Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1553
Problemet er dette:

Jeg har jobbet lærning i 1,5 år nå (handtverker).
I dette året/mnd har jeg hatt overtids betaling på 225 kroner i timen (50%).
01.02 /2009 får jeg lønnings papirene mine i posten, der står allt som normalt helt til jeg leser (Overtid 50% - sats 180,-), det er 45 kroner mindre enn den lønningen jeg hadde fra før!.
Jeg tenkte at rengskapsføreren har sikkert gjort en feil, så jeg tok med lønnings papirene og viste de til sjefen neste arbeids dag, etter han har lest gjennom papirene sier han at jeg har fått for mye overtids betaling å at jeg må betale tilbake eventuelt at han trekker fra neste lønn allt som er "overutbetalt"

Nå er jeg frustert her, har faktisk jobbet ganske mye overtid i lærninge tiden min.Jeg syns det er ganske rart at det tok 1,5 år før timelønna ble satt ned hvis den var "feil", og det rareste er at han har ikke sa noe om det når den ble satt ned. Kansje regnskaps føreren er syndebukken her?


Må jeg betale tilbake dette? har han lov til å kreve tilbake disse pengene?

Håper på positive svar
Hva står det i kontrakten din? Hva er din vanlige timeslønn?
l2p
Trådstarter
23 0
Står ikke noe om lønningen i kontrakten så vidt jeg vet (har den ikke her)
Time lønningen er 120,-
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
i bunn og grunn er det din oppgave å se til at du får korrekt lønn utifra kontrakten din, MEN, ettersom det har gått så lang tid burde arbeidsgiveren din virkelig vurdere om han burde la dette gli.

det er tydelig at de og har oversett dette, så jeg som arbeidsgiver ville heller avskrive dette som "tap" og heller tjene det inn ved å få et tillitsforhold og bra/bedre miljø på arbeidsplassen.
l2p
Trådstarter
23 0
Jeg har jo hatt 225,- siden jeg begynte lærninge tiden min, da er det vell det som er den korrekte? eller?
Sitat av l2p Vis innlegg
Jeg har jo hatt 225,- siden jeg begynte lærninge tiden min, da er det vell det som er den korrekte? eller?
Vis hele sitatet...
Nei, 180 kr er korrekt. Når du jobber 50% overtid så skal du få utbetalt 50% mer enn vanlig lønn
l2p
Trådstarter
23 0
Og loven sier at jeg må betale tilbake?:/
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Det er jeg usikker på, men man kan jo tolke dette som et ja:

[Fjernet deler av loven PGA mengden av unødig tekst]

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:
a) ---
b) ---
c) ---
d) ---
e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,
f) ---

Husker jeg ikke helt feil er det arbeidstakerens ansvar og sjekke at lønna er rett. Og siden du har fått mer betalt en det du skulle og ikke sjekket dette er du ansvarlig. Men GROV uaktsomhet? Informasjonen var jo så dårlig at du trodde 225.- var den vanlige overtidslønna de.
AML

Jeg har ikke mye peilling på dette, men her er det jeg fant atleast.
Dersom du vet at du har 120,- i timen, og tror at 225,- er 50% overtidsbetalt, så virker det jo litt rart.

Jeg mener, alle sier ifra når de får for lite utbetalt, men ikke når de får for mye...
Har du hatt den samme kontrakten hele tiden, eller har du på noe tidspunkt fått en ny kontrakt eller fått endringer skriftlig?
Når skifta lønna di?
120/timen hørtes da ut som utrolig lav fagarbeiderlønn. Men nok om det. 180/t er riktig hvis overtidstillegget er 50% da ja.

Nok om det. Arbeidsgiver skal ha en ekstremt god grunn før han kan trekke deg i lønn fordi han mener du har fått for mye utbetalt over lengre tid. Ta kontakt med din fagforening (er du ikke medlem av en så meld deg inn) og hør hva de har å si. Evt bare ring LO, de gir som oftest bra svar.

Det som kan ha skjedd er at mens du er lærling så skal du ha overtidsbetalt med grunnlag i full fagarbeiderlønn og ikke lærlinglønna di. Såvidt jeg kan se har du veldig lav lønn nå (120/t er ikke mye), kan hende overtidsbetalingen mens du var lærling faktisk var basert på en høyere timelønn (150/t).

Uansett så tviler jeg på at du får noe bra svar på dette her. Kontakt fagforening/LO.
Sitat av Forconin Vis innlegg
120/timen hørtes da ut som utrolig lav fagarbeiderlønn.
Vis hele sitatet...
Han skriver jo i innledelsen at han har jobbet som lærling innen håndverksarbeid. Og etter 1,5 år så virker ikke 120kr/timen så lavt, da de stiger % -andel av ordinær montørlønn.
120kr i timen etter 1,5år som lærling er helt grei lønn.

men oppgir du ikke i skattkortet ditt at du kommer til å tjene in "ca så mye" i dette året, blir du trukket 50% av det du har tjent over den grensen, hvis jeg ikke husker feil.

litt kludrete skrevet, men se på det slik da:

du skal tjene 200.000kr i år sånn ca.
du tjener 300.000kr.
da blir 50% trukket av de 100.000kr extra.
Etter 1.5 år skal du vel normalt ha 100% av normal fagarbeiderlønn?

Anyway, godt mulig jeg tar feil der.

Men så godt som 100% sikker på at HVIS man jobber overtid som lærling skal overtidsbetalingen regnes utifra full fagarbeiderlønn. Noe som det ser ut som har blitt gjort riktig den første tiden. (225NOK, 150NOK/t høres mer ut som riktig fagarbeiderlønn enn 120/t.)

For meg ser det nesten ut som om arbeidsgiver prøver å scamme deg ved å gi deg overtidsbetaling basert på lærlinglønna di og ikke full fagarbeiderlønn som den egentlig skal være.
Har selv vært lærling og fikk alltid regnet overtid utifra vanlig lønn. Noe som gjorde at jeg ofte fikk 4x vanlig timelønn
Tror nok ikke at sjefen din forsøker å skamme deg, men at han selv er uvitende. Det er nok en personalansvarlig i bedriften som har mer peiling.

Eventuelt ville jeg hørt med opplæringskontoret i kommunen din.
Sist endret av ZaiRoX; 12. februar 2009 kl. 14:01.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Fant dette ved å google "lærling overtid" (uten gåseøyne):

Sitat av http://www.vvs-forum.no/nye-regler-for-beregning-av-overtidsloenn-for-laerlinger.4486192-84670.html
Lærlinger som blir pålagt overtidsarbeid skal lønnes som ufaglærte arbeidstakere. Dette er en ny bestemmelse i Fellsoverenskomsten for byggfag etter tariffrevisjonen i år.
Vis hele sitatet...
Det burde bety at du må sjekke hvor mye bedriften din ville betalt en ufaglært person, og kreve overtid i forhold til dette.