Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1778
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
På TV2 i går var det en reportasje fra et sykehus i Østfold der til har et prøveprosjekt med MDMA-behandling for bl.a. PTSD. Men én ting stusset jeg veldig over da jeg så innslaget; legen spurte om pasienten om vedkommende ville ha 60 eller 40 mg.

Er ikke det helt latterlig mye, eller har jeg mistforstått noe? Eller har legene såpass lite peiling på dosering? Jeg så det samme innslaget på TV2 Nyheter i dag, og legen sier faktisk det. For jeg må ærlig innrømme at jeg trodde jeg hørte feil i går.

Uansett er det jo bra at MDMA tas i bruk i Norge, men synes det virket litt vel drøyt med den doseringen. Nå kan det jo hende at den dosen blir fordelt over flere timer, og da er det mer forståelig.

Men myndighetene vet jo lite om dette, dessverre. De kom jo med et forslag om at 2 syrelapper skulle bli forbudt, mens det var lov til å lagt mere ug (husker ikke eksakt hvor mye nå) så lenge det var i flytende form.
Anonym bruker
"Rød Draug"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
40-60mg er jo ikke spesielt mye. En rekreasjonell dose er på ca 80-140mg ca
Ca 0.05g er vel ikke så stor dose? Er mange år siden jeg tok mdma, men mener da dosen var rundt 150-180mg
Veit ikke om æ huska feil nu eller men huska å lest at i USA brukt de 120 mg på pasienter når de behandles før ptsd.
Siden det er et prøveprosjket er det jo rimelig å anta at de begynner forsiktig med doseringene her. Både helsepersonell og mottakere er godt tjent med at man begynner lav mengde stoff. Man skal ikke se bort ifra at de bumper opp dosene jo lenger prosjektet går.
I tillegg er vel dette i kombinasjon med samtale-terapi om jeg ikke tar feil(?); blir jo fort litt lite givende om folk skal ture rundt og høre techno istedet for å prate med psykologen.
(Antar jeg da, har ikke satt meg inn i hva de egentlig driver med)
Sist endret av moret; 13. juli 2021 kl. 13:39.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sorry folkens, her er det bare jeg som blingsa fullstendig. Jeg tenkte at 40 mg var 0,4 gram, og dét hadde vært mye

Men da er det vel egentlig en veldig liten dose de får (kanskje litt for liten?), så det er vel mer forsvarlig.

Her er for øvrig videoen, for de som er interesserte:
https://www.tv2.no/nyheter/14113332/
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En vanlig tripp dose for mdma er fra 120 mg for nybegynnere til 150-180mg for de med økt toleranse og kjennskap til rusen.
En mikro-tripp dose ligger på rundt 90mg men 70mg vil også være nok for mange av mindre om intensjonen bare er å føle seg mer vel, ikke kjenne på en intens rusfølelse som mdma eller gir og se mer fine flytende farger. Jeg liker de milde trippene her for man blir fortsatt rusa men får ikke den intense bæng overload følelsen som høyere doser gir!

40 og 60mg er en grei terapeutisk dose. Man tripper ikke i den grad at man mister kontroll eller bakkekontrakt men det er nok til at hjernen jobber og tenker på en annen måte og man kommer mer i kontakt med følelsene. Terapi skal ikke være som rave så jeg syns de dosene er fornuftige
40 mg er definitivt hva jeg ville kalt mikrodose. MDMA er ikke aktivt under 30 mg


Litt synd de har lagt seg så lavt, hvem vet om mdma er effektivt i disse dosene? Også kan myndighetene si;
Som vi fryktet var det null medisinske grunner for å bruke mdma i terapi
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av 420master Vis innlegg
40 mg er definitivt hva jeg ville kalt mikrodose. MDMA er ikke aktivt under 30 mg


Litt synd de har lagt seg så lavt, hvem vet om mdma er effektivt i disse dosene? Også kan myndighetene si;
Som vi fryktet var det null medisinske grunner for å bruke mdma i terapi
Vis hele sitatet...
Folk mikrodoserer helt ned i 5mg for terapeutisk dose og det er rapportert bedring av depresjon av 10mg. Selvom de største studiene er på 75mg er det også vist god effekt på PTSD i kontrollgrupper det er brukt 30mg.

Et behandlingsforløp med mdma går over flere terapitimer der dosen som regel trappes opp, og det kan være sannsynlig at det er derfor behandleren i TV intervjuet på NRK spurte pasienten og hen ville ha 40 eller 60, klar for å øke litt eller holde seg med dosen hen kjente til fra før. Mdma i terapeutisk behandling er ikke at du tripper og får euforisk ruseffekt og kjenner på kjærlighet, snakker om farger og vil ut å rulle deg i gresset og høre på techno og tror du er frisk fordi du har after glow dagene etter. Man skal fortsatt være helt funksjonell og normal, hence derfor enkelte har brukt så lite som 5mg for å gå på jobben med mindre angst.
Hva er det du mener med at mdma ikke er aktivt under 30mg? At man ikke subjektivt merker noe rus? Det kan stemme, men stoffet påvirker allikevel kjemisk etter det som er hensikten i mdma-assistert terapibehandling.