Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3843
Jeg lurer på om noen av dere vet om en folkehøyskole hvor jeg kan lære meg om mastring / mixdown, compression altså, lære meg mer om lyd og slikt.

Jeg produserer selv, med FL.

Og hadde vært morro om noen av dere har erfaring fra noe slikt?

Vil jobbe med musikk hele livet!
Kommer ikke på noen folkehøyskoler i farten, men du har alltids Noroff og niss.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Viken folkehøyskole har noe.
Trøndertun.

Om du har relevant utdanning, så har man altids musikkteknologi på NTNU.
Fruityloops tror jeg ikke blir brukt så mye på Noroff at det gjør noe, men lærern seg Cubase samtidig så er han et skritt i riktig retning.
Lær deg ableton live... En jeg kjenner/kjente før gikk på en lydteknikker skole på grønland i oslo. Husker ikke navnet på skolen i farta. De krever at du har en utdannelse. Elektriker, mekaniker, allmen osv...

Det beste i mine øyne er å skolere seg selv. Da bygger du opp din helt egen sound, uten å få med andres ulyder på kjøpet. Man lærer like mye av å vri på knottene på synth'n på soverommet, som man gjør om synth'n står i et klasserom. Også google/wiki hvis du lurer på hva ting er.

eller?
Lydteknikk handler ikke bare om å skru på noen knotter da.

Her er en liten beskrivelse av lydtekniker fra wikipedia

Det er nok en spennende skole, og hvis du brenner for det ser jeg absolutt positivt på at du sjekker opp mulighetene for å studere det!

Har selv jobbet tett med lydteknikere i ulike prosjekter og det har vært særdeles imponerende å se resultat av et slikt samarbeid!
Sist endret av paranoy; 26. januar 2008 kl. 18:04.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Virker som om det er litt overgangsfase i bransjen:

Jeg vet av flere steder der de driter loddrett i utdanningen din, og i noen tilfeller ser de også skjevt på deg om du kommer å sier at du er 'utdannet lydtekniker'.

Den mest kjente veien å gå er jo å starte med å være tekniker for små band, evt kjøpe etterhvert. Når folk vet hvem du er og er fornøyd med verket ditt vil tilbudene komme.

Klart, å ta noe utdanning på trøndertun/noroff etc i tillegg vil jo være enda bedre: Både praktisk erfaring og teoretisk utdanning.
Det er sant, de fleste jeg har pratet med om studiojobber/sessions, så er ikke utdanning så viktig.
Så lenge du greier å få ting gjort, så er du vanligvis i boks :-)

det krever jo også at du er god.
Jeg går for tiden på idefagskolen i tønsberg, og utdanner meg som lydteknikker.
Kan anbefalses på det sterkeste, koster rundt 100.000 kr, men vil si det er verdt det.

så godt som 0 teori, vi sitter og jobber praktisk med det vi skal lære hele tida.
Gode lærere, 1 ung & og en eldre som er sjefen for Lydproduksjons linja.

Her er en komplett liste over hva man lærer:

Lyd og akustikk
Innføring i de fysiske aspekter av det vi kaller lyd. Hva vi hører og hvordan vi oppfatter det vi hører - og hva vi kan gjøre med det!
Produksjonsutstyr og teknikk
Signalgang
Opptaksteknikk
Musikalsk produksjon
Miksing (også surroundmiksing)
Mastering
Digitalteknikk
Teori
Innspillingsprogrammer
Harddisk recording
Midi
Sampling
Sequencing
Datanettverk
Analogteknikk
Mikser
Effektbokser
Båndspiller
Musikkteori
Enkelt om musikalske begrep som ofte forekommer i studioproduksjoner.
Lyd til bilde
"Location"-opptak
Ettersync
Dialog
Musikk
Foley-effekter
Redigering
Bransjekunnskap
Historie
Studioer
Utstyrsprodusenter
Plateselskaper
Fagorganisasjoner
Budsjettering
Prosjektarbeid
Ekte "hands on" oppgaver som kombinerer alle fagområdene i praksis.
Forberedelse og gjennomføring

www.idefagskolen.no
Sitat av hkh
Kommer ikke på noen folkehøyskoler i farten, men du har alltids Noroff og niss.
Vis hele sitatet...
En anbefaling er å IKKE tenke på Noroff i det hele tatt. Utdannings-opplegget er elendig og du kaster bare bort tid på ting som man kan lære seg ved å kjøpe den samme dvd'en de bruker i undervisningen sin.
Har gådd ett år selv, ikke bra!
Vurder heller NISS, seriøs skole med virkelig undervisning
Einig med siste mann her. NISS er absolutt å anbefale!
epse21:
Hvor gikk du noroff?
Jeg gikk i Bergen, det var helt greit. Mye tull/unødvendig opplegg men jeg gikk ihvertfall ut derfra med mye mer kunnskap enn jeg kom med.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Noen som er skikkelig innenfor musikk og slikt, som kan legge meg til på msn? Vil vite mer om skoler og slikt, og hva jeg får utav det . Jeg er en hard dance produsent, og produserer likt mayth

▼ ... noen måneder senere ... ▼
NISS er ikke å anbefale for de som vil bli lydteknikere utenom studio, dette er fordi de 2 som hadde scenelyd og div.der før sluttet for ett par år siden å jobber nå bla annet som produsent av farmen 08 og som scenesjef i fredrikstad, (hvordan jeg vet dette, er fordi jeg har jobbet i produksjoner med disse 2 flere ganger), men er du interessert i studio, da er Niss å anbefalle, men for scene og live lyd er det en folkehøyskole i Mosjøen oppi nord som er den beste.