du den påstanden på?

Sitat av Waffaz Vis innlegg
Maybe, maybe not. Men dette er for samfunnet i sin helhet, ikke for enkeltpersoner.
Vis hele sitatet...
Det er jo en kjennsgjerning at alkohol generelt er mer skadelig for kroppen enn heroin. Det er avhengigheten av heroin, og da livsstilen som følger med, som er skadelig, ikke stoffet i seg selv.
Sitat av fetter Vis innlegg
Hvilket grunnlag baserer du den påstanden på?



Det er jo en kjennsgjerning at alkohol generelt er mer skadelig for kroppen enn heroin. Det er avhengigheten av heroin, og da livsstilen som følger med, som er skadelig, ikke stoffet i seg selv.
Vis hele sitatet...
Står jo i artikkelen "De fant at heroin, crack og metamfetamin er de mest skadelige for individer."
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Står jo i artikkelen "De fant at heroin, crack og metamfetamin er de mest skadelige for individer."
Vis hele sitatet...
Jepp, men det går såvidt jeg har forstått fortsatt på avhengighetspotensialet (nå snakker jeg om heroin, crack og meth er en helt annen sak), ikke at stoffet på noen måte skader kroppen.

Edit: Sett bort ifra minimalt med slitasje på leveren.
Sist endret av fetter; 2. november 2010 kl. 11:27.
Også overdosepotensiale er vurdert. Alkohol dreper flere, selvom heroin er mer dødelig for individer.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Også overdosepotensiale er vurdert. Alkohol dreper flere, selvom heroin er mer dødelig for individer.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være pirkete, men det må vel gå på administrasjons-metoden?
Tror overdosepotensialet til alkohol hadde vært ganske mye høyere om flere skjøt sprit..
jeg forestår ikke helt at man kan si det. jeg vil tro det er mer skadelig om alle tok heroin hver helg? enn alkohol?
eller et glass rød vin hver dag kontra litt heroin hver dag? :/
Sitat av birrho Vis innlegg
jeg forestår ikke helt at man kan si det. jeg vil tro det er mer skadelig om alle tok heroin hver helg? enn alkohol?
Vis hele sitatet...
hvorfor det?

Sitat av birrho Vis innlegg
eller et glass rød vin hver dag kontra litt heroin hver dag? :/
Vis hele sitatet...
Definer 'litt' heroin. Vi snakker da selvfølgelig ikke om en full rus-effekt, og kan vel nesten sammenligne det som å ta en halv pinex forte hver dag, og der tror jeg faktisk rødvinen er mer skadelig for kroppen (hvis du ser bort ifra paracetamolens effekt på leveren)
Sist endret av fetter; 2. november 2010 kl. 12:23.
Sitat av fetter Vis innlegg
Ikke for å være pirkete, men det må vel gå på administrasjons-metoden?
Tror overdosepotensialet til alkohol hadde vært ganske mye høyere om flere skjøt sprit..
Vis hele sitatet...
Ja du sier noe her. Igjen vanskelig diskusjon, siden bruket av rusmidlene baserer seg på to vidt forskjellige bruksmetoder og skadeomfanger. Vi kan jo også diskutere tilgjengelighet her. Foreksempel er det lettere å oppdrive heroin enn medisinsk sprit/96%.
Denne dokumentaren omhandler det samme: http://www.youtube.com/watch?v=bR3gI...eature=related
Den ble publisert på youtube Februar - 2008.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Ja du sier noe her. Igjen vanskelig diskusjon, siden bruket av rusmidlene baserer seg på to vidt forskjellige bruksmetoder og skadeomfanger. Vi kan jo også diskutere tilgjengelighet her. Foreksempel er det lettere å oppdrive heroin enn medisinsk sprit/96%.
Vis hele sitatet...
Alkohol har jo ett høyt overdose potensiale. 99% av alle i norge kjenner en som har overdosert og fått skader av alkohol.
Noen liker å slappe av med et glass vin eller en øl på kvelden, mens andre kanskje vil ta seg en joint. Ser ikke problemet med det.
Nei jeg røyker ikke selv.
Sitat av Anders89 Vis innlegg
Alkohol har jo ett høyt overdose potensiale. 99% av alle i norge kjenner en som har overdosert og fått skader av alkohol.
Vis hele sitatet...
Det er ikke 99% i hele Norge som kjenner en med heroin skader, men i narko-miljøet er det nok nærmere 90%. Om heroin var lovlig og akseptert ville nok 99% av befolkningen kjenne en som har overdosert eller fått skader av heroin. Dette kan for alt vi vet være svada, men igjen, vanskelig diskusjon.
Sitat av Anders89 Vis innlegg
Alkohol har jo ett høyt overdose potensiale. 99% av alle i norge kjenner en som har overdosert og fått skader av alkohol.
Vis hele sitatet...
Temmelig drøy påstand, tilsmurt av usannhet.
Jeg er uenig med Anders89 på en måte. Det vil si at jeg tror at alle som har levd ett langt liv(45 år +/-) kjenner en som har hatt problemer med alkohol. Og si noe annet ville vært usannsynlig slik jeg ser det.
Sitat av ZionRoad Vis innlegg
Det er ikke 99% i hele Norge som kjenner en med heroin skader, men i narko-miljøet er det nok nærmere 90%. Om heroin var lovlig og akseptert ville nok 99% av befolkningen kjenne en som har overdosert eller fått skader av heroin. Dette kan for alt vi vet være svada, men igjen, vanskelig diskusjon.
Vis hele sitatet...
Tenkt scenarie:
Herion blir lovlig i dag.
Og så tror du at pluttselig får vi en befolkning der si 15-20% bruker heroin? Og i såpass skala at man alle kjenner noen med skader/overdoseringer?

Sorry mac, men klarer ikke se helt logikken der.
Jeg tviler på at om heroin ble tilgjengelig, fra feks. apotek, så får vi en eksplosiv økning i brukere.
Hadde du begynt om det ble lovlig? Dine foreldre? Kanskje søsken? Har du mange venner som bare venter på at heroin skal bli lovlig?
Dette er ikke et stoff man bare begynner med. Og dette endres ikke av en lovliggjøring.
Før man åpner for en slik debatt, så må det gjøres helt klart hva debatten handler om. Handler det om de totale samfunnsmessige konsekvensene innenfor nåtidens rammer, de rene farmakologiske virkningene til stoffene, eller de miljøbetingede forholdene som enkeltindivider utsettes for i rusmiljøene? Dette kan ikke røres sammen til én suppe. Uten å redgjøre for dette så blir debatten fort ganske useriøs, og preges mer av søplete sensasjonsjournalistikk enn av faktiske vitenskapelige og sosiologiske forhold.
Dummeste jeg har hørt. At de i det hele tatt sammenligner alkohol med heroin og diverse stoffer er jo helt sykt i seg selv. Blir like teit som å si at det er farligere å gå på gangstien enn å løpe over motorveien.

Faen altså, verden blir bare sykere og sykere, tilslutt sitter alle å skyter heroin istedenfor en øl på et utested! Faen altså, kjenner jeg bliiiir så forbanna.
Kan merke at dette ikke er noen nyhet for enkelte. For meg som ikke har vært så lenge medlem her på dette forumet. og har ikke klart å lese alle tråder her inne, så for meg så er dette en nyhet.

Vi alle er jo enige om at alt dette skader oss. Men jeg er selv for legalisering i kontrollerte former når det gjelder heroin. Som ikke er en nyhet det vet jeg også. Men jeg håper en dag at myndighetene vil se at dette kan være en bedre løsning for dem som er avhengig av heroin. Og da vil jeg påstå vist dette gjennomføres at alkohol er mye skadeligere enn heroin.

Skulle gjerne se at det ble gjort det samme med alkohol at man fikk kjøpt bare så mye av gangen på polet. Vi har jo en streng alkohol lov her i Norge også når du tenker på at vi kun kan kjøpe dette på ett sted polet. Når du ser på andre land som selger dette overalt i alle butikker. Jeg har nå ikke noen bevis på at dette gjør noe mer skade på folk for dem som har det slik i sitt land. Men for meg så er dette ett kommunistisk land Norge som må bli styrt hele tiden.
Dette er heller ikke noen nyhet for folk flest.

Men jeg ser at mange har kommet med rare svar og korte kommentarer uten en begrunnelse på hva de selv mener?
Sitat av kimmag Vis innlegg
Blir like teit som å si at det er farligere å gå på gangstien enn å løpe over motorveien.
Vis hele sitatet...
Denne er jeg spent på å høre deg utdype...
Om det ble lovlig i dag, tror jeg heller flere begynner med dette. Kanskje ikke nå, men om generasjoner, da de ikke er vant til at dette er ulovlig.

Norge i dag, passer på veldig. Dvs, det som er lovlig, er somregel ikke skadelig.

Right?
Sitat av kimmag Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt. At de i det hele tatt sammenligner alkohol med heroin og diverse stoffer er jo helt sykt i seg selv. Blir like teit som å si at det er farligere å gå på gangstien enn å løpe over motorveien.
Vis hele sitatet...
Det må jo gå an å sammenligne forskjellige stoffer. Alt kan sammenlignes så lenge det har noen fellestrekk, det er ikke noe i veien for det. For øvrig er det ikke galt å si at alkohol er farligere enn heroin hvis man er inneforstått med hva påstanden baserer seg på, nemlig de totale sosiale konsekvensene pr. dags dato.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Faen altså, verden blir bare sykere og sykere, tilslutt sitter alle å skyter heroin istedenfor en øl på et utested! Faen altså, kjenner jeg bliiiir så forbanna.
Vis hele sitatet...
Det var nå et rimelig våsete utspill.
Sitat av Jazzy Fizzle Vis innlegg
Om det ble lovlig i dag, tror jeg heller flere begynner med dette. Kanskje ikke nå, men om generasjoner, da de ikke er vant til at dette er ulovlig.
Vis hele sitatet...
med fare for å starte en endeløs diskusjon:
Mener du virkelig at grunnen til at de fleste ikke er på heroin idag er at de er vandt til at det er ulovlig?
Lar du, helt ukritisk, loven stå som basis for alle dine beslutninger her i livet?

Vås i mine øyne! Jeg mener grunnen til at folk ikke tar heroin idag er at de vet hva som følger med livsstilen om man skulle bli avhengig, og det er ikke en videre fristende tanke, uavhengig om du får bot for å gjøre det eller ikke..
Jeg skal fint innrømme at jeg kom med et ganske teit eksempel, men det forklarer jo hvor fustrert jeg blir.

Nei, utspillet mitt var ikke så våsete, når jeg har sett threads her på hva slags dop man kan ta for å bli bedre på skolen, og nå at heroin er mindre farlig enn alkohol. Over tid, så er det sikkert mer skadelig, men det er det om du går på gangstien også, kan plutselig skje noe der også, og det gjør det hvis du tar litt for mye av heroinen.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Dette kan ikke røres sammen til én suppe.
Vis hele sitatet...
Studien som er omtalt i artikkelen trådstarter linker til gjør jo på en måte dette. De har tatt hensyn til både skadevirkningene på individet (rent fysisk, som følget av stoffet), avhengighetspotensiale, overdoserisiko, risiko for at stoffet kan utløse mentale lidelser og en rekke andre faktorer. Avisene har imidlertid ikke vært flinke til å gjengi dette når de skriver om denne studien og jeg er helt enig i at man må definere tydeligere hva man diskuterer, om det er ett eller flere aspekter ved det aktuelle stoffet og bruken.
Sitat av kimmag Vis innlegg
Dummeste jeg har hørt. At de i det hele tatt sammenligner alkohol med heroin og diverse stoffer er jo helt sykt i seg selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det sykt å sammenlikne et rusmiddel med et annet?
Sitat av Jazzy Fizzle Vis innlegg
Om det ble lovlig i dag, tror jeg heller flere begynner med dette. Kanskje ikke nå, men om generasjoner, da de ikke er vant til at dette er ulovlig.
Vis hele sitatet...
Dette blir jo ren synsing, og er ikke noe som støttes av brukerstatistikk fra land som har legaliser/avkriminalisert heroin og andre stoffer.
Sitat av Jazzy Fizzle Vis innlegg
Norge i dag, passer på veldig. Dvs, det som er lovlig, er somregel ikke skadelig.

Right?
Vis hele sitatet...
No, not right. Det finnes mange ting som er helt lovlig, men veldig skadelig, både av kjemiske stoffer og andre ting (diverse aktiviteter, gjenstander etc.). Man må bruke hodet, ikke blindt putte i seg alt som er lov å putte i seg.

Sitat av kimmag Vis innlegg
Over tid, så er det sikkert mer skadelig, men det er det om du går på gangstien også, kan plutselig skje noe der også, og det gjør det hvis du tar litt for mye av heroinen.
Vis hele sitatet...
Hæ? Nå er metaforen din helt på viddene, her! Hva er gangstien, heroin eller alkohol?
Sist endret av felix_poker; 2. november 2010 kl. 15:29.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hvorfor er det sykt å sammenlikne et rusmiddel med et annet?
Vis hele sitatet...
For det er et veldig stort gap fra alkohol til heroin. Blir nesten som å sammenligne en glock og en bazooka forsåvidt. (Hvor såklart heroinen er bazookaen.)
EDIT: Bare drit i den gangsti greia, var et drit dårlig eksempel fra min side.
Sist endret av Bruskork1; 2. november 2010 kl. 15:32.
Dårlige eksempler er ofte symptom på dårlig underliggende logikk - og det eksempelet der var virkelig dritdårlig.
Det folk her ser ut til å ha glemt, er jo det at heroin ikke er det farligste stoffet for kroppen. Det er ikke på langt nær like skadelig for kroppen som det alkohol er, som går HARDT utover lever, hjerte, mm. Greia med heroin derimot, er jo det at det fort fører med seg avhengighet etter få ganger, og du får en forferdelig livsstil hvor alt handler om å få nok penger til stoff for å sette dagens sprøyte, hvis man først blir avhengig. Det er livsstilen som ødelegger folk som går på heroin, ikke selve stoffet slik som alkohol. Alkohol er et mye større problem i dag enn hva heroin er, men om heroin hadde vært like utbredt som alkohol, er det vel ikke et spørsmål om at heroin ville ha ødelagt enda flere liv enn hva alkohol gjør i dag. Uansett mener jeg at alkohol er det DESIDERT farligste stoffet for selve kroppen.
Sitat av kimmag Vis innlegg
For det er et veldig stort gap fra alkohol til heroin. Blir nesten som å sammenligne en glock og en bazooka forsåvidt. (Hvor såklart heroinen er bazookaen.)
EDIT: Bare drit i den gangsti greia, var et drit dårlig eksempel fra min side.
Vis hele sitatet...
Svada. Du ser ut til å ha blitt hjernevasket tidlig. Du kan ikke bare tro på alt det avisene skriver. Selv om du liker å tro at alkohol ikke er skadelig, tar du feil. Jeg foreslår at du leser hva forskere har skrevet, isteden for KRF's politiske programmer.
Sist endret av Hater_mordin; 2. november 2010 kl. 15:39.
Sitat av kimmag Vis innlegg
For det er et veldig stort gap fra alkohol til heroin.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte? Jeg skjønner at du blir sjokkert av slike utsagn når ditt syn på illegale rusmidler gjenspeiler årevis med propaganda og stigmatisering; men dette synet stemmer ikke med virkeligheten. Det er mange måter alkohol er «verre» en heroin på. Det er for eksempel mer skadelig for organer og nervesystem. Leverskadene er de mest kjente, men det har også vist seg å direkte skade nerveceller. Sveitsiske forskningsresultater indikerer at heroin ikke er skadelig for organer, ei heller er det nevrotoksisk. Abstinensene man får av alkohol er også både sterkere og farligere enn de av heroin.

For å ta det lenger enn individnivå, er de sosiale konsekvensene også større, som det nevnes i tråden her.
Sitat av kimmag Vis innlegg
For det er et veldig stort gap fra alkohol til heroin. Blir nesten som å sammenligne en glock og en bazooka forsåvidt. (Hvor såklart heroinen er bazookaen.)
EDIT: Bare drit i den gangsti greia, var et drit dårlig eksempel fra min side.
Vis hele sitatet...

Prøv å tenk før du skriver ned noe her i denne tråden? For du tar jo virkelig av noen ganger her, med dine rare sammenligninger?
Sitat av kimmag Vis innlegg
For det er et veldig stort gap fra alkohol til heroin. Blir nesten som å sammenligne en glock og en bazooka forsåvidt. (Hvor såklart heroinen er bazookaen.)
EDIT: Bare drit i den gangsti greia, var et drit dårlig eksempel fra min side.
Vis hele sitatet...
Av en alkoholiker og heroinist, hvem tror du lever lengst?
Sitat av Afasar Vis innlegg
Jeg skjønner at du blir sjokkert av slike utsagn når ditt syn på illegale rusmidler gjenspeiler årevis med propaganda og stigmatisering; men dette synet stemmer ikke med virkeligheten.
Vis hele sitatet...

Nettopp. Men hans type lytter ikke på vitenskapelige studier og statistikker. De er så inngrodd i sine fordommer, kan fint sammenlignes med å si til en hjernevasket Nord-Koreaner at folk i vesten ikke er så farlig likevel, så lenge du behandler de normalt. Det bare fnyste Nord-Koreaneren av, før han senere ble drept av sin nærmeste nabo, Mr. E. Tanol.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Studien som er omtalt i artikkelen trådstarter linker til gjør jo på en måte dette. De har tatt hensyn til både skadevirkningene på individet (rent fysisk, som følget av stoffet), avhengighetspotensiale, overdoserisiko, risiko for at stoffet kan utløse mentale lidelser og en rekke andre faktorer. Avisene har imidlertid ikke vært flinke til å gjengi dette når de skriver om denne studien og jeg er helt enig i at man må definere tydeligere hva man diskuterer, om det er ett eller flere aspekter ved det aktuelle stoffet og bruken.
Vis hele sitatet...
Det at de her har forsøkt å røre dette sammen betyr ikke at det fungerer, eller at svaret har noe med virkeligheten å gjøre. Et slikt svar blir nødvendigvis ubrukelig i praksis, da det ikke reflekterer noe spesifikt, men kun viser et gjennomsnitt av forskjellige faktorer som omhandler så vidt forskjellige felt som sosiologi og farmakologi. De blander sammen ting som individuelle skadevirkninger og de totale samfunnsrelaterte problemene, hvor den nåværende politiske situasjonen også tas med som en vesentlig faktor. Det hele blir en røre av forskjellige perspektiver, og svaret sier dermed egentlig ingenting om noen ting.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Det folk her ser ut til å ha glemt, er jo det at heroin ikke er det farligste stoffet for kroppen. Det er ikke på langt nær like skadelig for kroppen som det alkohol er, som går HARDT utover lever, hjerte, mm. Greia med heroin derimot, er jo det at det fort fører med seg avhengighet etter få ganger, og du får en forferdelig livsstil hvor alt handler om å få nok penger til stoff for å sette dagens sprøyte, hvis man først blir avhengig. Det er livsstilen som ødelegger folk som går på heroin, ikke selve stoffet slik som alkohol. Alkohol er et mye større problem i dag enn hva heroin er, men om heroin hadde vært like utbredt som alkohol, er det vel ikke et spørsmål om at heroin ville ha ødelagt enda flere liv enn hva alkohol gjør i dag. Uansett mener jeg at alkohol er det DESIDERT farligste stoffet for selve kroppen.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, og det kommer også frem i forskningsrapporten. Link til den.
I kategorien "Drug-specific damage", som omhandler de direkte fysiske skadene gjort av rusmiddelet, så har alkohol en 4-5 ganger så høy verdi som heroin. I kategorien "Drug-related damage", hvor indirekte skadevirkninger, som f.eks. blandingsstoffer er tatt med, har heroin en noe høyere verdi enn alkohol.

Hei G_o_o_n_e_r.
Sist endret av Tobb; 2. november 2010 kl. 18:48.
Det at heroin som stoff i seg selv ikke er så skadelig for psyken og indre organer i seg selv, er greit nok. Men her må vi se det i riktig kontekst. Heroin er et av de mest avhengighetskapende stoffene vi har. Det skal virkelig ikke mye til for at en vanlig person som prøver heroin blir avhengig. Om vi ser bort ifra at de er ulovlig og ville ha ført brukeren i et elendig miljø og inn i en elendig økonomi. Så vil heroinavhengigheten gjøre brukeren til en skygge av seg selv, som ikke fungerer uten stoffet og heller ikke fungerer med stoffet (Euforisk, og nedopende rus der en er ganske uresponsiv til sine omgivelser).

Psyken til en heroinavhengig vil være helt ødelagt, da den vil bare omhandle en eneste ting; å skaffe seg mer heroin. Og er brukeren uten heroin vil han vise stor irritasjon, fæle abstinenser og stor trang til å skyte heroin.
Brukeren vil kanskje ikke få de verste toksiske reaksjonene med en gang, men etter tid og etter mange prøvelser for å få bukt på denne avhengigheten vil denne brukeren gjøre store belastninger for kroppen sin.

Det er den såpass store avhengighetspotensialet og abstinensymptomene som er det verste ved heroin.

Jeg føler heller ikke det argumentet at alkohol gjør større skade sosialt sett en heroin holder mål. Om Heroin var mer utbredt ville det vert mange flere familier og venner som hadde måttet slite med en heroinmisbruker med alt det negative som følger. Noe som ville slite enormt på kreftene til familien og vennene til denne heroinmisbrukeren. Og kunne rakne både familierelasjoner og vennerelasjoner fullstendig.

Overdreven alkoholbruk kan selvfølgelig og skape en fæl avhengighet. Men avhengighetspotensialet til alkohol er betrakelig mye mindre en heroin.
Sosialt sett kan alkohol skape sosiale problemer, men er som regel også en veldig god faktor for å forsterke vennskap og skape nye vennerelasjoner.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Jeg føler heller ikke det argumentet at alkohol gjør større skade sosialt sett en heroin holder mål. Om Heroin var mer utbredt ville det vert mange flere familier og venner som hadde måttet slite med en heroinmisbruker med alt det negative som følger. Noe som ville slite enormt på kreftene til familien og vennene til denne heroinmisbrukeren. Og kunne rakne både familierelasjoner og vennerelasjoner fullstendig.
Vis hele sitatet...
Hvorfor tror du at så mange vil starte med heroin hvis det ble lovlig? Som sagt tidligere, er det ikke et stoff man bare starter med, og årsakene bak heroinmisbruk er ekstremt sammensatte og ikke nødvendigvis et resultat av fri vilje. Oppvekst, det sosiale, tidligere opplevelser og evt. traumer, familie, generelt miljø osv. er alle ting som påvirker avgjørelsene man tar. Samfunnets struktur og holdning bidrar også sterkt til de reaksjoner familie, venner og folk generelt vil ha til en heroinbruker og hvordan personen kommer seg dit i utgangspunktet.
En ting er hvilke skader det påfører samfunnet under de restriksjoner vi har per dags dato,
enn annen ting er hvilke konsekvenser det hadde hat hvis vi legaliserte gitt narkotikum,
så har du
-hvilke skader det påfører individet under rus
-fysisk avhengighets potensiale
-psykisk avhengighets potensiale

Det er klart at alkohol idag påfører samfunnet flere byrder,
likevel vil jeg påstå at avhengighets potensialet til heroin er større
Sitat av Afasar Vis innlegg
Hvorfor tror du at så mange vil starte med heroin hvis det ble lovlig? Som sagt tidligere, er det ikke et stoff man bare starter med, og årsakene bak heroinmisbruk er ekstremt sammensatte og ikke nødvendigvis et resultat av fri vilje. Oppvekst, det sosiale, tidligere opplevelser og evt. traumer, familie, generelt miljø osv. er alle ting som påvirker avgjørelsene man tar. Samfunnets struktur og holdning bidrar også sterkt til de reaksjoner familie, venner og folk generelt vil ha til en heroinbruker og hvordan personen kommer seg dit i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Jeg mener ikke at mange ville starte med heroin om det ble lovlig, jeg tviler sterkt på det da de aller fleste er fullt klar over farene ved heroinavhengighet. Selvfølgelig er grunnene til at en begynner med heroin en viktig faktor å ta med når man vurderer de sosiale skadevirkningene til et stoff. Da heroin generelt sett er noe de aller fleste holder seg unna pga selvsagte grunner, er det ikke like stor sosial skadevirkning av stoffet.

Men om vi ser mer objektivt på det og tenker om heroin hadde vert en substans som var mer utprøvd blant folket hadde den sosiale skaden vert helt annerledes. Det syntest jeg er en ganske viktig faktor å få med. Det er jo kanskje en selvfølge, men alikevel noe å få med ned på papiret for å hindre eventuelle misforståelser.
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Men om vi ser mer objektivt på det og tenker om heroin hadde vert en substans som var mer utprøvd blant folket hadde den sosiale skaden vert helt annerledes. Det syntest jeg er en ganske viktig faktor å få med. Det er jo kanskje en selvfølge, men alikevel noe å få med ned på papiret for å hindre eventuelle misforståelser.
Vis hele sitatet...
Dette går jo ut i fra teorien om at de fleste som prøver heroin blir avhengige, og dette skyldes kun at heroin er et kjempeavhengighetsskapende stoff.

Denne måten å tenke på kan lett gi et feilaktig bilde... Ok, dersom heroin var brukt i det norske samfunnet på lik linje med dagens alkoholbruk, ville vi ha hatt et større tall rusavhengige (siden ca 23% blir avhengige av heroin vs 15 % for alkohol).

Men det ville ikke vært like ille som du forestiller deg. Som Afasar skrev, er grunnene til at noen blir misbrukere veldig komplekse.
De som hadde blitt avhengige av det "frie og legale" heroinet ville mest sannsynlig være de som i dag er alkoholavhengige. De fleste prøver alkohol, men de fleste blir ikke misbrukere. At tallet er høyere for heroin, har sannsynligvis mye med legal status, stigmatisering, mental barriere etc.
Dersom heroin tok alkoholens plass i samfunnet, ville vi KANSKJE få høyere antall rusmisbrukere, men vi hadde spart individer for masse skade på indre organer. (Ikke tolk dette som at jeg er "hero-liberalist" er ikke forkjemper for dette, jeg bare leker med tanken på hvordan situasjonen kunne ha blitt..)
... det han faktisk sier er at heroin er mindre skadelig enn alkohol om vi ser på de totale kostnadene rusmidler utgjør for samfunnet (og der troner kong alkohol ganske heftig). MEN han benekter ikke (og i andre studier sier han at jada) heroin er for INDIVIDET mer skadelig enn alkohol.

Det må kunne gå ann å ha to tanker i hodet samtidig.
Sitat av moret Vis innlegg
Tenkt scenarie:
Herion blir lovlig i dag.
Og så tror du at pluttselig får vi en befolkning der si 15-20% bruker heroin? Og i såpass skala at man alle kjenner noen med skader/overdoseringer?

Sorry mac, men klarer ikke se helt logikken der.
Jeg tviler på at om heroin ble tilgjengelig, fra feks. apotek, så får vi en eksplosiv økning i brukere.
Hadde du begynt om det ble lovlig? Dine foreldre? Kanskje søsken? Har du mange venner som bare venter på at heroin skal bli lovlig?
Dette er ikke et stoff man bare begynner med. Og dette endres ikke av en lovliggjøring.
Vis hele sitatet...
Du må jo her ta høyde for at heroin har vært lovlig like lenge som alkohol. Man kan ikke klage på sammenligningene, så komme med at "Dersom det blir lovlig idag, så vil plutselig alle bruke det?". Det ville ikke skjedd dersom alkohol hadde vært kriminalisert like lenge som heroin for så å bli legalisert heller.