Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1112
de 4 pin connecterene man bruker på cdromer harddisker osv hvordan virker de? hva fører de forskjellige ledningene osv...
post nr 100
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Hvis det er jumperne du tenker på, små pinner som du kortslutter med en liten plastikk-sak, så bestemmer de om disken din skal være master, slave, eller event. cable select.

Du har to IDE busser på hovedkortet ditt. Praimary og Secondary.
Primary er den som står først (dah).
Hvis du har en disk som står som Master på primary, blir det boot-disken din, og blir C. Slave disken blir da D
Videre forsetter det på Secondary IDE som E og F. Nu til dags kan dette endres i Windows, slik at slave disken din på Primary IDE kan feks hete O: om du vil

Når det gjelder SCSI disker har du en annen type jumper-oppsett, da heter enhetene ID0 - ID14 (Hvis jeg ikke tar feil, og det er ID7 ?)

Også har du strømkabelen så klart, som står på andre siden av selve IDE-kabelen, men jeg går ut i fra at det var ikke den du tenkte på? Uansett så er det iaff 12v (og 5v?) og jording som går i de kablene Strøm kabelen består av 4 kabler, som regel to sorte, en gul og en rød.

Hjalp det?
Sist endret av Ond^Sofa; 20. november 2001 kl. 15:46.
Trådstarter
det var støm greien jeg mente.... jeg lurer på hva som går i den gule den røde og de 2 svarte.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Som jeg sa, de sorte er jording, mens de to andre er 5v (trodde det var 12v men begynner og bli usikker nå..)
De sorte ledningene er jord, den røde er +5V, og den gule er +12V.