Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3715
Hva spiser dere andre freakere? Jeg rullerer på to tre faste retter og gulost på brødskiva og er så matlei nå at jeg går konstant rundt irritabel og sulten hele fuckings dagen.
Hva har dere på brødskiva og hva lager dere til middag? Jeg trenger inspirasjon! Helst noe som ikke er altfor vanskelig å lage men som smaker godt og variert? Gjerne noe man kan lage opp mye av når man først er igang så man kan fryse ned porsjonsretter. Har ikke tolmodighet til å stå en time hver dag å lage middag
Sist endret av Harek; 28. oktober 2021 kl. 17:59.
frokost: grøt med frukt

middag: bønner med gulrot/løk/krydder/fett
Sist endret av dekommeri2033; 28. oktober 2021 kl. 18:17.
spiser ett måltid om dagen. ofte bare en sandwich med peanøtt smør. eller 2 løse skiver med brunost. orker ikke å spise noe mer. leverpostei er også digg på brødskive. annet en det lever jeg av 0 kalorier energidrikker
Til frokost og lunsj blir det ofte havregrøt, da kjøleskapsgrøt. 40-50 g havregryn (store), 15 g chiafrø og valgfri melk. Sleng på 20 g proteinpulver med smak om du vil ha ekstra smak på grøten, jeg syns det er godt med sjokolade. Topper med banan og nøtter, er mett i mange timer. Finnes også melk med vaniljesmak, sjokoladesmak osv om du ikke vil bruke proteinpulver. Kan toppes med bær og frukt. Kun fantasien setter grenser her, og det er veldig raskt å dandere til. Bland alt (bortsett fra topping) i en tett beholder og sett det i kjøleskapet over natta. Om du googler kjøleskapsgrøt vil du få opp mange forslag. Finnes ferdige mixer du kan kjøpe og bare tilsette melk, sjekk i butikkhylla blant grynene og müsli. De ferdige mixene er dog dyre, så om du vil spare cash er det best å lage det selv. Kakaopulver i grøten gir også kjempe god smak.

Til middag er gryter enkelt. Chili con carne, lapskaus, fiskegryte, "all-in-one-pots" etc. Linda Stuhaug (google it) er mester på slike gryter med alt mulig rart i som både er sunt, næringsrikt og metter godt. Frys ned om du ikke liker rester, og ta opp ved behov. Hennes filosofi er at det skal gå raskt å lage sunn og næringsrik mat, samt kaste mint mulig, så i flere av oppskriftene kan man bruke frosne grønnsaker eller bare ta det man har liggende om man har grønnsaker til overs i kjøleskapet. Eventuelt bare stek kyllingfilet og wokgrønnsaker sammen, med ris eller nudler til. Finnes mange typer ferdigwoksaus som smaker kurant og som gjør måltidet litt mindre kjedelig. Bruk laks i stedet for kylling og kjøtt for variasjon.

Yoghurt med müsli og gryn, topp med frukt og bær. Mange yoghurter å velge mellom, skyr er det beste alternativet med tanke på næringsinnhold og sukkerinnhold, men ikke det beste for lommeboka.

Smoothie med havregryn, det metter godt. Melk/juice, det du vil ha av frukt og havregryn. Sleng gjerne i spinat eller selleri for å få i deg noe grønt, da kan du erstatte melk med appelsinjuice eller annen juice for å kamuflere grøntsmaken. Sleng alt i en blender (husk væske først) og kjør.

Avokadotoast med egg (mos en avokado på brødskive, topp med stekt egg eller bløtkokt egg skåret på langs, topp med rødløk og tomat) osv er også enkelt å lage, sunt og smaker godt. Ostesmørbrød er digg. Trenger ikke være kjedelig med bare ost og ketchup, men bruke skinke, salami, fårepølse, chorizo etc. Bruk grovbrød og ikke hvitt brød, så holder du deg mett lenge.
Sist endret av Medusa; 28. oktober 2021 kl. 18:53.
Toro sin amerikanske gryte eller meksikansk gryte. Ferdig pose, kan tilsette kjøttdeig eller kidney bønner, kikerter osv. De gryte rettene skal småkoke i 15 - 20 min før det er klart. Ganske enkelt. Kan ha hvitløk baguet atått å viss du lik det.


Kjøp fryst vegetar burger eller vanlig kjøtt, steik det. Kok spagetti, legg burger oppå og æt det med ketchup.
Frokost: Juice, kaffe, frukt, yoghurt honning / brød

Lunch: Brødmat, ost/skinke, tunfisk/ sardiner i olje, tomat, noen ganger en liten øl

Middag: mye rart, ofte pasta eller fisk + grønsaker, og noen ganger en øl eller vin

bare fantasien setter grenser, men noen ting funker bedre enn andre ;-)
Kanskje ikke det beste stedet å spørre og orker ikke skrive så mye selv men lårfilet av kylling er god ingrediens som er vanskelig å steke feil. Du må nokk lege in litt energi i det selv om du synes det er kjedelig å lage mat. Blir ikke så kjedelig når du vet at det du lager kommer til å bli kjempe deilig det er god motivasjon
Sist endret av Sukkerpapir; 28. oktober 2021 kl. 23:59.
Sitat av Sukkerpapir Vis innlegg
Kanskje ikke det beste stedet å spørre og orker ikke skrive så mye selv men lårfilet av kylling er god ingrediens som er vanskelig å steke feil. Du må nokk lege in litt energi i det selv om du synes det er kjedelig å lage mat. Blir ikke så kjedelig når du vet at det du lager kommer til å bli kjempe deilig det er god motivasjon
Vis hele sitatet...
+ kokosmelk, grønnsaker, curry pasta og ris har du en rask og god middag
Sitat av stiller1spørsml Vis innlegg
spiser ett måltid om dagen. ofte bare en sandwich med peanøtt smør. eller 2 løse skiver med brunost. orker ikke å spise noe mer. leverpostei er også digg på brødskive. annet en det lever jeg av 0 kalorier energidrikker
Vis hele sitatet...

Hm. Kanskje du bør snakke med legen din om dette? Om du ikke er heftig overvektig så må vel dette raskt bli veldig skadelig. Du får neppe i deg nok vitaminer og mineraler for å ikke snakke om at du går i konstant kaloriunderskudd. Dette bør du rette opp i før det blir et alvorlig problem, du kan få skader og ødelegge beinvev og skjelett om dette er alt du spiser. Selv om du skulle ha stor overvekt så tror jeg du bør vurdere å få hjelp til å sette opp et mere balansert kosthold før du tar din død av dette eller får permanente skader.
Sist endret av _abc_; 29. oktober 2021 kl. 00:54.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Kjøp hvetetortillaer. Så stapper du ost og skinke mellom to av dem og steker begge sider på stekepanne til de er gyllenbrune og/eller ost er smeltet.

Rask å lage, god snæks. Sincronizadas på moderspråket, hvis du lurte.
Sist endret av nso; 29. oktober 2021 kl. 00:58.
Sitat av nso Vis innlegg
Kjøp hvetetortillaer. Så stapper du ost og skinke mellom to av dem og steker begge sider på stekepanne til de er gyllenbrune og/eller ost er smeltet.

Rask å lage, god snæks. Sincronizadas på moderspråket, hvis du lurte.
Vis hele sitatet...
Dette, pluss en salsa ved siden som dipp. Helst hjemmelaget slik man liker den, men å kjøpe et ferdig glass funker også!
Biff med poteter peppersaus og stekt rødløk, av og til sjampinjongstuing til. Får Kjøpt biffer på 150g på kiwi til ca 32kr.
Kutt poteter i båter, kok dem opp legg de på stekebrett å putt dem i ovnen til de er gyllenbrune. Biffen og løk steker du kjapt samtidig som
Sausen koker. Kjapt å lage samtidig god å næringsrik mat.
Om jeg gidder en dag, så skal jeg ta bilder og laste opp noen av de gode gamle oppskriftene som har gått litt i arv osv
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Stek en pakke kjøttdeig, og lag saus til. Mmmmmmm
Sitat av Harek Vis innlegg
Hva har dere på brødskiva
Vis hele sitatet...
Leverpostei! <3
Dette er min nummer en.
Hamburgerbrød eller protein brød med
Smør
Løk
Kaviar
Laks
Tikka masala saus.
Sist endret av Middleman2027; 7. november 2021 kl. 14:05.
Jeg gjør fra tid til annen følgende:
  • 3 pack firstprice tunfisk bokser
  • 400mg firstprice majones
  • 3 pack mais på boks
  • Løk
Bland. Da har du pålegg i 2-3 dager.

Billig middag.
  1. Riv en agurk og klem ut så mye vann du klarer (bruk sil eller dørslag)
  2. Bland det sammen med yoghurt naturell (eller gresk)
  3. Hvitløk
  4. Salt & Pepper
Spis det sammen med ovnsstekte potetbåter.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hallå!
Fant noe kult på kiwi, 'fried rice' Var mye smak i og inneholder grønnsaker, koster 22 kr eller noe..
Perfekt å putte par-tre i egg osv etc mm karbonadedeig. Med chiliflakes og egg blir fin mett lunch/middag og holder varmen.
Sitat av emenasalism Vis innlegg
Fant noe kult på kiwi, 'fried rice' Var mye smak i og inneholder grønnsaker, koster 22 kr eller noe..
Perfekt å putte par-tre i egg osv etc mm karbonadedeig. Med chiliflakes og egg blir fin mett lunch/middag og holder varmen.
Vis hele sitatet...
Findus?
Jeg spiser mye vegetarisk siden dama ikke inntar kjøtt. Så prøver vi å spise så sundt som mulig. Det jeg har oppdaget er at det er billig å unngå en del kjøtt. I dag hadde vi søtpoteter i terninger som ble grillet i ildfast ovn med mase hvitløk, salt og pepper..Jeg moste på med chili, hvitløk og en boks ferdigkokte sorte bønner og en boks linser. Deretter hev jeg en boks kokosmelk nede i formen. I går hadde jeg spicey brokkoli suppe med linser most sammen i blender med hvitløk, chili og en god buljong. Dagen før det hadde jeg quiona, gulerøtter gulerøtter sammen med linsecurry. Dagen før det unnet jeg meg mer lukus. Da ble det råkostsalat med kidney bønner og fetaost.

Til desærer har jeg ofte en pakke skogsbærblanding i gresk yogurt med noen vaniljedråper og stevia.