Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 12027
Sitat av fetter Vis innlegg
hvorfor det?



Definer 'litt' heroin. Vi snakker da selvfølgelig ikke om en full rus-effekt, og kan vel nesten sammenligne det som å ta en halv pinex forte hver dag, og der tror jeg faktisk rødvinen er mer skadelig for kroppen (hvis du ser bort ifra paracetamolens effekt på leveren)
Vis hele sitatet...

Om man ser bort ifra paracetamolens effekt på leveren må man vel se bort fra rødvinens effekt på leverens også, og da blir det vel like langt?
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Du må jo her ta høyde for at heroin har vært lovlig like lenge som alkohol. Man kan ikke klage på sammenligningene, så komme med at "Dersom det blir lovlig idag, så vil plutselig alle bruke det?". Det ville ikke skjedd dersom alkohol hadde vært kriminalisert like lenge som heroin for så å bli legalisert heller.
Vis hele sitatet...
For å svare på ditt scenarie(tror jeg skjønte hva du mente):
Jeg tror nok at en eventuell lovgivning av alkohol hadde ført til tidenes fyllefest. Og i en skala som er laaangt over en eventuell legalisering av heroin. Antaglig hadde denne festen dabbet litt av etterhvert, men tror samfunnet hadde fått en skikkelig smell.
Men, hvem vet, blir liksom litt feil. Er ikke helt hva jeg er ute etter å forklare.

For å ta det veldig basic:
Jeg kan ikke se grunnen til at folk tror en lovliggjøring vil føre til flere brukere.
Dette er vel de argumentene jeg har hørt oftest:
-Et mer liberalt syn på stoffet fører til høyere bruk.
Tror de aller fleste mennesker i dag vet hva heroin gjør med deg, det er ikke dermed sagt at det blir et liberalt syn på heroin. Stoffet i seg selv blir ikke sett på som noe annerledes.Til og med etter generasjoner tror jeg vi hadde hatt samme tanker.
-Lettere tilgang skaper mer bruk.
For det er så veldig vannskelig å skaffe fra før... kan ta bussen i 3 minutter, stille meg utenfor Oslo S så har jeg det der. Og ved en eventluell lovgivning hadde jeg selvfølgelig ønsket at dette var reseptpliktig eller lignende. Det vil si at det da hadde blitt vannskeligere å få tak i.
-Det har vært en økning av Palargin Forte på mange prosent de siste årene, mange flere misbrukere enn tidligere.
Ja, med riktig opplysning av stoffene man får på resept i tilegg til at leger faktisk kan følge med litt på hva de skriver ut så hadde ikke dette vært noe problem med dette.

Eneste jeg kan se for meg at skjer er at vi får en del brukere man ikke visste var der. De gutta du ser på plata er kun en liten del av alle heroinister i Norge, ved en legalisering hadde flere stått fram. Det er økningen i brukermasse jeg kan se.
Og kanskje en 1-2% av det igjen i en ny brukergruppe som synes heroin er dritfett.

Sitat av Waffaz Vis innlegg
Om man ser bort ifra paracetamolens effekt på leveren må man vel se bort fra rødvinens effekt på leverens også, og da blir det vel like langt?
Vis hele sitatet...
Det er ikke pracetamolen som vi er ute etter i pinex-forte, men hvor mye morfin/kodein det er tablettene. Derfor ser vi bort ifra paracetamolens effekt og fokuserer på det faktiske rusmiddelet i tabletten.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Om man ser bort ifra paracetamolens effekt på leveren må man vel se bort fra rødvinens effekt på leverens også, og da blir det vel like langt?
Vis hele sitatet...
Nei, for paracetamolen kom inn i bilde bare fordi jeg brukte pinex forte som et eksempel på et preparat med en veldig liten dose codein, som ble det eneste eksempelet jeg hadde da vi ikke har noen heroin-preparater. Vi snakket alkohol vs opiat (heroin) ikke alkohol vs heroin+paracet.
Sist endret av fetter; 3. november 2010 kl. 09:40.
Spørsmålet er vel strengt tatt om heroin for en "Normal" person kan brukes med måte i det hele tatt. Jeg har personlig ingen erfaring med stoffet, men når jeg leser her og på andre forum om brukeres erfaring er det nok av de som bare "prøvde det" infrekvent, for så plutselig å finne seg hekta. Det bildet JEG har fått av heroin er at det gir en langt mer ukontrollerbar avhengighet enn alkohol.

Med en legalisering og tilgjengelighet for alle samfunnslag vil såklart en større andel prøve det, med tanken "jeg klarer jo å kontrollere det". Om heroin faktisk er så avhengighetsskapende som brukere selv beskriver vil dette igjen føre til et sterkt økt antall heroinmissbrukere, noe som overhodet ikke er forenelig med et fungerende samfunn.

Til dere som tror legalisering ikke vil påvirke andelen heroinavhengige, hvor mange miljøer kjenner dere til der heroin brukes infrekvent uten at majoriteten etterhvert havner utpå? Snakker man f.eks om piller eller amfetamin er det nok av personer som greier å kose seg litt uten at det eskalerer for mye. Jeg har selv vært borti mange rare mennesker, men jeg har enda tilgode å komme inn i eksempelvis en studentleilighet og se heroien bli passet rundt "fordi det er helg".

Alt i alt koker det vel ned til: Hvor mange% av de som velger å prøve et gitt stoff blir avhengig? Så lenge denne prosenten er for stor stiller jeg meg negativ til legalisering. At flere vil prøve det om det blir tilgjengelig på polet tror jeg ikke det er vits å diskutere engang. Det å måtte oppsøke "parken" (for oss bergensere) eller tilsvarende miljøer er en stor sperre som jeg tror hindrer mange på "vippepunktet" i å prøve det ut.
Tøffetom:

helt enig med deg i det meste av det du skriver, unntatt dette:

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Med en legalisering og tilgjengelighet for alle samfunnslag vil såklart en større andel prøve det, med tanken "jeg klarer jo å kontrollere det".
Vis hele sitatet...
Jeg ser det ikke som en selfølgelighet at flere vil prøve det bare pga man ikke lenger blir straffeforfulgt. De som evt. tenker i de baner at de "klarer å kontrollere" har allerede mulighet til å prøve, faktisk er tilgjengeligheten større sålenge det er det svarte marked som styrer tilførselen.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Med en legalisering og tilgjengelighet for alle samfunnslag vil såklart en større andel prøve det, med tanken "jeg klarer jo å kontrollere det".
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det såklart? Bruken blandt cannabis i Nederland steg ikke drastisk etter at det ble legalisert, og det er et mye mildere og mer ufarlig stoff enn heroin. Tror de fleste som vil prøve heroin ikke hindres fordi det er ulovlig.

Forresten, er ikke "Alkohol mer skadelig enn heroin" en mer riktig emnetittel?
Ser jeg har blitt litt missforstått, my bad.

Det jeg mener med den påstanden er ikke at loven i seg selv hindrer noen fra å prøve noe rusmiddel. At et forelegg ikke er av betydning når man vurderer å prøve heroin er en selvfølge i mine øyne.

Derimot vet jeg om veldig mange "rutinerte" rusmissbrukere i min omgangskrets som har det meste mellom hasj og amfetamin på en telefonsamtales avstand. Men heroinen er forbeholdt det "narkomane miljøet" i parken, og for de fleste kreves det at man oppsøker dette miljøet om man vil anskaffe heroin.

Jeg synes selv det er litt merkelig, men veldig mange som normalt sett vanker i halvkriminelle miljøer vurderer ikke engang å nærme seg parken. Altså det motsatte av "gateway"-pisset folk snakket om før, man må rett og slett oppsøke miljøet på eget initiativ.

Hadde derimot heroinen stått vedsidenav brennevinen når ole hadde mistet dame og jobb tror jeg veien kunne vært kortere til å prøve, enn om han faktisk måtte overveie det, dra ned til parken og gå rundt og spørre narkiser om de har noe minus til salgs. For så å gå hjem og google hvordan han skulle innta den skittne baggen han fikk.
Når det kommer til argumentet med at legalisering av rusmidler vil gi oss fler problemer. tenker jeg vi har jo allerede problemer rusmidlene er allerede her.
Man innfører ikke noe nytt til sammfunnet man regulerer det bare bedre.

å ja heroin er noe av det reneste rusmidlet man får, det er heller livstilen du får når du er misbruker som skader deg.
Om du først er en rusmisbruker som bor på gata spiller det ingen rolle om du er alkoholiker eller avhenig av heroin du har det jævlig uansett å det spiller ingen rolle om rusen du velger å ta nytte av er lovlig eller ikke.
Det forandrer ingen ting annet en at vis du velger et lovlig rusmiddel sponser du staten i steden for organiserte kriminelle.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg

Hadde derimot heroinen stått vedsidenav brennevinen når ole hadde mistet dame og jobb tror jeg veien kunne vært kortere til å prøve, enn om han faktisk måtte overveie det, dra ned til parken og gå rundt og spørre narkiser om de har noe minus til salgs. For så å gå hjem og google hvordan han skulle innta den skittne baggen han fikk.
Vis hele sitatet...
Nå syns du setter det veldig på spissen. Det er ganske langt fra avkriminalisering, og også evt. legalisering med kontrollert utsalg på apotek, til at ferdig pakket og markedsført heroin står på polet til alle og enhver!

Diskusjonen gikk jo på om forbudet i det hele tatt har noen hensikt, ikke om markedsføring av heroin er en smart ting å gjennomføre..
Sitat av Chang Vis innlegg
I dag så leste jeg i ABCnyheter. og at det var skadeligere og drikke alkohol enn å bruke heroin?

Sitat
"Alkohol er farligere enn ulovlige stoffer som heroin, ecstasy og crack, ifølge en ny studie".

http://www.abcnyheter.no/node/119909
Vis hele sitatet...
Denne artikkelen(Leste Dagbladet sin) er igrunn ganske teit.
Han nevner det veldig oppbruktet argumentet som "Å ri hest er farligere enn å ta ecstacy".


Blir det samme som om f.eks.


Du har et fly i luften med 200 passasjerer. 190 av de passasjerene har knekt fot, og flyet styrter. dermed så er det farligere å fly, jo flere som har knekt fot.


At han støtter den ecstacyteorien gir meg et godt inntrykk for hvilke kunnskaper han har.
Sitat av imba Vis innlegg
Du har et fly i luften med 200 passasjerer. 190 av de passasjerene har knekt fot, og flyet styrter. dermed så er det farligere å fly, jo flere som har knekt fot.

At han støtter den ecstacyteorien gir meg et godt inntrykk for hvilke kunnskaper han har.
Vis hele sitatet...
Nei, den analogien tok jeg virkelig ikke. Han sier jo egentlig rett ut at det er mer risikabelt å drive med hestesport enn ecstasy, og der er jeg enig.
Min søster har pådratt seg mye flere skader, problemer og ulykker med sin hest enn jeg noen gang har med MDMA (altså ingen).

Hvis du ikke støtter teorien, hva med å komme med noen motargumenter?
Sitat av fetter Vis innlegg
Nei, den analogien tok jeg virkelig ikke. Han sier jo egentlig rett ut at det er mer risikabelt å drive med hestesport enn ecstasy, og der er jeg enig.
Min søster har pådratt seg mye flere skader, problemer og ulykker med sin hest enn jeg noen gang har med MDMA (altså ingen).

Hvis du ikke støtter teorien, hva med å komme med noen motargumenter?
Vis hele sitatet...
Prøv å se det jeg skrev i en større dybde. Man må tenke på at det er flere som rir hest enn å ta ecstacy, og dermed flere skader.
Også må man jo se på hvilke skader som kommer fra de to tingene. I svæææært sjeldne tilfeller så kan man dø av å ri på hest, men som regel så ender det kanskje med en liten plage i kortere tid, evt. brukket et ben.

Men ecstacy derimot har plager som varer. Plager som går mer inn på psyken.
Fysisk sett så tåler vi mye mer enn hva vårt sinne gjør. ( i de aller fleste daglige tilfeller)

Men, nok om den ecstacy/hest diskusjonen!

MITT inntrykk er ihvertfal at den karen som har uttalt alt dette om narkotiske stoffer er på bærtur .
Sist endret av imba; 3. november 2010 kl. 16:29.
Sitat av imba Vis innlegg
Prøv å se det jeg skrev i en større dybde. Man må tenke på at det er flere som rir hest enn å ta ecstacy, og dermed flere skader.
Vis hele sitatet...
Kilder, takk. Statistikk jeg har lest tidligere har antydet at det spises over en million tabletter ecstasy i england alene, hver helg.

Sitat av imba Vis innlegg
Også må man jo se på hvilke skader som kommer fra de to tingene. I svæææært sjeldne tilfeller så kan man dø av å ri på hest, men som regel så ender det kanskje med en liten plage i kortere tid, evt. brukket et ben.
Vis hele sitatet...
I svært sjeldne tilfeller dør man av ecstasy også. Hva er poenget ditt?

Sitat av imba Vis innlegg
Men ecstacy derimot har plager som varer. Plager som går mer inn på psyken.
Fysisk sett så tåler vi mye mer enn hva vårt sinne gjør. ( i de aller fleste daglige tilfeller)
Vis hele sitatet...
Psykiske plager er værre en fysiske?
Ecstasy er stort sett ufarlig for psyken om du bruker det riktig. Rir du hest uten hjelm får du takke deg selv.


Sitat av imba Vis innlegg
MITT inntrykk er ihvertfal at den karen som har uttalt alt dette om narkotiske stoffer er på bærtur
Vis hele sitatet...
Men så er det nå han som har forsket på det, ikke du, så om du skal motargumentere må du sterkere til skyts.
Sist endret av fetter; 3. november 2010 kl. 16:40.
Sitat av imba Vis innlegg
MITT inntrykk er ihvertfal at den karen som har uttalt alt dette om narkotiske stoffer er på bærtur .
Vis hele sitatet...
Ja, jeg hører du sier det, og mange andre her også, men dere gir jo ingen begrunnelse. Dere stopper ikke opp og ser om de meninger man har, er der på grunn av egen tenking basert på vitenskap og fakta, eller om det er innprogrammerte, forutinntatte holdninger som aldri riktig er blitt reflektert over. Det eneste jeg har sett hittil er meningsløse sammenligninger og analogier.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det at de her har forsøkt å røre dette sammen betyr ikke at det fungerer, eller at svaret har noe med virkeligheten å gjøre. Et slikt svar blir nødvendigvis ubrukelig i praksis, da det ikke reflekterer noe spesifikt, men kun viser et gjennomsnitt av forskjellige faktorer som omhandler så vidt forskjellige felt som sosiologi og farmakologi. De blander sammen ting som individuelle skadevirkninger og de totale samfunnsrelaterte problemene, hvor den nåværende politiske situasjonen også tas med som en vesentlig faktor. Det hele blir en røre av forskjellige perspektiver, og svaret sier dermed egentlig ingenting om noen ting.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke enig i at en slik undersøkelse, eller resultatet av en slik undersøkelse, er ubrukelig. Det er kanksje uegnet når man diskuterer om alkohol eller heroin er mest skadelig, på generell basis, men den kan være svært verdifull når man skal vurdere stoffers klassifisering og legale status. Alle aspekter, både samfunnsmessige og individuelle, må taes med i en helhetlig vurdering. Det er imidlertid en forutsetning at man kjenner til de parameterene som er brukt i undersøkelsen, ikke bare bruker konklusjonen, tatt ut av kontekst.
Sist endret av felix_poker; 3. november 2010 kl. 16:42.
Sitat av fetter Vis innlegg
Kilder, takk. Statistikk jeg har lest tidligere har antydet at det spises over en million tabletter ecstasy i england alene, hver helg.


I svært sjeldne tilfeller dør man av ecstasy også. Hva er poenget ditt?


Psykiske plager er værre en fysiske?
Ecstasy er stort sett ufarlig for psyken om du bruker det riktig. Rir du hest uten hjelm får du takke deg selv.




Men så er det nå han som har forsket på det, ikke du, så om du skal motargumentere må du sterkere til skyts.
Vis hele sitatet...

Ser at du ble kraftlig plaget av innlegget mitt om hester og ecstacy og klarer ikke akkurat å se hvorfor du hang deg så innmari opp i det her, men jaok.


Når jeg sier at det er flere som rir hest enn tar ecstacy, så sier jeg det uten å dykke noe dypere inn i kilder og fakta, for det er nesten en selvfølge.
Om du ikke ser det, så er det klart for meg at du er en form for xtcfanboy som ikke takler "nedrakking" av stoffet.

Javel, la det så være over 1mill piller knasket i england hver helg. tenk på at det er statistikk som ikke er feilfri, tenk at flere av de tar gjerne i seg flere piller om gangen, og enkelte tar i seg uten å selv vite det.
Orker ikke bry meg stort om hvor mange som rir hest, men det er såpass utbredt og hyppig "brukt" at det skal ikke være nødvendig å drive å finne kilder til hvor mange som rir hest compared to hvor mange som tar i seg xtc.



I svært sjeldne tilfeller dør man av ecstasy også. Hva er poenget ditt?

Forteller det for å kartlegge oppsummert hvilke skader man kan få av å ri hest. Forsto du ikke det?


"Ecstasy er stort sett ufarlig for psyken om du bruker det riktig. Rir du hest uten hjelm får du takke deg selv."

Dra til et psykisk institutt og du vil se svært få forskjellige folk der inne. Stort mange av de sitter der pga fucked up psyker, som til hjelp av xtc.
Og nei, kilder kan du finne deg selv om dette temaet var så viktig for deg.
Korrekt at xtc kan være så og si harmløst i mange tilfeller, men så er det jo litt russisk roulette med det(ja, vet det er satt på spissen, men you get the point... forhåpentligvis). Du vet ALDRI hva du får, og man kan ikke si for sikkert at "i de fleste tilfeller så er xtc harmløst".
Eneste rouletten du spiller når du rir hest er vel om man er usikker på holdningene til hesten, om den kommer til å slenge deg av ryggen eller ikke.



"Men så er det nå han som har forsket på det, ikke du, så om du skal motargumentere må du sterkere til skyts"



Skrev ikke det siste punktet der om mitt sin til den mannen der for å skape debatt, da har jeg lagt fram et større grunnlag for uttalelsen min. Men ironisk nok så har jeg visst skapt debatt allerede...



Må også si det at du har svært lite peiling på å forstå seg på tekst, og du klarte ikke akkurat å håndtere hva jeg skrev riktig, mtp de spørsmålene og utsagnene du stiller til det jeg skrev.


og btw, jeg skrev dette i full fart, kan være massevis av skrivefeil o.l.

Sitat av Afasar Vis innlegg
Ja, jeg hører du sier det, og mange andre her også, men dere gir jo ingen begrunnelse. Dere stopper ikke opp og ser om de meninger man har, er der på grunn av egen tenking basert på vitenskap og fakta, eller om det er innprogrammerte, forutinntatte holdninger som aldri riktig er blitt reflektert over. Det eneste jeg har sett hittil er meningsløse sammenligninger og analogier.
Vis hele sitatet...
Husk det at det var et inntrykk jeg har av den fyren. Har ikke satt meg inn i det nok til å kunne si så svært mye om han. Og forklarte kort og enkelt også hvorfor jeg har det inntrykket, trenger ikke være konkrete fakta eller noe slikt for å danne seg et simpelt inntrykk av noen
Sist endret av imba; 3. november 2010 kl. 17:02.
Sitat av imba
Når jeg sier at det er flere som rir hest enn tar ecstacy, så sier jeg det uten å dykke noe dypere inn i kilder og fakta, for det er nesten en selvfølge. Javel, la det så være over 1mill piller knasket i england hver helg. tenk på at det er statistikk som ikke er feilfri, tenk at flere av de tar gjerne i seg flere piller om gangen, og enkelte tar i seg uten å selv vite det. Orker ikke bry meg stort om hvor mange som rir hest, men det er såpass utbredt og hyppig "brukt" at det skal ikke være nødvendig å drive å finne kilder til hvor mange som rir hest compared to hvor mange som tar i seg xtc.
Vis hele sitatet...
Du kan ikke bare anta at flere rir på hest, du må underbygge påstanden din, hvis ikke er argumentet null verdt.
Sitat av imba
Og nei, kilder kan du finne deg selv om dette temaet var så viktig for deg.
Vis hele sitatet...
Det er du som kommer med påstander, og du må underbygge dem med kilder, eller i det minste en logisk tankerekke. Det nytter ikke å trekke det ut av en hatt og forvente at ingen skal være uenige, bare fordi du tror du har rett.

Skjerpings!
Sist endret av felix_poker; 3. november 2010 kl. 17:06.
Sitat av imba Vis innlegg
Ser at du ble kraftlig plaget av innlegget mitt om hester og ecstacy og klarer ikke akkurat å se hvorfor du hang deg så innmari opp i det her, men jaok.
Vis hele sitatet...
For jeg liker å diskutere, og er uenig med deg. Dette er et diskusjonforum, om du ikke vil ha svar på argumentene dine, start en blogg.

Sitat av imba Vis innlegg
Javel, la det så være over 1mill piller knasket i england hver helg. tenk på at det er statistikk som ikke er feilfri, tenk at flere av de tar gjerne i seg flere piller om gangen, og enkelte tar i seg uten å selv vite det.
Orker ikke bry meg stort om hvor mange som rir hest, men det er såpass utbredt og hyppig "brukt" at det skal ikke være nødvendig å drive å finne kilder til hvor mange som rir hest compared to hvor mange som tar i seg xtc.
Vis hele sitatet...
Så dine antagelser er by default fakta, mens statistikk jeg viser til er by default feil. Nice!


Sitat av imba Vis innlegg
Forteller det for å kartlegge oppsummert hvilke skader man kan få av å ri hest. Forsto du ikke det?
Vis hele sitatet...
Og jeg svarer med at jeg mener det er mindre skader og farer relatert til ecstasy. Forstod du ikke det?

Sitat av imba Vis innlegg
Dra til et psykisk institutt og du vil se svært få forskjellige folk der inne. Stort mange av de sitter der pga fucked up psyker, som til hjelp av xtc.
Vis hele sitatet...
Igjen, kilder. Dette blir for lett å bare påstå helt ut av det blå.
For å gjøre noe så dumt som å svare på et utrolig dårlig argument: sliter du med psyken er det ikke lurt å ta ecstasy. Sliter du med ryggen er det ikke lurt å ri hest. Get it?

Sitat av imba Vis innlegg
Korrekt at xtc kan være så og si harmløst i mange tilfeller, men så er det jo litt russisk roulette med det(ja, vet det er satt på spissen, men you get the point... forhåpentligvis).
Vis hele sitatet...
Russisk rullett? Nei, det er bare tull. Hvor har du det fra?

Sitat av imba Vis innlegg
Du vet ALDRI hva du får, og man kan ikke si for sikkert at "i de fleste tilfeller så er xtc harmløst".
Vis hele sitatet...
Eier du et testkit vet du godt hva du får.

Sitat av imba Vis innlegg
Eneste rouletten du spiller når du rir hest er vel om man er usikker på holdningene til hesten, om den kommer til å slenge deg av ryggen eller ikke.
Vis hele sitatet...
Altså mer russisk rulett enn ecstasy. Takk for et godt poeng, helt gratis!

Sitat av imba Vis innlegg
Skrev ikke det siste punktet der om mitt sin til den mannen der for å skape debatt, da har jeg lagt fram et større grunnlag for uttalelsen min. Men ironisk nok så har jeg visst skapt debatt allerede...
Vis hele sitatet...
Kommer du med bastante påstander på et diskujonsforum skaper du debatt. Problemer? Blogg etc...

Sitat av imba Vis innlegg
Må også si det at du har svært lite peiling på å forstå seg på tekst, og du klarte ikke akkurat å håndtere hva jeg skrev riktig, mtp de spørsmålene og utsagnene du stiller til det jeg skrev.
Vis hele sitatet...
Du skriver mye, men sier utrolig lite. Hva med å komme med noen eksempler?
Sist endret av fetter; 3. november 2010 kl. 17:16.
Sitat av fetter Vis innlegg
For jeg liker å diskutere, og er uenig med deg. Dette er et diskusjonforum, om du ikke vil ha svar på argumentene dine, start en blogg.



Så dine antagelser er by default fakta, mens statistikk jeg viser til er by default feil. Nice!



Og jeg svarer med at jeg mener det er mindre skader og farer relatert til ecstasy. Forstod du ikke det?


Igjen, kilder. Dette blir for lett å bare påstå helt ut av det blå.
For å gjøre noe så dumt som å svare på et utrolig dårlig argument: sliter du med psyken er det ikke lurt å ta ecstasy. Sliter du med ryggen er det ikke lurt å ri hest. Get it?


Russisk rullett? Nei, det er bare tull. Hvor har du det fra?


Eier du et testkit vet du godt hva du får.


Altså mer russisk rulett enn ecstasy. Takk for et godt poeng, helt gratis!


Kommer du med bastante påstander på et diskujonsforum skaper du debatt. Problemer? Blogg etc...


Du skriver mye, men sier utrolig lite. Hva med å komme med noen eksempler?
Vis hele sitatet...

"Russisk rullett? Nei, det er bare tull. Hvor har du det fra?"


Bare dette utsagnet får meg til å gi en lang F*** i å svare noe mer om det her. Du har NULL kunnskaper om hvordan man tolker en tekst og tar ting bokstavelig talt, og måten du ordlegger deg på fremstiller ting, vranglegger deg og kverulerer viser bare at det ikke er vits i å holde på en diskusjon med deg, noe som du visstnok er svært glad i. Makan.


Jeg har ikke vært den skarpeste kniven i skuffen når det kommer til konkrete fakta og kilder, det er jeg fult klar over selv, men når det kommer til slike små allmenne ting som ikke behøver sin tankegang for å diskuteres, så tar jeg meg ikke tid til å skal måtte dra fram kilder og diverse "dypt stoff". Jeg forventer ei såppas høyere standard og generell forkunnskaper før man prater ut. Jeg har ingen kilder for at det er flere ridere enn folk som bruker xtc, men HALLOOO?? uten å dykke dypere i temaet så er det noe som faktisk SIER SEG SELV, at de er flere som rir hest enn folk som tar xtc. En sport som er såpass utbredt....

Og når du tok den med russisk rulette bokstavelig talt, så sier det sitt. Det går ikke ant å diskutere med en som tar metaforer og ordframstillinger bokstavelig talt og legger seg vrang uansett hva outcomet blir.
Sist endret av imba; 3. november 2010 kl. 18:19.
c
Sitat av imba Vis innlegg
Jeg har ikke vært den skarpeste kniven i skuffen når det kommer til konkrete fakta og kilder, det er jeg fult klar over selv, men når det kommer til slike små allmenne ting som ikke behøver sin tankegang for å diskuteres, så tar jeg meg ikke tid til å skal måtte dra fram kilder og diverse "dypt stoff".

Og når du tok den med russisk rulette bokstavelig talt, så sier det sitt. Det går ikke ant å diskutere med en som tar metaforer og ordframstillinger bokstavelig talt og legger seg vrang uansett hva outcomet blir.
Vis hele sitatet...
Ja, ideen om at å bruke rusmidler, og da spesielt psykedelika, er russisk rulett med hjernen sin er en veldig almen sammenligning, men det betyr ikke at den er sann. Det er et innarbeidet begrep med rot i skremselspropaganda og er ikke et uttrykk som brukes i seriøs forskning om dette, rett og slett fordi det er tull. Jeg er temmelig sikker på at fetter ikke tok metaforen om «russisk rulett» bokstavelig.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Jeg er ikke enig i at en slik undersøkelse, eller resultatet av en slik undersøkelse, er ubrukelig. Det er kanksje uegnet når man diskuterer om alkohol eller heroin er mest skadelig, på generell basis, men den kan være svært verdifull når man skal vurdere stoffers klassifisering og legale status. Alle aspekter, både samfunnsmessige og individuelle, må taes med i en helhetlig vurdering. Det er imidlertid en forutsetning at man kjenner til de parameterene som er brukt i undersøkelsen, ikke bare bruker konklusjonen, tatt ut av kontekst.
Vis hele sitatet...
Se for eksempel på plasseringen av alkohol i denne undersøkelsen. Alkohol scorer svært høyt nettopp fordi det er lovlig, som igjen er årsaken til at det er så utbredt. Her har de vektlagt de samfunnsmessige konsekvensene i lys av dagens politiske situasjon, og brukt det som grunnlag for å plassere alkohol såpass høyt opp. Det er med andre ord alkoholkulturens utbredelse som gjør at alkohol scorer høyt, ikke alkohol i seg selv. På undersøkelsen som gikk på individuelle skadevirkninger kom ikke alkohol så høyt opp på lista, naturlig nok, men på grunn av det høye forbruket i samfunnet, så ble det alikevel liggende på toppen når de la resultatene fra de forskjellige undersøkelsene sammen.

Mener du så at denne underøkelsen kan brukes for å klassifisere alkohol og danne grunnlag for å definere den legale statusen på en rasjonell og vitenskapelig måte? Resultatet er jo bare basert på et fiktivt poengsystem, hvor poeng fra vidt forskjellige felt er lagt oppå hverandre for å vise et gjennommsnittscore. Det holder ikke. Hver for seg er undersøkelsene antageligvis helt kurante, men med en gang man legger dem sammen for å produsere et samlet poengresultat, så har man i mine øyne beveget seg vekk fra vitenskap, og over i et fiktivt og uspesifisert poengsystem. Her skal verdiene liksom fortelle litt om et felt og samtidig litt om et annet, uten at fagspråkenes risikobegreper er kompatible, og uten at man helt vet hvor mye de forskjellige feltene bør vektlegges i forhold til hverandre.

Hver for seg derimot, er resultatene interessante, og slik bør de også leses.
Sitat av imba Vis innlegg
Bare dette utsagnet får meg til å gi en lang F*** i å svare noe mer om det her. Du har NULL kunnskaper om hvordan man tolker en tekst og tar ting bokstavelig talt, og måten du ordlegger deg på fremstiller ting, vranglegger deg og kverulerer viser bare at det ikke er vits i å holde på en diskusjon med deg, noe som du visstnok er svært glad i. Makan.
Vis hele sitatet...
Hvordan vrir jeg på noe som helst? Du sier at det er som russisk rulett, jeg sier nei, det er det ikke.

Om du ofte føler deg misforstått bør du ordlegge deg bedre, jeg svarer på det du skriver.

Sitat av imba Vis innlegg
Jeg har ikke vært den skarpeste kniven i skuffen når det kommer til konkrete fakta og kilder, det er jeg fult klar over selv, men når det kommer til slike små allmenne ting som ikke behøver sin tankegang for å diskuteres, så tar jeg meg ikke tid til å skal måtte dra fram kilder og diverse "dypt stoff". Jeg forventer ei såppas høyere standard og generell forkunnskaper før man prater ut. Jeg har ingen kilder for at det er flere ridere enn folk som bruker xtc, men HALLOOO?? uten å dykke dypere i temaet så er det noe som faktisk SIER SEG SELV, at de er flere som rir hest enn folk som tar xtc. En sport som er såpass utbredt....
Vis hele sitatet...
Nei, det gjør ikke. At du har den oppfatningen gjør ikke at det sier seg selv. Med et rusmiddel som er såpass utbredt.

Sitat av imba Vis innlegg
Og når du tok den med russisk rulette bokstavelig talt, så sier det sitt. Det går ikke ant å diskutere med en som tar metaforer og ordframstillinger bokstavelig talt og legger seg vrang uansett hva outcomet blir.
Vis hele sitatet...

Forklar denne russisk rullett metaforen din bedre da, så kan jeg svare på det. Jeg ser virkelig ikke hva du ville frem til.
Sist endret av fetter; 3. november 2010 kl. 18:33.
Sitat av Afasar Vis innlegg
c

Ja, ideen om at å bruke rusmidler, og da spesielt psykedelika, er russisk rulett med hjernen sin er en veldig almen sammenligning, men det betyr ikke at den er sann. Det er et innarbeidet begrep med rot i skremselspropaganda og er ikke et uttrykk som brukes i seriøs forskning om dette, rett og slett fordi det er tull. Jeg er temmelig sikker på at fetter ikke tok metaforen om «russisk rulett» bokstavelig.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt med allmenn sammenlikning var ikke akkurat retta mot den biten med russisk rulette da .
Men ja, vet at begrepet med russisk rulette er ofte brukt innen skremselspropaganda, og er nok der jeg har det fra(?), mtp at det kan brukes fint som _et eksempel_ og en måte å fremstille det på, selv om jeg langt fra nær er en slik type som hater dop.

Og det andre, utifra hvilke responser han gir fra seg så har hatt tatt omtrent alt ejg har skrevet bokstavelig talt

Sitat av fetter Vis innlegg
Hvordan vrir jeg på noe som helst? Du sier at det er som russisk rulett, jeg sier nei, det er det ikke.

Om du ofte føler deg misforstått bør du ordlegge deg bedre, jeg svarer på det du skriver.



Nei, det gjør ikke. At du har den oppfatningen gjør ikke at det sier seg selv. Med et rusmiddel som er såpass utbredt.




Forklar denne russisk rullett metaforen din bedre da, så kan jeg svare på det. Jeg ser virkelig ikke hva du ville frem til.
Vis hele sitatet...
"Bare dette utsagnet får meg til å gi en lang F*** i å svare noe mer om det her"


Hvilken bit var det du ikke forstod? Har ikke en gang lest hva du har skrevet, kommer ikke langt med å gi respons på det uansett.
Sist endret av imba; 3. november 2010 kl. 18:42.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hadde derimot heroinen stått vedsidenav brennevinen når ole hadde mistet dame og jobb tror jeg veien kunne vært kortere til å prøve, enn om han faktisk måtte overveie det, dra ned til parken og gå rundt og spørre narkiser om de har noe minus til salgs. For så å gå hjem og google hvordan han skulle innta den skittne baggen han fikk.
Vis hele sitatet...
http://freak.no/forum/showthread.php?t=153862


Tror nok det ville blitt mer regulert en "Kom og ta"
Sitat av imba Vis innlegg
Poenget mitt med allmenn sammenlikning var ikke akkurat retta mot den biten med russisk rulette da .
Men ja, vet at begrepet med russisk rulette er ofte brukt innen skremselspropaganda, og er nok der jeg har det fra(?), mtp at det kan brukes fint som _et eksempel_ og en måte å fremstille det på, selv om jeg langt fra nær er en slik type som hater dop.

Og det andre, utifra hvilke responser han gir fra seg så har hatt tatt omtrent alt ejg har skrevet bokstavelig talt



"Bare dette utsagnet får meg til å gi en lang F*** i å svare noe mer om det her"


Hvilken bit var det du ikke forstod? Har ikke en gang lest hva du har skrevet, kommer ikke langt med å gi respons på det uansett.
Vis hele sitatet...
Jeg ser selvfølgelig hva du mente med metaforen, og skjønner hvor den kommer fra. Poenget mitt var bare å få deg til å prøve å begrunne den, istedet for å bare sitere skoleboka som er full av gammal propaganda. Det er ikke som russisk rullett fordi man har mulighet til å teste det man får, og vet du hva du putter i deg kan du også med stor sikkerhet vite hva som skjer med deg.

I et forsøk på å prøve å rydde opp i en diskusjon som tok litt av: Jeg kan ikke si med sikkerhet at det er flere som driver med ecstasy enn som driver med hestesport (selv om det ikke hadde forundret meg). Det som egentlig er vesentlig er prosentandelen skader i forhold til prosentandelen forbrukere/utøvere, og der skal det ikke mye logikk til for å skjønne at det er mer risikabelt å drive med hest, enn å (på en forsvarlig og gjennomtenkt måte) bruke MDMA.
Sist endret av fetter; 3. november 2010 kl. 18:48.
Sitat av imba Vis innlegg
"Russisk rullett? Nei, det er bare tull. Hvor har du det fra?"


Bare dette utsagnet får meg til å gi en lang F*** i å svare noe mer om det her. Du har NULL kunnskaper om hvordan man tolker en tekst og tar ting bokstavelig talt, og måten du ordlegger deg på fremstiller ting, vranglegger deg og kverulerer viser bare at det ikke er vits i å holde på en diskusjon med deg, noe som du visstnok er svært glad i. Makan.


Jeg har ikke vært den skarpeste kniven i skuffen når det kommer til konkrete fakta og kilder, det er jeg fult klar over selv, men når det kommer til slike små allmenne ting som ikke behøver sin tankegang for å diskuteres, så tar jeg meg ikke tid til å skal måtte dra fram kilder og diverse "dypt stoff". Jeg forventer ei såppas høyere standard og generell forkunnskaper før man prater ut. Jeg har ingen kilder for at det er flere ridere enn folk som bruker xtc, men HALLOOO?? uten å dykke dypere i temaet så er det noe som faktisk SIER SEG SELV, at de er flere som rir hest enn folk som tar xtc. En sport som er såpass utbredt....

Og når du tok den med russisk rulette bokstavelig talt, så sier det sitt. Det går ikke ant å diskutere med en som tar metaforer og ordframstillinger bokstavelig talt og legger seg vrang uansett hva outcomet blir.
Vis hele sitatet...
Seriøst, bare slutt.. du dummer deg ut. Du er helt klart ekstremt påvirket av all verdens mulige skremselpropaganda, og anser det som common sense.

Man trenger reim og sadel for å ride en hest, ellers kan du forvente deg en nasty ryggskade eller miste all kontroll på hesten. Akuratt som du trenger e-test kit for å sjekke om ecstacy'en din er rein nok, slik at du slipper å havne på en smell.

Det at ecstacy ofte inneholder masse drittstoffer er både grunnet kriminaliseringen av dette stoffet og de kyniske produsentene av dette stoffet som minsker innholdet av mdma for å få mer profitt (Da MDMA er et ganske ettertraktet og dyrt stoff).
Sitat av Psytrip Vis innlegg
Seriøst, bare slutt.. du dummer deg ut. Du er helt klart ekstremt påvirket av all verdens mulige skremselpropaganda, og anser det som common sense.

Man trenger reim og sadel for å ride en hest, ellers kan du forvente deg en nasty ryggskade eller miste all kontroll på hesten. Akuratt som du trenger e-test kit for å sjekke om ecstacy'en din er rein nok, slik at du slipper å havne på en smell.

Det at ecstacy ofte inneholder masse drittstoffer er både grunnet kriminaliseringen av dette stoffet og de kyniske produsentene av dette stoffet som minsker innholdet av mdma for å få mer profitt (Da MDMA er et ganske ettertraktet og dyrt stoff).
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du tenker med at jeg dummer meg ut, og ser at alt dette ble bare et stort tull. Hadde jeg bare kunne fått brukt kroppspråk og diskutert face to face, så har alt sett så mye mer annerledes ut!
Sitat av imba Vis innlegg
Skjønner hva du tenker med at jeg dummer meg ut, og ser at alt dette ble bare et stort tull. Hadde jeg bare kunne fått brukt kroppspråk og diskutert face to face, så har alt sett så mye mer annerledes ut!
Vis hele sitatet...
Foreslår at du snurrer igang et cam og legger ut på youtube. Så kan du forklare ihvertfall web to face og få med kropsspråk. Kanskje argumentene dine blir fullstendig overbevisende da.. Igjen så kan det jo og bli epic fail, men det hadde vært morro å finne ut av...
Sist endret av pidget; 3. november 2010 kl. 18:55. Grunn: fiskefinne
Sitat av fetter Vis innlegg


Og jeg svarer med at jeg mener det er mindre skader og farer relatert til ecstasy. Forstod du ikke det?


Igjen, kilder. Dette blir for lett å bare påstå helt ut av det blå.
For å gjøre noe så dumt som å svare på et utrolig dårlig argument: sliter du med psyken er det ikke lurt å ta ecstasy. Sliter du med ryggen er det ikke lurt å ri hest. Get it?

Vis hele sitatet...

Ble selv helt fucket i hodet av ecstasy. Langvarig dyp depresjon og angst og svidde vekk alle sosiale antenner. Begynte så smått å bli bedre etter 3 år, men føler meg veldig preget enda, at jeg ikke ble den personen jeg hadde blitt uten ecstasy, den personen jeg var før ecstasy.

Jeg brukte det selvsagt ikke fornuftig da, men hver helg i 6 mnd. Men det er lett for når du er 18 og naiv, lettere enn å synes riding er så gøy at du rir deg ihjel.

Hypotetisk sender jeg heller ungen min ut på ridetur enn ut å ete ecstasy. Gjør ikke du?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Resultatet er jo bare basert på et fiktivt poengsystem, hvor poeng fra vidt forskjellige felt er lagt oppå hverandre for å vise et gjennommsnittscore. Det holder ikke. Hver for seg er undersøkelsene antageligvis helt kurante, men med en gang man legger dem sammen for å produsere et samlet poengresultat, så har man i mine øyne beveget seg vekk fra vitenskap, og over i et fiktivt og uspesifisert poengsystem. Her skal verdiene liksom fortelle litt om et felt og samtidig litt om et annet, uten at fagspråkenes risikobegreper er kompatible, og uten at man helt vet hvor mye de forskjellige feltene bør vektlegges i forhold til hverandre.

Hver for seg derimot, er resultatene interessante, og slik bør de også leses.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg mener Undersøkelsen(e) er veldig interessante hver for seg, men når man isolerer listen der alle faktorer er regnet med, og fjerner denne fra grunnlaget, da er jeg helt enig i at den verdiløs. Poenget med å slå sammen tallene og gi hvert stoff en poengsum var nok bare å sette ting i perspektiv, få folk til å skjønne at dagens klassifisering er på jordet (hvilket vi begge er enige om at den er, tror jeg).
Sitat av ReaXztioN Vis innlegg
http://freak.no/forum/showthread.php?t=153862


Tror nok det ville blitt mer regulert en "Kom og ta"
Vis hele sitatet...
Ja, men da ville det heller ikke vært snakk om en full legalisering, men evnt å innføre det som et A-preparat, noe som er noe helt annet.

Mulig jeg missforstod, men når diskusjonen var legalisering med alkohols avhengighetspotensiale og farmakoligske egenskaper som flaggargument gikk jeg ut ifra at det skulle lovliggjøres, og regulers, på lik linje som alkohol. Hvis ikke er det fler enn mitt argument som er totalt malplasserte.

Tror det er flere som diskuterer med ulike rammebetingelser her. Handler det om tilgjengelighet for allmennheten, eller behandling av allerede avhengige?

Men som sagt, om det bare er jeg som surrer så stryk alt
Sist endret av Tøffetom; 3. november 2010 kl. 21:53.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Ble selv helt fucket i hodet av ecstasy. Langvarig dyp depresjon og angst og svidde vekk alle sosiale antenner. Begynte så smått å bli bedre etter 3 år, men føler meg veldig preget enda, at jeg ikke ble den personen jeg hadde blitt uten ecstasy, den personen jeg var før ecstasy.

Jeg brukte det selvsagt ikke fornuftig da, men hver helg i 6 mnd. Men det er lett for når du er 18 og naiv, lettere enn å synes riding er så gøy at du rir deg ihjel.

Hypotetisk sender jeg heller ungen min ut på ridetur enn ut å ete ecstasy. Gjør ikke du?
Vis hele sitatet...
Leit å høre, men bare lurer på en ting; var ecstasy det eneste du brukte av rusmidler i denne perioden? Jeg vil ikke fremstå som en 'fanboi' som imba så fint la det frem, og jeg prøver på ingen måte å bagatellisere risken og farene ved å eksperimentere med rusmidler. Selv mener jeg det du og andre jeg kjenner har vært igjennom er en direkte konsekvens av en dårlig rusmiddelpolitikk, og hadde vi hatt bedre informasjon i oppveksten, samt et sikkert, regulert og kontrollert alternativ til 'bønna' med mix-and-match kapslene sine hadde ting også gått mye bedre..

Jeg ville aldri sendt ungen min for å prøve rusmidler, men når det er blitt over 20 hadde jeg godtatt Ecstasy-bruk like mye som jeg hadde godtatt hesteridning. Det blir litt søkt å dra det så langt i sammenligningen, da hesteridning er noe en hver alder kan begi seg ut på, imens rusmidler er noe man absolutt ikke skal drive med sålenge hjernen fortsatt er under utvikling.
Sist endret av fetter; 4. november 2010 kl. 08:26.
Sitat av fetter Vis innlegg
Leit å høre, men bare lurer på en ting; var ecstasy det eneste du brukte av rusmidler i denne perioden? Jeg vil ikke fremstå som en 'fanboi' som imba så fint la det frem, og jeg prøver på ingen måte å bagatellisere risken og farene ved å eksperimentere med rusmidler. Selv mener jeg det du og andre jeg kjenner har vært igjennom er en direkte konsekvens av en dårlig rusmiddelpolitikk, og hadde vi hatt bedre informasjon i oppveksten, samt et sikkert, regulert og kontrollert alternativ til 'bønna' med mix-and-match kapslene sine hadde ting også gått mye bedre..

Jeg ville aldri sendt ungen min for å prøve rusmidler, men når det er blitt over 20 hadde jeg godtatt Ecstasy-bruk like mye som jeg hadde godtatt hesteridning. Det blir litt søkt å dra det så langt i sammenligningen, da hesteridning er noe en hver alder kan begi seg ut på, imens rusmidler er noe man absolutt ikke skal drive med sålenge hjernen fortsatt er under utvikling.
Vis hele sitatet...
Det ble jo litt hasj innimellom, men ikke så mye, bare ecstasy jeg var interessert i. Men jeg kjente så jævlig godt at det var ecstasyen som hadde svidd meg. Husker de par siste gangene jeg tok det hvordan rusen var annerledes og føltes ikke bra. Vanskelig å forklare. Så etter de 6 mnd så tok festingen slutt, da ville jeg bare være aleine, og angsten og alt var på plass, ble da etterhvert altetende av sløvende stoffer, hver dag. Det var da jeg gikk mer over til klassisk rusmisbruker (skjøt aldri noe though), men ecstasy rørte jeg aldri igjen, det var glemmesak.

Forøvrig helt enig med deg ang rusmiddelpolitikken. Jeg var vel et klassisk eksempel på ung og naiv og "ey, dette var jo ikke noe farlig". Og hvem vet hva slags stoffer jeg fikk i meg i de pillene i løpet av den tiden og hva som fucket meg opp, godt poeng det. Og så har vi det miljøet jeg kom inn i. Ble en "oss mot de" tankegang, der "de" selvfølgelig er resten av samfunnet, og hadde ikke lenger noe å snakke om med mine streite venner. Blabla..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Denne tråden er så jevla naiv at det gjør vondt å lese headlinen!
Etter et skudd heroin er du sansynligvis på rævva, etter en lørdagskveld med fyll kommer du deg rimelig kjapt på beina igjen.
Kan ikke sammenligne disse to. Det er rett og slett umulig
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av fritta Vis innlegg
Denne tråden er så jevla naiv at det gjør vondt å lese headlinen!
Etter et skudd heroin er du sansynligvis på rævva, etter en lørdagskveld med fyll kommer du deg rimelig kjapt på beina igjen.
Kan ikke sammenligne disse to. Det er rett og slett umulig
Vis hele sitatet...
Etter et forsvarlig dosert omgang heroin har du nokså garantert så godt som ingen bivirkninger. Det er heller ikkje spesielt farlig, og morfin, som er rimelig likt heroin, blir regelmessig brukt innan helsevesenet, med avhengighet som så godt som einaste alvorlige bivirkning.

Så påstanden din er bak mål, for den er beviselig feil.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Etter et forsvarlig dosert omgang heroin har du nokså garantert så godt som ingen bivirkninger. Det er heller ikkje spesielt farlig, og morfin, som er rimelig likt heroin, blir regelmessig brukt innan helsevesenet, med avhengighet som så godt som einaste alvorlige bivirkning.

Så påstanden din er bak mål, for den er beviselig feil.
Vis hele sitatet...
Der sa du det. Alle tror at folk dør av selve heroinen og at den er så sinnsykt skadelig, men det er jo (som jeg sa tidligere i tråden) LIVSSTILEN som ødelegger! Mener det blir feil å sammenligne alkohol sammen med heroin, man kan stille spørsmålet, "farlig for hva?" indre organer? hjernen? Hvis vi kun ser på fysiske skadevirkninger av disse to rusmidlene, vinner alkohol overlegent. Men det skumle med heroin er jo som tidligere sagt den forferdelig store sjansen for å bli avhengig. Heroin fungerer jo skummelt bra som en måte å komme seg unna hverdagens problemer på, men før man vet ordet av det, KAN man bli avhengig kun av noen få skudd.
Sitat av Euforia Vis innlegg
Der sa du det. Alle tror at folk dør av selve heroinen og at den er så sinnsykt skadelig, men det er jo (som jeg sa tidligere i tråden) LIVSSTILEN som ødelegger! Mener det blir feil å sammenligne alkohol sammen med heroin, man kan stille spørsmålet, "farlig for hva?" indre organer? hjernen? Hvis vi kun ser på fysiske skadevirkninger av disse to rusmidlene, vinner alkohol overlegent. Men det skumle med heroin er jo som tidligere sagt den forferdelig store sjansen for å bli avhengig. Heroin fungerer jo skummelt bra som en måte å komme seg unna hverdagens problemer på, men før man vet ordet av det, KAN man bli avhengig kun av noen få skudd.
Vis hele sitatet...
Man må også ta i betraktning at gateheroin er full av urenheter som kan føre til store skader på indre organer, i tillegg vet man skjeldent hvor potent heroinen og det blir derfor lett å overdosere.
Chang's Avatar
Trådstarter
Sitat av fritta Vis innlegg
Denne tråden er så jevla naiv at det gjør vondt å lese headlinen!
Etter et skudd heroin er du sansynligvis på rævva, etter en lørdagskveld med fyll kommer du deg rimelig kjapt på beina igjen.
Kan ikke sammenligne disse to. Det er rett og slett umulig
Vis hele sitatet...

Kan du dokumentere det du sier? Nå må du ikke se på alle de som går på gata og tar heroin. Og som ikke har råd til det. Det finnes vanlige folk som også ruser seg på litt av vært også heroin. Og mange av dem har jobb.

Jeg har en bror som jeg har fortalt om tidligere i tråden. Som er Alkoholiker og jeg har også en bror som har vært alkoholiker, men sluttet da leveren holt på å gå i stykker på grunn av alkohol. Nå er han blitt narkoman i stedet. Han er ett helt annet menneske i dag når han har sluttet med alkoholen.
Roligere og snillere...
Sitat av Euforia Vis innlegg
Der sa du det. Alle tror at folk dør av selve heroinen og at den er så sinnsykt skadelig, men det er jo (som jeg sa tidligere i tråden) LIVSSTILEN som ødelegger! Mener det blir feil å sammenligne alkohol sammen med heroin, man kan stille spørsmålet, "farlig for hva?" indre organer? hjernen? Hvis vi kun ser på fysiske skadevirkninger av disse to rusmidlene, vinner alkohol overlegent. Men det skumle med heroin er jo som tidligere sagt den forferdelig store sjansen for å bli avhengig. Heroin fungerer jo skummelt bra som en måte å komme seg unna hverdagens problemer på, men før man vet ordet av det, KAN man bli avhengig kun av noen få skudd.
Vis hele sitatet...

Det er ikke bare livsstilen som er skadelig, heroin er det rusmiddelet med høyest dødelighet sett i forhold til hvor mange som bruker det. Føler det blir naivt å si at det bare er livsstilen som er skadelig.

"Heroin and morphine accounted for 51% of all drug overdose deaths in the United States in the year 1999. That number has fallen in recent years but the rate remains significant."

og

"More than 60 per cent of drug treatment demand in Asia and Europe relate to opiates that are, especially heroin, the most deadly drugs. Deaths due to overdose are, in any single year, as high as 5,000-8,000 in Europe, and several times this amount in the Russian Federation alone."


Kilder: http://www.unodc.org/documents/data-...e_2009_web.pdf

http://www.cdc.gov/nchs/data/nvsr/nvsr57/nvsr57_14.pdf

Er ingen tvil om at hvis heroin hadde vært mer utbredt så hadde danket ut alkohol ganske kraftig med tanke på kostnader for samfunnet.
Sitat av Kleni Vis innlegg
Er ingen tvil om at hvis heroin hadde vært mer utbredt så hadde danket ut alkohol ganske kraftig med tanke på kostnader for samfunnet.
Vis hele sitatet...
Er det ikke? Hva baserer du det på?

Sitat av Kleni Vis innlegg
Det er ikke bare livsstilen som er skadelig, heroin er det rusmiddelet med høyest dødelighet sett i forhold til hvor mange som bruker det. Føler det blir naivt å si at det bare er livsstilen som er skadelig.

"Heroin and morphine accounted for 51% of all drug overdose deaths in the United States in the year 1999. That number has fallen in recent years but the rate remains significant."
Vis hele sitatet...
Er da alkohol tatt med i beregningen? Jeg ville ikke blitt overasket hvis "drug overdose" i denne sammenhengen fint hopper over alkohol som rusmiddel, og om du sammenligner antallet dødsfall som følger av alkoholoverdose med denne statistikken ville du sett et helt annet resultat..

I tillegg kan man argumentere med at overdosering av heroin ofte er en direkte konsekvens av stoffets illegalitet, og da den høyst mangelfulle kontrollen dette medfører.

Sitat av Kleni Vis innlegg
"More than 60 per cent of drug treatment demand in Asia and Europe relate to opiates that are, especially heroin, the most deadly drugs. Deaths due to overdose are, in any single year, as high as 5,000-8,000 in Europe, and several times this amount in the Russian Federation alone."
Vis hele sitatet...
Og her er vi tilbake til livsstilen og det som faktisk er utrolig skadelig og farlig med heroin; avhengighet. Samtidig regner jeg med at alkohol i denne teksten ikke er å medregnet som "drug".
Sist endret av fetter; 15. november 2010 kl. 16:43.
Sitat av fetter Vis innlegg
Er det ikke? Hva baserer du det på?.
Vis hele sitatet...
Dette baserer jeg på disse forskningsrapportene, hva baserer du utsagnene dine på?


Sitat av fetter Vis innlegg
Er da alkohol tatt med i beregningen? Jeg ville ikke blitt overasket hvis "drug overdose" i denne sammenhengen fint hopper over alkohol som rusmiddel, og om du sammenligner antallet dødsfall som følger av alkoholoverdose med denne statistikken ville du sett et helt annet resultat...
Vis hele sitatet...
Dette er hva jeg fant ut i rapportene: "In 2006, a total of 22,073 persons died of alcohol-induced causes in the United States"

"In 2006, a total of 38,396 persons died of drug-induced causes in the United States" 51% av disse dødsfallene var da av opiater som heroin, det er laaaangt færre brukere av heroin enn alkohol, derfor vil jeg påstå at dødeligheten av heroin derfor da er prosentvis mye høyere.

Sitat av fetter Vis innlegg
I tillegg kan man argumentere med at overdosering av heroin ofte er en direkte konsekvens av stoffets illegalitet, og da den høyst mangelfulle kontrollen dette medfører..
Vis hele sitatet...
Det kan så være, men dette blir synsing..



Sitat av fetter Vis innlegg
Og her er vi tilbake til livsstilen og det som faktisk er utrolig skadelig og farlig med heroin; avhengighet. Samtidig regner jeg med at alkohol i denne teksten ikke er å medregnet som "drug".
Vis hele sitatet...
Alkohol hadde som du kan se, egen post i statistikken.

Å påstå at heroin ikke er skadelig/dødelig utover livsstilen som følger med er tåpelig. Greit nok at det ikke er like ille som propagandaen skal ha det til, men det er fortsatt det stoffet som er farligst i forhold til hvor mange som kommer borti det.
Sitat av Kleni Vis innlegg
Dette baserer jeg på disse forskningsrapportene, hva baserer du utsagnene dine på?
Vis hele sitatet...
Jeg bare ville at du skulle utdype det, da jeg ikke helt så sammenhengen med det du postet av statistikk. Når det kommer til hva et stoff påfører samfunnet av kostnader er det jo utrolig mye mer enn overdosering som spiller inn. Uten å ha noe konkret å vise til vil jeg tro en person under påvirkning av alkohol har mye større forutsetning for å påføre samfunnet kostnader, om det så er herværk, vold, skader av ymse slag eller rett eller slett fysisk skade på egne organer.


Sitat av Kleni Vis innlegg
Dette er hva jeg fant ut i rapportene: "In 2006, a total of 22,073 persons died of alcohol-induced causes in the United States"

"In 2006, a total of 38,396 persons died of drug-induced causes in the United States" 51% av disse dødsfallene var da av opiater som heroin, det er laaaangt færre brukere av heroin enn alkohol, derfor vil jeg påstå at dødeligheten av heroin derfor da er prosentvis mye høyere.


Det kan så være, men dette blir synsing..
Vis hele sitatet...
Synsing eller ikke, jeg syntes ihvertfall det virker rimelig logisk at det er mye lettere å dosere et stoff riktig om du til alle tider vet hvor potent det er.


Sitat av Kleni Vis innlegg
Å påstå at heroin ikke er skadelig/dødelig utover livsstilen som følger med er tåpelig. Greit nok at det ikke er like ille som propagandaen skal ha det til, men det er fortsatt det stoffet som er farligst i forhold til hvor mange som kommer borti det.
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri påstått, beklager om jeg ikke var klar på det området. Det er et kraftig rusmiddel med stort overdosepotensiale, men om det er så utrolig mye verre enn alkohol er jeg uenig i. Begge er kraftige rusmidler som må behandles med respekt.
Sitat av Kleni Vis innlegg
Det kan så være, men dette blir synsing..
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke ubegrunnet synsing. Hvis du ser på overdosestatistikk fra forsøk der man har gitt heroin på resept, ser man en nedgang. Dette tyder på at mange overdoser er en konsekvens av at stoffet er illegalt (og dermed varierer i renhetsgrad).
Sitat av Kleni Vis innlegg
Å påstå at heroin ikke er skadelig/dødelig utover livsstilen som følger med er tåpelig. Greit nok at det ikke er like ille som propagandaen skal ha det til, men det er fortsatt det stoffet som er farligst i forhold til hvor mange som kommer borti det.
Vis hele sitatet...
Ren heroin, administrert i fornuftige doser, er ikke fysisk skadelig på lik linje med alkohol.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Hva med å se litt på relevant statistikk Kleni?

Statene i amerika er et ganske annet miljø enn Norge og Europa, om vi tar turen innom ssb.no, velger dødsfall og så sammenligner alkohol, narkotika og blandingsmisbruk får man disse tallene:


Kilde.

Angående overdosepåstanden er det jo gang på gang fastslått at det er to grunner til at overdoser skjer.
Den ene går ut på at stoffet på gata er blandet ut med helseskadelige stoffer, den andre går ut på at stoffet er så rent
i forhold til det som vanlig at folk som tar den vanlige dosen (som er utregnet i forhold til den vanlige kvaliteten) og får en overdose.

Kilder: Gift i heroinen, For ren heroin på gata

Toksiteten på heroin er lav når stoffet er rent og man tar riktig dose, noe gatemarkedet vanskeliggjør med varierende kvalitet, problemet er som sagt avhengigheten og livsstilen man får av å være så høy.
Alkohol er ganske toksisk i forhold, men den psykoaktive virkningen med påfølgende bakrus gjør at de fleste av oss holder oss unna å drikke hver dag.
Klart er overskriften satt på spissen i denne artikkelen det diskuteres om her, men avisjournalister er jo ute etter en enkelt ting: oppmerksomheten din.
▼ ... noen uker senere ... ▼
-Angående overdosepåstanden er det jo gang på gang fastslått at det er to grunner til at overdoser skjer.
Den ene går ut på at stoffet på gata er blandet ut med helseskadelige stoffer, den andre går ut på at stoffet er så rent
i forhold til det som vanlig at folk som tar den vanlige dosen (som er utregnet i forhold til den vanlige kvaliteten) og får en overdose.


En tredje velkjent grunn til overdoser er at kroppen øker sin toleranse for heroin ganske raskt og man vil måtte øke dosene kontinuerlig for å få god ruseffekt. Til slutt blir dosene man trenger for å får rusopplevesle så store at kroppen ikke tåler dem. Hovedsaklig skjer da toleransegrensen i hjernens belønningsenter og IKKE i kroppen generelt.

Det overasker meg litt at enkelte, IKKE ALLE, later til å tro at heroin misbruk ikke er særlig skadelig for kroppen og psyken. Man mener at det er livstilen som skader. Det er veldig veldig feil. De umiddelbare bivirkninger:

I tarmen bidrar heroin til obstipasjon (forstoppelse). Andre vanlige bivirkninger er sløvhet, konsentrasjonsvansker, elveblest (kløe, rødhet), urinretensjon, ødemer (vannansamlinger i kroppen), lungeødem, kvalme, langvarig oppkast, skjelvinger, dyspepsi (”sur mage”), brakykardi ( hjertearytmi), muskelsvakhet og lavt blodtrykk. Det er ikke unaturlig å tro at disse effektene vil skape større problemer over tid.

Den andre alvorlige effekten av heroin, og den egentlige grunnen til at heroin er bort i mot umulig å overvinne, selv etter man har gjennomgått en fysisk avvenning, er skadene den påfører hjernen og belønningsenteret i hjernen. Både kjemiske og strukturelle. Den kjemiske ubalansen heroin forårsaker vil gjøre at "hjernen" vil bruke opp mot ti år på og normalisere seg, og i hele denne perioden så vil "hjernen" fortsette og etterspørre heroin/lengte etter heroin/trigges av heroin. Individet vil oppleve det ved at h*n hun stadig lengter og drømmer og fristes av heroin . Dette er en av årsakene til at heroinavhengie sjelden eller aldri klarer å slutte.

Her er også noen bilder/ spect scans gjort av Dr. daniel Amen, som viser de struturelle skadene i hjernen etter år med misbruk.
http://www.amenclinics.com/brain-sci...-abuse/#heroin

Det er derfor veldig naivt å tro at heroin er realtivt harmløst. Selv sammenlignet med alkohol.
Riktig det at heroin har skadevirkninger i seg selv, men skadeeffektene av livsstil og det faktum at norske heroinbrukere skyter brun røykeheroin (som inneholder masse annet dritt som ikke skal i blodet!), er svært undervurderte, i hvertfall blant majoriteten av befolkningen.

Du kan liste opp bivirkninger, gratulerer! Jeg kunne også ha listet opp bivirkninger av lovlige reseptfrie medisiner som bisolvon, paracet, nikotin og noskapin, og det hadde heller ikke sett veldig trygt ut.

Heroinmisbrukere bruker svært skjelden KUN heroin. De kjøper vel det de har råd til, så diverse piller, hasj og annet snusk blir også konsumert i tillegg til heroinen. Derfor er vel Amens forskning kun egnet til å vise skadevirkningene av heroin/blandingsmisbruk i land med narkotikaforbud. Deretter hade det vært svært interresant å sammenlikne med spect scans av brukere av ren heroin av medisinsk standard (dersom dette hadde vært tilgjengelig).
Sitat av Lilje Vis innlegg
Det er derfor veldig naivt å tro at heroin er realtivt harmløst.
Vis hele sitatet...
Jeg var enig med deg helt til:
Sitat av Lilje Vis innlegg
Selv sammenlignet med alkohol.
Vis hele sitatet...
Ingen har prøvd å påstå at heroin er harmløst, men - som trådtittel så fint beskriver det - mindre skadelig enn alkohol.

Sitat av Lilje Vis innlegg
Andre vanlige bivirkninger er sløvhet, konsentrasjonsvansker, elveblest (kløe, rødhet), urinretensjon, ødemer (vannansamlinger i kroppen), lungeødem, kvalme, langvarig oppkast, skjelvinger, dyspepsi (”sur mage”), brakykardi ( hjertearytmi), muskelsvakhet og lavt blodtrykk. Det er ikke unaturlig å tro at disse effektene vil skape større problemer over tid.
Vis hele sitatet...
Dette er korttids-bivirkninger, og der har alkohol en minst like lang liste, med mange av de samme bivirkningene som heroin.


Sitat av Lilje Vis innlegg
Den andre alvorlige effekten av heroin, og den egentlige grunnen til at heroin er bort i mot umulig å overvinne, selv etter man har gjennomgått en fysisk avvenning, er skadene den påfører hjernen og belønningsenteret i hjernen. Både kjemiske og strukturelle. Den kjemiske ubalansen heroin forårsaker vil gjøre at "hjernen" vil bruke opp mot ti år på og normalisere seg, og i hele denne perioden så vil "hjernen" fortsette og etterspørre heroin/lengte etter heroin/trigges av heroin. Individet vil oppleve det ved at h*n hun stadig lengter og drømmer og fristes av heroin . Dette er en av årsakene til at heroinavhengie sjelden eller aldri klarer å slutte.
Vis hele sitatet...
Også her kan du sammenligne mange av punktene med problemene man støter på ved langvarig misbruk av alkohol og i tillegg legge til et par punkter.
Detaljene finner du her.

Det blir uansett ganske meningsløst å diskutere hvilke av de to som er verst når det gjelder bivirkninger, da det er utrolig individuelt og situasjons-spesifikt, både når det gjelder korttids- og langtids-bivirkninger.

Poenget er da at alkohol i tillegg til alt dette er fysisk skadelig av natur, selv ved moderat bruk. Noe heroin, ved riktig bruk, ikke er.

Sitat av Lilje Vis innlegg
Det er derfor veldig naivt å tro at heroin er realtivt harmløst. Selv sammenlignet med alkohol.
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk ganske realistisk (altså sett i forhold til alkohol), uansett hvor feil det måtte høres ut (etter mange år med feilinformasjon og stigmatisering, samt favoritisering av alkohol som rusmiddel og bagatellisering av dets negative effekter).
Sist endret av fetter; 16. desember 2010 kl. 12:53.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Riktig det at heroin har skadevirkninger i seg selv, men skadeeffektene av livsstil og det faktum at norske heroinbrukere skyter brun røykeheroin (som inneholder masse annet dritt som ikke skal i blodet!), er svært undervurderte, i hvertfall blant majoriteten av befolkningen.

Du kan liste opp bivirkninger, gratulerer! Jeg kunne også ha listet opp bivirkninger av lovlige reseptfrie medisiner som bisolvon, paracet, nikotin og noskapin, og det hadde heller ikke sett veldig trygt ut.

Heroinmisbrukere bruker svært skjelden KUN heroin. De kjøper vel det de har råd til, så diverse piller, hasj og annet snusk blir også konsumert i tillegg til heroinen. Derfor er vel Amens forskning kun egnet til å vise skadevirkningene av heroin/blandingsmisbruk i land med narkotikaforbud. Deretter hade det vært svært interresant å sammenlikne med spect scans av brukere av ren heroin av medisinsk standard (dersom dette hadde vært tilgjengelig).
Vis hele sitatet...
Takker for dine gratulasjoner hva opplisting av bivirkninger angår. Så kjekt å høre at du også kan liste opp bivirkninger på reseptfrie medisiner. Bare synd at denne tråden ikke omhandler disse legemidler da, siden jeg ikke tviler på at listene dine kunne sett riktig så skumle ut.

Heroin misbrukere bruker veldig mye heroin da. Meget mye mer enn misbrukere som ikke bruker herion. Med det som grunnlag kan DR.AMEN fastslå at det er heroin skader han spect scanner.

Hvorfor i alle dager det ville vært så veldig interessant å se hva som skjedde hvis man bare misbrukte rein heroin skjønner jeg ikke. Hva er nytteverdien av det?? Urealistisk med tanke på at det antageligvis ikke finnes denne type glorifisert misbruk som du etterstreber. Likevel kan jeg forsikre deg om dette::

Den andre alvorlige effekten av heroin, og den egentlige grunnen til at heroin er bort i mot umulig å overvinne, selv etter man har gjennomgått en fysisk avvenning, er skadene den påfører hjernen og belønningsenteret i hjernen. Både kjemiske og strukturelle. Den kjemiske ubalansen heroin forårsaker vil gjøre at "hjernen" vil bruke opp mot ti år på og normalisere seg, og i hele denne perioden så vil "hjernen" fortsette og etterspørre heroin/lengte etter heroin/trigges av heroin. Individet vil oppleve det ved at h*n hun stadig lengter og drømmer og fristes av heroin . Dette er en av årsakene til at heroinavhengie sjelden eller aldri klarer å slutte.

Måte heroin virker på, et hav av endorfiner, er årsaken til skadevirkningene beskrevet over. De er ikke forårsaket av sidemisbruk, og det er få eller ingen stoffer som har dette enorme skadepotensialet i hjernens belønningsenter, som heroin har.

Har du ikke spurt deg selv hva grunnen er til at nesten ingen klarer å holde seg rusfri over tid etter heroin. Heroin tar deg med til helvete fortere enn du får sukk for deg og den holder deg fanget selv etter du er sluttet å bruke den. Beskrivelsen over er grunnen.


Fetter: Det var ett voldsom flisespikkeri i posten din om min, men uansett da:

Jeg postet ikke i det henseende å sammenligne alkohol og heroin. det er en sammenligning jeg ikke skjønner nytteverdien av.

Jeg postet fordi jeg leste gjennom tråden og så at det var mange som tilsynelatende tror at heroin er harmløst. Der av var det heller ingen som påpekte skadevirkningen av heroin som jeg har beskrevet over. Med det som grunnlag ville jeg bare tilføre debatten noen viktige fakta som uteble + at jeg ville understreke at heroin er veldig skadelig ( for dem i tråden som ikke trodde at det var det).

Jeg er enig i at alkohol har et kjempe skadepotensialet. Likevel så har de skadevirkningene ikke samme potensiale som heroin til å forårsake "cravings" i ti år etter avsluttet misbruk. Det er derfor meget mye lettere og overkomme alkoholmisbruk enn heroin misbruk. Det er hele mitt poeng.

Hvis du nå mener at det var totalt off topic fra min side, så er jeg overhodet ikke overasket, men jeg er således uenig.
Ok, lilje, skal stå opp om 5 minutter så har ikke tid til å svare på innlegget ditt ennuh, men vil bare si som en liten forsmak: Heroin virker IKKE ved å trigge utløsning av endorfiner, men ved å bli metabolisert til morfin og 6-monoacetylmorfin in vivo som SELV binder seg til og aktiverer my-opioid reseptorene. Agonistisk binding ved overnevnte reseptorer fører helt riktig til utslipp av dopamin spesielt i nucleus accumbens, som fører til det store avhengighetspotensialet. Har ikke kilder akkurat nå, men rusmidler/medikamenter som virker mer direkte på utslipp av dopamin vil ha en større effekt i n.a. og dermed ha "høyt skadepotensiale i hjernens belønningsenter."

Jeg har aldri sagt at heroin ikke er farlig, eller at det ikke er avhengighetsskapende, så ser ikke helt hva du ville oppnå ved å poengtere dette?