Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5781
Jeg kjørte mellom Langesund og Arendal et sted da det kom gjennomsnittsmåler jeg var ganske sikker på at jeg følgte fartsgrensa men så blinka kamera nr2 VELDIG sterkt hvitt det blenda meg i 1 sekund ble jeg tatt for og kjøre for fort da?
Trådstarter
18 2
Sitat av Appunity Vis innlegg
Ohyes
Vis hele sitatet...
Triddde de lyste rødt
Du vil se at det blinker rødt i boksene når du passerer. Det betyr ikke at du har kjørt for fort, bare at det er tatt bilde av kjøretøyet
Vis hele sitatet...
Hvis du har kjørt for fort, vil det blinke i et gult lys som er plassert 50 meter etter den andre fotoboksen.
Vis hele sitatet...
Strekningsmåling skal altså ikke blinke sterkt hvitt. Er du sikker på at du ikke kjørte forbi punkt måling?

Kilde: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomr...ekningsvis-atk
Trådstarter
18 2
Sitat av Tilfeldigvis Vis innlegg
Strekningsmåling skal altså ikke blinke sterkt hvitt. Er du sikker på at du ikke kjørte forbi punkt måling?

Kilde: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomr...ekningsvis-atk
Vis hele sitatet...
Er sikker
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mjs00 Vis innlegg
Er sikker
Vis hele sitatet...
Då var det enten refleksjon frå sola e.l., feil på boksen, eller du tar feil.
Trådstarter
18 2
Sitat av Mjs00 Vis innlegg
Er sikker
Vis hele sitatet...
Først var den en skjerm som viste hvor fort jeg kjørte så kom det et kamera som ikke lyste i d hele tatt så litt senere så kom d et kamera til som blinka sterket hvit
Sitat av Mjs00 Vis innlegg
Er sikker
Vis hele sitatet...
Det du beskriver i første post stemmer ikke over ens med fakta om strekningsmåling. Det stemmer til en viss grad med punkt måling:
Kamerautstyret er montert i fotoboksen og består av et digitalt kamera, en blits og en datamaskin.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomr...roll/punkt-atk


Hvis du er sikker på at det var strekningsmåling du har passert da du så er sterkt hvitt lys er det mulig at utstyret er defekt eller at noe totalt urelatert som fremkaller sterke hvite lys tilfeldigvis skjedde da du passerte.

Edit: leif
Sist endret av Tilfeldigvis; 22. november 2019 kl. 19:22.
Trådstarter
18 2
Sitat av Tilfeldigvis Vis innlegg
Det du beskriver i første post stemmer ikke over ens med fakta om strekningsmåling. Det stemmer til en viss grad med punkt måling:

Kilde: https://www.vegvesen.no/fag/fokusomr...roll/punkt-atk Først var den en skjerm som viste hvor fort jeg kjørte så kom det et kamera som ikke lyste i d hele tatt så litt senere så kom d et kamera til som blinka sterket hvit


Hvis du er sikker på at det var strekningsmåling du har passert da du så er sterkt hvitt lys er det mulig at utstyret er defekt eller at noe totalt urelatert som fremkaller sterke hvite lys tilfeldigvis skjedde da du passerte.

Edit: leif
Vis hele sitatet...
Først var den en skjerm som viste hvor fort jeg kjørte så kom det et kamera som ikke lyste i d hele tatt så litt senere så kom d et kamera til som blinka sterket hvit
Sitat av Mjs00 Vis innlegg
Først var den en skjerm som viste hvor fort jeg kjørte så kom det et kamera som ikke lyste i d hele tatt så litt senere så kom d et kamera til som blinka sterket hvit
Vis hele sitatet...
Her er en liste over fotobokser i region sør https://www.vegvesen.no/fag/fokusomr...oversikter/sor

I følge oversikten er det på E18 Tvedestrand–Arendal 4 punkt-målinger. Det er imidlertid ingen strekningsmålinger på samme strekning i følge samme oversikt. Det er mulig skilting viser feil, men jeg velger å tro at vegvesenet opplyser riktig.

Min konklusjon er at du har kjørt forbi noe du trodde var strekningsmåling, men som faktisk er punkt-måling. Blitsen du beskriver stemmer godt med vegvesenets beskrivelse av utstyret som gjennomfører slike målinger.
Ser TS skrev en tråd for bare noen uker siden hvor h*n har kjørt i 160 forbi en bomstasjon og lurer på om man kan bli tatt for det (noe man ikke kan). "så det går bra for denne gang så fint hatt lappen i 2 uker så ikke så keen på og miste den men det skal aldri gjentas har kjent på hvor noia det var men takk for svar". På tide å vokse opp og slutte å sette ditt og andres liv i fare.
Trådstarter
18 2
Sitat av mistawest Vis innlegg
Ser TS skrev en tråd for bare noen uker siden hvor h*n har kjørt i 160 forbi en bomstasjon og lurer på om man kan bli tatt for det (noe man ikke kan). "så det går bra for denne gang så fint hatt lappen i 2 uker så ikke så keen på og miste den men det skal aldri gjentas har kjent på hvor noia det var men takk for svar". På tide å vokse opp og slutte å sette ditt og andres liv i fare.
Vis hele sitatet...
kjørte max 5 over fotoboksen

Sitat av Mjs00 Vis innlegg
kjørte max 5 over fotoboksen
Vis hele sitatet...
Har følgt fartsgrensa til beste evne etter det med 160 men endte litt for fort denne gangen (85-90) i 80 sona noe som jeg ikke prøvde på og gjøre så maybe dont flame before you know the whole story
Sist endret av Mjs00; 22. november 2019 kl. 21:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
85-90 på speedometeret eller reel fart. Du kan ha over 90 på speedometeret på strekningsmåling da de må trekke fra større feilmargin en ved laser.
Sitat av Tilfeldigvis Vis innlegg
Her er en liste over fotobokser i region sør https://www.vegvesen.no/fag/fokusomr...oversikter/sor

I følge oversikten er det på E18 Tvedestrand–Arendal 4 punkt-målinger. Det er imidlertid ingen strekningsmålinger på samme strekning i følge samme oversikt. Det er mulig skilting viser feil, men jeg velger å tro at vegvesenet opplyser riktig.

Min konklusjon er at du har kjørt forbi noe du trodde var strekningsmåling, men som faktisk er punkt-måling. Blitsen du beskriver stemmer godt med vegvesenets beskrivelse av utstyret som gjennomfører slike målinger.
Vis hele sitatet...
Det er en gjennomsnittsmåling (som ikke virker) mellom Bamble og Kragerø. Så er det en fotoboks ved avkjøringa til Sannidal. Kan være han har trodd han kjørte forbi gjennomsnittsmålinga og ble tatt da han kjørte forbi fotoboksen ca 1 mil senere - om man blir målt i gjennomsnitten der, skal det lyse rødt på en "stolpe" ca 30m etter siste boksen. Men det siste halvåret har ikke noen av snittsmålingene blinka når man kjører forbi de.
Sitat av Mjs00 Vis innlegg
kjørte max 5 over fotoboksen



Har følgt fartsgrensa til beste evne etter det med 160 men endte litt for fort denne gangen (85-90) i 80 sona noe som jeg ikke prøvde på og gjøre så maybe dont flame before you know the whole story
Vis hele sitatet...
Maks lovlige hastighet i 80-sone er 84km/t, i tillegg viser speedometeret mer, mellom 5-10% mer enn den egentlige hastigheten din.
Sist endret av Mekkern; 23. november 2019 kl. 12:33.
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Maks lovlige hastighet i 80-sone er 84km/t
Vis hele sitatet...
Maksimal lovlig hastighet i 80-sonen er 80 km/t.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Maksimal lovlig hastighet i 80-sonen er 80 km/t.
Vis hele sitatet...
Nja, er et lite slingringsmonn på maks 4km/t over hvor du ikke får bot (med mindre forholdene tilsier det, dårlig sikt). Litt dårlig formulert kanskje
Sitat av BAN Vis innlegg
85-90 på speedometeret eller reel fart. Du kan ha over 90 på speedometeret på strekningsmåling da de må trekke fra større feilmargin en ved laser.
Vis hele sitatet...
Haha for en kverulant. Hva er poenget ditt?
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Haha for en kverulant. Hva er poenget ditt?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva problemet ditt er... Glemt morgenkaffen.

Poenget er at mange tror at de kan bli tatt av gjennomsnittsmålingen om speedometeret viser litt for mye mens de i praksis kjører langt under maks tillatt hastighet. I tillegg til mekkeleks tall så blir gjennomsnittet regnet ut i fra korteste mulige distanse på strekningen.
Sist endret av BAN; 25. november 2019 kl. 14:42.
Sitat av BAN Vis innlegg
Vet ikke helt hva problemet ditt er... Glemt morgenkaffen.

Poenget er at mange tror at de kan bli tatt av gjennomsnittsmålingen om speedometeret viser litt for mye mens de i praksis kjører langt under maks tillatt hastighet. I tillegg til mekkeleks tall så blir gjennomsnittet regnet ut i fra korteste mulige distanse på strekningen.
Vis hele sitatet...
Unnskyld leste igjennom nå var litt gretten ja. Nyttig informasjon