Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1696
Hei!
I forbindelse med at jeg og ett par kammerater skal bygge et quadcopter, trenger jeg litt hjelp for å sette opp et godt oppsett. Jeg har ingen erfaring med radiostyrte multicoptere, og trenger derfor litt hjelp.

Planen er og bruke denne "rammen". Jeg har også ønske om å montere FPV kamera på den.

Så, til det jeg ønsker hjelp til:
  • Hvilken elektronikk vil være passende? (Motor, motorcontroller, kontrollkort, mer?)
  • Vil denne RC kontrollen være passende? Om ikke, forslag til andre, ikke for dyre alternativer?
  • Forslag til passende kamera, med sender og mottaker. Det skal helst kunne kobles til en PC. Helst så billig som mulig, da jeg ikke har et høyt budsjett.

Setter pris på om noen vil være behjelpelige med et oppsett.
Husk:
  • Ikke for høy pris.
  • Oppsettet må være kompatibelt med rammen. (Mtp. motorstørrelse, propellstørrelse osv.

Jeg vil etter all sannsynlighet lage en logg under byggefasen.

Beklager at jeg ber om å få det servert på sølvfat, men kunnskapen om dette er liten, og jeg vet det er mange gode hoder her inne som kan hjelpe.
Sist endret av Znerk; 11. januar 2013 kl. 19:58.
Dette hørtes omfattende ut. Hvilken kompentanse har du og dine kamerater?
http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/
http://nrkbeta.no/2011/11/08/slik-by...2%80%93-del-2/


Les disse. Den kontrollen du lat ut vil ikke funke veldig bra, kjøp heller en turnigy 9x fra hobbyking - du vil antageligvis ha 'fart, hastighet greie på venstre stikka altså mode 2.'
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plecto Vis innlegg
Dette hørtes omfattende ut. Hvilken kompentanse har du og dine kamerater?
Vis hele sitatet...
Hva skal jeg si? ingen? Det vil si, jeg er en praktisk anlagt gutt som liker å lage ting selv. Jeg har noe erfaring med arduino, elektronikk og diverse DIY-prosjekter.


Sitat av Rabbern Vis innlegg
http://nrkbeta.no/2011/10/13/slik-by...dkopter-del-1/
http://nrkbeta.no/2011/11/08/slik-by...2%80%93-del-2/


Les disse. Den kontrollen du lat ut vil ikke funke veldig bra, kjøp heller en turnigy 9x fra hobbyking - du vil antageligvis ha 'fart, hastighet greie på venstre stikka altså mode 2.'
Vis hele sitatet...
Takk for forslag Den kontrollen ser bra ut, og regner med at jeg går for den!
Linkene har jeg allerede besøkt. Har hentet en del informasjon og inspirasjon der. Regner nå med at jeg kommer til å gå for et lignende oppsett som de karene.

Fortsatt takknemlig for hjelp og tips, ettersom jeg snart skal bestille deler.

Jeg har nå kommet frem til et oppsett jeg håper og tror skal være bra. Kan noen kyndige personer bekrefte/avkrefte dette, og evt. komme med tips til endringer? Hadde satt stor pris på det.
Oppsettet er i stor grad basert på hva karene fra NRK brukte.

Ser dette brukbart ut?

Grunnen til at jeg kjøper "Mode 1" kontroller er forøvrig fordi de ikke har "Mode 2" på lager, og jeg vil ha delene fortest mulig. Det går evt. an å konvertere kontrolleren til mode 2 om nødvendig.

5x motor og 5x motrokontroller er grunnet at jeg vil ha en i reserve.
Sitat av Znerk Vis innlegg
Hva skal jeg si? ingen? Det vil si, jeg er en praktisk anlagt gutt som liker å lage ting selv. Jeg har noe erfaring med arduino, elektronikk og diverse DIY-prosjekter.




Takk for forslag Den kontrollen ser bra ut, og regner med at jeg går for den!
Linkene har jeg allerede besøkt. Har hentet en del informasjon og inspirasjon der. Regner nå med at jeg kommer til å gå for et lignende oppsett som de karene.

Fortsatt takknemlig for hjelp og tips, ettersom jeg snart skal bestille deler.

Jeg har nå kommet frem til et oppsett jeg håper og tror skal være bra. Kan noen kyndige personer bekrefte/avkrefte dette, og evt. komme med tips til endringer? Hadde satt stor pris på det.
Oppsettet er i stor grad basert på hva karene fra NRK brukte.

Ser dette brukbart ut?

Grunnen til at jeg kjøper "Mode 1" kontroller er forøvrig fordi de ikke har "Mode 2" på lager, og jeg vil ha delene fortest mulig. Det går evt. an å konvertere kontrolleren til mode 2 om nødvendig.

5x motor og 5x motrokontroller er grunnet at jeg vil ha en i reserve.
Vis hele sitatet...
Du vil få et quadcopter som flyr med de delene der, men nøyaktig hvor godt det flyr er vanskelig å si. Jeg bygde selv et med det kontrollkortet og det fungerte rimelig greit, men var litt upraktisk å justere. Siden har jeg skaffet med KK2.0-kortet som selges for en drøy hundrelapp mer: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rol_Board.html. Her kan du mye lettere velge annen propellkonfigurasjon og se parametrene på lcd-displayet. I tillegg sies den å være langt mer stabil.
Der er det kommet et oppsett ja.

Motorene er jeg usikker på. Motorkontrollerne er veldig bra. Har et par selv. Propellene er ok, men kjøp gjerne et par størrelser og farger, fargene kan du bruke for å se hva som er foran og bak bla. Propellholderne er ok. Kontrollkortet, gå for mk2 av dette kortet - kan forsåvidt nevne at det er en nordmann som er mannen bak dette kortet. KK - kommer av at han kaller seg kapteinkuk på rcgroups.com egentlig heter han Rolf Bakke om jeg ikke husker helt feil.

Radioen har jeg hatt selv og den er kjempe god. Grunnen til at du burde ta en computer radio er for å justere 'sense' altså hvor fort og hvor mye det skal endre seg ettersom du kjører stikkene.
Batteriet er ok, men jeg vil si nano tech batteriene er et bedre valg. Laderen er nok ok den også men vil tro den trenger ekstra strømforsyning, kjøp heller imax b6ac pro.

Om det skulle være noe mer nå så send en PM.
Znerk
Znerk's Avatar
Trådstarter


Her er den endelige handlelista, kjøpt og betalt.

Jeg fikk en del hjelp på et norsk forum, dedikert til FPV og RC.

Takk for hjelpen!
Det kommer nok noen oppdateringer de neste ukene
Har ikke peiling på quadrokopter men har drevet mye med rc fly, utifra oppsettet ditt ville jeg rådet deg til å kjøpe en sender som kan lades fra veggen og det samme med batteriladeren..
Er jo kjekt å ha begge deler når det kommer til flybatteriene, da man kan lade batteriene fra et bilbatteri eller annen 12 v kilde når man er i felten
Lykke til Vil gjerne høre fra dere når det er ferdig!