Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2170
Hei! Jeg var ansatt i en bedrift fra august til og med november i år. Iløpet av denne perioden fikk jeg ikke arbeidskontrakt, og fikk heller ikke utbetalt lønn. Dette er videre en stor del av grunnen til at jeg sa opp.

Det jeg lurer på, er hva jeg eventuelt kan gjøre for å nå få utbetalt utestående lønn? Jeg har som sagt ikke hatt noen arbeidskontrakt, og er videre heller ikke organisert.

Setter stor pris på svar, ettersom at jeg sliter litt med å finne ut hvilke rettigheter jeg har (om jeg har noen i det hele tatt?) mtp manglende arbeidskontrakt.

- gjett_
Uten arbeidsavtale har du nok lite rettigheter.
Du kan jo alltids ta det opp med bedriften, de er vel rasjonelle folk.

Jeg var i en lik knipe for en stund siden, jeg jobbet "svart". (Fikk pengene rett i lomma.) Når jeg etter 1 måneder ikke fikk lønn, og sa ifra fikk jeg sparken. Hadde lite å si, siden jeg ikke hadde en bindende kontrakt som forsikret meg med å få
-Ferie penger
-Sykelønn
-Pensjonspenger osv. (Arbeids kontrakt.)


Men ja, det er viktig å ALLTID få arbeids kontrakt så fort som mulig når du får ny jobb. Du vet aldri om bedriften er 'rævhøl' som gir deg sparken etter noen uker.
Det har jeg lært meg nå : )
Grunnen til at jeg ikke tenkte så altfor mye over arbeidskontrakt, er mine tidligere erfaringer med arbeidsgivere. Har aldri før støtt på problemer, så derfor ikke grunn til å mase altfor mye om å få nettopp dette. Noe jeg selvsagt burde gjort.
Sist endret av gjett_; 3. desember 2008 kl. 11:15.
Du har da akkurat samme rettighetene selv om du ikke har fått kontrakt, det vil bare være værre å bevise at du faktisk har jobbet der.
Sitat av Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven).
Kapittel 14:

§ 14-15. Utbetaling av lønn og feriepenger

(1) Hvis ikke annet er avtalt skal det foretas lønnsutbetaling minst to ganger i måneden. Utbetalingstiden for feriepenger reguleres av ferieloven.

(2) Trekk i lønn og feriepenger kan ikke gjøres unntatt:

a) når det er hjemlet i lov,
b) for reglementerte innskudd i pensjons- eller sykekasser,
c) når det på forhånd er fastsatt ved skriftlig avtale,
d) når det ved tariffavtale er fastsatt regler om lønnstrekk for fagforeningskontingent, herunder premie til kollektiv forsikring som er knyttet til medlemskap i fagforening, eller avgift til opplysnings- og utviklingsfond, eller til lavtlønnsfond,
e) når det gjelder erstatning for skade eller tap som arbeidstaker i forbindelse med arbeidet forsettlig eller ved grov uaktsomhet har påført virksomheten, og arbeidstaker skriftlig erkjenner erstatningsansvar, eller dette er fastslått ved dom, eller arbeidstaker rettsstridig fratrer sin stilling,
f) når det på grunn av gjeldende rutiner for beregning og utbetaling av lønn ikke har vært praktisk mulig å ta hensyn til fravær på grunn av arbeidsnedleggelse eller arbeidsstengning i avregningsperioden.

(3) Trekk i lønn eller feriepenger etter andre ledd bokstavene e og f skal begrenses til den del av kravet som overstiger det arbeidstaker med rimelighet trenger til underhold for seg og sin husstand.

(4) Før trekk etter andre ledd bokstav e foretas, skal arbeidsgiver drøfte grunnlaget for trekket og beløpets størrelse med arbeidstaker og med arbeidstakers tillitsvalgte med mindre arbeidstaker selv ikke ønsker det.

(5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt.
Vis hele sitatet...
Lovdata.no - Arbeidsmiljø loven

Hvis du ser på (1) så tolker i hvertfall jeg det slik at du skal ikke trenge arbeidsavtale for å få utbetalt lønn.
Ja, men det er som atomet sier. Du må faktisk bevise at du har gjort en jobb og hvor mye du ble lovet for jobben du gjorde.
Og selv om en muntlig avtale i teorien er like bindende som en skriftlig, er det dertil mye verre å faktisk bevise en muntlig avtale. Derav mitt dilemma : /
om mann jobber over 2 måner i en bedrift heter det seg att mann er fast annsett i denne bedriften,med kontrakt eller ei.du har absolutt krav på lønn.du har jo betalt skatt og det er vel en go måte og bevise hvor mye du har jobbet.

fåresten.arbeidet du ut oppsigelsetiden din gjett?gjorde du ikke det har faktisk arbeidsgiver krav på penger fra deg.
Sist endret av 7kr8; 3. desember 2008 kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er du registrert ansatt i arbeidstakerregisteret? Det er arbeidsgivers plikt å registrere deg der når du begynner i jobben din.
Har du fått utbetalt lønn på arbeidsplassen for tidligere arbeid? Isåfall står du jo på lønningslistene fra før av.

Bedriften kan ikke nekte deg å få utbetalt lønn for arbeidet ditt. Du har masse rettigheter som ansatt selv om du ikke er medlem i en organisasjon. Uansett bør du snakke med en representant fra fagforeninga, arbeidstilsynet eller kontakte en advokat.
Bedriften er uansett pliktig i å gi deg arbeidskontrakt. Det er bedriften som må ta konsekvensene av dette om du tar saken videre til arbeidstilsynet. Du har krav på pengene dine!

- Joachim.
Sist endret av Life Goes On; 3. desember 2008 kl. 16:56.
Sitat av gjett_ Vis innlegg
Og selv om en muntlig avtale i teorien er like bindende som en skriftlig, er det dertil mye verre å faktisk bevise en muntlig avtale. Derav mitt dilemma : /
Vis hele sitatet...
Men det er faktisk ikke et problem før du har snakket med de. Sier de nei, kontakter du arbeidstilsynet og hører hva de kan hjelpe de med. Har du fått en timeliste eller lignende, er du bundet til den - og ergo er de pliktet til å betale deg lønn.

Kontakt de og oppklar situasjonen, før du hyler om rettigheter og lover.
Sist endret av Keyser Söze; 3. desember 2008 kl. 16:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Er du registrert ansatt i arbeidstakerregisteret? Det er arbeidsgivers plikt å registrere deg der når du begynner i jobben din.
Har du fått utbetalt lønn på arbeidsplassen for tidligere arbeid? Isåfall står du jo på lønningslistene fra før av.

Bedriften kan ikke nekte deg å få utbetalt lønn for arbeidet ditt. Du har masse rettigheter som ansatt selv om du ikke er medlem i en organisasjon. Uansett bør du snakke med en representant fra fagforeninga eller kontakte en advokat. Du har krav på pengene dine!

- Joachim.
Vis hele sitatet...
ikke vist han ikke har jobbet ut oppsigelsetiden.da har bedriften rett på og holde tilbake lønn og i verstefall kreve penger.har selv opplevd og ikke fått lønn grunnet dette.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
ikke vist han ikke har jobbet ut oppsigelsetiden.da har bedriften rett på og holde tilbake lønn og i verstefall kreve penger.har selv opplevd og ikke fått lønn grunnet dette.
Vis hele sitatet...
Han må ha jobbet ut oppsigelsestiden, ja. Det har bedriften krav på at han gjør.
Ta kontakt med LO, de vil nok kunne gi deg bedre råd enn en gjeng med nerder. De pleier å vær greie selv om du ikke er organisert i LO. Du har så klart et problem med å bevise at du har jobbet for firmaet, men klarer du det har du en god sak.
Sitat av ruuuty Vis innlegg
Ta kontakt med LO, de vil nok kunne gi deg bedre råd enn en gjeng med nerder. De pleier å vær greie selv om du ikke er organisert i LO. Du har så klart et problem med å bevise at du har jobbet for firmaet, men klarer du det har du en god sak.
Vis hele sitatet...
Tror jeg taler ganske korrekt når det gjelder hva en bedrift kan og ikke kan. Nerdene på Freakforum sitter med ekstreme mengder informasjon, og er en meget god kilde i mange situasjoner. Mange feilopplysninger, men dog meget mye korrekt.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Tror jeg taler ganske korrekt når det gjelder hva en bedrift kan og ikke kan. Nerdene på Freakforum sitter med ekstreme mengder informasjon, og er en meget god kilde i mange situasjoner. Mange feilopplysninger, men dog meget mye korrekt.
Vis hele sitatet...
Kom vel kanskje litt feil ut det der. Nerdene (som ikke er et negativ ladet ord) har mye kunnskap ja, det jeg mente og burde fått fram var at du står mye sterkere hvis du kan referere til LO når du snakker med bedriften enn nFF.
Kontrakt skal være på plass senest 2 dager etter påbegynt arbeid!
Dette var ne min arbeisdgiver sa klart i fra om at alle skulle ha, og at hun hadde fått terp pga. dette ikke hadde vært på plass tideligere!
Sitat av juzz Vis innlegg
Kontrakt skal være på plass senest 2 dager etter påbegynt arbeid!
Dette var ne min arbeisdgiver sa klart i fra om at alle skulle ha, og at hun hadde fått terp pga. dette ikke hadde vært på plass tideligere!
Vis hele sitatet...
jeg velger og tro att dette er forskjelligt fra bedrift til bedrift.vist dette er en "regel" får alle bedrifter er det nåkk svert mange som slurver.
jeg vet det er mange bedrifter som ikke gjir kontrakt og begrunner dette med att det er "prøvetid" inne i bildet,men det er for at det skal vere enklere for bedriften å kvitte seg med eventuelt dårli arbeidskraft.innen 2 måneder selvsagt.
maange bedrifter er utspekulert.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
om mann jobber over 2 måner i en bedrift heter det seg att mann er fast annsett i denne bedriften,med kontrakt eller ei.du har absolutt krav på lønn.du har jo betalt skatt og det er vel en go måte og bevise hvor mye du har jobbet.

fåresten.arbeidet du ut oppsigelsetiden din gjett?gjorde du ikke det har faktisk arbeidsgiver krav på penger fra deg.
Vis hele sitatet...
Arbeidsgiver ønsket ikke at jeg skulle arbeide ut oppsigelsestid, ettersom at bedriften ønsket å få ansatt en ny person så snart som mulig.

Skatt har jeg foreløpig ikke betalt, ettersom at jeg ikke har fått lønn for de fire månedene jeg jobbet der.

Sitat av 7kr8 Vis innlegg
jeg velger og tro att dette er forskjelligt fra bedrift til bedrift.vist dette er en "regel" får alle bedrifter er det nåkk svert mange som slurver.
jeg vet det er mange bedrifter som ikke gjir kontrakt og begrunner dette med att det er "prøvetid" inne i bildet,men det er for at det skal vere enklere for bedriften å kvitte seg med eventuelt dårli arbeidskraft.innen 2 måneder selvsagt.
maange bedrifter er utspekulert.
Vis hele sitatet...
Dersom du skal være ansatt i bedriften lengre enn en måned, skal arbeidskontrakt være på plass innen en måned fra arbeidets start.

Dersom du skal være ansatt i bedriften kortere enn en måned, skal arbeidskontrakt være på plass umiddelbart etter arbeidsstart.

Disse lovene er det vel og merke arbeidsgivers plikt å oppfylle.
Sist endret av gjett_; 3. desember 2008 kl. 18:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du ikke kontrakt har du heller ikke oppsigelsestid. Men du har fortsatt krav på lønn. Gå til arbeidsgiver og krev å få pengene de skylder deg, mot trussel om at du tar kontakt med nærmeste lokalavis og lo dersom du ikke får dem snarest.
Sitat av 7kr8 Vis innlegg
om mann jobber over 2 måner i en bedrift heter det seg att mann er fast annsett i denne bedriften,med kontrakt eller ei.du har absolutt krav på lønn.du har jo betalt skatt og det er vel en go måte og bevise hvor mye du har jobbet.

fåresten.arbeidet du ut oppsigelsetiden din gjett?gjorde du ikke det har faktisk arbeidsgiver krav på penger fra deg.
Vis hele sitatet...
Det er bedriften som betaler skatten hans, og når de ikke har betalt han lønn tviler jeg på at de har betalt skatt av det. Da må de ha beregnet lønna hans for å finne ut hvor mye skatt han skulle betale, og så bare betalt inn skatten?

Kan ikke tenke meg at de har gjort det.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Tobb Vis innlegg
Har du ikke kontrakt har du heller ikke oppsigelsestid. Men du har fortsatt krav på lønn. Gå til arbeidsgiver og krev å få pengene de skylder deg, mot trussel om at du tar kontakt med nærmeste lokalavis og lo dersom du ikke får dem snarest.
Vis hele sitatet...
Veldig bra tips spør du meg. La deg synke ned på deres nivå hvis de gjør seg vanskelige - hvis de skal gjøre seg så vanskelige når både de og du VET at du skulle hatt pengene synes jeg alle lovlige midler bør tas i bruk. Og som vi vet er media en ganske effektiv fjerde statsmakt.
Du jobbet i 4 mnd uten å få lønn? Og du reagerte ikke på at du ikke fikk lønn på de 4 mnd du jobbet der?
Istedenfor å diskutere hva rettigheter du har skal jeg bare gi deg et tips.
ALDRI vær på jobb mer enn 2 uker uten arbeidskontrakt. Ingen muntlig kontrakt vil noengang tas seriøst.
Du burde helst snakke med sjefen og forklare situasjonen. Det å true med å gå til lokalavisen blir nok neppe en trussel. Fordi du har ingen bevis at du engang har gjort en jobb der.

Men ja, 4 måneder på jobb uten å merke at kontoen var tom må ha vært stress?