Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5906
Utenom til surfing bruker jeg laptoppen kun til å spille football manager. Den jeg har nå holder ikke lenger. Pga kronisk sykdom kommer jeg meg ikke til noen butikk så jeg kan spørre personal der.

Her er en link til minstekrav til spillet, men jeg har ikke peiling på hva de forskjellige tallene betyr. Noenlunde bra grafikk og hurtighet er viktig. Budsjettet er på max 10.000

Om noen kunne tipset meg om noen alternativer hadde jeg blitt kjempeglad
https://www.footballmanagerblog.org/...ager-2020.html
"Øko-Terrorist"
Gjorde bare ett kjapt søk da jeg er på telefonen, men denne skal klare flere år med FM fremover + kontorarbeid. Også en del tyngre spill

https://www.komplett.no/product/1139...-173-fhd-120hz
Sist endret av tr80r; 2. januar 2020 kl. 23:53.
Jeg ville prøvd denne.
https://www.komplett.no/product/1090...a-s730-133-fhd

Det en god deal.

Core i7-8565U Quad Core, 16GB RAM, 512GB PCIe SSD, Windows 10 Home

Helt ok CPU, 16GB med minne. Mange maskiner i denne prisklassen har bare 8.

Den har en meget rask disk på en halv terabyte. Mange i denne prisklassen ligger på 128.
Sitat av BGh0stN0w Vis innlegg
Jeg ville prøvd denne.
https://www.komplett.no/product/1090...a-s730-133-fhd

Det en god deal.

Core i7-8565U Quad Core, 16GB RAM, 512GB PCIe SSD, Windows 10 Home

Helt ok CPU, 16GB med minne. Mange maskiner i denne prisklassen har bare 8.

Den har en meget rask disk på en halv terabyte. Mange i denne prisklassen ligger på 128.
Vis hele sitatet...

Det er IKKE en god deal. Ikke la deg lure av at det er en «i7» i den, for den i7en der er dårligere enn i5 9300H. Og i tillegg har den et helt vanvittig dårlig skjermkort. I tillegg er det kun 13 tommer skjerm som er helt på trynet hvis man ikke er mye ute på farten. STYR UNNA.



Den som tr80r linket er et mye bedre alternativ.

Eller denne, som er et like godt alternativ:

https://www.netonnet.no/art/data-og-...FRXSmgodbBwLtA


Både den jeg linket og den tr80r linket har stor skjerm, 16gb ram, bra cpu, stor rask harddisk og ikke minst et bra skjermkort.
Til lavere pris enn den lille 13tommer BGh0stN0w linket, som kun er god for YouTube og kontorarbeid.
Tusen takk for at dere har tatt dere tid til å hjelpe. Ser om det kommmer flere tips i løpet av helgen, også blir det ny pc på mandag
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er da ingen god grunn for å betale ekstra for å få en skjerm med 120HZ til trådstarters bruk. Og generelt har «gaming» pc-er et ubeskrivelig høyt energiforbruk, så de i praksis konstant må være tilkoblet. Mitt tips er å se etter en pc som balanserer de ulike aspektene, ala dell xps. Om du følger med på feks. Lenovo sin nettside har de enormt ofte store rabatter du kan benytte deg av.

Med ulike aspekter tenker jeg på batteritid, skjermoppløsning og prosessorhastighet.
Sist endret av Skepty; 3. januar 2020 kl. 15:33.
Ikke noen grunn til å lide med 60hz display om du kan unngå det.
Bare min mening, men har erfaring med et par rimelige Lenovo laptopper, og begge hadde virkelig elendig styreflate. Begge var ca 5000 kr. laptopper. Om de som er litt dyrere er bedre, kan jo være tilfelle, men jeg kommer i alle fall til å holde meg langt unna.
Sitat av cazber Vis innlegg
Bare min mening, men har erfaring med et par rimelige Lenovo laptopper, og begge hadde virkelig elendig styreflate. Begge var ca 5000 kr. laptopper. Om de som er litt dyrere er bedre, kan jo være tilfelle, men jeg kommer i alle fall til å holde meg langt unna.
Vis hele sitatet...
De nye leveres ofte med microsoft precision touchpad, slik som svært mange andre windows-maskiner, og det er en svært god pekeplate.
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Ikke noen grunn til å lide med 60hz display om du kan unngå det.
Vis hele sitatet...
60hz er øyekatar om en spiller eller ikke
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
60hz er øyekatar om en spiller eller ikke
Vis hele sitatet...
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Ikke noen grunn til å lide med 60hz display om du kan unngå det.
Vis hele sitatet...
Å vektlegge hz av alle mulige ting i en laptop i den prisklassen er direkte tåpelig, og når den ikke skal brukes til spill hvor det er viktig er det enda tåpeligere.
Når han angir et budsjett på 10k er det tåpelig å ikke går for noe brukbart. Noe 60hz strengt tatt ikke er for å lese VG engang.
Ikke drit dere ut da, skal han gå for en maskin med mekanisk tastatur også eller? Med mindre karen er vandt til 120hz så kommer han aldri til å hverken tenke over eller merke forskjell. Ikke lat som dere har noe annet enn 60hz på deres laptops.

Håper TS klarer å legge pengene i andre komponenter som faktisk er viktige for hans bruksområde.
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Noe 60hz strengt tatt ikke er for å lese VG engang.
Vis hele sitatet...
På hvilket grunnlag sier du dette? egen synsing eller?
GTX 1650 og 120hz? Kortet er vel ikke kraftig nok til å klare nye spill på 60hz uten at maskinen blir glovarm.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Ikke noen grunn til å lide med 60hz display om du kan unngå det.
Vis hele sitatet...
Sitter på stasjonær med 2x 60Hz display selv, kaller du meg gammel eller?
Men fra spøk til alvor, jeg er 10 år yngre enn trådstarter og kunne ærlig talt ikke gitt mer faen i en spesifikasjon enn refresh rate på skjermen. Nå er jeg ingen ubergamer heller, jeg driver med litt 3d-modellering, litt programmering og noen små spill som Stardew valley.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Laptopen min av type gaming er det jeg angrer mest på av elektroniske kjøp. Jeg er en som spiller endel men det er på stasjonær pc.
Men når jeg skulle ha en laptop så måtte den være gaming med bra specs. Problemet er jo at jeg nesten aldri gamer på den, den blir brukt på tur og ute av huset. Da er det utrolig kjedelig å drasse på flere kilo med pc, som også må være tilkoblet i tide og utide.

Diskusjonen om mann på 30 pluss trenger mer en 60hz for å spille Football Manager er så langt ute at den lar jeg ligge.

Kronisk sykdom gjør det kanskje sånn at Ts ikke skal bruke den utenfor hjemmet? Men det er uansett overkill med en klumpete gaming laptop for surfing og gaming ala Football Manager.

Hw.no sin testvinner høst 2019.

HP Envy x360 13-ar0802no

SPOILER ALERT! Vis spoiler
God prosessorytelse
Kan spilles på
Masse lagringsplass og minne
Solid bygget og stilig design
Fingerpålogging
Lyssterk, skarp og presis skjerm
Godt tastatur
God pekeplate
Kan gjøres om til nettbrett
Rå batteritid
Bryter som kutter web-kameraet
Kompakt og lett
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Sitter på stasjonær med 2x 60Hz display selv, kaller du meg gammel eller?
Men fra spøk til alvor, jeg er 10 år yngre enn trådstarter og kunne ærlig talt ikke gitt mer faen i en spesifikasjon enn refresh rate på skjermen. Nå er jeg ingen ubergamer heller, jeg driver med litt 3d-modellering, litt programmering og noen små spill som Stardew valley.
Vis hele sitatet...

Er nok gamlere en deg da. Bare det å bevege musepekeren over skjermen gir meg sure oppgulp med 60hz når jeg er vandt med 120hz+
Har 2x 144hz selv. Dessuten er det ikke noe stort hopp i pris for 120hz VS 60hz nå tildags. Om han går for maskinen jeg linket er for meg totalt likegyldig, men samme hva han går for, håper jeg han gjør seg selv den tjenesten at han går for 120hz skjerm om ikke annet.
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Er nok gamlere en deg da. Bare det å bevege musepekeren over skjermen gir meg sure oppgulp med 60hz når jeg er vandt med 120hz+
Har 2x 144hz selv. Dessuten er det ikke noe stort hopp i pris for 120hz VS 60hz nå tildags. Om han går for maskinen jeg linket er for meg totalt likegyldig, men samme hva han går for, håper jeg han gjør seg selv den tjenesten at han går for 120hz skjerm om ikke annet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror samtelige her i tråden er enige om at TS ikke har behov for mer enn 60 Hz på skjermen sin, med hans behov. At du er vandt til høyere frekvens er irrelevant for TS

Og hvis han aldri har prøvd 120 Hz, så går han lykkelig uviten om hva han går glipp av.
Men når han da likevel gir et budsjett på 10k, hvorfor ikke skaffe seg noe brukbart?
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Men når han da likevel gir et budsjett på 10k, hvorfor ikke skaffe seg noe brukbart?
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt peiling på hva skal bruke maskinen til. Les første post en gang til.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Men når han da likevel gir et budsjett på 10k, hvorfor ikke skaffe seg noe brukbart?
Vis hele sitatet...
Fordi det du anbefaler er en laptop på 17", som klokker inn på nær 3kg, har lite batteritid, og er totalt uegna til bruk på anna enn eit bord.

Folk har forskjellige behov. For min del er ein 12" med 60Hz skjerm og god batteritid langt meir brukbar enn det du anbefaler.
Siden han ikke kommer seg ut pga kronisk sykdom kan man vel anta at den ikke skal drasses rundt på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Siden han ikke kommer seg ut pga kronisk sykdom kan man vel anta at den ikke skal drasses rundt på.
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikkje anta det. Viare vil tyngre maskin åpenbart vere ulempe for dei med dårleg førlegheit.

Forutsetninga ditt er ikkje nødvendigvis gal, men den bygger på totalt ufullstendig grunnlag. Ein betre måte ville kanskje vere å spørje?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kva med å heller etterspørje korleis laptopen vert brukt? Det kan godt tenkast anbefalinga di var fornuftig, men å anbefale ein såpass spesiell laptop utelukkande på bakgrunn av 120Hz skjerm er... tynt
Var ikke utelukkende på grunn av 120hz skjerm. Var noen andre som hengte seg opp i det.
Anbefalingen min er grunnet gode specs som kommer til å holde koken lenge, så han slipper å fyke avsted å kjøpe noe nytt med det første.
CPU+GPU er godt matchet i forhold til ytelse. Grei pris i forhold til hva du får igjen.

For all del, om han skal springe maraton rundt huset med den er den muligens i tyngste laget? Men som en person som også har kronisk sykdom i muskler å ledd + 100% ufør så kan jeg ikke si at jeg personlig har hatt noe som helst problem med å bære rundt på alsken maskinvare. Ikke at det nødvendigvis er relevant i forhold til TS.

Jeg er uansett av den mening at når man først skal investere i noe nytt kan man like gjerne kjøpe noe bra som kommer til å holde lenge.
Kanskje han kun spiller FM å leser avisa idag, men hvem vet hva han finner på i morgen.


Med alt det sagt, joda, om TS kunne utdype litt mere så hadde jo det vært fint.
Sitat av WinterStone Vis innlegg
Var ikke utelukkende på grunn av 120hz skjerm. Var noen andre som hengte seg opp i det.
Anbefalingen min er grunnet gode specs som kommer til å holde koken lenge, så han slipper å fyke avsted å kjøpe noe nytt med det første.
CPU+GPU er godt matchet i forhold til ytelse. Grei pris i forhold til hva du får igjen.

For all del, om han skal springe maraton rundt huset med den er den muligens i tyngste laget? Men som en person som også har kronisk sykdom i muskler å ledd + 100% ufør så kan jeg ikke si at jeg personlig har hatt noe som helst problem med å bære rundt på alsken maskinvare. Ikke at det nødvendigvis er relevant i forhold til TS.

Jeg er uansett av den mening at når man først skal investere i noe nytt kan man like gjerne kjøpe noe bra som kommer til å holde lenge.
Kanskje han kun spiller FM å leser avisa idag, men hvem vet hva han finner på i morgen.


Med alt det sagt, joda, om TS kunne utdype litt mere så hadde jo det vært fint.
Vis hele sitatet...
Det var en dårlig anbefaling av flere grunner. TS har ikke behov for 120hz skjerm på det budsjettet han har, til hans bruk, spesielt da det må prioriteres på bekostning av andre ting. Videre må den brukes på et skrivebord da batteritiden er nærmest ikke-eksisterende, og på grunn av hvor energikrevende CPUen og GPUen er vil den bråke mer enn en fastklemt katt, selv under enkel bruk. Bare det å ta den med til sofaen eller å se på noe i senga vil være enormt mye mer styr enn nødvendig. Den er også veldig stor og uhåndterbar.

Det er en grunn for at absolutt ingen av de som gjør anmeldelser og vurderinger av datamaskiner anbefaler gaming-pcer med mindre den skal brukes mye til dataspill som krever de spesifikasjonene og kjølingen som de har, fordi du ofrer enormt mye for en lite nyttig fordel med mindre du faktisk skal spille eller drive med bilderedigering osv.
Sist endret av Skepty; 4. januar 2020 kl. 20:38.
Nå la jeg faktisk med en review av maskinen også, så får TS bestemme om det er noe for han. Godt mulig det ikke er det. Var da faen til styr.
Åkke som, helt grei bærbar som kan brukes til det meste. Greit å ha muligheter mener nå jeg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kjøpte denne jeg: https://www.komplett.no/product/1123...redirect=true#

Så brukte jeg resten av pengene på en fest, den holder foreløbig masse til mitt bruk; takker for engasjementet i tråden
Sitat av dansun74 Vis innlegg
Kjøpte denne jeg: https://www.komplett.no/product/1123...redirect=true#

Så brukte jeg resten av pengene på en fest, den holder foreløbig masse til mitt bruk; takker for engasjementet i tråden
Vis hele sitatet...
Kjøpte en G5 for noen år siden og det er den mest solide maskinen jeg har hatt. I dag står den å kjører youtube døgnet rundt eller film døgnet rundt.