Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2602
Hei! Jeg er på en liten shoppingrunde av Paralgin forte om dagen og har fått det utskrevet fra noen private legevakter. Jeg har sperret alt av journal- og reseptinformasjon, så trodde alt var fint og flott, til jeg så på helsenorge.no at «fastlegen får beskjed om alle resepter som blir hentet ut». Dersom man skal skjule resepter fra fastlegen, må man spesifikt be om dette fra legen som skriver ut resepten, og det er litt for mistenkelig. Jeg har ikke hørt noe fra fastlegen min enda, men det høres jo ut som om jeg kan bli busta any time. Har dere noen erfaring på hvor lett/vanskelig det er å bli tatt?
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det stemmer, fastlegen kan se oversikt over alle resepter. Pilleshopping blir avslørt..
For 15 år siden var det mulig å betale noen få crooked leger om resept som ikke ble logga men det var før alt av resept system ble digitalt som i dag.
Anonym bruker
"Snill Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Selvfølgelig går jo dette ikke umerket hen i Norge, dette er jo ikke USA. Bestill time og forklar det med akutt smerte, ta det opp før han gjør det. Eller bedre, be om å legges inn til avrusning og videre behandling om faktisk er hekta.
J89
Trådstarter
3 0
Men vil han sjekke på eget initiativ eller vil dette først komme opp hvis jeg går til fastlegen og han av den grunn sjekker reseptene mine? Jeg snakket med han forrige uke ang en henvisning (noe helt annet) og han nevnte ikke noe. Kan jeg ha kommet unna da?
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av J89 Vis innlegg
Men vil han sjekke på eget initiativ eller vil dette først komme opp hvis jeg går til fastlegen og han av den grunn sjekker reseptene mine? Jeg snakket med han forrige uke ang en henvisning (noe helt annet) og han nevnte ikke noe. Kan jeg ha kommet unna da?
Vis hele sitatet...
Vil tro at det finnes et sikkerhetssystem inne i bildet her. Og da får du ikke en eneste tablett paracet av legen etterpå engang.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kan melde deg ut av fastlegeordningen.
Hvis du ikke går til fastlegen så har han ingen grunn til å sjekke, men hvis han har mistanke kab han gå å sjekke, den tredje varianten er at han blir varslet av myndighetene, ja helfo følger med på resepter utskrevet for å spesifikt se etter shopping, svindel, antibiotika osv.

Det er fastlegensplikt og følge med på medisinbruk hos sine pasienter, spesielt de med rus og avhengighetspotensiale. Fastlegen kan bli straffet for å ikke følge opp, enten med bøter, ikke lov å skrive a prep og i verste fall miste lisensen som lege.

Så hva skal du gjøre? Har du ingen rushistorikk så ville jeg la det ligge, har du det så vil nok legen ta det opp med deg neste gang du er der.

Og hvordan skal du forklare deg med mange forskjellige legebesøk.?

Men som sagt har ikke legen mistanke og du ikke er en fast gjest så har han ingen grunn til å sjekke, med mindre helfo/reseptformidleren reagerer.
Reseptregisteret ble vel innført for ca.20 år siden.Storebror ser deg sa min daværende lege spøkefullt til meg.Jeg tipper på at da de innførte elektroniske resepter vil alle leger kunne ha innsyn.Hvis man må akutt til legevakten og får medisiner der nå pleier det å være det første fastlegen tar opp ved time.