Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2148
Tenker å prøve ritalin ettersom jeg pleier å sovne etter 20 min med lesing av kjedelige fag.
Finner ikke så mye info om dette på nett, så jeg spør her. Hvor mye bør jeg ta, og når? Hvor lenge varer det? Har forresten ikke ADHD eller lignende diagnoser.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
20-40mg ritalin, 20-30 min før forelesning. varer i 3-4 timer. spis godt først, da du kommer til å få ganske dårlig matlyst
Anonym bruker
"Fiendtlig Kjempefisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Begynn pent. Ofte er 10mg nok.
Sitat av morromannen Vis innlegg
Tenker å prøve ritalin ettersom jeg pleier å sovne etter 20 min med lesing av kjedelige fag.
Finner ikke så mye info om dette på nett, så jeg spør her. Hvor mye bør jeg ta, og når? Hvor lenge varer det? Har forresten ikke ADHD eller lignende diagnoser.
Vis hele sitatet...
Ser det har kommet tips om opp til 40mg. Det vil jeg tro er altfor mye for folk flest dersom man snakker om tabletter. Jeg brukte det fast som medisin og et par ganger tok jeg dobbelt opp ved en feil (noe som ble 40mg) og det var mildt sagt jævlig.

For tabletter: Start med 10mg. Det vil være nok for mange - du skal jo ikke føle deg speeda heller. Redoser med samme etter tidligst ca 4 timer, eller senere om effekten fortsatt varer. Gjenta en gang til om dagen er lang. Tenk på at du skal sove om natten for best læring - siste dose bør tas senest 6 timer før sengetid.

Legg på 5 mg pr dosering neste dag, og så neste dag om du ikke hadde nok effekt. Vil tro de færreste trenger mer enn 20mg x 3 daglig. Max anbefalt dose er 80mg daglig for en voksen person. Jada, det kan godt hende du får høre historier om både folk som får utskrevet mer av legen og som bruker mer på eget initiativ, men tenk litt på hvilket utvalg av folk som henger her inne...

Om det er Ritalin kapsler det er snakk om så blir historien en annen. De inneholder i praksis 2 doseringer. En 20 mg kapsel vil slippe 10mg med en gang og 10 mg 3-4 timer senere. Du kan selvsagt ta en til kapsel etter ca 8 timer, men vær obs på at du kan få trøbbel med nattesøvnen. Jeg anbefaler tabletter for best kontroll.

På generell basis synes jeg det er en veldig dårlig idé å bruke slike medisiner for å kunne studere. Det finnes mer enn nok eksempler på folk som mister kontrollen. Neida, ikke i en sånn «plata neste»-forstand, men nok til at man ikke får gjort noe som helst uten å ta Ritalin først. For medisinen funker og fristelsen kan bli stor. Hvis du nå velger å gjøre det likevel, så synes jeg det er greit at du får fornuftige råd.
Sist endret av lidran; 13. april 2018 kl. 01:31.
Jeg ville startet med 10. 40 som nevnt over her er altfor mye hvis du faktisk skal lære noe også. En annen sak er at det er lett å rote seg bort og gjøre noe helt annet, så jeg ville tatt ritalinen og begynt å lese sånn at jeg var i gang når den begynte å virke. Sjansen er nemlig stor for at du blir sittende og gjøre det du driver med når den kicker inn.

Så bør du fylle på med en til etter ca. 3 timer, før den slutter å virke helt. For når den slutter å virke får du en liten nedtur og da er det vanskeligere å komme opp igjen enn hvis du tar en til

Som nevnt over her kan du øke dosen litt om du synes det er litt lite, men vær obs på at følelsen av at det er litt lite er veldig vanlig og ha. Og når det kommer til studier og læring er det faktisk sånn at less is more.
Det var totalt kontraproduktivt for meg iallefall. Endte kun opp å surre og rote som faen. Fikk egentlig ikke lest noen ting som helst, og jeg fikk søvnproblemer med påfølgende hodepine.
Sist endret av brennesle; 13. april 2018 kl. 08:21.
Trådstarter
7 0
Tusen takk for svar! Tror jeg prøver meg forst med 20mg så ser jeg hvordan det går
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
har personlig erfaring med ritalin, ville ha begynt med 10mg da jeg selv begynte med 5 (funka bittelitt bedre enn kaffe og sovna dårlig). det jeg har opplevd er at uansett når jeg tar ritalin på dagen, får jeg vanskeligheter med å sove. forvent også en liten nedtur med slapphet og utmattelse. opplevde også rare frysninger når jeg tok det, og du kan også begynne å svette fælt hvis du tar for mye (15mg for meg)
Sitat av morromannen Vis innlegg
Tusen takk for svar! Tror jeg prøver meg forst med 20mg så ser jeg hvordan det går
Vis hele sitatet...
Såe ... 4 av 5 anbefaler å starte med 10mg og du velger 20? For all del ... det er ditt valg, men det er virkelig ikke jo mer jo bedre her. Det kan raskt vippe over i uro og rastløshet. Dessuten har Ritalin kort halveringstid og mange kjenner «nedturen» selv på terapeutiske doser. Ting blir litt mørkt, litt angst og slikt. Jo mer du tar, jo verre kan den nedturen bli. Totalen blir at selv om ting føles ekstra lystig på tur opp, så går produktiviteten ned. Kanskje redoserer man med for mye, for tidlig for å motvirke nedturen og så blir hjernen bare grøt til slutt. Dessuten, bivirkninger er sjeldnere ved en forsiktig tilnærming. Folk med ADHD bruker å starte med 1x5mg daglig et par dager og så trappe rolig opp ved å legge til 5mg pr dag (ikke pr dosering, men totalt pr dag, altså)

En ting til. Hold deg langt unna koffein når du tester dette de første gangene. Noen, meg selv inkludert, får en ganske ugrei reaksjon på koffein og Ritalin samtidig. Første gangen jeg prøvde de to sammen måtte jeg dra hjem fra jobb og ble liggende å skjelve i fosterstilling et par timer. Det gikk greit etterhvert, men kunne fort bli litt mye av det gode likevel.
Jeg anbefaler også å begynne rolig. Har sett at flere på freak sammenligner ritalin tilnærmet med en sterk kopp kaffe, det er ikke tilfelle for min del hvertfall, så virkningen av ritalin virker det som varierer mye fra person til person. For min del blir jeg tilnærmet like speeda som jeg blir med vanlig amfetamin, bare at bivirkningine og de kjipe delene med stimulanter kommer mye lettere med ritalin (noia, uro, rastløshet, hjertebank). Første gangen jeg prøvde det knuste jeg innholdet i en 40mg kapsel som jeg snortet, dette ble en nokså ubehagelig opplevelse.

Vil som de fleste andre her anbefale deg å starte med 10mg og deretter kjenne det litt an på formen, bedre å ta litt for lite en litt for mye.
Går selv på 90mg daglig. Men tar ikke hver dag. Før forelesning så funker en 30mg kapsel fint for meg og jeg er GODT vant. At en nybegynner skal begynne med 40mg et helt på villspor. 10mg vil kjennes godt i 3 ish timer.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er godt vant med det meste av rusmidler og jeg tok 5mg for studier da jeg holdt på med slikt. Hvis du velger bevisst å ta 20 for lesing uten erfaring vil jeg si du er mer interessert i rus enn studier og bør legge tanken om ritalin på hylla før du er mer moden.