Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3671
Hei.

Hvor stor sjanse er det for å få tilbakefall etter man har sluttet med rusmidler? Tenker ikke på prosentvis eller sett utifra statistikken. Tenker mer på om noen tidligere rusmisbrukere/brukere kunne beskrivd perioden eller årene, etter de har vært cleane. Blir man noensinne kvitt suget etter rus, eller vil det alltid være der når man først har fått smaken på det? Hadde vært interessant og nyttig å høre.
Prøver selv å "slutte" med rus. Skriver i hermetegn fordi jeg ser det slik at jeg ikke ordentlig "begynte". Holdt bare på et halvt års tid, så følte og trodde det skulle bli lett å slutte, ettersom jeg aldri har vært "avhengig". Men merker nå etter 5 uker uten noenting, at suget begynner å komme tilbake. Er redd for at jeg kanskje må kjempe mot suget resten av livet, og at ordtaket "engang rus(mis)bruker, alltid rus(mis)bruker" faktisk stemmer. Så hadde satt pris på litt tanker og erfaringer.
Hva slags stoff det er snakk om er jo relevant.
Suget vil alltid være der, men det vil bli mindre med tiden. Det tar lang tid. Det som er viktig er å bygge opp en moralfølelse som er sterkere enn suget til å ta mer rusmidler. Sånn at du bastant sier nei neste gang du blir tilbudt eller står i situasjonen til å bruke.
Bare hold deg unna heroin så går det nok ganske greit. Har ruset meg i 10år nå på alt som går ann og ruse seg på untatt opiater. Og hold deg unna spöyter også. Speed var vell det värste for meg men etter og kutta det så har jeg ingen merkverdige etterefekter. Har ikke noe sug etter det i det hele tatt. Fått mer avsmak av det. Det eneste som er igjen nå er at jeg er veldig glad i öl men blir veldig sjeldent full. Synes det ikke er noe problem nå. Og nikotin er vell det jeg er mest avhengig av.... Hasj, Mdma, Lsd, sopp ser jeg ikke på noe som et problem. Og det kommer aldri til og bli det.. Avhengighetsmessigt...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
La oss si det hovedsakelig er snakk om opiater, og en person som har brukt nåla. Er livet så og si dømt til å bli ødelagt og et tilbakefall ikke er til å unngå?
Hvorfor spør du om dette? Du vet jo svaret. Du har selv sett mennesker som har vært på det punktet du er.
Noen få klarer å samle styrken til å kutte, de fleste får en livslang ruskarriere.
Klart suget alltid vil være der, men det er opptil deg hvordan du takler suget. Eller hva du gjør for å unngå å kjenne på suget. Sitter du bare inne bak lukkede dører og synes ssynd på deg selv og at livet er dritt er det nok lettere å få tilbakefall. Om du aktivt tar styring over livet ditt og din fremtid så er det nok enklere å både avlede suget etter droger og kanskje også minske suget. Forsøk å finne på ting som kan erstatte det rusen ga deg. Begynn med teater og stå på en scene foran fullsatt sal, eller start med å synge. Eller hoppe i fallskjerm. Eller base.

Jeg tror bestemt at de som skal slutte må finne noe som vil fylle den plassen rusmidler hadde. Noe som gir DEG et kick. Enten det er å synge foran fremmede eller opptre eller kanskje ro alene over Atlanterhavet.
Sitat av ganesh Vis innlegg
Bare hold deg unna heroin så går det nok ganske greit. Har ruset meg i 10år nå på alt som går ann og ruse seg på untatt opiater. Og hold deg unna spöyter også. Speed var vell det värste for meg men etter og kutta det så har jeg ingen merkverdige etterefekter. Har ikke noe sug etter det i det hele tatt. Fått mer avsmak av det. Det eneste som er igjen nå er at jeg er veldig glad i öl men blir veldig sjeldent full. Synes det ikke er noe problem nå. Og nikotin er vell det jeg er mest avhengig av.... Hasj, Mdma, Lsd, sopp ser jeg ikke på noe som et problem. Og det kommer aldri til og bli det.. Avhengighetsmessigt...
Vis hele sitatet...
Avhengighet er alltid et problem, hadde selv sug på weed og gjerne Mdma, trudde selv jeg aldri hadde det før jeg kuttet ut, hadde sinne utbrud som førte ofte til uro at jeg ble lettere irritert på kompiser, på fester savnet jeg mdma ofte har enda sanvet
arild knutsen var en heroinmisbruker før, så det går an og få et bra liv når man slutter.

problemet er, når man har holdt på lenge, at man ikke føler seg som en del av det vanlige samfunnet. man henger etter med jobb, utdanning, hus og familie. man kan bli sett på som en taper. man kjenner få vanlige folk utenfor rusmiljøet, og man må tilpasse seg det vanlige, normale samfunnet. det er vanskelig når man starter på bar bakke, spesielt når andre ser på deg og stempler deg som med rusmisbruker. når mange mennesker setter deg i bås og har visse forventninger til deg er det lett å følge de forventningene. det er lett å falle tilbake. det er lett å miste motivasjonen, og man har ikke den avskrekkende effekten "hva vil folk tro om meg".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg fikk ikke tilbakefall, er rusfri 10 mnd :-)
Fra alt, til og med alkohol
Sitat av Base Vis innlegg
Avhengighet er alltid et problem, hadde selv sug på weed og gjerne Mdma, trudde selv jeg aldri hadde det før jeg kuttet ut, hadde sinne utbrud som førte ofte til uro at jeg ble lettere irritert på kompiser, på fester savnet jeg mdma ofte har enda sanvet
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke at det går ann. Selvfølgelig en viss savn til opplevelsen. Men det er jo umulig og bli avhengig av mdma, I den grad at man bruker det vær dag. Når jeg har tatt det mye så funker jo ikke Mdma på to uker. Har hendt opp til tre. Går jo ikke ann og misbruke det sånn som Amfetamin, Heroin eller kokain.

Og jeg kjenner noen som er psykisk avhengig av hasj for og få sove eller slappe av. Men er sikker på at det er flere som er avhengige av kaffe...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Utifra verdens statistikk så er den kun 5% av verdens rusmisbrukere som kommer seg 100% ut av det.

Men jeg kan hooke dem som vil opp med et behandlingsprogram der 70% av alle som kommer inn blir rusfri. Har gjort det selv
ganesh: Det er nok dessverre ikke så enkelt som det. At det går greit så lenge man holder seg unna opiater, mener jeg. Metamfetamin/amfetamin, kokain, benzodiazepiner og listen fortsetter. For ikke å snakke om det berømte MDPV som skaper en avhengighet uten like etter det jeg har lest i diverse rapporter og tråder. Jeg mener også at cannabis er en liten synder når det kommer til det psykiske. Man finner på latterlige unnskyldninger og bortforklarer at man har et problem fordi det er relativt greit å fungere i hverdagen selv om man røyker seg fra månen og tilbake. Personlig har jeg prøvd ulike Opiater (inkludert Heroin) uten spesiell hunger til å gjøre det igjen. Vi er alle veldig individuelle, og man må selv merke hvor sin egen svakhet ligger. Noen kan ta seg et par linjer speed innimellom uten problemer, noen kan havne på kjøret uten snev av kontroll. Ingen her kan forutse noe sånt. Vi har ingen magisk krystallkule eller tarotkort.

For øvrig er vel nålen stort sett den siste veien man tar.