Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2317
Hei. Fikk meg en reality check da jeg løp 3000 meter med en kompis idag. Hadde tippet jeg ville kunne klare det under 15:00 men løp inn på 21:40. Er ikke tvil om at jeg overvurderte meg selv her. Det jeg ønsker fremover er å forbedre denne tiden ganske kraftig. Veier 115 kg så har mye å gå på kun på vekt. Har også slitt med kroniske skader jeg er iferd med å bli kvitt.

Det jeg lurer på er litt rundt hvordan jeg på best måte kan forbedre meg. Kosthold og gå ned i vekt skal jeg fint klare selv, men allikevel ønsker jeg å bli bedre til å løpe og bedre kondisjonen. Er blitt veldig "trang" i steget.
Jeg prioriterer å trene løping 4 ganger i uka. Øktene kan ikke vare mer enn en time. Samtidig må jeg være litt forsiktig med tanke på belastning.

Tenker selv et opplegg omtrent som dette

Mandag : 4*4 minutter intervall på mølle ( øker hastighet hver tredje økt med 0,1 )

Tirsdag : Fri

Onsdag : 4*4

Torsdag : 3000 meter Tett opp mot maksløp

Fredag : Fri

Lørdag : Motbakkeintervall 6*2 minutter

Søndag : Fri

Det jeg lurte på er om jeg burde prioritere å trene annerledes eller også bruke andre aktiviteter for å bedre meg uten at belastningen blir for stor for en noe skjør kropp i en opptreningsfase. Er det noen som har kompetanse som kan si noe om et slikt opplegg vil være meningsfult eller ikke ? F.eks Bytte ut en økt med styrketrening?
Det høres ut som en oppskrift på kneskader Vil anbefale å trene styrke/mobilitet/stabilitet i bein først, og begynn med rolig løping på mykt underlag. Pass på at du løper med god teknikk.
Viktigste er nok å ikke gå for hardt ut. Hvis du ikke har løpt noe særlig i det siste, er 4 ganger i uka veldig mye(spesielt hvis du også er tung). Ville nok begynt med 2 løpeøkter i uka. En rolig økt og 1 intervalløkt. Hvis du vil ha 4 utholdenhetsøkter i uka ville jeg tatt de 2 andre på sykkel eller ski i starten. Så kan du heller bytte ut de med løping når du får bygd opp muskulaturen i beina. Vil også sterkt anbefale å få til en styrkeøkt, med fokus på legger, lår og stabilitet. 4 intervall/hardøkter i uka er også alt for mye. Kroppen trenger litt tid på å bygge seg opp igjen etter en slik økt.

Alt opplegg:
Mandag: 4x4 (Denne kan utvides med flere drag etter hvert. Begynn med 4x4 og øk med f.eks 1 drag annenhver uke til du er oppe i
8-10x4. Velg intensitet slik at du klarer å holde tilnermet lik hastighet på alle intervallene)

Tirsdag: Fri

Onsdag: Langkjøring (Rolig utholdenhet med varighet 45-90 min. Begynn med 30-45 og øk etter hvert)

Torsdag: Tempo/Fartslek (Moderat intensitet med hastighetsforandringer. Gjerne legg inn korte spurter. 30-60min.)

Fredag: Fri

Lørdag: Valgfri økt (Kjenn på overskuddet, og velg akkuratt den økta du har mest lyst på. Er du sliten så ta det rolig. Føler du deg pigg kan
du kjøre en intervalløkt)

Søndag: Fri

3000 meter maksløp kan du kjøre hver 3. uke isteden for intervalløkta for å teste hvordan formen har utviklet seg.
Ellers kan det også være lurt å melde seg på et mosjonsløp til våren for å holde motivasjonen oppe

Med 4 økter i uka vil du nok merke en betydelig forbedring veldig raskt, men vær forsiktig så du ikke går ut for hardt! Kan nesten garantere at du vil få belasningsskader med 4 løpeøkter i uka i starten, så begynn som sagt med 2.

Når det gjelder løping og skader, kan løpsteknikk gjøre store forskjeller. Søk litt om dette på youtube. Veldig mye bra videoer om temaet der.

Lykke til
Sitat av aperfectcircle1 Vis innlegg
Viktigste er nok å ikke gå for hardt ut. Hvis du ikke har løpt noe særlig i det siste, er 4 ganger i uka veldig mye(spesielt hvis du også er tung). Ville nok begynt med 2 løpeøkter i uka. En rolig økt og 1 intervalløkt. Hvis du vil ha 4 utholdenhetsøkter i uka ville jeg tatt de 2 andre på sykkel eller ski i starten. Så kan du heller bytte ut de med løping når du får bygd opp muskulaturen i beina. Vil også sterkt anbefale å få til en styrkeøkt, med fokus på legger, lår og stabilitet. 4 intervall/hardøkter i uka er også alt for mye. Kroppen trenger litt tid på å bygge seg opp igjen etter en slik økt.

Alt opplegg:
Mandag: 4x4 (Denne kan utvides med flere drag etter hvert. Begynn med 4x4 og øk med f.eks 1 drag annenhver uke til du er oppe i
8-10x4. Velg intensitet slik at du klarer å holde tilnermet lik hastighet på alle intervallene)

Tirsdag: Fri

Onsdag: Langkjøring (Rolig utholdenhet med varighet 45-90 min. Begynn med 30-45 og øk etter hvert)

Torsdag: Tempo/Fartslek (Moderat intensitet med hastighetsforandringer. Gjerne legg inn korte spurter. 30-60min.)

Fredag: Fri

Lørdag: Valgfri økt (Kjenn på overskuddet, og velg akkuratt den økta du har mest lyst på. Er du sliten så ta det rolig. Føler du deg pigg kan
du kjøre en intervalløkt)

Søndag: Fri

3000 meter maksløp kan du kjøre hver 3. uke isteden for intervalløkta for å teste hvordan formen har utviklet seg.
Ellers kan det også være lurt å melde seg på et mosjonsløp til våren for å holde motivasjonen oppe

Med 4 økter i uka vil du nok merke en betydelig forbedring veldig raskt, men vær forsiktig så du ikke går ut for hardt! Kan nesten garantere at du vil få belasningsskader med 4 løpeøkter i uka i starten, så begynn som sagt med 2.

Når det gjelder løping og skader, kan løpsteknikk gjøre store forskjeller. Søk litt om dette på youtube. Veldig mye bra videoer om temaet der.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Ikke det verste opplegget dette. Men det er likevel for mye løping hvis du starter på tilnærmet bar bakke. Først ville jeg fokusert på å gå ned i vekt, sikt på maks 1kg x høyde per cm over 1m. Altså er du 1.80 høy sikt på 80 kg. Dette ville jeg gjort med sykling (veldig bra for stabilitet i hofter) kombinert med svømming (veldig bra for overkropp og kjernemuskulatur, spesielt bekken og nedre mage hvis du bruker riktig teknikk) og generelle kjernemuskulaturøvelser. Alle typer kondisjonstrening som ikke baserer seg på støt mot ledd kan du kjøre nesten så ofte musklene dine klarer (med forbehold, noen aktiviteter er mer utsatt for senebetennelser enn andre). Du kan selvsagt løpe også, men start med 1-2 rolige økter i uka, du trenger ikke mere enn 20-40 min hver økt. Dette bør opprettholdes minimum 3 måneder, gjerne så lenge som 9 med gradvis økning. Ikke mere enn 3 moderate og 1 hard økt i uken det første året (løping). For fettforbrenning er det vist at å avslutte en økt med intervaller (4x4 er bra, dette kan du lese om hvis du googler litt) øker hvilemetabolismen for mange.

Å springe så mye når man er lett overvektig er vanvittig skadelig for ledd og sener hvis ikke muskulaturen bygges opp over lang tid. Diverse belastningsskader og betennelser er vanlig. Balansetrening anbefales på det sterkeste, men er strengt tatt ikke avgjørende. Balansebrett er bra, slakkline er det aller beste. Da får du balanse kombinert med stabiliserende muskulatur i ben, hofte, bekken og hele magen, som mest sannsynlig gjør løpeteknikken din mer effektiv (=mindre skadelig) av seg selv.

Tips og triks til dette finner du over alt på internett. Hvis du ønsker hjelp til et spesifikt program kan du sende meg en PM, så skal jeg lage noe for deg. Da trenger jeg ganske mye informasjon. Jeg har drevet med trening hele livet og har trent klatring og løping 10-20 timer i uka i flere år. Jeg har også utdanning innen idrett, og studerer medisin nå.

...men jeg er ute med en betennelse i kneet nå, så kanskje jeg bare skal holde kjeft
Sist endret av Nether; 4. februar 2017 kl. 03:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.