Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 898
Hei!
Har lappen for lett mc, og vurderer å kjøpe en igjen til våren. Tanken er en hendig sak sånn til og fra jobb, butikken og fritidsaktiviteter. Trenger ikke den MC-følelsen, tenkte derfor en scooter. Der er det også litt lagringsplass under setet som regel.

Noen som har kjørt slike og har en anbefaling? Er det motor nok til å dra en voksen kar på 80 kg i 80-sone?

Akkurat det med motor bekymrer meg da jeg hadde en Yamaha en gang i tiden som dro meg i 65-70 km/t med en gang det var litt motbakke, ikke holdt den 80 i motvind heller.

Spent på om noen har erfaringer
Nå er det mulig å utvide førerkort uten førerprøve, gjort på en dag og er ikke spesielt dyrt. (Mener å huske jeg betalte rundt 7000 ink. leie av motorsykkel begge gangene). Da kan du kjøpe deg en litt heftigere Scooter som Honda SH300. Etter to år kan du utvide til A og kjøpe enda heftigere scooter som Suzuki Burgman med 55hk
Sist endret av Fekillix; 10. januar 2021 kl. 18:32.
Fekillix: er det lenge siden du gjorde dette? Var i kontakt med kjøreskole for et par år siden og de anslo 12-15K for opplæring i forbindelse med oppgradering av førerkort? Oppkjøring i tillegg??

Har du link til reglene? Leter litt men finner ikke..

Edit: fant det, takk!
Sist endret av Astennu; 10. januar 2021 kl. 18:44.
Du kan også vurdere disse 3 hjuls scooterne. Er et par italienske og tror yamaha også har en. De kan du kjøre på B førerkort selv om de har motorer som tilsier kl A pga motorstørrelse. Aldri testet disse 3 hjulingene selv men det skal vist være akkurat som å kjøre mc, denlener seg innover i svingene og du kontrastyrer i inngangen på svingen som på ordinær mc. De italienske vet jeg har stort "bagasjerom" under setet. Du plysterer fint i følge med trafikken selv på motorvei med 110 kmt med en av disse trehjulingene.
Sist endret av _abc_; 10. januar 2021 kl. 21:46.
Utvidelse fra lett-mc til mellomtung-mc, da trenger man et oppgraderingskurs, banekjøring og så langkjøring. Det første kurset er bare litt kjøring i kjøregård så kjørelærer kan se at du er klar for resten. Det har kommet sinnsykt mange fine motorsykler i mellomtungklassen i det siste da dette har blitt en europeisk standard med førerkortklasse A2
Det spørs hva du har behov for, men jeg gikk fra 145 hester til rundt 12, og kunne ikke vært mer fornøyd med min Piaggio Medley 125. Den er ikke rask nok for forbikjøringer fra 60 til 100, men fra 0 til 60 kjører den fra det meste. Den er håndterbar som en sykkel, og du kjører sikk sakk mellom alt av biler om det er nødvendig. Kø er et ord du kommer til å glemme betydningen av ganske kjapt.

Det beste. Den er billig, har jævlig mye oppbevaringsplass, store hjul, og kjører fint 25 mil på en tank (seks liter).

Ja - det hadde vært digg med litt mer krutt for forbikjøringer på landevei, men med toppfart på 110 - holder den tritt med det meste.

Review: https://www.youtube.com/watch?v=PGUKSFVNpaE
Sist endret av voktern; 10. januar 2021 kl. 23:40.