Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 7375
Noen her som kan finne på å dra ut på byen alene? Enten for å drikke, dra på kino, bowle eller for å spise?


Jeg skulle møte en kompis på en resturant for å spise idag, han måtte avlyse i siste minutt. Så jeg valgte å bestille mat til meg selv siden jeg allerede var der. Men, av en eller annen grunn tok jeg meg selv i å være ekstremt ukomfortabel og ha total ANGST. Slukte maten i meg, betalte og dro så kjapt jeg klarte. Følte det var flaut at folk så meg sitte der alene.

Er det flere enn meg som er direkte redd for å gjøre slike ting alene mens dere er blant folk?
Sitt med et vindu vis det er mulighet og se ut å nytt utsikten og maten.
Det er vel sikkert bare en uvanlig situasjon for deg, plutselig havnet du ubevisst utenfor komfortsonen. Er bare sunt å prøve og bevege den litt.

Godt jobba, du fikk da i hver fall spist!
Kan kjenne meg igjen i det du skriver! Likevel usikker på hvorfor det er slik, er jo ikke direkte angst, men jeg får iallefall en følelse av at alle ser på meg og at de nesten synes synd på meg (kanskje fordi jeg noen ganger synes synd på folk som spiser alene), så jeg er like ille selv.. om jeg føler meg ukomfortabel ute blant folk nå pleier jeg å bare skru på en sang eller to, typ 6i9xine eller Yuoungboy - War with us... haha nesten komisk men funker for meg
Les noe interessant mens du spiser f.eks en bok. eller på mobilen. Studer hvordan mennesker rundt deg er uten å være påtrengende å glo osv., reflekter over deg selv, nyt å være alene.
Fordi andre er med andre folk betyr ikke det at de er "over" deg.
Viss du ikke prøver gjøre ting alene, hvorfor gjøre det med andre folk? Så vet du om det er best alene eller i selskap med andre.
Kjipt kompisen din avlyste det dere hadde planlagt, men du tok iallefall steget å utførte det du/dere hadde planlagt. Ikke tenk negativt

Håper du forstår poenget mitt.
Hva gjør du dersom du er alene i en annen by enn din egen og må spise?

Jeg tror dette kun sitter i hodet ditt, jeg har aldri reagert på om noen sitter alene å spiser.

Men å gå på nattklubb alene sitter litt lenger inne hos meg men det er fordi jeg er elendig til å komme i kontakt med folk.
Sist endret av random105675; 19. juli 2018 kl. 20:20.
Noelunde slikt føler jeg meg når jeg er med andre personer spesielt noen jeg ikke kjenner. Har reist verden rundt og da alltid alene. Så dette er nok bare for vi er på et ukjent område.
Ræva di lukter...
r0s3's Avatar
32 9
Det å være aleine er ikke så ille som du skulle tro. Det er selvfølgelig kjipt å blir turned down siste minutt, men det er fortsatt ting du kan gjøre mens du er aleine.

Forestill deg hvordan andre folk har det når de blir turned down; det kan like godt være en person i samme sted som var i samme situasjon som deg, men du vet jo aldri det. Samme går for dem, de vet aldri at du ble turned down, og jeg tror det er den flauheten som knekker mesteparten.

Ta en dag hvor du faktisk drar aleine til en restaurant og nyt maten du får. Se på utsikten som er der og bare ta det med ro. Er du heldig, kan det jo være at noen andre som er aleine spør deg om hvorfor du er aleine; da har du jo sjansen til å bli kjent med noen nye folk, så plutselig spiser du ikke maten din uten å snakke med noen.

Dette går egentlig for alle typer ting. Er det klubb du er på, restaurant, bar... Det å sitte aleine gir deg åpningen til å bli kjent med flere folk. Er ikke det en god ting?
Kan vel nevne at hvis jeg ser en person som sitter alene og spise ute, så tenker jeg at den person mest sannsynlig er på jobbreise alene. Jeg antar at det ikke er uvanlig.
Skulle ønske jeg var mer komfortabel med det. Elsker å sitte på flyplasser alene å bare se på folk som spiser, men føler det er mer "greit" der, da har man liksom en unnskyldning for å være alene. Ellers føler jeg med litt dum og at kanskje folk tenker jeg er ensom og ikke har venner om jeg drar på kino eller noe for meg selv, eller ut på byen. Spisesteder kommer litt an på er det en cafe eller et sted man får kjapp mat kan jeg gjøre det alene, men har aldri dratt på restaurant alene.
Trådstarter
Okei, la meg spørre dere om dette: Hadde dere virkelig dratt alene ut på et utested alene en lørdagskveld for å drikke?
Drar dere ofte på kino alene? Jeg tenker mesteparten her prøver å normalisere det å gjøre ting alene, noe som er greit, sikkert for å "trøste" meg. Men noe i meg sier at mange her ville hatt problemer med å dra ut på et utested uten å føle seg som en ensom ulv..
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Kunne ikke tenkt meg å dra på et utested alene, men har ingen problemer med å dra og spise alene, eller dra på kino forsåvidt, men synes det er koseligere å gjøre slikt med venner, så det blir jo ikke så ofte til at man drar alene. Jeg blir heller hjemme og ser en annen film om ingen har anledning til å være med på kino f.eks.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Okei, la meg spørre dere om dette: Hadde dere virkelig dratt alene ut på et utested alene en lørdagskveld for å drikke?
Vis hele sitatet...
Nei.

Men som nevnt over her er det i grunn litt forskjell på å dra på en fancy restaurant og å spise på bensinstasjon alene. Jeg har neppe sett to ganger på han som sitter alene med en burger på Esso, i motsetning til en fyr alene på en penere restaurant.
Jeg sier ikke at det er rart å spise på restaurant alene, men hvorfor vil nok streife manges tanker.
Før dro jeg ofte ut på byen alene. Hadde/har ingen venner så det ble en vane. Teit å si det, men som kvinnekjønn er det ikke noe problem, det er alltid noen som kommer bort å hilser på. Hadde kanskje sett annerledes på det som mann. Med litt innabords før ankomst ga jeg beng i hva folk måtte mene og tro. Og om jeg så tenkte litt på det - tok det aldri lang tid før jeg hadde en sirkel med nysgjerrige mannfolk rundt meg, og jeg følte meg som en del av et følge.

Dette drev jeg med i flere år. Vendepunktet kom når jeg merket meg at vaktene begynte å legge merke til meg og stilte spmtegn ved drikkevanene mine. Følte de så på meg som en alkis, og jeg fikk beskjed i døren om å holde alkoinntaket på et moderat nivå.
Derfra ble det bare ekkelt og flaut og jeg sluttet å vanke på byen.

Skulle ønske jeg kunne starte på nytt, med et sunnere drikkemønster. Det er kos å ta seg en helaften alene på byen. Hvis du slutter å tenke så mye over hva andre måtte tenke om deg er det lettere å bare gi f og gå på byen eller restaurantbesøk alene. Veldig u-norsk men SÅ verdt det. Du blir kjent med nye mennesker og blir mer selvestendig er min erfaring.

Om jeg noen sinne flytter til ny by skal jeg definitivt starte med dette igjen
Sist endret av shady_America; 20. juli 2018 kl. 00:22.
Hadde dere virkelig dratt alene ut på et utested alene en lørdagskveld for å drikke? Skulle ønske jeg turte, men har aldri gjort det.

Drar dere ofte på kino alene? Aldri gjort det
Sist endret av Madworld; 20. juli 2018 kl. 00:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har ikke noe problem med å gjøre noe slikt alene, men jeg synes det er mer gøy når jeg gjør det sammen med noen andre. Så da foretrekker jeg heller å finne på noe alene hjemme.
At du får angst, det er alt bare i hodet ditt. Hvis det plager deg, så kanskje du kan prøve å snakke med en psykolog.
Man må bare øve seg på å gjøre ting alene, så blir det bedre etterhvert. Du tenker vel selv ikke over hvis du ser noen sitte alene å spise? Så hvorfor skulle andre gjøre det om deg. Uansett hva har det å si hva andre tenker. Det blir mer naturlig etterhvert
Nei, jeg skal ikke prøve å normalisere dette for andre men det er slik hverdagen min egentlig er. Jeg gjør ganske mye alene. Har også problemer med å gjøre mye alene men akkurat det å spise får jeg til ganske greit. Bare å sitte der å spise det men jeg foretrekker å ha en avis som jeg kan "drukne" meg i. Jeg tenker i slike baner ganske mye og råder deg til å bare drite i tankene du fikk. Det er peanuts.

Eller.. Du spør om bowling. Du kan også få slike tenker til å eskalere hvis du vil. Jeg føler meg direkte uvel hvis jeg er på bowling. Føler at alle ser på meg og alle bevegelsene jeg foretar meg. Hvor langt vil du dette skal gå? Sitter du å tenker slik om andre? slik at de burde være flaue å forlate "åstedet"?

Vær så snill og ikke la hva du tror andre tenker styre deg. Det er rett og slett ett mareritt. Det var det som skjedde der, om du vil innrømme det eller ei, men det er det du beskriver.
Liker å gjøre ting alene like mye som sammen med folk.

Kan godt sitte og nyte mat på en pen resturant i gode 40min, sitter og ser ut og nyter det men prøver mest mulig og unngå å sitte på mobilen når jeg er ute.

Vis de har en film på kino jeg er ivrig og se så kjøper jeg lett en bilett alene, istedenfor å piratkopiere en film med kamera kvalitet

Elsker og trene alene da jeg får fred og får tenke.

Kan ikke si noe om å gå ut på byen og drikke da alkohol er uintresangt og nedbrytene for musklaturen.
Bowle med meg selv hørtes kjedelig ut. Har mange ganger spist ute alene
Selvfølgelig kunne jeg gjort alt du nevner og det har blitt gjort også.

Tenk som så: gi faen i hva folk måtte mene og tro. Dem er såpass opptatt av seg selv og er like redd for hva du skulle mene som er alene ( selvom de er sammen med 5 mennesker )

folk er folk.... Og de som eventuelt skulle sagt noe er ikke verdt 1 kalori i ditt liv, så kjør på og nyt livet alene.

Møter du på noen som dømmer deg for å være alene er det bare å tenke at de betyr ingenting for deg , de er rett og slett nada også kjører du på=)

I beste fall får du en fin kveld alene og møter på noen hyggelige folk

Gi faen i folk som dømmer deg for at du er alene. Det er folk du ikke vil ha livet ditt. Så hva de måtte mene betyr ingenting =)
Merkelige greier. Aldri tenkt over dette i det hele tatt. Når jeg reiser alene så skjer det aller meste solo. Eller alt starter solo. Noen ganger så blir det til at man likevel kommer i snakk med andre. Andre ganger ikke. Også hjemme har jeg gått ut på restaurant alene. Og kanskje tatt noe godt i glasset i baren etterpå. Pub er også helt ok alene. Nattklubb er jeg ingen fan av med eller uten venner. Vært på kino alene og det går helt fint, ja nesten å foretrekk. Kino er jo uansett en merkelig venneting. Møtes utenfor kinoen kvarter før filmen, hilse, handle godis og finne plass. Se film, gå ut snakke litt sammen utenfor si ha det bra og så rusle hver til sitt. Tidsmessig har man brukt kanskje 2-4 timer totalt fra man dro hjemmefra og til man returnerer. Men stort sett all tiden er brukt uten å snakke sammen. Spesielt i mine øyne. Da bruker jeg heller 2-4 timer og har en skikkelig god samtale enn å møtes for å gå på kino.

Når jeg nå begynte å tenke over det så merker jeg at det plutselig kjennes litt kleint ut å spise alene ute. Selv om jeg har gjort det ofte. Aldri tenkt over hva andre måtte tenke om det at jeg spiser alene. Men nå merker jeg at folk naturligvis vil tenke at jeg er en ensom taper uten venner som må spise alene. Kanskje spinner de videre på tanken. Hva er det som gjør at hxn er uten venner? Dårlig personlighet? Kjip person? Kanskje en som lyver eller stjeler? Bare raringer som går alene vel?

Kan aldri huske at jeg har reflektert over det om jeg har sett noen spise ute alene. Så hvorfor henger jeg meg nå opp i hva andre måtte om meg? De tenker jo sikkert ingenting, de har nok med sitt. Er opptatt av praten og øyeblikket rundt border sitt.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ser ingen grunn til at det skal være noe problem. Et samfunn der man ikke kan gå og spise/ta en øl/se en film i eget selskap på grunn av "hva vil folk tenke"-tankegangen er et samfunn med dype problemer.

Dette sier jeg på tross av at den samme tankegangen har holdt meg veldig effektivt tilbake i alle år.
Jeg tenker at de færreste bryr seg om fremmede, enten de kler seg merkelig, er merkelige eller gjør merkelige ting, spesielt i litt større byer som Oslo. Vi i norge er jo veldig redde for hva andre folk tenker om oss, og ironisk nok tror jeg kanskje dette er det samme som vil kunne befri oss fra denne frykten. Alle tenker på seg selv mest, spesielt i Norge.
Jeg digger å lese bok på cafe alene. Det kan være en fin metode for å utfordre seg selv og bry seg mindre om hva andre tenker om en. Det har hjulpet veldig på angsten min. Det hender jeg stikker å tar en øl eller to alene også, men da har jeg som regel en agenda, som å skrive dagbok eller lese meg opp på et spesielt tema. Liker å sitte å observere mennesker og analysere sosiale situasjoner.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Hadde dere virkelig dratt alene ut på et utested alene en lørdagskveld for å drikke?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig drar jeg på byen alene. Jeg er enslig, skulle jeg ikke kunne gå på byen og drikke litt, og kanskje se på damene danse litt? Jeg er enslig så jeg sitter igrunn bare hjemme og ser i veggen. Fredag og lørdag natt er de eneste gangene jeg kommer meg ut og ser folk har det gøy. Mener du at jeg ikke skulle gått ut, og heller sitte å stirre i veggen 24/7/365? Da kunne jeg like godt bare lagt meg ned og dødd her og nå.

Restauranter går jeg kun på hvis jeg er på ferie. Her hjemme er det enten McDonalds eller en bensinstasjon med pølser.

Bare gå ut alene. Du behøver ikke å gjøre mer utav det enn bare å se på folk. En gang i blandt kanskje folk (jenter?) snakker til deg. Da har du muligheten. Ta og grip livet mens du framdeles er ung og har sjansen til det. Det kommer snart en dag der du sitter på gamlehjemmet og gremmer deg over det du skulle ha gjort men ikke gjorde.
Den som bare er der
Typ 1 2 år siden var jeg ofte ute på byen alene i helgene, I håp om at noe sku skje, ble jeg skuffa hver gang og fant ut at det er mye billigere å drikke øl hjemme.
Ingenting som slår en iskald pils alene. Ofte kan jeg stoppe opp på egenhånd selv om jeg skal steder og møte folk. Dette er ren nytelse og en eventyraktig følelse for meg.
Mat spiser jeg sjeldent ute, bør vel prøve det og.

Å være sosial er jo definitivt noe positivt, dog mener jeg alenetid er minst like viktig!

hertslava
Jeg har ingen som helst mot å dra og spise og ta et par øl alene. Kan kose meg skikkelig.

Skjønner ikke at det er mulig å bry seg så mye om hva andre tenker, men det er vel derfor jeg aldri har forstått mote heller.
Sist endret av Picard; 22. juli 2018 kl. 01:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.