Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1512
Anonym bruker
"Rask Gigant"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Slår av PCen, og det står "Avslutter programmer...". Som vanlig...


Men et program jeg ikke har brukt, noe som heter "VirtualBox". Jeg har nedlastet VirtualBox tidligere, men ikke den typen som dukker opp, og jeg hadde ikke brukt VirtualBox men PCen var på nå når jeg slo den av.



Jeg mistenker PCen er blitt hacket, som kan være sansynlig mtp jeg har oppholdt meg på shady cyber-chatrooms og endel marked på darkweb.



Men når jeg da driver TOR, har jeg alltid av JavaScript, bruker som oftest en SOCKS5 proxy-server eller sjeldne ganger VPN, laster aldri ned filer (og de gangene jeg har gjort det har det vært på en virtual-machine, og dette er en god stund siden. Og er ikke den typen "VirtualBox" som popper opp nå når jeg slår av PCen.


Noen som vet hvordan man kan finne ut som jeg er blitt hacket?
Virtualbox er et program for å kjøre virituelle maskiner, sånn at du kan kjøre operativsystemer under ditt opprinnelige system, som f.eks for å kjøre windows eller linux uten å måtte rote med det systemet du bruker til daglig. Kjekt å bruke for å teste nye ting uten å måtte slette eller slå av ditt eget system. Virtualbox i seg selv burde ikke utgjøre noen fare så vidt jeg vet hvert fall. Du kan prøve å lese litt om Virtualbox og virituelle maskiner så kanskje du skjønner mer av det.

Og for å finne ut om det foregår noe tull på maskinen din så kan du jo starte med en malware scanner. Nå er det lenge siden jeg har brukt noe sånt og jeg vet ikke hva som er best nå til dags, men det finner du sikkert ut ved å søke på Google.

Et annet alternativ kan være å bruke wireshark for å undersøke nettverkstrafikken fra maskinen din. Det beste er å bruke en maskin som er stort sett trygg til å sjekke trafikken som går via routeren, sånn at du kan være sikker på at du får med deg alt.

Dette er hvert fall de stegene jeg ville tatt hadde jeg hatt mistanke, men mulig noen av de andre her på forumet har bedre metoder - eller er uenige i mine for den saks skyld.
Virtualbox har vel en driver som ligger i kernelen som starter automatisk når pcen booter?
Anonym bruker
"Glad Ulv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
VirtualBox og andre hypervisor-programvare installerer normalt minst ett virutelt nettverkskort slik at de virtuelle maskinene får muligheten til å bruke nettverksfunksjoner. Dette starter normalt opp med maskinen uavhengig om du har brukt hypervisoren eller ei iløpet av tiden maskinen var påslått..