Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  119 17264
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av stepry Vis innlegg
Det var robhol, ikke vidarlo. Les utdraget med PMs mellom meg og robhol for oppsummering.
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle om det var robhol eller vidarlo som ville vite hvorfor krystallkongen (og dere andre) mente han var senil. Det er ikke å putte ord i munnen på krystallkongen, eller å ta fokus bort fra tema. Du budre gå litt inn i deg selv og trekke tilbake dine påstander vedrørende det der. Gjør et ærlig forsøk på å forstå andres synspunkt, og ta litt ansvar for deg selv.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Det spiller ingen rolle om det var robhol eller vidarlo som ville vite hvorfor krystallkongen (og dere andre) mente han var senil. Det er ikke å putte ord i munnen på krystallkongen, eller å ta fokus bort fra tema. Du budre gå litt inn i deg selv og trekke tilbake dine påstander vedrørende det der. Gjør et ærlig forsøk på å forstå andres synspunkt, og ta litt ansvar for deg selv.
Vis hele sitatet...
Du har ikke lest utdraget, krystallkongen hevded ikke at han vær senil. Les før du svarer.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jo, det gjør han. Les mine innlegg før du svarer.

For å være enda tydeligere:
Sitat av krystallkongen
For meg ser dette ut som en eldre herremann som viser tegn på svekkede kognitive funksjoner og som i alle fall ikke er 100% kapabel til å være i posisjon som president for en av de mektigste nasjonene i verden.
Vis hele sitatet...
Sitat av stepry Vis innlegg
Jeg er jo selv et eksempel på en person som var skeptisk, men som endret mening. Det er da vitterlig ikke slik at alle som er skeptiske kan dras under èn kam. Jeg tror ikke det er skeptiker-siden som graver sin egen grav her, jeg tror det er det at de generaliseres på måten du selv gjør her som gjør at de til slutt bare velger å holde kjeft - og at man ender opp med de bare blir mer paranoide, skeptiske og polariserte.
Vis hele sitatet...
Det er ikke et forsøk på generalisering. Som sagt begge gangene jeg har tatt det opp er det basert på observasjoner fra samtlige tråder om vaksine og corona. Jeg vil tørre å påstå at du må legge motviljen til om du ikke ser det. I så fall er du langt ifra så nøytral som du prøver å fremstå her. Det finnes selvsagt unntak på begge sider, men jeg har ikke påstått noe annet. Alt jeg sier er at man kan se et tydelig mønster på atferden til de to sidene i disse debattene, som tydelig forklarer hvorfor én side får mindre forståelse for sin sak.

Sitat av stepry Vis innlegg
Håper dere har folk dere har folk som er glad i dere, bruk tid på de istedenfor.
Vis hele sitatet...
Sorry, men dette var litt flaut. Det var du som lagde tråden. Forventet du ikke at folk kunne være uenig med deg? Jeg ser ingen som er useriøse eller kommer med denne typen utsagn mot deg, selv om de er uenige med deg. Hvis du ikke ønsker å diskutere burde du ikke lage en diskusjonstråd på et diskusjonsforum.
Såpekoker av rang
Sitat av cesece Vis innlegg
Det er ingen kilde på disse greiene. Jeg må da gi deg 10 forskjellige nyhetsartikler hvorav 9 av de er bak betalingsmur, deretter må du bruke hjernekraft til å sette sammen informasjonen. Som jeg sa om covid debatt til å starte med så er ikke det verdt jobben fordi på en eller annen plass vil du finne en bit av informasjon som gjør at du sporer av og ignorerer alt av informasjon. Og derfor er covid debatt helt poengløst. Ingenting jeg sa i posten min er forøvrig opp til debatt heller, det er bare fakta.

Se på tallene, bruk logikk og deretter tilegn deg informasjon.

- 356 innlagte. 40 sykehus. 9 per sykehus.
- 117 intensiv pasienter. 40 sykehus. 2.9 per sykehus.
- "Bare 14 prosent av de nye pasientene med luftveisinfeksjoner i midten av november var koronapasienter"
- "3. november ventet 19 ferdigbehandlede pasienter på å bli overført fra St. Olavs hospital til Trondheim kommune, men kommunen hadde ikke kapasitet til å ta de imot."
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å blåse fullstendig i at disse 40 sykehusene har forskjellig kapasitet til enhver tid samt i utgangspunktet. Det er nok litt mer komplisert enn noen primitive delestykker.

Hvor mange (samt ledige) intensivplasser har et gjenomsnittlig sykehus? ~3 okkuperte slike plasser høres for meg ut som ganske mye. Intensiven er ingen spøk og krever ekstremt mye ift. bemanning og kompetanse.

Hva om et sykehus har hele seks plasser og fire av de er fylt av kritisk skadde, men de må nå ta inn dine tre med akutt respirasjonssvikt? Skal de frakte pasienten til en annen by? Kanskje det allerede ligger to av tre med akutt svikt der, og med to traumepasienter på vei inn? Spennende.
Sist endret av monoid; 20. desember 2021 kl. 02:24.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Jo, det gjør han. Les mine innlegg før du svarer.

For å være enda tydeligere:
Vis hele sitatet...

Sitat av Mullah Vis innlegg
Det spiller ingen rolle om det var robhol eller vidarlo som ville vite hvorfor krystallkongen (og dere andre) mente han var senil. Det er ikke å putte ord i munnen på krystallkongen, eller å ta fokus bort fra tema. Du budre gå litt inn i deg selv og trekke tilbake dine påstander vedrørende det der. Gjør et ærlig forsøk på å forstå andres synspunkt, og ta litt ansvar for deg selv.
Vis hele sitatet...
Det var da fælt til kjekling fram og tilbake. Kan dere ikke prate om meg og tråden min på PM i stedet for?

Jeg opprettet tråden om Biden fordi jeg så masse rart på YouTube og Reddit osv, men i mine øyne er det absolutt ikke 100% at han er senil. Jeg så bare forskjellige greier på nettet som kan få det til å virke sånn, og begynte å bli påvirket av videoene jeg så.
Jeg lurte dermed på om andre også hadde sett dette og om de også satt med samme inntrykket.

Både når det gjelder Biden, USA og når det gjelder vaksinen er det umulig å vite hva man skal tro når det er så utrolig mye rart ute og går på nettet.
Sist endret av krystallkongen; 20. desember 2021 kl. 07:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Både når det gjelder Biden, USA og når det gjelder vaksinen er det umulig å vite hva man skal tro når det er så utrolig mye rart ute og går på nettet.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje umulig. Det handler om kjeldekritikk. I tilfellet vaksiner er det ekstremt enkelt: samtlige land sine samla helsemyndigheter opp mot tilfeldige youtubevideoer.
Tips for å ikke bli sett på som idiot: ikke tenk selv
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
Tips for å ikke bli sett på som idiot: ikke tenk selv
Vis hele sitatet...
Spennande hersketeknikk.

Du forsøker å hevde at alle som tilfeldigvis lander på konklusjon om at vaksiner er fornuftig er sheeples som blindt følgjer ordre.

It ain't. Og det trur eg er rimeleg åpenbart. Eg - og andre som er for vaksiner - har vist til forskning. Vi har lest forskning, vi har lest grunnlaget for vaksineanbefaling også viare. Konklusjonen er at rådet om vaksinering er fornuftig.

Og at du forsøker deg på den retoriske manøveren er jo strengt tatt poengtering av det eg skriv over...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Nei, det er ikkje umulig. Det handler om kjeldekritikk. I tilfellet vaksiner er det ekstremt enkelt: samtlige land sine samla helsemyndigheter opp mot tilfeldige youtubevideoer.
Vis hele sitatet...
Myndighetene i forskjellige land har opp gjennom historien alltid vist seg å ønske alle innbyggerne sine det beste. Det er derfor alle som røyker, drikker og/eller er feite som faen osv blir tatt i nakken slik at de slutter å ta skadelige valg som vil koste samfunnet i lengden.

Vaksiner er fantastisk og har reddet utallige liv. DENNE vaksinen er jeg skeptisk til, uten at jeg påstår at mine grunner til det er gode.
Sist endret av krystallkongen; 20. desember 2021 kl. 11:58.
Sitat av cesece Vis innlegg
Det er ingen kilde på disse greiene. Jeg må da gi deg 10 forskjellige nyhetsartikler hvorav 9 av de er bak betalingsmur, deretter må du bruke hjernekraft til å sette sammen informasjonen. Som jeg sa om covid debatt til å starte med så er ikke det verdt jobben fordi på en eller annen plass vil du finne en bit av informasjon som gjør at du sporer av og ignorerer alt av informasjon. Og derfor er covid debatt helt poengløst. Ingenting jeg sa i posten min er forøvrig opp til debatt heller, det er bare fakta.

Se på tallene, bruk logikk og deretter tilegn deg informasjon.

- 356 innlagte. 40 sykehus. 9 per sykehus.
- 117 intensiv pasienter. 40 sykehus. 2.9 per sykehus.
- "Bare 14 prosent av de nye pasientene med luftveisinfeksjoner i midten av november var koronapasienter"
- "3. november ventet 19 ferdigbehandlede pasienter på å bli overført fra St. Olavs hospital til Trondheim kommune, men kommunen hadde ikke kapasitet til å ta de imot."

Du kan begynne her:
https://www.aftenposten.no/norge/i/p...-innlagte-foer
https://www.adressa.no/pluss/nyheter...e-24776409.ece
https://www.midtnorskdebatt.no/menin...t-24867369.ece
Vis hele sitatet...
Wow, her var det mye søppel å ta tak i. Jeg hopper glatt over de åpenbare hersketeknikkene.

Jeg vet at dette ikke skal handle om vaksine eller korona men DU er faktisk en del av problemet her. Du snakker ned dine meningsmotstandere og skriver innlegg som du har dratt ut av ræva di som om det skulle vært fakta.

Du virker selv å tro at du er flink med tall. Hvorfor presenterer du ikke antall intensivplasser og respiratorer i samme innlegg? Ville det ikke vært relevant?
Det er jo DET som er den gylne nøkkelen her.

Ahus som dekker 10% av befolkningen har rundt 20 intensivplasser. Når du da sier at 117 pasienter trenger intensivbehandling så begynner det allerede å knipe. Når du legger til intensivpasienter som ikke har korona så begynner det å bli fullt.

Kongsvinger sykehus har hele 3 intensivplasser, så der er det allerede fullt i følge ditt regnestykke.
Kommer ny vaksine nå. Den har jeg ventet på, og den skal jeg ta =) hipp hipp
"- 330.000 voksne (18 til 45år som ikke har fått en eneste vaksine) - (nrk.no 18.12.2021)
https://www.nrk.no/vestland/disse-gr...-ar-1.15776899

- Uvaksinerte utgjør over halvparten av de sykeste pasientene (Dagbladet.no 15.12.2021)
"I ukene 45 til 48 var fire av ti av dem som måtte legges inn for covid-19 uvaksinerte, selv om denne gruppa utgjør under en tidel av den voksne befolkningen".
https://www.dagbladet.no/nyheter/uva...kehus/74932640
"

Det er ikke vi 18-45 som tar opp sengene på sjukehuset. de 330k er 99% sansynligvis utenfor faresonen og helsemessig ser de ingen nødvendighet i å ta en vaksine. Før du sier noe om at å få covid så må jeg først få covid, husk det.

Satser rett å slett på at jeg aldri får det
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Satser rett å slett på at jeg aldri får det
Vis hele sitatet...
Hvor mange av de som ble sjuke tror du satset på å få det da?
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Hvor mange av de som ble sjuke tror du satset på å få det da?
Vis hele sitatet...
Eller heroinister som «bare tømme posen, skal ikke bli avhengig altså jeg lover»
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Før du sier noe om at å få covid så må jeg først få covid, husk det.

Satser rett å slett på at jeg aldri får det
Vis hele sitatet...
Like lurt å si: "Før du sier noe om at å få forkjølelse så må jeg først få forkjølelse, husk det.

Satser rett å slett på at jeg aldri får det"


Vi har 5 forskjellige koronavirus, som er vanlige forkjølelsesvirus i dag. Disse har sin jevnlige verdensturné, sammen med en noen rhinovirus.
COVID19 vi bli en ny av disse forkjølelsene. Altså dette viruset vil du få før eller senere uansett. Det er også noe som peker på at den nye varianten Omikron er vel også mere smittsom enn noen andre forkjølelsesvirus. Så dette viruset vil du få før eller senere.
Så da har du to valg, vaksine først, som får opp antistoffer og B– og T-celler. Eller en alvorlig COVID, som skal få opp B– og T-celler. Med farene sykdommen gir. Faktisk de bivirkningene en ser av vaksinen, er de samme som en ser av sykdom av viruset, men mye mildere.

I USA nå, så har det så langt (20. desember 2021) vært 51 800 038 smittede, der 827 412 har dødd. Mens på verdensbasis er og har det vært 275 457 517 smittede og 5 374 109 døde. Noe som gir 1,597 % dødelighet i USA og 1,951 % dødelighet på verdensbasis. I vestlige land har dem da gjerne ligget på sykehus i respirator eller EKMO-behandling i noen uker før kroppen ikke klarer mere. Noen ligger i måneder. Flere av de som overlever, ligger også slik, altså i respirator lenge.

Det er gjort en studie, som oppsummerer faren for å bli smittet på nytt etter en infeksjon. Det er brukt data fra 2 796 982 personer som har hatt en dokumentert COVID19 infeksjon, de siste 90 dagene før dataene ble innhentet. Av disse fikk 35 670 personer COVID19 på nytt. 332 av disse har hatt COVID19 3 ganger, mens 1 har hatt den 4 ganger.
Men her kommer det noe skremmende, fra 1,5–2 % dødelighet (1,5 nå, men 2 tidligere) for førstegangs smitte, så øker faren fra død til 7,1 % når ved andre gang. Men sjansen for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse er lik for begge grupper.

Men vaksinen minsker sjansen for infeksjon, alvorlig sykdom, og død markant. Det er bare ett trygt alternativ.

Nei, en bør ikke respektere meninger, som er dratt ut av hvem som helsts anus. En bør bruke de faktiske data, og basere en mening utifra dette. Dette er det leger må gjøre, og det er det vitenskapsfolk må gjøre.
4 ganger
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Like lurt å si: "Før du sier noe om at å få forkjølelse så må jeg først få forkjølelse, husk det.
Vis hele sitatet...


Satser rett å slett på at jeg aldri får det"

Vi har 5 forskjellige koronavirus, som er vanlige forkjølelsesvirus i dag. Disse har sin jevnlige verdensturné, sammen med en noen rhinovirus.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt.

COVID19 vi bli en ny av disse forkjølelsene.
Vis hele sitatet...
Er jo strengt tatt det allerede nesten. Det er gode tall for Omikron der.

Altså dette viruset vil du få før eller senere uansett. Det er også noe som peker på at den nye varianten Omikron er vel også mere smittsom enn noen andre forkjølelsesvirus. Så dette viruset vil du få før eller senere.
Vis hele sitatet...
Det er nok det beste for folk flest som ikke har alvorlige sykdommer/er svært gammel.


I USA nå, så har det så langt (20. desember 2021) vært 51 800 038 smittede, der 827 412 har dødd. Mens på verdensbasis er og har det vært 275 457 517 smittede og 5 374 109 døde. Noe som gir 1,597 % dødelighet i USA og 1,951 % dødelighet på verdensbasis. I vestlige land har dem da gjerne ligget på sykehus i respirator eller EKMO-behandling i noen uker før kroppen ikke klarer mere. Noen ligger i måneder. Flere av de som overlever, ligger også slik, altså i respirator lenge.
Vis hele sitatet...
I tillegg til å være enormt mange mennesker er jo samtlige av de døde / alvorlig syke folk som er veldig overvektig, har alvorlige sykdommer og er også gamle. Det er jo ingen tvil om at folk som det vil lide av corona, eller andre sykdommer.


gjort en studie, som oppsummerer faren for å bli smittet på nytt etter en infeksjon. Det er brukt data fra 2 796 982 personer som har hatt en dokumentert COVID19 infeksjon, de siste 90 dagene før dataene ble innhentet. Av disse fikk 35 670 personer COVID19 på nytt. 332 av disse har hatt COVID19 3 ganger, mens 1 har hatt den 4 ganger.
Men her kommer det noe skremmende, fra 1,5–2 % dødelighet (1,5 nå, men 2 tidligere) for førstegangs smitte, så øker faren fra død til 7,1 % når ved andre gang. Men sjansen for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse er lik for begge grupper.
Vis hele sitatet...
Faren for å dø eller havne på sykehus er jo uansett ikke 7.1 prosent for en gjennomsnittlig frisk person. Den artikkelen du linker til der forteller jo at infeksjon er en bra ting for en person?
Når smittetallene er så høye som dem er grunnet og vaksinene fungerer dårlig mot smitte så ser jeg egentlig ikke hvorfor det er så viktig for de som ikke tilhører kategoriene som lider mest av covid å vaksinere seg med flere doser jevnlig. Et argument er jo at vaksinene reduserer sjangsene for å bli alvorlig syk og havne på sykehus og mange som har blitt syke forteller at dem sannsynligvis hadde lidd veldig uten vaksinen - Jeg er jo ikke vaksinert som du vet og merket omtrent ikke til noe corona foruten de vanlige forkjølelsessymptomene og det som det medfører, ei gjorde de jeg ble smittet av eller han jeg smittet. Vedder på at om vi hadde vært vaksinert så hadde man hørt at vi skal være glad vi var vaksinert så det ikke var verre.
Sist endret av Quakecry; 21. desember 2021 kl. 00:00.
Sitat av cesece Vis innlegg
Kapasiteten på sykehusene er ikke sprengt. Og operasjoner blir kansellert og utsatt på grunn av skremsels modeller som dessverre har ingen forankring i virkeligheten. Helsevesenet kunne fint ha klart å operere som normalt men de har fått beskjed om å utsette viktige operasjoner osv pga frykten for en stor koronabølge.

Kapasitetsproblemene som har vært kommer heller ikke av koronapasienter selv, men pga koronarestriksjonene som helsearbeidere må følge.

Trykk deg inn her så får du se hvor stort trykk korona har på det norske helsevesenet for øyeblikket:
https://www.helsedirektoratet.no/sta...avist-covid-19

Vi har akkurat nådd årets smitte topp i en pågående pandemi og that's it mtp smittetrykk. Beveg sinne og frustrasjon bort fra vaksinert/uvaksinert debatten og still krav til rasjonell handling fra myndigheter.
Vis hele sitatet...
Sykehusene har kapasitetsproblemer. Det er utslitte sykepleiere, få intensivpleiere og lite plasser. Selv om corona-pasienter utgjør en liten andel av de innlagte, så skyver de andre trengende mennesker bak i køen, og de ansatte er på bristepunktet hva gjelder egen kapasitet. Dette bør være åpenbart for alle å se og forstå, og det er tøvete å skulle påstå noe annet. Jeg jobber selv i sektoren og kjenner på det hver dag.

(Resten av svaret er mer generelt, ikke ment direkte til deg cesece)

Noe som også er åpenbart er at landet vårt har nedprioritert denne sektoren i lange tider, og vi er dårlig rusta til å håndtere en pandemi. I mine øyne ser det ikke ut til at noe er skjedd mtp. kapasitet de siste 2 årene. På 2 år bør det absolutt være mulig å ordne noen nødløsninger på kapasitetsproblemet.

For min egen del velger jeg da å være kritisk til hva regjeringen/staten driver med (nedstengning), og er mer enn villig til å ofre noen syke, overvektige eller gamle mennesker på veien slik at toppene i samfunnet blir tvunget til å gjøre kapasitetstiltak. Jeg tror nemlig de driter i å gjøre det om vi alle bare godtar nedstengning etter nedstengning. For meg bunner hele diskusjonen i dette. "Kapasiteten er dårlig, alle må betale" vs. "uvaksinerte fyller sykehus, vaksinerte må betale".

Jeg er skeptisk/kritisk og muligens litt kald når jeg sier dette, men jeg er da ingen konspirasjonsteoretiker om jeg har denne meningen? Jeg tror genuint at stemningen og den "kollektive psyken" i samfunnet kunne vært hakket bedre om det ikke hadde vært nedstengninger (tross at flere må bøte med livet). Kanskje hadde det moderne mennesket begynt å akseptere livets harde realitet på en bedre måte også.

Ellers vil jeg spørre aluminiumflorid, siden du er flink med tall og statistikker: kan du fortelle oss mer om hvilke mennesker som må bøte med livet i denne pandemien? Aldersgruppe? Underliggende sykdommer? Du viser oss tall som om de skal fortelle oss alt, men tallene er ikke nyansert nok til å slå fast hva som er til det beste for samfunnet i denne situasjonen. I Norge er det så langt jeg kan se en forsvinnende liten andel under 60 som har dødd av viruset.
Quackery og Jørgen Moe: Jeg lurer på hvordan dere hadde argumentert om dere var syke, overvektige eller eldre mennesker... Ut ifra hva jeg kan se så baserer dere omtrent alle motargumentene i deres nyeste poster på det. Men det er bra at du i det minste ikke er med på å fornekte kapasitetsproblemene vi har, Jørgen Moe, jeg må si det står grei respekt av at du jobber innen helsesektoren, men jeg håper ikke du går rundt uvaksinert og risikerer livet til pasienter hver dag bare fordi du ikke er syk, gammel eller overvektig? I så fall er det kanskje et av de tilfellene hvor myndigheter faktisk burde satt ned foten.

Men den her...

Sitat av Jørgen Moe
Kanskje hadde det moderne mennesket begynt å akseptere livets harde realitet på en bedre måte også.
Vis hele sitatet...
Hva vil du frem til? Er du så mye hardere og mer robust enn oss andre? Hva mangler det moderne mennesket forståelse for som du forstår? At syke mennesker kan dø? Hvor langt tenkte du når du skreiv akkurat det? Det er ganske mange folk i deler av Sør Amerika, USA, Nord-Korea, Kina og deler av Afrika som veit gaaaaanske mye mere om livets harde realiteter enn deg vil jeg tørre å påstå. Jeg gidder ikke en gang komme med eksempler, du kan jo forestille deg selv? Og da fremstår det helt bak mål å dra inn livets harde realiteter bare fordi du ikke vil vaksinere deg.

For cesece derimot er jo løpet kjørt... Du påstår at det ikke er kapasitetsproblemer og alle de såkalte kildene dine er
Sitat av cesece
Det er ingen kilde på disse greiene. Jeg må da gi deg 10 forskjellige nyhetsartikler hvorav 9 av de er bak betalingsmur, deretter må du bruke hjernekraft til å sette sammen informasjonen.
Vis hele sitatet...
Fremstår som mindre kildekritisk og setter sammen overskrifter til akkurat det som passet i hodet ditt. Men muligheten til å kopiere innholdet bak denne vanntette betalingsmuren falt deg ikke inn?
https://www.fhi.no/studier/ungvoksen...tter-vaksinas/

Økt forekomst av menstruasjonsforstyrrelser hos unge kvinner etter vaksinasjonen.

Jeg selv har lite peiling på slikt, men er det noe som ofte er forbigående eller kan det tyde på mer alvorlige konsekvenser litt fremover i tid?
Regnes det som ubetydelig, moderat bekymringsverdig eller alvorlig?

Er det en vanlig bivirkning av flere vaksiner? Eventuelt medisiner?
Sist endret av krystallkongen; 21. desember 2021 kl. 19:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Økt forekomst av menstruasjonsforstyrrelser hos unge kvinner etter vaksinasjonen.
Jeg selv har lite peiling på slikt, men er det noe som ofte er forbigående eller kan det tyde på mer alvorlige konsekvenser litt fremover i tid?
Regnes det som ubetydelig, moderat bekymringsverdig eller alvorlig?

Er det en vanlig bivirkning av flere vaksiner? Eventuelt medisiner?
Vis hele sitatet...
Det gjelder veldig mange. Sist oversikt jeg så var det over 17000 innrapporterte tilfeller av denne bivirkningen.
Om det gir problemer på sikt er vel tidlig å si noe om, men det er sikkert en bekymring uansett for de det gjelder,
og kanskje spesielt problematisk når vi vaksinerer barn/ungdom.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg

Er det en vanlig bivirkning av flere vaksiner? Eventuelt medisiner?
Vis hele sitatet...
Det er en ikke helt uvanlig bivirkning av stress generelt, da helst bortfall av menstruasjon/hoppe over en syklus. Når kroppen har mye annet å styre med så kan den vurdere det som et lite hensiktsmessig tidspunkt å pådra seg et svangerskap i tillegg. Økt/langvarig blødning er vel litt mer spesielt, vet noen får det av hormonelle prevensjonsmidler (selv om den vanlige effekten er motsatt).

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det gjelder veldig mange. Sist oversikt jeg så var det over 17000 innrapporterte tilfeller av denne bivirkningen.
Om det gir problemer på sikt er vel tidlig å si noe om, men det er sikkert en bekymring uansett for de det gjelder,
og kanskje spesielt problematisk når vi vaksinerer barn/ungdom.
Vis hele sitatet...
For ungdom er uregelmessig menstruasjon veldig vanlig, forsåvidt for mange andre også. Så det trenger ikke å bety så mye.
Sist endret av *pi; 21. desember 2021 kl. 20:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Quackery og Jørgen Moe: Jeg lurer på hvordan dere hadde argumentert om dere var syke, overvektige eller eldre mennesker... Ut ifra hva jeg kan se så baserer dere omtrent alle motargumentene i deres nyeste poster på det. Men det er bra at du i det minste ikke er med på å fornekte kapasitetsproblemene vi har, Jørgen Moe, jeg må si det står grei respekt av at du jobber innen helsesektoren, men jeg håper ikke du går rundt uvaksinert og risikerer livet til pasienter hver dag bare fordi du ikke er syk, gammel eller overvektig? I så fall er det kanskje et av de tilfellene hvor myndigheter faktisk burde satt ned foten.

Men den her...



Hva vil du frem til? Er du så mye hardere og mer robust enn oss andre? Hva mangler det moderne mennesket forståelse for som du forstår? At syke mennesker kan dø? Hvor langt tenkte du når du skreiv akkurat det? Det er ganske mange folk i deler av Sør Amerika, USA, Nord-Korea, Kina og deler av Afrika som veit gaaaaanske mye mere om livets harde realiteter enn deg vil jeg tørre å påstå. Jeg gidder ikke en gang komme med eksempler, du kan jo forestille deg selv? Og da fremstår det helt bak mål å dra inn livets harde realiteter bare fordi du ikke vil vaksinere deg.
Vis hele sitatet...
Takk for et redelig svar, knert1. For ordens skyld så er jeg vaksinert. Jeg liker bare ikke når majoriteten begynner å rotte seg sammen "mot" uvaksinerte (covid-vaksine), og jeg er imot restriksjonene.

Jeg sier ikke at jeg er mer robust eller har mer forståelse, men jeg frykter ikke dette viruset. Jeg har underliggende ting selv, så hvem vet, kanskje kan viruset drepe meg. Men ja, det kan virke som vi i Norge i dag ikke er innforstått med at det å leve innebærer en form for risiko uansett. Tiltak og restriksjoner står i mitt hode overhodet ikke i stil med farlighetsgraden til viruset. Jeg syns ikke en minoritet av syke og/eller gamle skal legge føringer på resten av oss. Jeg oppfordrer mennesker i disse gruppene til å ta vaksine, og være forsiktige, om de er bekymret for egen helse. Hva gjelder overvektige er de kanskje ikke noen minoritet lenger, men disse kan i de fleste tilfeller skylde seg selv (akkurat som uvaksinerte som blir syke).
Sitat av *pi Vis innlegg
For ungdom er uregelmessig menstruasjon veldig vanlig, forsåvidt for mange andre også.
Så det trenger ikke å bety så mye.
Vis hele sitatet...
Det har du sikkert rett i.
Syns bare det smaker litt dårlig å si "det går sikkert bra" til en 13-14 åring.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det har du sikkert rett i.
Syns bare det smaker litt dårlig å si "det går sikkert bra" til en 13-14 åring.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så bekymret for bivirkninger i dette tilfellet, men jeg synes prinsipielt det er litt ugreit å vaksinere mindreårige med begrunnelse i samfunnsnytte og ikke individuell nytte. Barn har jo liten liten risiko for å bli syke, og når de er for unge til å ta egne helsevalg så bør vi ta utgangspunkt i deres beste og ikke solidaritet og flokkhensyn. Derfor er jeg ikke udelt positiv til vaksinering av barn i dette tilfellet. Men det betyr ikke at jeg ikke tror det er trygt.
Sitat av *pi Vis innlegg
bør vi ta utgangspunkt i deres beste og ikke solidaritet og flokkhensyn
Vis hele sitatet...
Joa, men flokkhensyn er også i deres interesse. Ingen barn er tjent med at familie og omsorgspersoner dør, og nedstengning er heller ikke bra for noen.

Jeg er selvfølgelig enig i at akseptabel risiko er lavere jo yngre man er. Men selv barn er utsatt for long covid, så man skal ikke overdrive deres resistens heller.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Joa, men flokkhensyn er også i deres interesse. Ingen barn er tjent med at familie og omsorgspersoner dør, og nedstengning er heller ikke bra for noen.

Jeg er selvfølgelig enig i at akseptabel risiko er lavere jo yngre man er. Men selv barn er utsatt for long covid, så man skal ikke overdrive deres resistens heller.
Vis hele sitatet...
Jo, men det blir litt vel indirekte. Jeg mener at for å ta helsevalg på vegne av andre så skal risiko oppveies av nytte på individnivå, ikke bare på samfunnsnivå. Dette er selvsagt et større problem jo mindre de er, over 16 finner jeg uproblematisk. Det kan forsåvidt hende det fortsatt vil være anbefalt, men jeg stiller andre krav til argumentasjonen enn for voksne. Altså ikke bare gradsforskjell i risiko, men kvalitativt andre premisser. Det handler om at vaksine er frivillig, og man forvalter noen andre sin frivillighet.
Den eneste forståelsen som er nødvendig er for vaksineskeptikere å innse at over 90% av befolkningen er vaksinert. Det er altså hensiktsløst å diskutere mulige skadevirkninger, jeg har gått på toget og kan ikke hoppe av. Det var mitt valg, jeg har tillit til vitenskapen og er mer bekymret for redusert lungekapasitet.

Samtidig mener jeg å følge helsefaglig råd skal medføre visse fordeler i en eventuell prioritering av livsviktig behandling på intensiven. Litt som organtransplantasjon. Eller rekreasjonelle aktiviteter som kinobesøk, restauranter og konserter hvis samfunnet skal åpnes gradvis.

Forsvar ditt eget valg for deg selv og håndter din egen frykt. Hvis du ikke ønsker å møte motargumenter, ikke å fortelle at du er uvaksinert. Ikke forstyrr meg med ditt valg!

Hvis vaksinen er så farlig trenger du ikke å forsvare deg i så altfor lang tid.

Forøvrig vil jeg gjerne invitere alle vaksinemotstandere til en pokerturnering, for dere har faen ikke peiling på sannsynlighet!
Sitat av knert1 Vis innlegg
Quackery og Jørgen Moe: Jeg lurer på hvordan dere hadde argumentert om dere var syke, overvektige eller eldre mennesker... Ut ifra hva jeg kan se så baserer dere omtrent alle motargumentene i deres nyeste poster på det. Men det er bra at du i det minste ikke er med på å fornekte kapasitetsproblemene vi har, Jørgen Moe, jeg må si det står grei respekt av at du jobber innen helsesektoren, men jeg håper ikke du går rundt uvaksinert og risikerer livet til pasienter hver dag bare fordi du ikke er syk, gammel eller overvektig? I så fall er det kanskje et av de tilfellene hvor myndigheter faktisk burde satt ned foten.

Men den her...



Hva vil du frem til? Er du så mye hardere og mer robust enn oss andre? Hva mangler det moderne mennesket forståelse for som du forstår? At syke mennesker kan dø? Hvor langt tenkte du når du skreiv akkurat det? Det er ganske mange folk i deler av Sør Amerika, USA, Nord-Korea, Kina og deler av Afrika som veit gaaaaanske mye mere om livets harde realiteter enn deg vil jeg tørre å påstå. Jeg gidder ikke en gang komme med eksempler, du kan jo forestille deg selv? Og da fremstår det helt bak mål å dra inn livets harde realiteter bare fordi du ikke vil vaksinere deg.

For cesece derimot er jo løpet kjørt... Du påstår at det ikke er kapasitetsproblemer og alle de såkalte kildene dine er


Fremstår som mindre kildekritisk og setter sammen overskrifter til akkurat det som passet i hodet ditt. Men muligheten til å kopiere innholdet bak denne vanntette betalingsmuren falt deg ikke inn?
Vis hele sitatet...

Men ok tilbake til et spørsmål som jeg har stilt utallige andre men kun fått tilsvar på de samme argumentene… de som er utsatt, er jo vaksinert. De få som ikke kan har jo en risiko om alle er vaksinert uansett. I mitt hode spiller ikke den logikken helt på lag med min logikk. Vil Anders sin kropp få alvorlig sykdom om jeg ikke er vaksinert? Jeg forstår at vaksine gjør at immunforsvaret klarer å stå imot bedre og dermed hindre smitte. Men videre smitteeffekt fra vaksinen er «overvurdert» og det kommer fra Nakstad selv.

Eneste grunnen som står igjen er en helsesektor som har slitt i åresvis pga udugelige politikere og et snillisme samfunn.

Hvorfor er da nedstengning av landet IGJEN på gang? Når mener man vi virkelig kan bestemme oss for å slippe tøylene?
Sitat av 420master Vis innlegg
Men ok tilbake til et spørsmål som jeg har stilt utallige andre men kun fått tilsvar på de samme argumentene… de som er utsatt, er jo vaksinert. De få som ikke kan har jo en risiko om alle er vaksinert uansett. I mitt hode spiller ikke den logikken helt på lag med min logikk. Vil Anders sin kropp få alvorlig sykdom om jeg ikke er vaksinert? Jeg forstår at vaksine gjør at immunforsvaret klarer å stå imot bedre og dermed hindre smitte. Men videre smitteeffekt fra vaksinen er «overvurdert» og det kommer fra Nakstad selv.

Eneste grunnen som står igjen er en helsesektor som har slitt i åresvis pga udugelige politikere og et snillisme samfunn.

Hvorfor er da nedstengning av landet IGJEN på gang? Når mener man vi virkelig kan bestemme oss for å slippe tøylene?
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det er tiltakene denne gangen for å forhindre at sykehusene blir for overbelastet på grunn av for mange innleggelser.

Og ja det har lenge vært et kapasitetsproblem i sykehusene, men når det er en situasjon som gjør at kapasiteten kan bli sprengt på kort tid må de gjøre noe for å unngå dette.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Vi har 5 forskjellige koronavirus, som er vanlige forkjølelsesvirus i dag. Disse har sin jevnlige verdensturné, sammen med en noen rhinovirus.
COVID19 vi bli en ny av disse forkjølelsene. Altså dette viruset vil du få før eller senere uansett. Det er også noe som peker på at den nye varianten Omikron er vel også mere smittsom enn noen andre forkjølelsesvirus. Så dette viruset vil du få før eller senere.
Så da har du to valg, vaksine først, som får opp antistoffer og B– og T-celler. Eller en alvorlig COVID, som skal få opp B– og T-celler. Med farene sykdommen gir. Faktisk de bivirkningene en ser av vaksinen, er de samme som en ser av sykdom av viruset, men mye mildere.
Vis hele sitatet...
Så Covid er den "nye influensaen", som en del av oss "skeptikere" har hevdet ganske lenge. Fint å vite at vi har en felles virkelighetsforståelse ang. dette.

I USA nå, så har det så langt (20. desember 2021) vært 51 800 038 smittede, der 827 412 har dødd. Mens på verdensbasis er og har det vært 275 457 517 smittede og 5 374 109 døde. Noe som gir 1,597 % dødelighet i USA og 1,951 % dødelighet på verdensbasis. I vestlige land har dem da gjerne ligget på sykehus i respirator eller EKMO-behandling i noen uker før kroppen ikke klarer mere. Noen ligger i måneder. Flere av de som overlever, ligger også slik, altså i respirator lenge.
Vis hele sitatet...
1,5-2% dødelighet er ikke ubetydelig, men heller ikke akkurat noe dommedagscenario. Veldig kjedelig for de som har mistet noen, men at gamle og syke mennesker dør er en realitet vi alle må ta inn over oss. At enkelte snakker om å tvangsvaksinere når over 90% har frivillig vaksinert seg, og antakeligvis er de uvaksinerte i all hovedsak de som har størst sjanser for å "tåle corona", da tenker jeg at man bør stoppe opp og tenke seg om litt.

Det er gjort en studie, som oppsummerer faren for å bli smittet på nytt etter en infeksjon. Det er brukt data fra 2 796 982 personer som har hatt en dokumentert COVID19 infeksjon, de siste 90 dagene før dataene ble innhentet. Av disse fikk 35 670 personer COVID19 på nytt. 332 av disse har hatt COVID19 3 ganger, mens 1 har hatt den 4 ganger.
Men her kommer det noe skremmende, fra 1,5–2 % dødelighet (1,5 nå, men 2 tidligere) for førstegangs smitte, så øker faren fra død til 7,1 % når ved andre gang. Men sjansen for alvorlig sykdom og sykehusinnleggelse er lik for begge grupper.

Men vaksinen minsker sjansen for infeksjon, alvorlig sykdom, og død markant. Det er bare ett trygt alternativ.
Vis hele sitatet...
Så rundt 1,2% fikk corona igjen. Hvilken gruppe tror du hovedsaklig disse tilhørte? Unge, friske mennesker eller eldre, "ufriske" mennesker? Vi bør ikke være så redde for at 1 av 100 som får har gjennomgått corona får corona igjen. 7% av de som får corona igjen dør, ok so what? Vi vet at corona dreper og at de med dårligst immunforsvar er de som dør, så at dødeligheten ved reinfeksjon er høyere enn for førstegangssmitte er ikke akkurat sjokkerende eller overraskende når vi tar i betraktning at det i all hovedsak er de svakeste som blir smittet igjen.


Nei, en bør ikke respektere meninger, som er dratt ut av hvem som helsts anus. En bør bruke de faktiske data, og basere en mening utifra dette. Dette er det leger må gjøre, og det er det vitenskapsfolk må gjøre.
Vis hele sitatet...
Data er en flott, men før man kan bruke den til noe må man bestemme seg for hvilke KPI's man ønsker å "score godt på", og hvis utgangspunktet ditt er noe ala "død skal unngås for enhver pris" så blir det jo tåpelig av meg å prøve å argumentere mot tvangsvaksinering fordi du allerede har bestemt at deg for hva du ønsker å oppnå, og ditt ønske om å redde liv blir umulig for meg å argumentere mot. Nå sier jeg ikke at du nødvendigvis er for tvangsvaksinering men det nå likefult et argument fra "din side", og hovedgrunnen til at jeg engasjerer meg i diskusjonen nå.

For ryddighetsskyld så er jeg ikke vaksinert men alle familiemedlemmer er det, og jeg støtter dem i deres valg. Og jeg mener vaksiner er et positivt tilskudd i verktøykassa for å håndtere sykdom og god folkehelse i landet og verden ellers. At over 90% har vaksinert seg er flott, men når resultatene vi nå ser er en ny runde nedstenginger så mener jeg det er riktig å ta til motmæle mot ideer som tvangsvaksinasjon. For så farlig er ikke Covid, ærlig talt.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Slik jeg har forstått det er tiltakene denne gangen for å forhindre at sykehusene blir for overbelastet på grunn av for mange innleggelser.

Og ja det har lenge vært et kapasitetsproblem i sykehusene, men når det er en situasjon som gjør at kapasiteten kan bli sprengt på kort tid må de gjøre noe for å unngå dette.
Vis hele sitatet...

Det vet jeg, men nå er det gjerne den samme instansen som sagt har bygget ned sykehus og årsverk og de sykepleierene som er igjen jobber ulovlig mye overtid. Så er det egentlig riktig at borgere og næringsdrivende sitter igjen med svarteper?

For meg virker hele greia som at vi aldri blir kvitt dette. Arbeidsgiveren min poengterte at nå er det ny variant som gjør at vi vil være på den sikre siden. Skal vi da stenge ned for hver variant som kommer kan det bli spennende, det skulle ikke forundre meg om vi er i samme situasjon i 2030 også sånn som det ser ut nå
Sist endret av 420master; 22. desember 2021 kl. 12:38.
Jeg er hverken motstander eller forkjemper - men har selv ikke vaksinert meg enda.

Ingen grunn egentlig. Men enn så lenge ikke sett det som nødvendig for å gjøre ting eller leve livet.

Den eneste grunnen jeg ikke har giddet egentlig er at mange jeg kjenner har vært smittet både vaksinert og uvaksinert, så ser ikke helt hensikten. De jeg kjenner uvaksinerte som har vært smittet, alt fra spedbarn til eldre mennesker, har hatt et sykdomsforløp mindre enn forkjølelse. Så enn så lenge ser jeg ikke min personlige hensikt.

Så snart den hindrer alt, eller det blir vanskelig å gjøre noe uten vaksine komme inn steder feks, tar jeg den uten tvil. Men enn så lenge gidder jeg rett og slett bare ikke ta bryet med det.
Sitat av 420master Vis innlegg
Men ok tilbake til et spørsmål som jeg har stilt utallige andre men kun fått tilsvar på de samme argumentene… de som er utsatt, er jo vaksinert. De få som ikke kan har jo en risiko om alle er vaksinert uansett. I mitt hode spiller ikke den logikken helt på lag med min logikk. Vil Anders sin kropp få alvorlig sykdom om jeg ikke er vaksinert? Jeg forstår at vaksine gjør at immunforsvaret klarer å stå imot bedre og dermed hindre smitte. Men videre smitteeffekt fra vaksinen er «overvurdert» og det kommer fra Nakstad selv.

Eneste grunnen som står igjen er en helsesektor som har slitt i åresvis pga udugelige politikere og et snillisme samfunn.

Hvorfor er da nedstengning av landet IGJEN på gang? Når mener man vi virkelig kan bestemme oss for å slippe tøylene?
Vis hele sitatet...
Uansett hva du tenker om hvordan vi kom i situasjonen med sykehuskspasitet så er vaksinasjon og andre tiltak for at du ikke skal ligge på parkeringsplassen utenfor sykehuset eller i en grøft når du blir sjuk. Men hvis det hadde vært opp til dere skeptikere så hadde vi kanskje hatt det problemet allerede. Godt flertallet ser nytten av en vaksine. Historien har vist nyttigheten av det gang på gang.

Tidligere vaksiner har kommet med noe risiko, men det som går igjen er at gevinsten er høyere, det er derfor vi har fortsatt å bruke den geniale idéen.
Sist endret av knert1; 22. desember 2021 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Uansett hva du tenker om hvordan vi kom i situasjonen med sykehuskspasitet så er vaksinasjon og andre tiltak for at du ikke skal ligge på parkeringsplassen utenfor sykehuset eller i en grøft når du blir sjuk. Men hvis det hadde vært opp til dere skeptikere så hadde vi kanskje hatt det problemet allerede. Godt flertallet ser nytten av en vaksine. Historien har vist nyttigheten av det gang på gang.

Tidligere vaksiner har kommet med noe risiko, men det som går igjen er at gevinsten er høyere, det er derfor vi har fortsatt å bruke den geniale idéen.
Vis hele sitatet...

Bare for å ha det sagt, jeg tok første dosen pfizer i dag, er ingen slags vaksinemotstander. Men; hvis staten hadde sett nytteverdien av å ha en god sykehussektor så hadde vi mest sannsynelig hatt få til ingen tiltak.

For min del så kan det godt hende jeg avslutter dette livet av meg selv uansett, tilogmed før corona har dette samfunnet blitt til noe jeg innerst inne ikke har lyst til å være med å støtte. Disse tidene har ikke gjort det noe bedre og jeg skjønte veldig godt hvorfor vi stengte ned første gangen. Da ingen var vaksinert. Men når risikogruppene og nesten hele befolkningen har fått en vaksine og man i allerede i 2017 visste at en pandemi er på toppen av risiko scenario for landet og den mest sannsynlige skrekkscenario så burde vi for all del hatt bedre rustet krisehåndtering enn det vi har

At 4-500 stk på sykehus med covid i norge skal gjøre at rundt 3.5-4 millioner sitter på hjemmekontor, er permittert eller mistet arbeidsplass og inntekt syns jeg er helt på trynet.

Uansett kommer det nye varianter vi ikke har all info om å begynner å seriøst mistenke at i 2025 ser i fortsatt på slike tiltak
Sitat av 420master Vis innlegg
Men når risikogruppene og nesten hele befolkningen har fått en vaksine og man i allerede i 2017 visste at en pandemi er på toppen av risiko scenario for landet og den mest sannsynlige skrekkscenario så burde vi for all del hatt bedre rustet krisehåndtering enn det vi har
Vis hele sitatet...
Vi har visst det mye lengre enn dette. Og ingen er uenig i at mer kapasitet alltid er bedre - helt til man ser hvor mye det koster, og hva annet man kunne brukt pengene på. På side 11 i dette dokumentet fra legemiddelverket anslås det å koste 30-70 000kr i døgnet ved intensivbehandling(dyrere i starten, billigere etterhvert i snitt for pasienter). Men det skalerer ikke lineært - disse folkene trenger trening, rutiner, andre arbeidsoppgaver (siden vi ikke trenger tusenvis av intensivplasser til vanlig) og ikke minst - fysisk areal for å drive behandlingen. Litt enkelt sagt, så kan man pr. døgn noen er på intensiven betale ut permisjonen for en måned til en person. I tillegg til dette kommer eventuelle skader etter, man er tross alt ikke nødvendigvis i kjempeform etter å ha trengt intensiven - en kost for individer og samfunn. Noen vil også dø, og da flere uten vaksine enn de med, men noen av de vil også dø.

Fra FHIs siste ukesrapport, kan vi lese at det går bedre med vaksinerte enn uvaksinerte.Kilde.
Insidens av sykehusinnleggelser og dødsfall samlet de siste ukene er betydelig høyere for de uvaksinerte enn fullvaksinerte. Siste to ukene har det vært en økning i insidens for uvaksinerte og en reduksjon for de fullvaksinerte, spesielt blant fullvaksinerte over 65 år, trolig på grunn av oppfriskningsdoser.
Vis hele sitatet...
Sitat av 420master Vis innlegg
At 4-500 stk på sykehus med covid i norge skal gjøre at rundt 3.5-4 millioner sitter på hjemmekontor, er permittert eller mistet arbeidsplass og inntekt syns jeg er helt på trynet.
Vis hele sitatet...
Hvis man har 10 000 smittede personer, og i snitt smitter disse 1,2 personer. Hvor lang tid tar det før alle, eller nært alle 3,5-4mill personer er smittet? La oss anta det er tre dager fra en person er smittet til de er smittsom. Det handler nemlig ikke om hvor mange som er på sykehus nå - men hvor raskt noe sprer seg. Det er en relativt enkel eksponentiell ligning å sette opp, og du vil raskt se hvorfor tiltakene kommer når de gjør. Det hjelper nemlig ikke å se i bakspeilet når man kjører mot en sving.

Sitat av 420master Vis innlegg
Uansett kommer det nye varianter vi ikke har all info om å begynner å seriøst mistenke at i 2025 ser i fortsatt på slike tiltak
Vis hele sitatet...
La oss ikke male fanden på veggen. Det her går over, og det går enda raskere jo flere som bidrar. Det er ikke gjort på dagen å endre helsesystemet, og å klage på det løser ingenting før 2025, så du har i det minste gjort det du selv kan. Og så får vi håpe(og stemme for at) helsevesenet får mer midler i fremtiden.
Sist endret av Xasma; 22. desember 2021 kl. 19:14.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Vi har visst det mye lengre enn dette. Og ingen er uenig i at mer kapasitet alltid er bedre - helt til man ser hvor mye det koster, og hva annet man kunne brukt pengene på. På side 11 i dette dokumentet fra legemiddelverket anslås det å koste 30-70 000kr i døgnet ved intensivbehandling(dyrere i starten, billigere etterhvert i snitt for pasienter). Men det skalerer ikke lineært - disse folkene trenger trening, rutiner, andre arbeidsoppgaver (siden vi ikke trenger tusenvis av intensivplasser til vanlig) og ikke minst - fysisk areal for å drive behandlingen. Litt enkelt sagt, så kan man pr. døgn noen er på intensiven betale ut permisjonen for en måned til en person. I tillegg til dette kommer eventuelle skader etter, man er tross alt ikke nødvendigvis i kjempeform etter å ha trengt intensiven - en kost for individer og samfunn. Noen vil også dø, og da flere uten vaksine enn de med, men noen av de vil også dø.

Fra FHIs siste ukesrapport, kan vi lese at det går bedre med vaksinerte enn uvaksinerte.Kilde.



Hvis man har 10 000 smittede personer, og i snitt smitter disse 1,2 personer. Hvor lang tid tar det før alle, eller nært alle 3,5-4mill personer er smittet? La oss anta det er tre dager fra en person er smittet til de er smittsom. Det handler nemlig ikke om hvor mange som er på sykehus nå - men hvor raskt noe sprer seg. Det er en relativt enkel eksponentiell ligning å sette opp, og du vil raskt se hvorfor tiltakene kommer når de gjør. Det hjelper nemlig ikke å se i bakspeilet når man kjører mot en sving.



La oss ikke male fanden på veggen. Det her går over, og det går enda raskere jo flere som bidrar. Det er ikke gjort på dagen å endre helsesystemet, og å klage på det løser ingenting før 2025, så du har i det minste gjort det du selv kan. Og så får vi håpe(og stemme for at) helsevesenet får mer midler i fremtiden.
Vis hele sitatet...

Åhh, er så lei norden sin tafatte holdning mot hvor mye ting koster. Selvfølgelig koster det å ha et sykehus i standby. Men denne pandemien koster samfunnet såå mye ekstra og jeg føler at mye av skatten vi har «betalt med glede» i alle år gavner idiotiske subsidieringer også har vi bestemor Beate på gamlehjem som kanskje kan få seng utpå gangen og besøk på do kanskje 2 ganger om dagen. Jeg vil ikke dra denne diskusjonen inn mot sosialdemokrati og statsbudsjett fordi det blir en liten del av hele regnestykket MEN jeg skulle ønske når vi har det stønads systemet vi har, at vi hadde vært mer nøkterne når det kommer til enkelte ting som for eks stenge krana for «prompekunst» etc


Hvis vi kunne hatt en mer kapitalistisk tilnærming til subsidier som går i gate mot «hvis folk ikke er villig til å betale for det selv så er det ikke statens oppgave å sørge for at slike ting gjennomføres med våre penger.


Ta en titt på den veggen din, fanden er allerede malt, fargelagt og solgt av medier. Hvis de kunne brukt like mye tid og penger på kreft så kan det hende mange fler hadde overlevd for eks
Sitat av 420master Vis innlegg
Åhh, er så lei norden sin tafatte holdning mot hvor mye ting koster. Selvfølgelig koster det å ha et sykehus i standby. Men denne pandemien koster samfunnet såå mye ekstra og jeg føler at mye av skatten vi har «betalt med glede» i alle år gavner idiotiske subsidieringer også har vi bestemor Beate på gamlehjem som kanskje kan få seng utpå gangen og besøk på do kanskje 2 ganger om dagen. Jeg vil ikke dra denne diskusjonen inn mot sosialdemokrati og statsbudsjett fordi det blir en liten del av hele regnestykket MEN jeg skulle ønske når vi har det stønads systemet vi har, at vi hadde vært mer nøkterne når det kommer til enkelte ting som for eks stenge krana for «prompekunst» etc


Hvis vi kunne hatt en mer kapitalistisk tilnærming til subsidier som går i gate mot «hvis folk ikke er villig til å betale for det selv så er det ikke statens oppgave å sørge for at slike ting gjennomføres med våre penger.


Ta en titt på den veggen din, fanden er allerede malt, fargelagt og solgt av medier. Hvis de kunne brukt like mye tid og penger på kreft så kan det hende mange fler hadde overlevd for eks
Vis hele sitatet...
Så det er galt å ha et kost/nytte regnskap for hvor mye det koster å ha en spesifik kapasitet i standby. Men det er riktig å bare klage og sutre over kost/nytte ved hjemmekontor og permitteringer uten å oppgi noen tall - og bare drømme opp kapasitet. Kickern er så klart å outsource det hele til hvert individs vilje til å betale for noe - og så skal staten lytte til det for hva de bruker penger på.

Mener du oppriktig dette henger på greip?
Sitat av 420master Vis innlegg
Bare for å ha det sagt, jeg tok første dosen pfizer i dag, er ingen slags vaksinemotstander. Men; hvis staten hadde sett nytteverdien av å ha en god sykehussektor så hadde vi mest sannsynelig hatt få til ingen tiltak.

For min del så kan det godt hende jeg avslutter dette livet av meg selv uansett, tilogmed før corona har dette samfunnet blitt til noe jeg innerst inne ikke har lyst til å være med å støtte. Disse tidene har ikke gjort det noe bedre og jeg skjønte veldig godt hvorfor vi stengte ned første gangen. Da ingen var vaksinert. Men når risikogruppene og nesten hele befolkningen har fått en vaksine og man i allerede i 2017 visste at en pandemi er på toppen av risiko scenario for landet og den mest sannsynlige skrekkscenario så burde vi for all del hatt bedre rustet krisehåndtering enn det vi har

At 4-500 stk på sykehus med covid i norge skal gjøre at rundt 3.5-4 millioner sitter på hjemmekontor, er permittert eller mistet arbeidsplass og inntekt syns jeg er helt på trynet.

Uansett kommer det nye varianter vi ikke har all info om å begynner å seriøst mistenke at i 2025 ser i fortsatt på slike tiltak
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri hevdet at du er vaksinemotstader, men skeptiker. Du tok den vel ikke akkurat ved første og beste anledning om du fikk første dose i dag?

Det er lett å være etterpåklok og mene vi skulle vært bedre forberedt på en pandemi, men situasjonen er som den er, og unner du ikke helsepersonell en velfortjent pust i bakken snart? Det er jo utrolig mange aspekter å tenke på her.

Jeg også syntes det er helt jævlig hvordan det påvirker arbeidslivet og det sosiale, men prøver å finne måter man kan leve og møte andre som innebærer mindre smittespredning, og det begynner kanskje å fungere, etter lang periode med ganske grei isolasjon og mye flytting.

Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg er ikke så bekymret for bivirkninger i dette tilfellet, men jeg synes prinsipielt det er litt ugreit å vaksinere mindreårige med begrunnelse i samfunnsnytte og ikke individuell nytte. Barn har jo liten liten risiko for å bli syke, og når de er for unge til å ta egne helsevalg så bør vi ta utgangspunkt i deres beste og ikke solidaritet og flokkhensyn. Derfor er jeg ikke udelt positiv til vaksinering av barn i dette tilfellet. Men det betyr ikke at jeg ikke tror det er trygt.
Vis hele sitatet...
Jeg regner med du sikter til alvorlig sykdom her?

Skjønner skepsisen rundt å ta slike beslutninger på vegne av barn, men er det ikke lurt å vaksiner barn siden de er ganske store på smittespredning og kanskje skal feire jul hjemme med bestemor?

Det har vel ikke så mye for seg å vaksinere alle bortsett fra barn med mindre vi skal isolere de?
Sist endret av knert1; 22. desember 2021 kl. 20:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Så det er galt å ha et kost/nytte regnskap for hvor mye det koster å ha en spesifik kapasitet i standby. Men det er riktig å bare klage og sutre over kost/nytte ved hjemmekontor og permitteringer uten å oppgi noen tall - og bare drømme opp kapasitet. Kickern er så klart å outsource det hele til hvert individs vilje til å betale for noe - og så skal staten lytte til det for hva de bruker penger på.

Mener du oppriktig dette henger på greip?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om jeg misforstår deg eller om du misforstod meg. Er ikke snakk om å outsource verken vaksine eller sykehus. Men for eks subsidieringer som for eks : https://www.nettavisen.no/okonomi/sp...-95-3423893280

Hvorfor skal våre skattepenger gå til noe vi ikke hadde betalt for selv av egen lomme? De 37 millionene du tror ikke de kunne godt med andre steder enn for kanskje 40
Stk som så på?

Så mitt poeng står fortsatt

Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg har aldri hevdet at du er vaksinemotstader, men skeptiker. Du tok den vel ikke akkurat ved første og beste anledning om du fikk første dose i dag?

Det er lett å være etterpåklok og mene vi skulle vært bedre forberedt på en pandemi, men situasjonen er som den er, og unner du ikke helsepersonell en velfortjent pust i bakken snart? Det er jo utrolig mange aspekter å tenke på her.

Jeg også syntes det er helt jævlig hvordan det påvirker arbeidslivet og det sosiale, men prøver å finne måter man kan leve og møte andre som innebærer mindre smittespredning, og det begynner kanskje å fungere, etter lang periode med ganske grei isolasjon og mye flytting.



Jeg regner med du sikter til alvorlig sykdom her?

Skjønner skepsisen rundt å ta slike beslutninger på vegne av barn, men er det ikke lurt å vaksiner barn siden de er ganske store på smittespredning og kanskje skal feire jul hjemme med bestemor?

Det har vel ikke så mye for seg å vaksinere alle bortsett fra barn med mindre vi skal isolere de?
Vis hele sitatet...
Nei jeg avventet for å se litt, selvom kriteriene for testing av vaksinene sikkert kunne krysses av ble den utgitt relativt fort. Husker Japan bygde opp en motorveibru på et døgn. Det er forsåvidt en smal sak når det er snakk om 12.000 folk i arbeid i 24 timer. Men en vaksine er i mine øyne ikke noe man skal gamble med. Og da snakker jeg ikke om ha litt stive ledd pga kryssvaksinering men hjernehinneblødning etc



Selvfølgelig unner jeg de et pust i bakken! Jeg unner de egentlig 8 mnd i syden om de har lyst, men om det skal gå så kan man ikke spare på sengeposter og årsverk heller. Det er ikke første gangen jeg hører om sykepleiere som jobber ulovlig mye overtid selv etter søknad om forlenget overtidsarbeid. Men dette har lite med covid å gjøre og dette er en sektor som har vært under et helt sinnsykt press lenge før covid19 var påtenkt
Sitat av 420master Vis innlegg
Vet ikke om jeg misforstår deg eller om du misforstod meg. Er ikke snakk om å outsource verken vaksine eller sykehus. Men for eks subsidieringer som for eks : https://www.nettavisen.no/okonomi/sp...-95-3423893280

Hvorfor skal våre skattepenger gå til noe vi ikke hadde betalt for selv av egen lomme? De 37 millionene du tror ikke de kunne godt med andre steder enn for kanskje 40
Stk som så på?

Så mitt poeng står fortsatt
Vis hele sitatet...
Du vil ha en investering i hundremillioner-klassen årlig, hvis ikke milliard-klassen. Og du tror ditt poeng står? Kosten jeg henviste til er nemlig kun de som er der når plassen er etablert og forsyninger er tilrettelagt. Men vi lar det ligge for enkeltelhetsskyld, la oss gjøre matten.

37 mill/50 000(gj.snitt pris på intensiven pr døgn) = 740 døgn på intensiven. Pasientene ligger 2-3 dager der(for arguendo inkluderer vi ikke dager innlagt på vanlige enheter). Det betyr at per år du ikke er med på å finansiere flatulenskunst, så kan du få to ekstra intensivplasser i året. To plasser i kapasitet per dag. Du er klar over hvor idiotisk det her er? Du teller kroner når hundrevis av millioner per år er det du ber om.

Hvis du er så opptatt av økonomi bør du for øvrig enkelt kunne svare på mitt tidligere spørsmål om eksponentiell spredning. For det er noe jeg enda har til gode å se. En eneste kritiker av strategien til norske myndigheter som evner å sette opp ligningen. Det er bokstavelig talt ungdomsskole pensum.

Edit: for øvrig har jeg her skrudd regnstykket så til de grader til din fordel. Mange års tilskudd på ett år og whatnot.
Sist endret av Xasma; 22. desember 2021 kl. 23:40.
Sitat av drewjuice Vis innlegg
Sitat av stepry Vis innlegg
Korte svar fra min side her, men nå skal jeg bruke tid på famile, venner, kjærlighet. Fortsett gjerne på egenhånd, men jeg melder meg ut inntil videre. Dere mistolker mine intensjoner, og virker svært lite interesserte i å prøve å gjøre noe for å bidra til formålet med tråden. Håper dere har folk dere har folk som er glad i dere, bruk tid på de istedenfor.
Vis hele sitatet...
Sorry, men dette var litt flaut. Det var du som lagde tråden. Forventet du ikke at folk kunne være uenig med deg? Jeg ser ingen som er useriøse eller kommer med denne typen utsagn mot deg, selv om de er uenige med deg. Hvis du ikke ønsker å diskutere burde du ikke lage en diskusjonstråd på et diskusjonsforum.
Vis hele sitatet...
At du synes det er flaut sier mer om meg enn deg. Avslutningen skrev jeg fordi formålet med denne tråden ble misforstått, og hver gang jeg besvarer endeløse irrelevante kommentarer så ender det opp med at tråden omsider blir stengt.


Bare for å klarifisere, jeg har innsett at jeg selv ikke har kommunikasjonsferdighetene (skriftlig, vel og merke) som kreves for å kunne påvirke standpunktene folk har her inne, så jeg lagde denne tråden i håp om at vi kunne ha en konstruktiv dialog basert på kildene jeg refererte til (da de bringer opp nyanser som mangler i samtlige av diskusjoner rundt betente temaer her på forumet). Jeg prøver altså ikke å projektere mine egne standpunkter på andre.

Dersom man leser det første innlegget mitt i tråden så refererer jeg (med begrunnelse) til videoer/serier jeg selv føler illustrerer relevante nyanser på en god måte. Det at denne tråden utviklet seg som den gjorde understreker bare poenget mitt om motvilligheten folk har til å eksponere seg for noe annet enn status quo.
Sist endret av stepry; 27. desember 2021 kl. 00:49.
Det er rart at folk ikke er enige med en selv, når man sitter på all verdens kunnskap om hva enn det måtte være. Er man i tillegg blant minoriteten, og samtidig overbevist, kan tingenes tilstand virke rimelig håpløst. Jeg tror TS ønsker godt med denne tråden, og jeg er enig i budskapet. Vi er alle i skyttergrava om dagen, og det gagner ingen.

Jeg savner perspektiver på hva vi som samfunn skal ofre for at noen få gamle eller syke mennesker skal få leve litt lenger. Selv tenker jeg at det er helt naturlig å ha mer sympati med barn og unge som dør, enn syke og gamle. Heldigvis er det sistnevnte som rammes av covid. Hvis det derimot hadde vært motsatt hadde jeg nok aldri kommet til standpunktet jeg har i dag.

Jeg savner perspektiver på hvorfor vi ser ut til å la oss infiltrere av frykt grunnet hva medier og Nakstad & Co. sier, når viruset beviselig ikke er farlig om vi er vaksinerte. Samtidig tenker jeg at om du velger å ikke ta vaksine, så får du godta at du kan dø av denne styggedommen. Jeg skal uansett akseptere ditt valg.

Jeg savner perspektiver på hvorfor min far, eller en ung 19-årig kollega frykter dette viruset. Det er som om folk er livredde, og det virker fullstendig irrasjonelt om jeg titter på statistikk om dødstall på vaksinerte. Jeg er fullstendig klar over at kreft ikke smitter, men rent isolert sett så er det like stor eller større sjans for at min far dør av helt andre ting enn covid de neste 3 mnd. Hvorfor har det blitt sånn at han frykter dette så mye at han kan godta en innskrenket frihet? Det er fullstendig absurd. Tenk om vi alle skulle gått rundt og fryktet døden hver eneste dag. Eller latt denne frykten styre oss, slik vi åpenbart gjør nå. Døden er naturlig, og mest naturlig når man eldes. Godta at det skjer, så er det ingenting å frykte.

Vi tror vi kan kjempe en krig mot naturens gang, og i solidaritetens navn skal vi alle kjempe denne meningsløse og uvinnelige krigen, og det helligste av alt er vaksine. Alle ser bort fra den egentlige årsaken til tullet vi driver med. Uvaksinerte er ikke problemet, problemet er styresmakter som har forsømt sin samfunnsrolle i årtier ved å bygge ned helsevesen, og ikke gjort noe som helst med beredskap gjennom en to år lang pandemi.

Jeg bemerker meg forøvrig at noen av de sterke stemmene fra denne debatten i fjor har forsvunnet, noe jeg finner fascinerende. Jeg tror vinden er i ferd med å snu, TS.
Det som er skummelt er hvordan denne problemstillingen har eliminert sivilisert diskusjon og heller gjort meningsmotstandere til fiender som rakker ned på hverandre. Den ene siden mer enn den andre.
Det har blitt normalisert å hakke på og utstøte mennesker som uttrykker det som tydeligvis har blitt kontroversielle meninger, i stedet for å akseptere at vi har forskjellige verdier og bekymringer.

Hørte av en jeg kjenner at det var noen som hadde skrevet på Jodel at "8% av Norge sin frihet er 92% av Norge sin ufrihet!" med masse mennesker som sa seg enige.
Latterlig.

Diskuterte her om dagen med en som kalte meg "hensynsløs" "egoistisk" og "ignorant" fordi jeg var uenig i at det er fornuftig å tvangsvaksinere og attpåtil straffeforfølge mennesker som uttrykker skepsis overfor vaksinen i offentlighet eller på nett. Det er jo i grunnen helt ekstremt.

Det er som om man helt har glemt at vi har grunnleggende rettigheter som kroppslig autonomi og ytringsfrihet/meningsfrihet.

Når man tar en titt på Pfizer og andre store legemiddelselskaper sin historikk over lovbrudd og bøter synes jeg det er enda mer berettiget å være litt skeptisk.

https://www.dagbladet.no/nyheter/avs...ndale/74549966

Artikkel fra 8. November.

Det finnes mange grunner til å la seg vaksinere, men man kan da ikke legge skjul på at det også er grunner til å være skeptisk og nølende.

Det eneste jeg vet er at ingenting blir bedre av tribalisme og umenneskeliggjøring av de som mener noe annet enn det du selv gjør. Og at det er visse prinsipper og rettigheter som er ekstremt viktige å ivareta, som jeg nevnte over.

På en eller annen måte vil vi komme oss gjennom denne pandemien, men la oss beholde verdigheten og respekten for hverandre på veien Konstruktiv diskusjon slår krangling, fiendtlighet og splittelse hver gang.
Sist endret av krystallkongen; 27. desember 2021 kl. 02:32.
Ønsker ikke å ta vaksinen da jeg er ung og frisk, og sannsynligvis har større risiko for uheldigheter fra vaksinen kontra viruset. (legemiddelverket.no)

Ønsker heller å få viruset og har nok allerede gjort det flere ganger hittil uten å merke en eneste hodepine.

Vaksinen skremmer meg ikke, viruset skremmer meg heller ikke, og nedstengingene tolererer jeg personlig veldig bra.
Det er menneskene og hysteriet jeg ikke liker. Spesielt alle barna som må lide psykisk og fysisk.

En positiv side ved å ikke vaksinere 100% er at de uvaksinerte er kontrollgruppen i dette eksperimentet, 70-80% er vel ikke noe å klage over når de fleste uvaksinerte er langt utenfor faresonen.

Hvis det er plaster på såret å innføre vaksinepass slik at uvaksinerte skal slippe å få tildelt skyld opp i alt sammen, så ser jeg ikke hvorfor ikke. Om det inkluderer antistoffer eller ei- gir blaffen så lenge folk kan oppføre seg noenlunde normalt.

Hvis dette får oss folk til å oppføre oss så slemt mot hverandre, så ønsker jeg ikke tenke på hva en krig, eller mer farlig sykdom vil tilsi...
Sitat av Blastabel Vis innlegg
Ønsker ikke å ta vaksinen da jeg er ung og frisk, og sannsynligvis har større risiko for uheldigheter fra vaksinen kontra viruset. (legemiddelverket.no)
Vis hele sitatet...
Kunne du linket til disse kildene dine, direkte, så vi kunne fått tatt en titt?
Sitat av Jorg Vis innlegg
Kunne du linket til disse kildene dine, direkte, så vi kunne fått tatt en titt?
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg snakke for vedkommende som skrev innlegget, men her kan du ta en titt:

https://legemiddelverket.no/godkjenn...koronavaksiner

Her står det diverse om mistenkte bivirkninger av vaksinering.

Jeg vil presisere at jeg ikke er anti-vaksine. Jeg har tatt to doser, og innrømmer at jeg er litt nølende i forhold til en tredje dose. Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg skal mene, jeg er åpen for argumenter og meninger fra alle sider.
Sist endret av krystallkongen; 27. desember 2021 kl. 02:54.
Sitat av Blastabel Vis innlegg
Ønsker ikke å ta vaksinen da jeg er ung og frisk, og sannsynligvis har større risiko for uheldigheter fra vaksinen kontra viruset. (legemiddelverket.no)

Ønsker heller å få viruset og har nok allerede gjort det flere ganger hittil uten å merke en eneste hodepine.

Vaksinen skremmer meg ikke, viruset skremmer meg heller ikke, og nedstengingene tolererer jeg personlig veldig bra.
Det er menneskene og hysteriet jeg ikke liker. Spesielt alle barna som må lide psykisk og fysisk.

En positiv side ved å ikke vaksinere 100% er at de uvaksinerte er kontrollgruppen i dette eksperimentet, 70-80% er vel ikke noe å klage over når de fleste uvaksinerte er langt utenfor faresonen.

Hvis det er plaster på såret å innføre vaksinepass slik at uvaksinerte skal slippe å få tildelt skyld opp i alt sammen, så ser jeg ikke hvorfor ikke. Om det inkluderer antistoffer eller ei- gir blaffen så lenge folk kan oppføre seg noenlunde normalt.

Hvis dette får oss folk til å oppføre oss så slemt mot hverandre, så ønsker jeg ikke tenke på hva en krig, eller mer farlig sykdom vil tilsi...
Vis hele sitatet...
Støtter deg 100%, bare husk å takk nei til hjelp fra helsesektoren hvis "uhellet" skulle være ute
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Støtter deg 100%, bare husk å takk nei til hjelp fra helsesektoren hvis "uhellet" skulle være ute
Vis hele sitatet...
For en kommentar..
Skulle du ha gjort det samme hvis du fikk bivirkninger, eller fikk kreft fra usunne vaner?

Men takk for at du demonstrerer poenget mitt, godt nyttår!
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Støtter deg 100%, bare husk å takk nei til hjelp fra helsesektoren hvis "uhellet" skulle være ute
Vis hele sitatet...
I samme slengen kan vi slutte å behandle dem som eventuelt får bivirkninger av vaksinen fordi de valgte å ta den selv?

Legg ned LAR og andre former for rusbehandling, det var deres valg å ruse seg.

Anorektikere kan jo bare spise mer, men de velger å la vær så la dem forvitre og dø.

Hudkreft fordi du har solt deg masse eller ligget i solarium? Ingen behandling for din del.

De utallige overvektige og direkte smellfeite folka som har påført seg selv masse problemer? De kunne latt vær å spise så groteskt mye og begynt å trene så de skal ikke få hjelp.

Jeg skal ikke begynne å snakke om røykere en gang.

Du skal en gang bli gammel og sannsynligvis pleietrengende, det har du muligheten til å droppe så bare ta livet av deg så du slipper å belaste pleiehjemmene.

Mener du virkelig at alle som har tatt valg som fører til negative helsemessige konsekvenser ikke fortjener behandling?
Da må du mene det over hele fjøla, ikke bare når det kommer til de forholdsvis få uvaksinerte som blir alvorlig syke og trenger behandling.

Teit svar av meg til en teit kommentar.
Sist endret av krystallkongen; 27. desember 2021 kl. 03:15.