Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3383
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, fikk forelegg i posten fra politiet for noe jeg anser meg ikke skyldig i. Skal svare at jeg ikke vedtar forelegget. Noen som vet hvor lang tid det tar før saken kommer opp i retten eller blir henlagt da? Og hvor stor sjanse er det for at den blir henlagt er det mange som har opplevd det?
Kommer opp om alt fra tre måneder til halvannet år, avhengig av etterforskning, ventetider og om politiet glemmer hele greien en periode. Varierer også fra sak til sak.

Sjansen for at saken blir henlagt er selvsagt avhengig av hva slags forhold det er og hvor sikre politiet er i sin sak. Det er ikke fornuftig å spekulere i at saken blir henlagt, men du kan selvsagt ikke vedta noe hvis du mener deg uskyldig tiltalt.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kommer helt an på saken. Men hvis du ikke er skyldig, så må du selvfølgelig ikke godta det.
Anonym bruker
"Tom Pigghå"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Gjerne svar hvis noen har egen erfaring med hvor lang tid det tar før saken kommer for retten eller til du får brev i posten.
Stemmer hva som ble sagt her om alt fra tre måneder til halvannet år. Har opplevd både et par, to, tre måneders tid, men også opplevd et halvt og et helt år. Skjønner at du er utålmodig, men det er nær sagt umulig å spå hvor lang tid det kommer til å ta. Bare å smøre seg med tålmodighet!
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tok først et år for meg, jeg glemte riktignok å svare på forelegget da. Så ble saken utsatt 3 ganger, og endte opp med at den gikk 1,5 år etter forholdet.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tok først et år for meg, jeg glemte riktignok å svare på forelegget da. Så ble saken utsatt 3 ganger, og endte opp med at den gikk 1,5 år etter forholdet.
Vis hele sitatet...
Hva ble da resultatet? Hvis du ble dømt, så fikk du kanskje en rabatt på grunn av somlinga til politiet? Og hva endte du i så fall på, sammenligna med hva som ville ha skjedd om du hadde godtatt forelegget innledningsvis?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hei, fikk forelegg i posten fra politiet for noe jeg anser meg ikke skyldig i. Skal svare at jeg ikke vedtar forelegget. Noen som vet hvor lang tid det tar før saken kommer opp i retten eller blir henlagt da? Og hvor stor sjanse er det for at den blir henlagt er det mange som har opplevd det?
Vis hele sitatet...
Min erfaring er at politiet først og fremst går til lønnstrekk for å få klørne i pengene - og hvis man ikke har penger, eller at lønnstrekk vil medføre at man går under den økonomiske grensen for livsoppholdsgrunnlag, kan du risikere å måtte sone den subsidiære fengselsstraffen uten at det blir noen rettssak.
Dette har politiet hjemmel til å gjøre i Straffeprosessloven § 456 og det er ikke nødvendigvis noen automatikk i at det ender opp i retten.

Dette skjedde med meg da jeg nektet å vedta en bot.
Anonym bruker
"Intolerant Berggylt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hva ble da resultatet? Hvis du ble dømt, så fikk du kanskje en rabatt på grunn av somlinga til politiet? Og hva endte du i så fall på, sammenligna med hva som ville ha skjedd om du hadde godtatt forelegget innledningsvis?
Vis hele sitatet...
Yes! Ble ringt et par dager før saken av en sinna politiadvokat som sa at hun kom til å legge ned påstand om selve boten og legge på siden jeg ikke innrømte skyld. Ble møtt av en helt annen politiadvokat som sa at jeg fortjente lavere straff siden de hadde somlet, og jeg hadde oppført meg bra siden sist. Endte med at boten ble senket, men saksomkostningene gjorde slik at jeg endte med å betale beløpet som sto på det opprinnelige forelegget.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Knask Vis innlegg
Min erfaring er at politiet først og fremst går til lønnstrekk for å få klørne i pengene - og hvis man ikke har penger, eller at lønnstrekk vil medføre at man går under den økonomiske grensen for livsoppholdsgrunnlag, kan du risikere å måtte sone den subsidiære fengselsstraffen uten at det blir noen rettssak.
Dette har politiet hjemmel til å gjøre i Straffeprosessloven § 456 og det er ikke nødvendigvis noen automatikk i at det ender opp i retten.

Dette skjedde med meg da jeg nektet å vedta en bot.
Vis hele sitatet...
Du misforstår lovverket.

Forelegg er eit forslag frå statsadvokaten til straff. Godtek du det trer det i staden for dom. Avviser du det, kan statsadvokaten sende det til domstolen, og saka kan ende med dom.

Politiet kan aldri tvangsinndrive eit forelegg du ikkje har godteke. Det er garantert noko anna som har skjedd. Straffeprosessloven §456 seier at ubetalte bøter - altså forelegg du har godtatt eller som har vorte idømt i domstolen kan tvangsinndrivast - eller sonast.
Beste er å ikke vedta. Så glemmer de den, eller du får noen purringer.

I verste fall kommer de på døra for å kreve et svar på stedet om du ikke svarer.

Jeg fikk mange purringer, og en siste varsel i sommer for en nesten 2 år gammel lasermåling jeg aldri vedtok eller gadd svare på.

"svar innen xx eller så besøker vi bopel"

2 uker senere fikk jeg "henlagt på grunn av foreldelse"
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du misforstår lovverket.

Forelegg er eit forslag frå statsadvokaten til straff. Godtek du det trer det i staden for dom. Avviser du det, kan statsadvokaten sende det til domstolen, og saka kan ende med dom.

Politiet kan aldri tvangsinndrive eit forelegg du ikkje har godteke. Det er garantert noko anna som har skjedd. Straffeprosessloven §456 seier at ubetalte bøter - altså forelegg du har godtatt eller som har vorte idømt i domstolen kan tvangsinndrivast - eller sonast.
Vis hele sitatet...
Ja, du har tydeligvis helt rett og dette var flaue greier, men jeg var av en eller annen grunn overbevist om at det var dette som hadde skjedd i godt over ti år.
Det kan muligens ha vært en saksomkostning som jeg antok at var en bot, uansett, beklager denne feilinformeringen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kranglet med politiet i ett år pga en våpen/skyting i offentlig rom sak (dvs skyting i et øde område uten befolkning). Så lenge du haler ut saken med velskrevne eposter til politiet så er sannsynligheten at du vinner eller de ender saken før retten. Problemet er da at du kan ha blitt en fiende av politiadvokaten, noe jeg er. I mitt tilfelle så må jeg gi faen i alt kriminelt de neste par årene siden de vil sikte meg for alt de kan. Ja, dette kommer fra noen jeg kjenner som er i systemet i min by.
Generelt så er tid din beste venn. Det tvinger potensielle vitner til å bruke mye tid på å tenke seg om og folk glømmer forskjellige sider ved saken.

Som en liten bonus, bruk alt skyts du har. Jeg har en lang historie med depresjon og (nå) alkoholisme. Det var gull verdt i min rettssak. Les rommet. Ser dommerne ut som de drikker rødvin på fredag og stemmer SV så bruk deres (potensielle) emosjoner til din fordel.
Obligatorisk advarsel, jeg er ikke en advokat og har bare min erfaring. Du må selv analysere hvor fucked du er.
Anonym bruker
"Ydmyket Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er du ikke skyldig så skal du ikke godta noen ting fra politiet.
Har selv blitt anmeld for en sak uten å en gang ha vært i avhør og ble dømt i saken.

Jeg var overhode ikke innblandet i saken, var ikke på stedet eller kjenner til folka som jeg ble anmeldt sammen med.
Absolutt ingen ting med saken å gjøre!

Ette masse brevskrivning og hjelp fra advokat tok det over et halvt år før saken ble henlagt.
Stå på ditt hvis du er uskyldig og finn deg ikke i dritt fra politiet!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er du ikke skyldig så skal du ikke godta noen ting fra politiet.
Har selv blitt anmeld for en sak uten å en gang ha vært i avhør og ble dømt i saken.

Jeg var overhode ikke innblandet i saken, var ikke på stedet eller kjenner til folka som jeg ble anmeldt sammen med.
Absolutt ingen ting med saken å gjøre!

Ette masse brevskrivning og hjelp fra advokat tok det over et halvt år før saken ble henlagt.
Stå på ditt hvis du er uskyldig og finn deg ikke i dritt fra politiet!
Vis hele sitatet...
Du skriver innledningsvis at du ble dømt, og deretter at saken ble henlagt. Mener du kanskje at de ga deg et forelegg på totalt manglende grunnlag, og saken ble henlagt siden du ikke godtok det?