Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 25094
Lurer på hva en selvstendig budbil sjåfør tjener i Oslo? Har bare vært i kontakt et selskap, de ville selvsagt at jeg kjøpte meg en så ny bil som bare mulig. De skulle også ha 9000NOK i oppstarts avg + 650NOK for noe jeg ikke en gang husker hva.
I tillegg må jeg dekke abo avg til PDA pålydende 150NOK pr mnd, og som om ikke det var nok må jeg også betale bomring avg. Dette får jeg selvsagt dekket etterskuddsvis pr mnd. Personlig synes jeg det høres ut som en dårlig deal.

Men jeg har så mange andre spørsmål, det finnes selvsagt ikke noe fasitsvar, men det må da være noen som har erfaring som budsjåfør.
  • Bruke 100 000NOK på en varebil, MB sprinter eller noe sånt. Etter 2-3 år er den nedkjørt.
  • Kanskje det lønnes å lease bil?
  • Registrere enkeltmannsforetak eller AS. Fordeler ulemper som budbilsjåfør?
  • Selskapet tar 65% av inntjeningen, 60% etter noen mnd prøvetid. Bra eller dårlig?

Spørsmål:
  1. Opprette et AS krever 30 000NOK. Vil verdien av bilen dekke dette? Eller må jeg ha 30 000NOK i tillegg?
  2. Hvilken utgifter får man dekket utenom drivstoff? Antall km, lunch, tlf abo, etc?
  3. Hvor mange timer må man regne med å jobbe pr dag for å tjene minimum 15 000NOK utbetalt i mnd?
  4. Har kjørt buss i Oslo sentrum, er kjent med tidspress. Hvordan er det med stressnivået som bud i Oslo?

Har lyst til å jobbe som budbilsjåfør fordi jeg blant annet ser for meg at jeg blir premiert for innsatsen man gjør. Jeg er sjelden eller aldri syk, er ganske pengebevisst og sparsommelig. Har lyst på en jobb der jeg jobber selvstendig, fremfor å stri med late arbeidskolleger som ofte er borte fra jobb. Liker å kjøre bil,

Det aller viktigste for meg er å vite om det lønnes. Jeg kaster ikke bort 130 000NOK av mine egne penger bare for å tjene minstelønn. Og jeg er også fullstendig klar over at man kan tjene mye penger hvis man jobber 15t pr dag 5-6 dager i uka. Men, det kan også en vaskekjærring gjøre uten å investere noe som helst.
Er det ikke meningen at firmaet gir deg bilen, og ikke at du må kjøpe selv?
Sitat av Dr.Pepper Vis innlegg
[*]Registrere enkeltmannsforetak eller AS. Fordeler ulemper som budbilsjåfør?[*]Selskapet tar 65% av inntjeningen, 60% etter noen mnd prøvetid. Bra eller dårlig?
Vis hele sitatet...
Det hørtes veldig mye ut, hvis du først skal starte AS og kjøpe bil og alt, kan du ikke skaffe kunder selv?
Sist endret av Tyrkeren; 20. august 2013 kl. 22:11.
Ville nok heller satse på å bli ansatt i ett firma. Har selv jobbet som budbil sjåfør en stund med en Mercedes Sprinter og fikk 165 kr timen.
De aller fleste er selvstendig næringsdrivende, de har egen bil kjøpt med egne penger. Det er alltids noen som har to eller flere biler, og ansetter sjåfører. Kunne gjerne tenkt meg det også, for å få et innblikk i bransjen.

Selskapet skal ha 60% av inntektene, jeg synes også det høres ekstremt mye ut. Kjører jeg inn 10 000NOK, sitter jeg igjen med skarve 4000NOK.
60% hørtes veldig mye ut når du stiller med egen bil.
Sitat av Labruzzo Vis innlegg
Ville nok heller satse på å bli ansatt i ett firma. Har selv jobbet som budbil sjåfør en stund med en Mercedes Sprinter og fikk 165 kr timen.
Vis hele sitatet...
Egen bil, eller firmabil?
Sær slabbedask
Atal's Avatar
1. Opprette et AS krever 30 000NOK. Vil verdien av bilen dekke dette? Eller må jeg ha 30 000NOK i tillegg?
Så vidt meg bekjent dekker bilen dette. (Usikker på hvordan det stiller seg om du må låne til den.)

2. Hvilken utgifter får man dekket utenom drivstoff? Antall km, lunch, tlf abo, etc?
Det er ingen standard på dette.

3. Hvor mange timer må man regne med å jobbe pr dag for å tjene minimum 15 000NOK utbetalt i mnd?
Umulig å svare på, inntjening pr. tur, ventetid mellom oppdrag, forsinkelser i trafikken mm. varierer.

4. Har kjørt buss i Oslo sentrum, er kjent med tidspress. Hvordan er det med stressnivået som bud i Oslo?
Vanligvis høyt, om du skal tjene godt.


Kjenner forøvrig flere som, har gått skoa av seg på tilsvarende avtaler ved budbilkjøring,
og blitt sittende igjen med minusregnskap ved månedsslutt.
Ofte består budbilkjøringa (for de ferskeste sjåførene) av å kjøre få
- og dårlig betalte - pakker over "store" avstander, og mye dødtid mens de venter på oppdrag.

Får du et visst garantert minimumsantall kjøringer/innkjørte kroner i måneden,
eller andre store fordeler fra dette selskapet ved å inngå avtalen skissert i førsteinnlegget?
Eller sitter de bare og formidler oppdrag for disse 65 prosentene?

Om sistnevnte er realiteten, tror jeg du ville greid deg _minst_ like godt som uavhengig,
da kan du kjøre flytting, aviser, budoppdrag mm.
Bruk tjenester som f.eks. mittanbud.no og reklame for ditt eget firma på bilsiden for å skaffe oppdrag.
må man ikke ha løyve for godstransport for å jobbe som selvstendig budbilsjåfør? i såfall så er det jo kjappe 80k for ett løyve..

sjekket, og ser ut som man kan holde seg unna løyveplikten ved å bruke ett kjøretøy under 3500kg tillatt totalvekt.
De som formidler meg mine kjøreoppdrag trekker mellom 6-8% av inntjeningen.
Stiller da med egen lastebil og drivstoff.
Bomringer blir dekket.
Inntjeningen på lastebilen er ca 600pr time.
Jobber 10-12 timer 5 dager i uken.
Disse tallene er jo meningsløse uten informasjon om inntektene
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av aerox88 Vis innlegg
De som formidler meg mine kjøreoppdrag trekker mellom 6-8% av inntjeningen.
Stiller da med egen lastebil og drivstoff.
Bomringer blir dekket.
Inntjeningen på lastebilen er ca 600pr time.
Jobber 10-12 timer 5 dager i uken.
Vis hele sitatet...
Det er en utrolig bra deal!
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei, jeg fant akkurat denne tråden. Jeg har nettopp fått meg min første varebil og ønsker å tjene noen penger. Er det noen av dere som kan anbefale formidlere for kjøreoppdrag. Jeg bor i distrikts Norge og det er langt mellom jobbene på mitt anbud og den slags, men tar gjerne i mot tips ang de sidene også. Idèer eller tips til hvordan man bør prise tjenestene sine, ting som kan vere lurt å vite om, eller ta med i beregning? Kjenner dere til bedrifter som kan vere verdt å sjekke ut som oppdragsformidlere. Ta gjerne kontakt per pm også.
Du bor "i distrikts norge" og vil ha spesifikke bedriftsnavn? Du burde nok ihvertfall oppgi landsdel for at det skal bli enklere og tipse.
Kjørte melkbilen å leverte til bønder od diverse tjener drittbra 2000kr dagen vess det ikke er lov å skrive slett on
Sist endret av Rognkjeksa; 19. april 2022 kl. 11:03.
Sitat av Rognkjeksa Vis innlegg
Kjørte melkbilen å leverte til bønder od diverse tjener drittbra 2000kr dagen vess det ikke er lov å skrive slett on
Vis hele sitatet...
2.000kr dagen er på ingen måte drit bra. Det tilsvarer å jobbe på Statoil.
Jobbet som bringsjåfør 1 år. Det var dårlig betalt ja, starta på 130 eller 140. Hadde jobba meg opp til 170 eller 180 når jeg var ferdig der.

Bring gir ut jobber til mindre kontraktører/enmannsforetak/ små as som tar på seg oppdrag på anbud fra bring.

Det er enkelte budjobber som er mer innbringende enn andre. Levering fra flyplasser(gjenglemt bagasje) brukte å være litt innbringende før ihvertfall
Sist endret av Jerna; 19. april 2022 kl. 11:48.
Sitat av RaveX Vis innlegg
2.000kr dagen er på ingen måte drit bra. Det tilsvarer å jobbe på Statoil.
Vis hele sitatet...
Tjener man 40k brutto måneden på Statoil?
Sitat av Source Vis innlegg
Tjener man 40k brutto måneden på Statoil?
Vis hele sitatet...
Med skifttillegg osv i en fulltidsstilling er vel ikke det så lenger unna sannheten enn at vi tar poenget.
Sitat av Source Vis innlegg
Tjener man 40k brutto måneden på Statoil?
Vis hele sitatet...
Statoil skal jeg ikke svare på. Men med 100% stilling hos shell for noen år siden lå jeg på ca 50 brutto, med noe kveld og helgetillegg.
Statoil ble oppdatert til equinor i 2007. Og siden da ble lønna mye bedre, siden navnet hentyder til equality, equity og masse annen bullshit et overbetalt pr selskap klarte og selge inn til staten. Eller ikke. Statoil =boomer utrykk
Statoil Fuel and Retail, også kjent på folkemunne som bensinstasjonen "Statoil" har aldri vært en del av Equinor. De ble kjøpt opp av Couch-Tard, et selskap fra Canada som eier varemerket Circle K. Selskapet ble skilt ut av Statoil-konsernet mange år før det.

Bensinstasjoner og butikker er kjent som en bransje hvor man kan tjene helt greit, uten at det er en bullshit arbeidsplass. Innen transport er det mange useriøse aktører. Men ikke alle liker å stå i butikk. You do you. Jeg synes det virker helt hårreisende hvor mye personlig risiko det er forventet at du tar som budbilsjåfør.
Deezire du har rett. Jeg kaster meg på sverdet med min feilaktige kunnskap.