Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2260
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Petter Stordalen og flere andre er blitt utsatt for bank terminal svindel, På en eller annen måte klarer de å svindle det seg penger gjennom bank terminal. Jeg er bare nysgjerrig altså. Noen som vet hvordan dette har blitt gjort?
Ser for meg at det ikke er så enkelt som å stjele med seg en terminal og gå hjem å prøve seg frem...
Jo - det er så enkelt som du skisserer (se side 22-23). Men du må også ha merchant card. Disse bruker magnetstripen, så de er enkle å kopiere.

Dette er et klassisk eksempel på hvorfor man ikke skal gi fra seg terminalen og hvorfor det er viktig at man har full kontroll på merchant card. Det er heller ikke uvanlig at noen bytter ut hele terminalen hvis man ikke følger godt nok med eller har gode rutiner for avstemming mellom bank og payment processor.
Anonym bruker
"Forelsket Satyr"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var noen år tilbake da en luring snek seg opp på toppen av et skap el kjøler eller noe slikt på en shell stasjon. Når stasjonen stengte byttet han i ro og mak terminal og la seg til igjen der han krøp ned fra. Den gjengen ble vel tatt på tilfeldigheter ved at noen så gjennom overvåkningsvideoer. Men mener det ble sagt for en tid tilbake at det nå var blitt langt vanskeligere å "kapre" betalingsterminaler, og at alarmen går feks om de plugges ut. Men om Stordalen ble rammet ganske nylig så stemmer kanskje ikke det?
Jeg kan ikke helt se for meg at en kjede som Shell ikke hadde oppdaget det ganske fort uansett. Det er stort sett bare mindre aktører (tenk selvstendig restaurant e.l.) som har dårlig kontroll på avstemning mellom bank og payment processor.

Det ville også overrasket meg om ikke betalingsautomaten bruker en eller annen form for autentisering mellom den og kassasystemet, så det er ikke bare rett frem å bytte den ut. Det finnes langt mindre overvåkede steder man kan sette opp en skimmer om det er planen.
Anonym bruker
"Øm Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg kan ikke helt se for meg at en kjede som Shell ikke hadde oppdaget det ganske fort uansett. Det er stort sett bare mindre aktører (tenk selvstendig restaurant e.l.) som har dårlig kontroll på avstemning mellom bank og payment processor.

Det ville også overrasket meg om ikke betalingsautomaten bruker en eller annen form for autentisering mellom den og kassasystemet, så det er ikke bare rett frem å bytte den ut. Det finnes langt mindre overvåkede steder man kan sette opp en skimmer om det er planen.
Vis hele sitatet...
Det er mulig det er forskjell fra system til system, men verifone sine trådløse blåtann terminaler kan brukes uten noe autentisering annet enn blåtann parringen.
Anonym bruker
"Blå Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På mitt bankkort er det både en slik brikke + magnetstripe.
Er magnetstripen gjort ubrukelig og bare for syns skyld eller er disse kortene også lette å skimme i en minibank?
I minibank kontra butikkterminal stikker man jo inn hele kortet. ikke bare brikken på toppen.
Magnetstripen er aktiv, den brukes enda i en del tilfeller, spesielt utenfor Europa og på typisk "offline-terminaler". Men hvis du prøver å bruke magnetstripe i en betalingsterminal som ikke har initiert det selv så vil transaksjonen bli avvist.

Noen påpekte i en annen tråd at man kan tvinge en terminal over på magnetstripe, men det vil ikke ta lang tid før bankene skjønner at det er noe galt og sperrer kortet. Det er ikke vanlig at en kunde som bruker chip eller kontaktløs betaling plutselig begynner å bruke magnetstripe. Det som derimot avslører det meste ganske fort er at transaksjonene endrer (oppgitt) posisjon fortere enn menneskelig mulig.

I moderne minibanker som det vi har i Norge så er det minimal fare for skimming. Man bruker en rekke teknikker for å gjøre avlesing av magnetstripen vanskelig, som å introdusere støy rundt kortleseren. Jeg gjetter at det hadde vært lettere å lese av kortet hvis den ikke gikk helt inn, siden det er betydelig vanskeligere å installere utstyr på innsiden av maskinen og man kan blokkere all støyen man introduserer enklere.

Det er en katt-mus lek mellom bankene og kriminelle, så skimming går gjerne i sykluser. Slike angrep som ble gjort mot betalingsterminaler i Stordalens restaurant er et godt eksempel på målet har endret seg. Jeg vil si at det er betydelig større risiko for de som prøver å gjøre noe, som er en god indikasjon på at tradisjonell svindel har blitt for vanskelig.