Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 11734
Hei!

Hvis tråden er på feil plass, så kan admin flytte den til rett sted.

Først og fremst vil jeg bare si at jeg og broren har aldri hatt noe spesielt nært bånd. Selv om vi begge er glade i hverandre, så har vi alltid vært så forskjellige at det å komme overens virker helt unaturlig. Broren min har en veldig snill og ydmyk sjel, noe som noen ganger kan være svakheten hans, da han ikke vet hvordan han skal forsvare seg eller reagere i gitte situasjoner. Og det er sistnevnte det startet med som fikk meg i trøbbel.


Forrige uke var jeg på byen (edru kveld), og skulle kjøre et par kompiser til nach. Mens jeg sto og ventet utenfor i bilen, observerte jeg helt tilfeldig broren min sammen med to jevnaldrene fyrer (23-24 år). De sto på hjørnet bak lokalet litt bortenfor folkemengden, så jeg tenkte at de skulle sikkert fyre på noe MJ, eller liknende. Etter en liten stund la jeg merke til at disse to fyrene begynte å knuffe og dytte broren min seg imellom, etterfulgt med at han ene klappet til broren min i ansiktet gjentatte ganger mens de lo av han. Jeg kunne se veldig tydelig at broren min ikke hadde det noe godt, og ikke visste hva han skulle gjøre.

Når jeg så broren min så hjelpesløs, svartnet det helt for meg. Jeg gikk ut av bilen og begynte å marsjere mot de. Da jeg nærmet meg, kunne de se at jeg gikk mot dem, da rettet de begge fokuset mot meg og spurte: "Hva faen vil du?". Jeg tok tak i han som klappet til broren min (bølle nr.1), og begynte å denge løs helt til kompisen (bølle nr.2) kom å stoppet meg ved å slå og sparke meg. Da var allerede bølle nr.1 bevisstløs, så jeg slapp taket på han, og fikk dyttet bølle nr.2 vekk fra meg. Deretter klarte jeg å lande et spark i hodet på han slik at han datt og skar seg på en knust ølflaske på bakken.

Hele krangelen var over etter 15-20 sekunder før dørvaktene kom, og fikk skilt oss. Begge to ble kjørt til legevakten, hvor bølle nr.1 fikk en brukket kjeve og hjernerystelse, og nr.2 fikk et par sting i hånden sin.

Jeg ble plukka opp av purken, iført i håndjern, og rett til nærmeste politistasjon hvor jeg måtte strippes ned for våpensøk og sendt til glattcella. Der fikk jeg være i 8 timer før jeg slapp ut igjen, og fikk vite at de hadde anmeldt meg for grov legemsbeskadigelse. Jeg fortalte også hele historien til dem, men de var likegyldige, og fortalte at jeg måtte ta det opp i en eventuell sak de skulle opprette mot meg.

- Hva kan jeg forvente i straff i en slik sak, og har jeg noe som helst sjans til å vinne saken? (Jeg har ingenting på rullebladet fra før, og jeg har nettopp fylt 18)

- Kan jeg argumentere med at det har vært mye vold i hjemmet helt til jeg flyttet ut da jeg ble 18 for 5 uker siden?

- Hvordan vil dette se ut for en eventuell arbeidsgiver i senere fremtid?

- Jeg har ingen nevnte sinneproblemer, men akkurat når jeg så broren min ha det så vondt, stakk det ordentlig i hjertet mitt, og jeg angrer ikke et sekund på hva jeg gjorde. Før eller senere ville de folka fått juling.
Du utgav litt mer vold enn det du hadde trengt for å stenge av dyttingen på broren din, og det kan få følger for deg da.. Ettersom han ene har fått relativt store skader..
Det finnes andre måter å hjelpe broren sin på enn å denge løs på folk. At du ikke angrer er både bra og dumt. Bra fordi du slipper å innse hvor idiot du er, dumt fordi volden du selv sier du har opplevd, har gjort deg så blind at du tror det er sånn man fikser problemer. Vold fikser ikke problemer, det burde du som sier du har opplevd det hjemme vite godt. Du kan ikke skylde på dette for din voldbruk, og samtidig si det er greit å slå andre - da er du jo helt på bærtur.

Om dette kan hjelpe eller ikke må du kontakte advokat og høre med han/henne om.

Selvfølgelig er det et problem med voldsdom på rullebladet om du vil ha en jobb som krever plettfri vandel, så det kommer an på hva du vil drive med.
Skjønner veldig godt at du vil beskytte familien din, men det finnes måte. Greit de var to stykker men du trenger ikke slå dem bevisstløse akkurat, og siden det virker som du var mye sterkere så kunne du ihvertfall uskadeliggjort dem.

Har de anmeldt deg enda?
Hvis det var noen vitner (broren din for eksempel) burde du høre med dem om de så de to karene slå på broren din. Det kan hjelpe i en eventuell sak. Hvis broren din fikk skader så burde du få han til legen og dokumentere skadene.
Jeg har ingen informasjon som vil hjelpe, men ville bare si godt gjort.
Det hadde nok vært bedre (for deg selv) om du hadde gjort noe annet, men jeg hadde ikke dømt deg.
Dersom det stemmer at to 23-24 åringer fiket til og plagde en gutt på ca 16 år var dette velfortjent. Jeg vet at mange sier at man ikke skal slå osv, men disse gutta hadde godt av en lærepenge. Får håpe de i fremtiden ikke går rundt og er kjekkaser.

Angående straff er det umulig å svare på. Din alder, deres alder, hva de har gjort med broren din, din oppvekst osv vil alt kunne påvirke utfallet.

For øvrig burde broren din anmelde begge disse guttene.
Hvis du får dette på rullebladet, så får du ikke dra til usa, mexico osv.
Syns du behandlet dette naturlig og gjorde som alle andre gode brødre ville gjort, og de fortjente nok hvert kakk du ga dem.
Hei, kjip situasjon du har kommet opp i, er nok mange som ville ha gjort som deg Mtp det du sa at det svartnet for deg da du så broren din ble behandlet slik, tror jeg den siste delen i denne paragrafen kan komme til nytte:

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Tyrkeren; 17. juni 2013 kl. 16:35.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Dersom det stemmer at to 23-24 åringer fiket til og plagde en gutt på ca 16 år var dette velfortjent. Jeg vet at mange sier at man ikke skal slå osv, men disse gutta hadde godt av en lærepenge. Får håpe de i fremtiden ikke går rundt og er kjekkaser.

Angående straff er det umulig å svare på. Din alder, deres alder, hva de har gjort med broren din, din oppvekst osv vil alt kunne påvirke utfallet.

For øvrig burde broren din anmelde begge disse guttene.
Vis hele sitatet...
Tror broren hans er 23-24, ikke 16.

Ontopic: Ta kontakt med en advokat.
Kanskje litt overdrevent bruk av vold, men faen a, det er broren din! Du gjør det de fleste ville gjort!
Du lever bedre med deg selv etter at du hjalp til, enn hva du ville gjort hvis du ikke gjorde noe.

Har broren din anmeldt saken? Vill nok hjelpe din sak i så fall.
Trådstarter
3 35
Hei igjen, og takk for mange gode svar


Sitat av Xernox Vis innlegg
Har de anmeldt deg enda?
Hvis det var noen vitner (broren din for eksempel) burde du høre med dem om de så de to karene slå på broren din. Det kan hjelpe i en eventuell sak. Hvis broren din fikk skader så burde du få han til legen og dokumentere skadene.
Vis hele sitatet...
- Ja, de har anmeldt meg.

- Ja, den ene kompisen min satt inne i bilen, og ventet på de andre sammen med meg. Han fikk med seg hele situasjonen.

Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Dersom det stemmer at to 23-24 åringer fiket til og plagde en gutt på ca 16 år var dette velfortjent.

For øvrig burde broren din anmelde begge disse guttene.
Vis hele sitatet...
- Broren min er forøvrig 23 år gammel.

- Hva kan han anmelde de for i det hele tatt? Han har ingen merkbare fysiske skader, og hvordan vil det fremme saken min?

Sitat av XZENON Vis innlegg
Hvis du får dette på rullebladet, så får du ikke dra til usa, mexico osv.
Vis hele sitatet...
- USA er overvurdert. Jeg er mer bekymret over hvordan karrièren min vil se ut.
Sitat av XZENON Vis innlegg
Hvis du får dette på rullebladet, så får du ikke dra til usa, mexico osv.
Vis hele sitatet...
Er som oftest ikke noe problem å dra til USA, selv med rulleblad. Det er først hvis man skal flytte dit kan det bli problemer.
Sitat av ufosjo Vis innlegg
Jeg er mer bekymret over hvordan karrièren min vil se ut.
Vis hele sitatet...
Det kommer helt an på hva slags karriere du ønsker å satse på. De færreste arbeidsgivere krever en uttømmende vandelsattest, og har heller ikke rett til dette. På en vanlig vandelsattest slettes nesten all informasjon etter maks fem år, og ofte så tidlig som etter to år. Hvor fort det slettes avhenger av hvor alvorlig lovbruddet er, og hvordan dommen blir.

Du kan lese litt om det her:
http://www.dinside.no/1212/hva-inneh...andelsattesten
Sist endret av mentalmelt; 17. juni 2013 kl. 17:32.
Anmeld de tilbake så blir saken henlagt på grunn av manglende bevis
" § 231. Den, som bevirker eller medvirker til, at en anden tilføies betydelig skade paa legeme eller helbred, straffes for grov legemsbeskadigelse med Fængsel i minst 3 Aar. "

Det er mulig du får fengsel for det her hvis ikke du/dere kommer opp med en god forklaring
Jeg hadde gjort det samme hvis jeg var i din situasjon jeg også.. Viktig å stå fram og beskytte familie!!
Sitat av Munchies Vis innlegg
" § 231. Den, som bevirker eller medvirker til, at en anden tilføies betydelig skade paa legeme eller helbred, straffes for grov legemsbeskadigelse med Fængsel i minst 3 Aar. "

Det er mulig du får fengsel for det her hvis ikke du/dere kommer opp med en god forklaring
Jeg hadde gjort det samme hvis jeg var i din situasjon jeg også.. Viktig å stå fram og beskytte familie!!
Vis hele sitatet...
Har ingen tro TS trenger uroe seg for 3 års fengsel.


Forøvrig mer skjerpede omstendigheter i denne saken i tillegg, så tror TS må belage seg på å et par mnd'er på vann og brød maks. Mest sannsynlig vil den bli henlagt om du anmelder dem tilbake og får kompisen din til og fikse frem samme forklaring.
Joiner den jeg også. Om det hadde skjedd med min bror eller mine nieser/nevøer jeg hadde garantert gjort det samme så det holder. Slettes ikke det smarteste du har gjort men jeg syns det står respekt av det for det er din bror.
Er dere gale alle sammen? Fordi noen knuffer og dytter broren hans så er det greit å denge løs på folk til de er bevisstløse?

Og dere som sier at han skal anmelde - hva skal han egentlig anmelde?
Sitat av Susanna Vis innlegg
Er dere gale alle sammen? Fordi noen knuffer og dytter broren hans så er det greit å denge løs på folk til de er bevisstløse?

Og dere som sier at han skal anmelde - hva skal han egentlig anmelde?
Vis hele sitatet...
Broren til TS anmelder disse to toskene for legemsfornærmelse i den regi at det var de to som oppsøkte og laget kvalme med broren, for dette har han hjemmel til ettersom han ble både slått og holdt igjen. Hva TS angår så kjenner jeg meg såpass igjen i det og se trasige brødre at jeg har ingen problemer med å selv havne i denne situasjonen.



TS er en ting du uansett er nødt til å belage deg på og det er att den kjeven til Mr. Smartypants blir og bite deg i ræva, er vell 10k erstatning der.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Er dere gale alle sammen? Fordi noen knuffer og dytter broren hans så er det greit å denge løs på folk til de er bevisstløse?
Vis hele sitatet...
Folk reagerer/tenker forskjellig fra person til person. Broren til TS er et klassisk eksempel på dette. Dette må du bare klare leve med.

Så om du tror på en verden uten vold, så lever du i en eventyrverden i den forstand. Eller bare veldig naiv.
Sitat av Abaways Vis innlegg
Folk reagerer/tenker forskjellig fra person til person. Broren til TS er et klassisk eksempel på dette. Dette må du bare klare leve med.

Så om du tror på en verden uten vold, så lever du i en eventyrverden i den forstand. Eller bare veldig naiv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke i nærheten av hva Susanna snakker om. TS fortjener straff fordi han har gått langt forbi nødvergeretten. Man "må ikke bare leve med" at man risikerer å bli slått bevisstløs fordi "folk tenker forskjellig". Vi har et regelverk og en håndhevende makt for en grunn (faktisk).
Hvem er du til å si hva som er og ikke er langt forbi nødvergeretten?
Sist jeg sjekket så hadde vi også (faktisk) en dømmende makt (faktisk) til å ta seg hånd om akkurat det (faktisk)..

For en gang skyld så treffer vi på en trådstarter som iallefall jeg ikke tolker det dithen at han pynter på sannheten for å få de svarene han håper på, og av den enkle grunn håper jeg at han slipper unna, iallefall når det kommer til permanente ting på rullebladet.
Sjølvaste tror ingen sa rett ut at TS ikke burde straffes for sine handlinger, men man skjønte hvorfor det gikk såpass langt at han tok affære. Det at han må stå for det han gjorde er jo en selvfølge, og jeg kom med et røft overslag hvordan det kunne se ut. Nå er dette dog noe som varierer mtp på soningstid og sånt, men som artikkelen jeg linker til i et tidligere innlegg viser at en mann kan slås halvt ihjel med en lampe og enda måtte ikke fyren som slo sitte i 3 år.
Vold kan absolutt i visse tilfeller løse problemer, selv om folk liker å tro noe annet. I dette tilfellet er det tvilsomt at noen tør å røre broren hans igjen. 2 stk som går på 1 er i utgangspunktet så feige fra før av at dem ikke tør tenke tanken på hevn engang. Som om det å reagere på instinkt og forsvare broren sin er så jævla unaturlig!

Ta den straffa du eventuelt får og gjør den med stolthet, i visshet om at du sto opp for og beskytta et familiemedlem!
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av grandiz Vis innlegg
Vold kan absolutt i visse tilfeller løse problemer, selv om folk liker å tro noe annet. I dette tilfellet er det tvilsomt at noen tør å røre broren hans igjen. 2 stk som går på 1 er i utgangspunktet så feige fra før av at dem ikke tør tenke tanken på hevn engang. Som om det å reagere på instinkt og forsvare broren sin er så jævla unaturlig!

Ta den straffa du eventuelt får og gjør den med stolthet, i visshet om at du sto opp for og beskytta et familiemedlem!
Vis hele sitatet...
Det hadde da vært langt bedre måter å beskytte broren enn å banke de helseløse. Det å ta straffa med stolthet er iallefall bare noe fjas.
TS burde aldri ha banket de helseløse, men heller løst konflikten uten - eller i det minste med lang mindre vold enn han gjorde her.
Han burde ta den eventuelle straffa som en lærepenge til neste gang en lignende situasjon oppstår.

Hilsen en som aldri har vært i en ordentlig i hele sitt liv.
Sist endret av Bombasa; 17. juni 2013 kl. 23:08.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Hvem er du til å si hva som er og ikke er langt forbi nødvergeretten?
Vis hele sitatet...
Et oppegående og tenkende vesen. Mer trenger man ikke være.

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Sist jeg sjekket så hadde vi også (faktisk) en dømmende makt (faktisk) til å ta seg hånd om akkurat det (faktisk)..
Vis hele sitatet...
Det har jeg heller aldri betvilet.


Sitat av bashfoo Vis innlegg
For en gang skyld så treffer vi på en trådstarter som iallefall jeg ikke tolker det dithen at han pynter på sannheten for å få de svarene han håper på, og av den enkle grunn håper jeg at han slipper unna, iallefall når det kommer til permanente ting på rullebladet.
Vis hele sitatet...
Da er vi nok grunnleggende uenig. Jeg ønsker ikke et samfunn hvor folk kan slippe unna med hva som helst, bare de er ærlig nok om det på freak.no.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Da er vi nok grunnleggende uenig. Jeg ønsker ikke et samfunn hvor folk kan slippe unna med hva som helst, bare de er ærlig nok om det på freak.no.
Vis hele sitatet...
Jeg kan se dette... Du ønsker deg derimot et samfunn der hvor mobbing er tillatt, og går ustraffet?

Slik jeg ser det, har disse to toskene lært seg en skikkelig lærepenge, og kommer utvilsomt ikke til å gjenta samme idiotien de gjorde igjen. Samtidig kunne TS roet "litt" ned på maktbruken. Men jeg kan også se problemet med å ikke tørne helt når noe slikt skjer med slekta...
Sitat av Abaways Vis innlegg
Jeg kan se dette... Du ønsker deg derimot et samfunn der hvor mobbing er tillatt, og går ustraffet?

Slik jeg ser det, har disse to toskene lært seg en skikkelig lærepenge, og kommer utvilsomt ikke til å gjenta samme idiotien de gjorde igjen. Samtidig kunne TS roet "litt" ned på maktbruken. Men jeg kan også se problemet med å ikke tørne helt når noe slikt skjer med slekta...
Vis hele sitatet...

Vennligst ikke legg ord i munnen på meg. Det er dårlig stil. Jeg har aldri sagt at mobbing er greit, men jeg mener at å banke livskiten ut av dem er neandertalsk og helt idiotisk.

Hvor mener du grensen går da? Utifra hva TS forteller er det nesten bare flaks at guttene overlevde. Hadde en dårlig holdning ovenfor broren hans rettferdiggjort å drepe dem? Hva om en av dem som var ufin var din bror da? Hva ville du gjort da?

Igjen, hvor går grensen?
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Vennligst ikke legg ord i munnen på meg. Det er dårlig stil. Jeg har aldri sagt at mobbing er greit, men jeg mener at å banke livskiten ut av dem er neandertalsk og helt idiotisk.

Hvor mener du grensen går da? Utifra hva TS forteller er det nesten bare flaks at guttene overlevde. Hadde en dårlig holdning ovenfor broren hans rettferdiggjort å drepe dem? Hva om en av dem som var ufin var din bror da? Hva ville du gjort da?

Igjen, hvor går grensen?
Vis hele sitatet...
1) Prøver ikke å legge ord i munnen din. Jeg sier bare at hvis ikke TS hadde grepet inn i situasjonen, ville faktisk disse to guttene gått ustraffet. Selv gjennom rettsvesenet. Hva tror du sjansen for tilbakefall for disse pøblene hadde vært om TS ikke hadde gjort noe? Kommentar?

2) Det å påstå at det hører hjemme i steinalderen blir for dumt. Mennesker er dyr, og vi har instinkter som alle andre dyr, selv om du liker det eller ikke. Idiotisk? Kanskje. Skru på TVen en gang i blant å se hvor mye jævelskap det er i verden så ser du kanskje hva jeg mener.

3) Hvor jeg mener grensen bør gå er irrelevant. Men om du går litt rundt og spør, så vil du nok bli overrasket over hvor mange som vil mene at de slapp billig unna.
Jeg har ikke noe relevant informasjon til deg TS, men jeg vil si at det står stor respekt av det du gjorde for broren din, og jeg vet selv at jeg hadde gjort noe lignende i en slik situasjon. Lykke til videre!
Creds til trådstarter, ser ingen problemer med at to rasshøl fikk seg en smell.
Selvfølgelig kan vold løse "problemer". Hvis problemperson-> får vondt-> ser konsekvens av uønsket handling ->slutter å gjøre evt uønsket handling.

om det er beste måten å løse noe på, er ikke sikkert. Men det må hvertfall ha fått dem til å tenke litt over ting... får vi håpe

Men når to hyener skal glefse innpå en stakkars enslig antilope, da syns jeg det er greit at løven kommer og skremmer de bort. Catch my drift?
Kanskje det pill råtne egoet dems blir slått ut av bane, forhåpentligvis til å se over seg selv og tenke over hva faen de driver med.
Sitat av XZENON Vis innlegg
Hvis du får dette på rullebladet, så får du ikke dra til usa, mexico osv.
Vis hele sitatet...
Det der er bare bullshit
Sitat av Abaways Vis innlegg
3) Hvor jeg mener grensen bør gå er irrelevant. Men om du går litt rundt og spør, så vil du nok bli overrasket over hvor mange som vil mene at de slapp billig unna.
Vis hele sitatet...
Her motsier du vel deg selv litt .... ? Eller misforstår jeg deg? Hvor man _mener_ grensen bør gå, er irrelevant som du sier. Men den blir jo ikke mye mer relevant bare fordi "sinnsykt mange vil mene de slapp billig unna"? Hvert fall ikke på et forum som dette?
Realiteten, slik jeg ser det, er at trådstarter her har brukt unødvendig mye makt. Dersom han skulle vært dekket av nødverge, skulle han forlatt situasjonen når nr. 1 falt i bakken, og nr. 2 var dyttet bort. De hadde bil, og kunne kommet seg unna (som sagt; slik jeg ser det).

Men det er en kinkig situasjon. Jeg _forstår_ hvorfor trådstarter gjorde som han gjorde, men om det er rett i forhold til lovverket - det er jeg sterkt i tvil om.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Da er vi nok grunnleggende uenig. Jeg ønsker ikke et samfunn hvor folk kan slippe unna med hva som helst, bare de er ærlig nok om det på freak.no.
Vis hele sitatet...
Sa jeg at alle som er ærlige på freak.no fortjener å slippe unna? Var det ikke du som selv sa du ikke ville få ord lagt i munnen på deg?

Slik trådstarter forklarte sin versjon, så finner jeg ingen grunn til å tro at han har pyntet på sannheten, og med tanke på setningene "svartnet det helt for meg" + "mye vold i hjemmet helt til jeg flyttet ut da jeg ble 18 for 5 uker siden" så holder jeg muligheten for eksempelvis PTSD åpen, og hvis du ikke er enig i at tilregnelighet er viktig på hvorvidt en person kan dømmes, så vil jeg påstå at det er du som egentlig er neandertalsk her.

Prøv forøvrig å diskuter sak uten å synke til lavmålshersketeknikker ala "du som person er neandertalsk hvis du syns ditt og datt".
Gripende historie. Bra at du står opp for broren din, godt jobba! Kp fra meg.
Sitat av cmoen11 Vis innlegg
Du utgav litt mer vold enn det du hadde trengt for å stenge av dyttingen på broren din, og det kan få følger for deg da.. Ettersom han ene har fått relativt store skader..
Vis hele sitatet...
Tullball. Dette handler om å stå opp for en svakere part. Skal man ringe polisen i en sånn sak? Tror du de hadde møtt opp bare fordi noen blir lettere mobba?

Var jeg deg ts, ville jeg selvsagt argumentert med alt som tenkes kan i rettssaken. Polisen har ingen interesse av å høre din historie, det er dommerne i en rettssal som skal høre den. Du må være svært tydelig på det at du aldri har havnet i bråk før og at du heller egentlig ikke ønsket å lage bråk, men det var fordi hvordan ting har vært hjemme og alt det der. Men ikke smør for tjukt på der heller.
Skulle jeg ha gått løs på to stk, som allerede har bevist at de er feige (to mot en), så hadde jaggu jeg å gått inn for at minst en av dem blei liggende. Det er jo håpløst å klaske til en fyr, og regne med at han, kompis eller begge to snur seg og går.
Når det er sagt, så kunne nok situasjonen til TS blitt løst på en annen måte, men blir for dumt å holde det i mot han. Ting skjer så fort i slike situasjoner.

Alt i alt var det "bøllene" som startet dette, de hadde bare ikke regnet med at offeret demmes hadde en bror like om hjørnet.
Er du med på leken må du tåle steken. Men vi bor i Norge som er et sivilisert samfunn med regler og et inkompetent politi som er maktsyke. Ender vel med at TS blir dømt, dessverre.

Edit:
Det med vold i hjemme etc kan vel gjøre at du har et par "problemer" i hode? Sier ikke at du har det, men kan bruke det. Vet selv at jeg alt for fort blir fysisk når jeg blir sur. Kan vel si at du føler at du sliter med det og vil snakke med psykolog om det?
Sist endret av hayer; 18. juni 2013 kl. 13:13.
-Du blir nok dømt.
Kan regne med en bot på noen tusen/betinget fengsel/samfunnsstraff.
Ikke noe du ikke overlever egentlig.

-Du kan argumentere for det, men lite trolig at det vil ha noe å si.

-Så lenge du ikke skal inn i politet el. så er det ikke noe stress. Ta det med ro

Vil dog anbefale deg å kontakte en advokat. Greit å ha dette på plass med en gang.
Jeg håper TS tar i mot den straffen han får. Jeg håper også broren setter pris på det han gjorde for han.
Selvsagt fortjener TS straff for å ha gått så brutalt til verks. Jeg kan alikevell forstå at han eksploderte i det øyeblikket selv om jeg ikke støtter ugjerningen. Dette kunne vært gjort på en helt annen måte.
Det jeg lurer på er, hvordan reagerte broren din oppi alt dette her? Hva sa han når du kom bort og rundpulte de som plaga han? og evt. hvorfor de plaget han?
Dessverre tror jeg du ligger tynt an, og at det er en markant risiko for at du må innenfor. Fant et par saker med lignende skadeomfang, der har straffen ligget i underkant av 6 måneders ubetinget.

Det er særlig tre forhold som taler for at du har gått utover nødverge;
1. Du gjør ikke noe forsøk på å løse saken uten vold, f.eks. ved å rope på dørvaktene som tydeligvis befinner seg rett i nærheten.
2. Du forteller at når du nærmer deg flytter de fokus vekk fra broren din og over til deg. Da er situasjonen i praksis løst, broren din hadde mulighet til å komme seg unna og det er således intet behov for volden.
3. Unntaket om overskredne grenser pga. sinnstilstand gjelder kraft/maktbruk, men ikke tid. Det vil si at du kan slippe unna med å ha slått ned fyren i stedet for å dytte ham unna, men ikke å fortsette å denge ham etter at han er uskadeliggjort.

Broren din vil kunne levere en anmeldelse for legemsfornærmelse, men dette er fortsatt et lovbrudd med lavere strafferamme enn legemsbeskadigelse som du er anmeldt for. I og med at det her har vært legevakt og tildels kraftige skader involvert risikerer du også at politiet etterforsker uten anmeldelse på grunn av allmenn rettsoppfatning.
At broren din leverer en anmeldelse kan virke som formidlende omstendigheter, men her vil også bakgrunnen ha betydning - hva skjedde forut for at de begynte å dytte?

Eventuell straff vil ikke ha direkte betydning utover i jobber som krever vandel, men om du får en lengre straff kan du få et forklaringsproblem på CVen din som gjør at du havner lenger ned i bunken.
Trådstarter
3 35
Wow :O Jeg må si jeg ble ganske overrasket over responsen på innlegget mitt.

Jeg syns ikke hva jeg gjorde var spesielt heroisk, bare en handling som kom helt ut fra instinkt for å beskytte broren min. Familien ble dog ikke så veldig glad, da de har en liten tendens til å være overdramatiske.

Sitat av EliteBook Vis innlegg
Det jeg lurer på er, hvordan reagerte broren din oppi alt dette her? Hva sa han når du kom bort og rundpulte de som plaga han? og evt. hvorfor de plaget han?
Vis hele sitatet...
Første reaksjonen til brodern rett etter hendelsen, var at han så meg i øynene og prøvde å få ut et par ord. Noe som ikke ble så vellykket. Dertter ble han med til politistasjonen. Sikkert for å vise noe støtte ovenfor meg. Han var heller ikke med i krangelen etter jeg grep inn, om det var det du lurte på?

Etter jeg kom ut fra glattcella satt han fortsatt og ventet. Jeg tror vi begge følte at vi står sammen uansett hva noe som sikkert har knyttet oss litt mer.

Har heller ikke fått noe detaljert forklaring på hvorfor de kødda med han, anna enn at de 2 hadde visstnok spurt etter sigg, noe som han ikke hadde. Også hadde de tatt han med på hjørnet å begynt å disse han for hvor spinkel han var osv..

Sitat av Susanna Vis innlegg
Er dere gale alle sammen? Fordi noen knuffer og dytter broren hans så er det greit å denge løs på folk til de er bevisstløse?
Vis hele sitatet...
Jeg forstår reaksjonen din, veldig godt. Men jeg har ingen god forklaring på hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde, beklager. Om det hadde vært en kompis istede for broren min, er jeg ikke sikker om jeg ville gjort det samme, men jeg ville uansett støttet opp kompisen min.

Som en avsluttning vil jeg bare takke for alle bidrag. Noe som har gjort meg mer betryggende på hva som kommer til å skje i fremtiden. Om det er ønskelig kan jeg nok skrive hva dommen blir når den tid vil komme (?)

Beklager for evnt skrivefeil.. skriver på tlf
Sitat av ufosjo Vis innlegg
. Om det er ønskelig kan jeg nok skrive hva dommen blir når den tid vil komme (?)
Vis hele sitatet...
Ja, det er absolutt ønskelig.
Sitat av hayer Vis innlegg
Er du med på leken må du tåle steken.
Vis hele sitatet...
Det er nettopp dette som burde blitt sagt til de som mobbet broren hans.

Tenk deg et nytt scenario der TS gir tilbake det som broren ble utsatt for. Altså at TS hadde gått opptil feigingene, og gitt dem en flathånd hver. Mest sannsynlig ville dette også endt i en slåsskamp, og utfallet ville blitt det samme; grisebank og anmeldelse mot TS.

Selvfølgelig kunne TS også løse konflikten verbalt ved enten trussel (siden det høres ut som TS har stor makt - fysisk), eller ved å sette de plass med å skjelle de ut. Men hvor stor sjanse tror du det hadde blitt at disse pøblene hadde gjentatt samme eller liknende situasjon dersom TS hadde gjort dette?- Stor.

Uansett scenario, synes jeg at TS håndterte dette på en måte som blir best for alle tilslutt. Sett at kjeven til drittsekken heles ordentlig, om ikke så blir det en stadig påminner at ingen liker drittsekker, og forhåpentligvis endre adferden sin.
Bra jobba TS.
Vaert borti slike idioter selv som plutselig ble greie etter skikklig juling. Vold KAN lose problemer.
Tøft gjort, TS! Uansett hva utfallet blir, kan du gå med hevet hode. Det er uendelig mer verdt enn eventuelle konsekvenser.

Forøvrig bør du se om du ikke kan hyre noen fra Elden sitt kontor. De har hatt putativt nødvergerett saker før og fått folk frikjent: http://www.nettavisen.no/innenriks/article165926.ece
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Sa jeg at alle som er ærlige på freak.no fortjener å slippe unna? Var det ikke du som selv sa du ikke ville få ord lagt i munnen på deg?
Vis hele sitatet...


Ja, det var akkurat det du sa:

Sitat av bashfoo Vis innlegg
For en gang skyld så treffer vi på en trådstarter som iallefall jeg ikke tolker det dithen at han pynter på sannheten for å få de svarene han håper på, og av den enkle grunn håper jeg at han slipper unna, iallefall når det kommer til permanente ting på rullebladet.
Vis hele sitatet...

Sitat av bashfoo Vis innlegg
Slik trådstarter forklarte sin versjon, så finner jeg ingen grunn til å tro at han har pyntet på sannheten, og med tanke på setningene "svartnet det helt for meg" + "mye vold i hjemmet helt til jeg flyttet ut da jeg ble 18 for 5 uker siden" så holder jeg muligheten for eksempelvis PTSD åpen, og hvis du ikke er enig i at tilregnelighet er viktig på hvorvidt en person kan dømmes, så vil jeg påstå at det er du som egentlig er neandertalsk her.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri snakket om tilregnelighet. Men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke er spesielt flink på å diagnostisere psykiske lidelser på en person basert på noen få linjer kommunisert via internett.



Sitat av bashfoo Vis innlegg
Prøv forøvrig å diskuter sak uten å synke til lavmålshersketeknikker ala "du som person er neandertalsk hvis du syns ditt og datt".
Vis hele sitatet...
Har aldri kalt han som person for en neandertaler. Jeg har derimot kalt handlingene for neandertalsk. Det er en vesentlig forskjell som du sikkert skjønner.
Sist endret av Sjølvaste; 18. juni 2013 kl. 21:02.
Sitat av nikita Vis innlegg
Tøft gjort, TS! Uansett hva utfallet blir, kan du gå med hevet hode. Det er uendelig mer verdt enn eventuelle konsekvenser.

Forøvrig bør du se om du ikke kan hyre noen fra Elden sitt kontor. De har hatt putativt nødvergerett saker før og fått folk frikjent: http://www.nettavisen.no/innenriks/article165926.ece
Vis hele sitatet...
Tja, han fortjener jo ikke å bli frikjent. Selv om handlingen hans på et personlig plan var god; å banke dritten ut av to bøller er bare bra, så kan man ikke som samfunn tillate at folk går rundt og banker opp folk de mener oppfører seg dårlig.

Litt merkelig å synes at han oppførte seg riktig og mene at han fortjener straff kanskje, men hva som er riktig for individet og hva som er riktig for samfunnet er ikke alltid det samme.