Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2875
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan få et beløp stående på person A sin konto til person B sin konto uten spørsmål fra bank, skatt, nav, snut? Og hvor mye kan man overføre i en overføring? Er max grense uten mistenkeligheter 20k, 60k, 100k, 200k, 300k?
Evn måter å forberede seg på til evn spørsmål? Hvis det er en risk? Ingen av personene er velstående , med selgbare registrerte eiendeler eller sender/mottar transaksjoner som dette ellers

For alt jeg vet er det ikke noe stress engang. Spør for en venn
Sist endret av Veggen; 4. februar 2020 kl. 15:47. Grunn: Slo sammen innlegg
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Stikk å kjøper en tv til beløpet du vil sende b, venter 1 dag og benytter deg av åpent kjøp, dem vil spør om konto nummer eller kort for å tilbakebetale pengene, opp gi konto nummeret eller bank kortet til B.

Denne metoden er sikrest uansett, men fungerer ikke i lengden. Og til dere som vil kverulere på det, jeg har brukt den selv og snakker av erfaring at den fungerer smertefritt.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Stikk å kjøper en tv til beløpet du vil sende b, venter 1 dag og benytter deg av åpent kjøp, dem vil spør om konto nummer eller kort for å tilbakebetale pengene, opp gi konto nummeret eller bank kortet til B.
Vis hele sitatet...
Elegant, men frytelig mye pes, da! Kan godt se for meg at det fungerer med tyve tusen, og kanskje til og med femti, men tre hundre? Det er litt mer omfattende...

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Denne metoden er sikrest uansett, men fungerer ikke i lengden. Og til dere som vil kverulere på det, jeg har brukt den selv og snakker av erfaring at den fungerer smertefritt.
Vis hele sitatet...
At det funka for deg betyr isolert sett ingenting - det kan jo bare være at akkurat du har hatt griseflaks. Videre, så er det et ganske godt stykke fra "pleier å være ganske bra" til "den sikreste metoden som finnes". For selv om opplegget ditt skulle fungere fint, så er ikke det ekvivalent med at det er best - og det er det du sier.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Elegant, men frytelig mye pes, da! Kan godt se for meg at det fungerer med tyve tusen, og kanskje til og med femti, men tre hundre? Det er litt mer omfattende...
Vis hele sitatet...
..da snakker vi dyr Hifi.
Det går sikkert det også , men ikke veldig mange ganger før noen begynner å bli grinete på kjøp/retur raten din-
Er det noen grense for direkte konto-overføring i det hele tatt da? Har du penger på konto vet jo banken at de er lovlige (eller ikke).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Er det noen grense for direkte konto-overføring i det hele tatt da? Har du penger på konto vet jo banken at de er lovlige (eller ikke).
Vis hele sitatet...
poenget er at banker har en rapporteringsplikt på transaksjoner som overstiger et vist beløp (usikker på størrelse)

..men det vil muligens ringe noe bjeller ved kjøp av dyrt HiFi utstyr også.
Slik som å kjøpe annlegg i 100-300K klassen når det ikke rimer med inntekt
Sist endret av vindaloo; 4. februar 2020 kl. 18:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Å få mer enn 20.000kr hvite er et kunst stykke. De som veit gidder ikke bare si det til deg. Skal du forsøke å gjøre penger hvite må du belage deg på å betale skatt av pengene. Å betale 40% på 300.000 ble plutselig ikke like interessant lenger.
Dette kommer jo opp en gang i uka her på freak uten at noen enda har klart å komme med kilde på noen eksakt sum for rapporteringsplikt.

Valutaregisteret har grense på 100k.

Istedet for en bestemt sum kan jeg tenke meg at bankene har godt utviklede varlsingssystemer hvor en rekke parametere virker inn hvor sum bare er en del av en større overvåkning.

https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/...=1&isAllowed=y

Link til masterthesis om rapportering av mistenkelige transaksjoner. Bare å begynne lese.
Sist endret av Dough; 4. februar 2020 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Grensen for rapporteringsplikt ved kjøp av varer og tjenester lå en periode på 40.000 kr. Alt over skulle rapporteres. Så ble senere strammet inn og mener det var en tråd der her for litt tilbake der det ble nevnt legitimasjonsplikt, og rapportering kanskje helt ned i 10 000? Et søk på emnet bør avdekke de siste trådene.

Samtidig med at reglene er strammet inn de site par årene er nok også både bankenes algoritmer og myndighetenes algoritmer blitt langt bedre de siste årene. Mer datakraft og generelt bedre innsikt både i algoritmer og trigger-punkter gjør nok at det blir stadig enklere å flagge transaksjoner automatisk. Det er jo også myket opp i hvilke registre myndighetene kan samkjøre slik at de feks kan se på skattbar inntekt, evt. økning eller bortfall av faste verdier som bolig, eiendom eller kjøretøy. Det er ikke utenkelig at mennesker som er tatt med svart økonomi har endel felles flagg, slik at det kan bidra til å gjøre jobben enklere.

Det er nok fortsatt mange muligheter, men de som vet og de som har penger av betydning de deler neppe sine fremgangsmåter på et åpent forum. Og de som har jevn tilgang til svarte penger har gjerne også et kontaktnett stort nok til å komme i kontakt med mennesker som kan noen triks eller som har erfaring på området. Mangler du kontakter så kjører du kanskje for smått? Skaler opp og se om du kanskje får tilbud? Eller bli straight og betal din skatt med glede og velbehag.
Det er 40k grense for kontantvederlag.

Ref, hvitvaskinglov.

10k kontant for betaling av private tjenester/arbeid. Men dette er i forhold til skatt og svart arbeid.
Gjør som røkke, kjøp kunst til overpris når du skal betale svarte penger, og heng på veggen.
Ingen som kan sette noe utsalgspris på dine flotte malerier uansett.

Hvis Erling kagge kan henge bananskall og kvitteringer til 265 000 på en vegg uten å få spørsmål, så regner jeg med du går klar med din kunst også. Loven er tross alt lik for alle?

https://www.dagbladet.no/kultur/stil...kunst/60681489
At det funka for deg betyr isolert sett ingenting - det kan jo bare være at akkurat du har hatt griseflaks. Videre, så er det et ganske godt stykke fra "pleier å være ganske bra" til "den sikreste metoden som finnes". For selv om opplegget ditt skulle fungere fint, så er ikke det ekvivalent med at det er best - og det er det du sier.
Vis hele sitatet...
Jeg gir ikke råd jeg ikke er sikker på og jeg snakker ut av erfaring på tusenvis av handler av ulike identiteter. Videre så er det viktig A kjøper tven i B sitt navn men med sitt eget kort. Når A leverer produktet tilbake så vil personen gi B sitt kort eller konto nummer for refund, sjekkes dette opp mot navn så vil det stemme

Men som sagt tidligere, gjøres dette ved flere annledninger og ansatte kjenner deg igjen så vil butikken mistenke hvitvasking/juks og kun refundere beløpet til original betalingsmetode, videre så vil du mest sannsynlig miste muligheten til å benytte åpent kjøp i den butikk kjeden i fremtiden.
Sist endret av YouKnowWho; 4. februar 2020 kl. 19:11.
må passe på at butikken faktisk HAR åpent kjøp ordning ellers kan man jo risikere å brenne inne med Tv'n
Ved en uvanlig høy sum for overføring vil banken i noen tilfeller ringe opp og spørre om du er sikker at du vil gjennomføre transaksjonen.
Banker ser ikke individuelt på hver eneste transaksjon, men de har algoritmer som fanger opp uvanlige transaksjoner og summer som slår ut rødflagg, hvor det da blir tatt titt på opphav av penger, konto osv. Ingenting går under radaren med mindre du er mega smart eller har et scheme på gang
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det blir et usannsynlig dyrt TV og HiFi anlegg så den må nok utelukkes..
Pengene skal stå på konto til person B(mottaker) og skattes vel av som formue eller noe antar jeg. Men pga stor transaksjon til innblandede å være og tidligere problemer med snut og nav er swim (someone who isnt me) litt bekymra for kontroll og spørsmål rundt det.

For eksempel ved salg av bil kan man jo plutselig få 80k eller 250k på konto, det pleier vel å gå smertefritt det eller? Er det sånn at banken rapporterer alle disse transaksjonene over en viss grense (på ca hva?) og for eksempel skatteetaten ser at du har eid/solgt bil og derfor legger de seg ikke opp i det? Eller hvem rapporterer egentlig banken til i såfall og hva når man ikke har noe dyrt registrert å "selge"? Usikker på hvor troverdig "jeg fant drit dyr kunst i en container og solgte, men jeg har ikke dokumentasjon på at kunsten eksisterer" er om transaksjonene først blir stilt spørsmål til. Jeg går ut fra at å ta de ut i cash skaper mer mistanke og det er mest ønskelig med kontooverføring.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Apropo skatting blir en sånn transaksjon regna som inntekt eller formue forresten?