Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3649
Som en mann i tidlig 20-årene har jeg aldri følt meg attraktiv eller spesielt ønsket av det motsatte kjønn. Jeg har hatt flere venner av det motsatte kjønn og føler at jeg klarer meg greit i samtaler med det motsatte kjønn, men at forholdet alltid(eller ofte) blir platonisk. Når jeg på en annen side merker at menn som er fysisk attraktive ikke har noen som helst problemer med å skape vennskap og forhold basert på flørting/fysiske forhold. Jeg hører i samtaler med "jentegjenger" at han og han er "så kjekk" osv. Det er en type oppmerksomhet jeg antar at mange gutter og menn aldri har fått opplevd.

Det som da blir en del av frustrasjonen er hvordan dette ikke blir snakket om. Idealet er liksom at alle kan bli den typen som får denne spesielle oppmerksomheten, selv om jeg føler at realiteten er en helt annen. Jeg som er under gjennomsnittet attraktiv føler at jenter som avviser meg ikke er ærlige. Når du får beskjed på en date at "du er for bra for meg" eller "du er en bra kar" og liknende tilbakemeldinger klarer jeg ikke å ta det til meg. Når jeg vet at venner får 20 og 30 ganger flere svipes på f.eks tinder.

Sånn på overflaten klarer jeg å undertrykke følelsen av å føle meg mindre attraktiv enn andre, men det blir liksom revet opp med en gang jeg merker at jeg ikke er den typen som mange ser på som attraktiv. Den eneste måten jeg kommer meg igjennom sosiale settinger er å grave de følelsene ned i bakken, men det er jo ikke sunt i lengden vel.

Jeg forventer ikke at folk skal bli tvunget til å være med folk som de ikke synes er attraktive. Vi menn setter mye fokus på fysiske kvaliteter, så det er jo naturlig at damer også gjør det. Det er jeg etterlyser er en ærlighet på det.


Gjentatte studier viser at attraktive mennesker går litt "lettere" igjennom livet. At vi har en tendens til å tillegge attraktive personer andre gode egenskaper uavhengig av om vi kjenner personen eller ikke.

Hva er folks tanker om dette?
Ikke tro så ille om deg selv. Det merkes, og det er vel det minst attraktive som finnes, noen som er overbevist om at de ikke er god nok.

Selvsagt har attraktive folk fordeler med tanke på førsteinntrykk. Det kommer man aldri utenom.

Men det betyr ikke at du ikke er god nok, for det er du, akkurat slik som du er. Du er bare ikke klar over det enda.
Nå finnes jo damer på hele den skalaen også. Hvordan er ditt fokus når du vurderer potensielle partnere?
Hvordan du ser ut har veldig lite å si. Oppførsel og hvor selvsikker du er har derimot veldig mye å si. Mer kan jeg ikke si.
Sitat av ITSOOPC Vis innlegg
Når du får beskjed på en date at "du er for bra for meg" eller "du er en bra kar" og liknende tilbakemeldinger klarer jeg ikke å ta det til meg. Når jeg vet at venner får 20 og 30 ganger flere svipes på f.eks tinder.

Jeg forventer ikke at folk skal bli tvunget til å være med folk som de ikke synes er attraktive. Vi menn setter mye fokus på fysiske kvaliteter, så det er jo naturlig at damer også gjør det. Det er jeg etterlyser er en ærlighet på det.
Vis hele sitatet...
Er du flink til å flørte da? I en date setting er det ikke nødvendigvis en fordel å være "the good guy" hele tiden, komme med nyanserte syn på ting dere snakker om og være politisk korrekt hele tiden.
Å fremstå for bra kan virke mot sin hensikt.

Mange menn drar det for langt når de skal forsøke å vise daten sin at de er en av the good guys, dette er ofte kvaliteter som blir verdsatt høyere senere i livet.

Hva er attraktivt egentlig? Jeg vil påstå at det er mer fokus på utseende i starten av 20 årene enn 30 årene, for da har alle et håp om å finne den perfekte partneren som er fin både fysisk og mentalt, men etter hvert som man opparbeider seg livserfaring så vil preferansene endres.

Matcher du med riktige folk? Går du på date med hvilken som helst match, eller forsøker du å faktisk finne ut om dere har et potensiale før dere møtes?
Om du dater folk som er eventyrlystne og som liker å reise så er sjansen stor for at hun ikke finner en hjemmekjær kar med stabil 8 til 16 jobb og gullrekka på NRK som favoritt helge underholdning særlig attraktiv.

PS: Antall "svipes" på tinder er ikke en målestokk på noe som helst.
Det er faen ikke lett kompis, den følelsen er grusom og gjennomtrengende, og selv om du tror du undertrykker den så er den der, hver gang du ser deg selv i speilet..
Min egen erfaring var ganske lik på din alder, var egentlig ukyssa jomfru til jeg var 26, bortsett fra en å annen betalingsløsning (kan anbefale massasje btw, du craver nok the female touch mer enn du aner). Etter at jeg "knakk koden", jobbet mye med meg selv både fysisk og psykisk så er jeg nå i et fast å fint forhold med en jente som virkelig elsker meg, det er etter et par år med aktiv og vellykket sveiping på Tinder, der jeg endelig fikk bekreftet at ja, jeg er en mann som (flere) kvinner finner attraktiv og ønsker og ha et slags forhold til, det være seg langstrakt eller kort og moro. Det jeg prøver å fortelle er at der er lys i enden av tunnelen, du må bare gi deg selv rom til å vokse til å bli en person du selv liker, for det liker damene. Ung mann i 20 årene er en forjævlig vanskelig tid, og som du sier, det blir ikke snakket om.

Men nok motivasjon, hva kan du gjøre helt håndfast?
Trening, enten styrketrening eller kampsport, dette vil forandre deg på måter du ikke ville tro, og da snakker jeg både fysisk og mentalt. Målet er å kunne se deg selv i speilet og tenke "yes!"
Lær deg å flørte, her kan du gå i så mange retninger, har selv hatt en periode der jeg leste Red Pill materiale (blir nok slaktet her), men det går i dybden på kvinnes psykologi og oppførsel ovenfor menn. Vær deg selv, som nevnt i et annet svar, ikke vær den høflige å medgjørlige gutten mamma har lært deg du skal være, slå til med spøken som dukker opp i hodet ditt, tease og ert henne litt, smil lurt. På date er det dritviktig at du eskalerer det fysiske tidlig, en klem når dere møtes feks, lett stryk på hånda under samtale, her har jeg bommet mange ganger selv, om du ikke blir mentalt lagret som en som vil ha fysisk nærhet tidlig så går du i haugen med "venner og gode gutter" som ikke er interessante.
Bli glad i deg selv, det smitter. Liker du deg selv så føles det i energien din, og dette er noe de merker instantly. Mye lettere å like en som allerede liker seg selv.
Finn deg en hobby (kan være trening om du faller for det) der det er naturlig å møte jenter som har samme interessen, dette vil hjelpe deg til å allerede finne noen som er lik deg selv.
Kos deg, ha det moro, dette med flørting og dating skal være gøy, derfor er det så utbredt. Om du er ute en kveld og føler deg som en usett og ignorert type så skal du få et siste hemmelig triks, tjukke damer craver også sex og er ofte både villere og mer lystne til å gjøre det du vil av samme grunn som deg, de har blitt oversett og føler seg uattraktive og trenger bekreftelser. Kall det en vinn-vinn, vil være godt for dere begge. Lykke til, dette klarer du!
Sist endret av FreakyJohn; 14. mars 2022 kl. 11:27. Grunn: Lykke til!
Først og fremst: hva som er attraktivt, er svært relativt. Ja, du kan lese artikler som forteller deg hvordan du skal være attraktiv for kvinner, hvilke kvaliteter kvinner ser etter både når det kommer til personlighet og utseende - men likevel så er det slik at ulike kvinner liker ulike ting. Jeg observerer også at når du skriver om attraktivitet så vektlegger du kun utseendet når det kommer til deg selv - så da går jeg også ut ifra det synspunktet i svarene mine her.

Sitat av ITSOOPC Vis innlegg
Som en mann i tidlig 20-årene har jeg aldri følt meg attraktiv eller spesielt ønsket av det motsatte kjønn.
Vis hele sitatet...
Om det er noen trøst, så er ikke de fleste menn "ønsket" av kvinner i den grad du sikter til. De fleste menn opplever ikke at en horde av kvinner sikler etter dem, og menn flest er ikke så populære at de har titalls kvinner å velge mellom på datingmarkedet. Du ville vært overrasket over hvor lite populære til og med de kjekkeste mennene, faktisk kan være. Attraktivitet påvirkes av en mengde faktorer, og det er ikke gitt at et bra utseende er det viktigste for mange kvinner, snarere tvert imot.

Menn er mer visuelle enn kvinner, og jeg vil påstå at utseendet er mye viktigere for menn enn det er for kvinner. Man leser jo i innlegget ditt at utseendet og overflaten er viktig for deg. Du gjør den feilen at du automatisk går ut ifra at kvinner tenker og mener akkurat det samme! Jeg kommer sikkert til å erte på meg noen nå, men det er faktisk en vesentlig forskjell på menn og kvinner. Og skal man se på hvordan kjønnene vurderer attraktivitet, så ser man gjerne at mannen ser på utseendet til kvinnen og kvinnen ser på personlighet og ressursene til mannen.

Sitat av ITSOOPC Vis innlegg
Jeg har hatt flere venner av det motsatte kjønn og føler at jeg klarer meg greit i samtaler med det motsatte kjønn, men at forholdet alltid(eller ofte) blir platonisk. Når jeg på en annen side merker at menn som er fysisk attraktive ikke har noen som helst problemer med å skape vennskap og forhold basert på flørting/fysiske forhold.
Vis hele sitatet...
Jeg vil påpeke at du vet lite om kvaliteten på disse vennskapene og forholdene. Det du tilsynelatende vet, er at fysisk attraktive menn får lettere vennskap og forhold med kvinner. Kan det henge sammen med at attraktive mennesker gjerne har en naturlig selvtillit og dermed en utstråling som de fleste liker?

Sitat av ITSOOPC Vis innlegg
Jeg hører i samtaler med "jentegjenger" at han og han er "så kjekk" osv. Det er en type oppmerksomhet jeg antar at mange gutter og menn aldri har fått opplevd.
Vis hele sitatet...
Slike samtaler hører kvinner fra "guttegjenger" også, bare så det er sagt. Er vel helt vanlig at venninner og kompiser snakker sammen på denne måten. Men du vet jo ingenting om hva en jente har sagt om deg. For alt du vet har hun skrytt av deg til en venninne eller snakket om at hun syns du er kjekk. Det kan også hende at noen har sett på deg og tenkt at du er kjekk/pen/søt/deilig. Jeg har selv ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett en mann og tenkt fine tanker om hvordan han ser ut. De fleste sier ikke alt de tenker, høyt, så du vet faktisk lite om hva andre syns om deg. Det er ikke alt som blir snakket høyt om i disse jentegjengene, og spesielt ikke mens gutta hører på.

Sitat av ITSOOPC Vis innlegg
Det som da blir en del av frustrasjonen er hvordan dette ikke blir snakket om. Idealet er liksom at alle kan bli den typen som får denne spesielle oppmerksomheten, selv om jeg føler at realiteten er en helt annen. Jeg som er under gjennomsnittet attraktiv føler at jenter som avviser meg ikke er ærlige. Når du får beskjed på en date at "du er for bra for meg" eller "du er en bra kar" og liknende tilbakemeldinger klarer jeg ikke å ta det til meg. Når jeg vet at venner får 20 og 30 ganger flere svipes på f.eks tinder.
Vis hele sitatet...
Men hvor ærlig mener du at man skal være? Mener du virkelig at om en kvinne avviser deg fordi hun ikke liker utseendet ditt/syns du er mindre attraktiv, så skal hun si rett ut til deg at du er mindre pen/stygg og at hun ikke liker deg fordi du ser ut som du gjør? Hva i all verden skal du med en slik tilbakemelding, og på hvilken måte er det konstruktivt og givende for deg? Ærlighet er viktig, men hvorfor skal man være så ærlig at man tråkker på en persons selvtillit og følelser? Jeg syns det er noe uverdig ved akkurat dette, jeg. Det burde holde å si at man ikke passer sammen, for det er jo det som er realiteten - man er ikke en match. Hva som gjør at man ikke er en match, er ikke noe å dvele med, for det er høyst sannsynlig noe man ikke kan gjøre noe med. Så hvorfor dvele ved det?

Sitat av ITSOOPC Vis innlegg
Jeg forventer ikke at folk skal bli tvunget til å være med folk som de ikke synes er attraktive. Vi menn setter mye fokus på fysiske kvaliteter, så det er jo naturlig at damer også gjør det. Det er jeg etterlyser er en ærlighet på det.
Vis hele sitatet...
Ja, dere menn er ganske fokuserte på utseendet. Men vi kvinner er ikke menn, og utseendet ditt som mann er langt ifra det viktigste du har å tilby en kvinne. Jeg tenker du må bli litt bedre kjent med kvinner og hvordan vi tenker og føler. Ikke bruk samtaler du overhører i jentegjenger som referansepunkt, men skap meningsfulle samtaler og reflekter sammen med en kvinne som også er åpen og ærlig med deg om hva hun tenker. Jeg tror du ville blitt overrasket, men samtidig litt snurt når du innser hvor lite viktig utseendet faktisk er, og hvor stor rolle personligheten din spiller.

Og nei, jeg sier ikke at utseendet ikke betyr noe. For det gjør det. Men ikke på den måten du tror. Det er ikke det viktigste i verden. Jeg regner med at det viktigste for deg er at kvinnen du er med, er pen å se på og at du liker utseendet hennes, men slik er det ikke for de aller fleste kvinner. Helt ærlig så tror jeg ikke at en eneste kvinne kunne blitt sammen med en mann bare fordi han er kjekk.

Sitat av ITSOOPC Vis innlegg
Gjentatte studier viser at attraktive mennesker går litt "lettere" igjennom livet. At vi har en tendens til å tillegge attraktive personer andre gode egenskaper uavhengig av om vi kjenner personen eller ikke.
Vis hele sitatet...
Hva skal jeg si... Livet er i aller høyeste grad urettferdig. Der er alltid noen som er penere enn deg og bedre enn deg. De peneste menneskene har det kanskje litt lettere på noen punkt i livet, men det å være attraktiv er ikke det som gjør deg lykkelig - med mindre du så klart måler din verdi og lykke i antall likes på tinder og hva jenter sier om deg i jentegjengene sine. Da er det å være attraktiv noe av det viktigste i verden.

Har selv vært der du er, med de samme tankene og følelsene, bare at jeg er kvinne, da. Jeg vil råde deg til å flytte fokuset litt, for å være så opptatt og besatt av det overfladiske og hva mennesker (i ditt tilfelle kvinner) tenker og ikke tenker, er ekstremt usunt og gjør deg ingen tjeneste. Det eneste det fører til er selvdestruktive tankemønstre som svekker selvtilliten din og gjør livet ditt surt som faen. Ja da, utseende er viktig, men som jeg skrev er det ikke det viktigste i verdenen. Det er en del av deg som person, en del av din identitet, det sier noe om deg og din karakter, men det er ikke avgjørende for din verdi som menneske.
Sist endret av Medusa; 14. mars 2022 kl. 11:30.
Sitat av ITSOOPC Vis innlegg

Hva er folks tanker om dette?
Vis hele sitatet...
Tenker at du har rett i at det er mye dobbeltmoral ute blant folk. Det er lett å pynte seg med utsagn som at man er mest opptatt av det indre, men allikevel kun date folk som er «vakre». De færreste vil vel bli sett på som overfladiske, bare se på bloggerne som opererer fjeset sitt i fillebiter men samtidig bedyrer at indre skjønnhet er det viktigste

I hvor stor grad de er reflekterte rundt disse valgene og utsagnene kan jo diskuteres.

Man bør være klar over forskjellen på begjær/fysisk tiltrekning og kjærlighet. Tinder legger opp til fokus på fysisk tiltrekning og begjær, da det visuelle er i fokus.

Samtidig så er det stor variasjon på hva folk finner attraktivt, og som andre her har påpekt kan hva som er attraktivt endre seg basert på hvilke alder og sted i livet man er. En som er ute etter et ligg eller bare vil ha noe kortvarig vil nok i større grad gå etter fysisk attraksjon fremfor å være tiltrukket av personlige egenskaper, samtidig kan enkelte personlige egenskaper eller aspekter ved en person føre til fysisk attraksjon og tenning, så her er det mange unntak.

Jeg pleier å tenke at skjønnhet er en kortsiktig og dårlig investering på sikt. Å være pen har uten tvil sine fordeler, men mange som ser pene ut når de er unge blir fort gamle og stygge når de eldes og ikke passer på kropp og helse.

Noen menn er flottere når de er litt eldre med grovere ansiktstrekk.
Det virker forøvrig som at det er bred enighet om at selvsikkerhet i seg selv er attraktivt. Men hvor mange er selvsikre i en alder av 20 år? Man kan til en viss grad fake selvsikkerhet, men det er det å virkelig være sikker og trygg i seg selv som mange finner attraktivt.

Tilbake til spørsmålet ditt om det er et fravær av fokus/debatt og ærlighet rundt dette temaet: Svaret er nei hvis vi snakker om en offentlig debatt. Tematikken dukker ofte opp, men har non fått mindre plass pga. pandemi, krig og annen drit de siste par årene.

Om folk i din omgangskrets og miljø er bevisst temaet og er ærlige med seg selv og andre om hva de finner attraktivt blir en annen sak.

Boken «Pen søker trygg» skapte endel debatt her til lands da den kom, og det er gitt ut en rekke bøker som berører samme tema.
https://www.ark.no/boker/Preben-Z-Mo...ct-description

PS, anbefaler ikke nødvendigvis boken, nevner den som eksempel på at temaet diskuteres.
Tro meg, det hadde føles mye verre om damene bare sa det som det var. De vil jo bare ikke såre følelsene dine.
Du må nok gå for noen som er i din liga, eller bruke tid og energi på å forbedre utseende ditt.
Prøver ikke å være slem, men dette er hvordan livet fungerer. Vil du oppleve kjærlighet så må du ofre litt
Sitat av Susannne Ufør Vis innlegg
Det virker forøvrig som at det er bred enighet om at selvsikkerhet i seg selv er attraktivt. Men hvor mange er selvsikre i en alder av 20 år? Man kan til en viss grad fake selvsikkerhet, men det er det å virkelig være sikker og trygg i seg selv som mange finner attraktivt.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Tenker også det er viktig å påpeke at selvsikre mennesker gjerne tør å ta flere sjanser, tør å prøve seg og risikere avvisning. En usikker person tør gjerne ikke ta sjanser eller prøve seg på noen de liker i frykt for å bli avvist, mens de som er selvsikre skjønner at det er en risiko for avvisning - og er så klart villige til å ta den, og går videre om de opplever det.