Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 11532
Hei fellow freaks. Jeg har akkurat hatt en ny podcast med samfunnsforsker Ole-Andreas Næss. Han har tatt ut tallene på alle som har fått koronastøtte, og faktaene er slående:
  • Fem store selskaper har til sammen mottatt like mye støtte som 27.000 småbedrifter til sammen.
  • Det er ingen kontroll på hvordan de store bedriftene bruker disse pengene
  • Ingen av dem har betalt nevneverdig skatt til Norge de siste fem årene.
  • Innenfor musikk får noen musikere mange millioner, imens andre sliter med å få støtte i det hele tatt

Hvordan er dette rettferdig? og hvorfor gjør regjeringen det slik?

Lytt gjerne til podcasten for å høre mer detaljer rundt forskingen til Ole-Andreas: https://youtu.be/WJwF3fmWvgI
Hei, bra du tar det opp. Min første tanke er at vi så den samme mangelen på styring over oljefond og norske fond i utlandet. Bl.a. i USA.

Kanskje samme folkene involvert?
Sitat av Lebowski Vis innlegg
Hei fellow freaks. Jeg har akkurat hatt en ny podcast med samfunnsforsker Ole-Andreas Næss. Han har tatt ut tallene på alle som har fått koronastøtte, og faktaene er slående:
  • Fem store selskaper har til sammen mottatt like mye støtte som 27.000 småbedrifter til sammen.
  • Det er ingen kontroll på hvordan de store bedriftene bruker disse pengene
  • Ingen av dem har betalt nevneverdig skatt til Norge de siste fem årene.
  • Innenfor musikk får noen musikere mange millioner, imens andre sliter med å få støtte i det hele tatt

Hvordan er dette rettferdig? og hvorfor gjør regjeringen det slik?

Lytt gjerne til podcasten for å høre mer detaljer rundt forskingen til Ole-Andreas: https://youtu.be/WJwF3fmWvgI
Vis hele sitatet...
Dette blir jo veldig overfladisk og generelt. Hvilke støtteordninger er det snakk om her?
Hvis disse tallene er så slående burde de kunne dokumenteres bedre enn å slarve på en podcast.

Jeg er under en av disse ordningene å får som mange andre marginalt for å klare meg.

Det er nok mye som er kritikkverdig her, men må også huske på at det er klin umulig å gjøre dette første gang med 100% treffsikkerhet. Min erfaring er at de i flere tilfeller har fått ut mye helt avgjørende støtte på kort tid.

Det er allerede mye på gang med å ta svindlere.


Innenfor musikk får noen musikere mange millioner, imens andre sliter med å få støtte i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Det var mye grining rundt de første tildelingene dette er litt gammelt nytt og har endret seg betraktelig. Det har vel faktisk endret seg til at Kulturrådet har sliti med ressurser i å få delt ut de midlene de har fått tilgjengelig.

Jeg har notert meg at det også er mye sutring fra mange som ikke helt forstår ordningene. Har du f.eks musikkrelatert omsetning som hobby eller biinntekt burde du kansje ikke stå på barrikadene, men heller ta tak i hovedinntekten din.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tviler ikke nødvendigvis på at det foregår mye fishy, men en podcast er ikke en kildehenvisning og de forskjellige påstandene burde vært underbygget med mer enn "hør på denne greia".
Sitat av robhol Vis innlegg
Tviler ikke nødvendigvis på at det foregår mye fishy, men en podcast er ikke en kildehenvisning og de forskjellige påstandene burde vært underbygget med mer enn "hør på denne greia".
Vis hele sitatet...
Ikke sant, gikk rett i baret selv.
TS er jo bare en reklameplakat for egen podcast. Noe misvisende å gjøre dette til et tilsynelatene debattinnlegg.

https://freak.no/forum/search.php?searchid=20763282
Hei, beklager at jeg ikke la inn lenke til forskerens egen artikkel. Den finner dere her, og underbygger alt vi snakket om in podcasten.
Nå har jeg ikke fått hørt podcasten ennå, og ikke lest artikkelen du akkurat linket så det får bli utover kvelden. Jeg ønsker likevel å forgripe begivenhetene og bare si noe helt generelt. Det er vel egentlig ikke utenkelig og kanskje heller ikke uforståelig at de med met ressurser får met støtte? Både fordi de har en stemme som bærer bedre enn mindre bedrifter, de har rådgivere, advokater og kontakter. Men en må heller ikke glemme at støtte slik jeg har forstått det er basert på omsetning. En liten håndverkerbedrift vil naturligvis omsette mindre enn et stort hotell. Og et stort hotell har også helt andre størrelser på utgiftene.

Viktig også å tenke på at akkurat denne situasjonen er jo både ekstrem, og noe som vel ingen hadde trodde skulle ramme såpass hardt og fort. Tenker ikke på selve smitten, og komplikasjonene det medfører. Mer det at det koster å stenge ned store deler av samfunnet. Det koster enorme summer.

Det er mange tragiske konsekvenser at regelverket for støtte. Blant annet så må de som søker har positivt resultat siste driftsår. Ingen rom for skjønn på dette. Det kan ramme forferdelig skeivt. Mange solide bedrifter med god og stabil cash flow tar beviste valg feks om oppgradering, oppussing, investeringer uten å låne penger. Fordi regnskapet viser at i normale år vil de fint ha kontantstrøm stor nok til å å slippe å ta lån. Så kommer krisen, og pga at de var ansvarlige og unngikk gjeld i selskapet så blir søknaden avslått. Til tross for at de kanskje har drevet i pluss i både 10 og 20 år forut for siste store investering, eller whatever som gjorde at de gikk i minus. De kan ha ordrereserver store nok til flere års drift og likevel falle utenfor målgruppen. Det gjør at vi risikerer å miste flere levedyktige bedrifter.

Bortsett fra det så kommer jeg ikke umiddelbart på noe ved støtteordningen som jeg mener er veldig feil. Men andre kan jo ha oppdaget ting jeg har oversett. Skal høre podcast og lese meg opp så får vi se om jeg endrer mening.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ikke sant, gikk rett i baret selv.
TS er jo bare en reklameplakat for egen podcast. Noe misvisende å gjøre dette til et tilsynelatene debattinnlegg.

https://freak.no/forum/search.php?searchid=20763282
Vis hele sitatet...
Tilsynelatende debattinnlegg? Om han har en podcast eller ei er vel irrellevant i forhold til temaet? Jeg ser heller på det som en fordel at han kommer fra et utgangspunkt hvor han faktisk har diskutert temaet.

Hvor har det blitt av samfunnsengasjementet? Folk her investerer ganske mye tid på å forklare folk hvorfor ting er som de er, men tråder som tar opp problemstillinger som utfordrer status quo (og er vanskelige å forsvare) dør i fravær av oppmerksomhet.
Jeg vet ikke hva annet dere forventer med en Høyre regjering, bedrifter og penger både ER OG BLIR viktigst for konservative partier. Lenge leve sosialismen og fuck kapitalismen er alt jeg har å si. Nå er det på høy tid at vi får bytta bort dritten til høsten og får på plass en regjering som setter mennesker foran profitt.
Sitat av stepry Vis innlegg
Tilsynelatende debattinnlegg? Om han har en podcast eller ei er vel irrellevant i forhold til temaet? Jeg ser heller på det som en fordel at han kommer fra et utgangspunkt hvor han faktisk har diskutert temaet.

Hvor har det blitt av samfunnsengasjementet? Folk her investerer ganske mye tid på å forklare folk hvorfor ting er som de er, men tråder som tar opp problemstillinger som utfordrer status quo (og er vanskelige å forsvare) dør i fravær av oppmerksomhet.
Vis hele sitatet...

Tilsynelatende ja, slett og begredelig journalistikk i innlegget fra DN. Bare påstander og som leserinnlegg går det klar av redaksjonelle krav. Det er full offentlighet rundt disse støtteordningene så hvorfor ikke vise til noe mer konkret enn sensjonell analyse/statisikk aka triksing med tall?

Mitt engasjement i saken er som direkte berørt og jeg er blitt sablet ned med mine meninger i en viss annen tråd.

For å ta påstandene om kulturstøtten så stemmer det at bl.a. Kurt Nilsen var av de første til å få noen mill av en pot på 500 mill i slutten av oktober. Pengene skulle dekke en juleturne blant annet i Oslo Spektrum. Det er jo ikke akkurat gratis å leie seg inn på sånne steder. (samfunns)engasjementet skal jeg si deg var skyhøyt når dette ble kjent, det kokte mildt sagt over hele linja. Støvet har likevel lagt seg for et par måneder siden da mye av dette skjedde i en tid med forberedelser til juleturne/julekonserter. Så ja jeg vil gjerne debattere dette men 3 måneder gamle sensasjonsnyheter er ganske uinteressant for meg.
Såvidt jeg husker så var det også slik at de pengen kurt nilsen fikk, de gikk jo ikke "rett i foret" for nilsens del. Det koster jo litt å reise på turne, det er bookinger, lydtekniker, lysmestere, leie av utstyr, crew osv. Det ble vel ganske mange enkeltmannsforetak som fikk sin del av potten som ble betalt til Nilsen.

Også for kulturstøtten så var vel ikke tallene tatt ut av lufta. De måtte nok ha med en oppstilling på kostnader i søknaden, og sikkert vise til hva de har solgt av billetter på tilsvarende tilstelninger tidligere. Men også blant artister og de som supplerer artistene så ble det nok endel som fikk en kraftig smell på inntekt pga corona. De som var nye i gamet som ikke hadde fult regnskapsår feks. Eller som av div årsaker gikk i rødt året før.

@stepry Debatten kan vi gjerne ta, jeg får lese meg opp nå og lytte til podcasten før jeg lirer av meg mer i tråden så jeg får heller komme tilbake i morgen.

@extrawelt ja viktig at folk bruker stemmeretten sin, og det er vel greit med et bytte nå vel? Jeg kjenner jeg er lei av den gamle visa til høyregjengen. Bare de rike får nok skattelette så blir alt så meget bedre. Den sittende regjering har jo i stor grad fremstått som Robin Hood i revers. De har tatt fra de som lite har og dekket bordet til de fete med ennå mere mat selv om tjukkasgjengen var velforsynt allerede. Økte skattene til de som hadde lavest inntekt, reduserte bostøtten, sendte svært mange ut i fattigdommen når AAP plutselig ble kuttet, uten at de hadde en plan med alle de som ble rammet. Men de som alt hadde fulle lommer, de fikk jommen meg mer på kistebunnen.
_abc_ kom du frem til noe?

Beklager til de som føler at dette innlegget kun var til for å promotere podcasten. Jeg syntes temaet er spennende, og vil gjerne høre andres refleksjoner.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Såvidt jeg husker så var det også slik at de pengen kurt nilsen fikk, de gikk jo ikke "rett i foret" for nilsens del. Det koster jo litt å reise på turne, det er bookinger, lydtekniker, lysmestere, leie av utstyr, crew osv. Det ble vel ganske mange enkeltmannsforetak som fikk sin del av potten som ble betalt til Nilsen.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer, det var det jeg mente med å eksempelvis å leie seg inn i Oslo spektrum med begrensing på 200 solgte billetter. Det er vel en startpris på flere hundre tusen. Da får du et flatt gulv å bygge scene på. Leie inn full produksjon med teknikk, lyd, lys og mannskap. 2-3 semitrailere pakka med siste teknologi på markedet er ikke uvanlig for et sånt arrangement. Folk trur dette gjør seg selv, er gratis fest og moro men dette er næring og livsverket for mange.

Ett av hovedstadens 3 store aktører gikk tidlig konkurs i mai 2020. Konsertleverandør går konkurs etter å ha fått kontantstøtte: – For lite og for sent


Også for kulturstøtten så var vel ikke tallene tatt ut av lufta. De måtte nok ha med en oppstilling på kostnader i søknaden, og sikkert vise til hva de har solgt av billetter på tilsvarende tilstelninger tidligere. Men også blant artister og de som supplerer artistene så ble det nok endel som fikk en kraftig smell på inntekt pga corona. De som var nye i gamet som ikke hadde fult regnskapsår feks. Eller som av div årsaker gikk i rødt året før.
Vis hele sitatet...
Det kreves full dokumentasjon her ja. Det er helt riktig og pengene utbetales ikke uten dette. Endringer i budsjett/dokumentasjon endres tilsvarende i utbetaling osv.


Full oversikt over alt fra Kulturrådet: https://www.kulturradet.no/

Søk:

https://www.kulturradet.no/stotteord...rarrangementer

Se tildelinger:

https://www.kulturradet.no/stotteord...et/tildelinger
Sist endret av Dough; 29. januar 2021 kl. 09:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Litt svakt å sammenligne krone for krone mot bedrifter som har alt fra 1 til 10 000 ansatte.

Om du regner ut koronastøtten basert på antall ansatte i bedriftene, hvordan ser tallene ut da?

Det jo helt klart at en bedrift med 5000 ansatte vil ha større behov målt i kroner enn en bedrift med 2 ansatte som selger votter.

Det som faktisk ville være interessant å vite er hvor mye utbytte bedriftene har tatt ut de siste årene.
Dersom en bedrift har gått hundrevis av millioner i overskudd men ikke har penger på konto så bør det ringe noen bjeller.

En annen ting å se på er at mange innehavere av småbedrifter og oppstartsbedrifter ikke tar ut lønn og derfor har de fått en smell når koronastøtten skal deles ut da de ikke kan vise lønnsutgifter tidligere år. Det foregår også en del kreativ regnskapsføring hos mindre bedrifter (gjerne oppstartsbedrifter) som sikkert var lurt for 2 år siden men som svir i dag.

DDE - Det er litt smålig å vise til at DDE har fått 13 millioner i støtte, det nevnes ikke at DDE også består av 12 personer, så da er plutselig ikke støtten såååå høy.

Å late som at Alan Walker er en enkeltperson blir nesten litt latterlig.

Her er det noen som har plukket ut de tallene de vil for å støtte sitt eget argument, det er ikke en kilde jeg ville brukt som fakta.
Sist endret av random105675; 29. januar 2021 kl. 09:55.
Bra du nevner det med støtte til musikere. Min far er musiker i både band og solo, og han får ikke ei krone i større. Derimot får store artister, flere millioner. Hvor er logikken? De største artistene vasser jo i penger uansett..
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Bra du nevner det med støtte til musikere. Min far er musiker i både band og solo, og han får ikke ei krone i større. Derimot får store artister, flere millioner. Hvor er logikken? De største artistene vasser jo i penger uansett..
Vis hele sitatet...
Hvorfor får han ikke støtte?

Hvis han har hatt inntekt som selvstendig næringsdrivende musiker så har han krav på kompensasjon for tapt inntekt.

https://www.nav.no/person/selvstendig-naeringsdrivende/

Det kan også som jeg har linket til søkes kompenasjon som stimulering for arrangement/spillejobber.
Sist endret av Dough; 29. januar 2021 kl. 14:34.
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Bra du nevner det med støtte til musikere. Min far er musiker i både band og solo, og han får ikke ei krone i større. Derimot får store artister, flere millioner. Hvor er logikken? De største artistene vasser jo i penger uansett..
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke for å redde artistene, det er for å dekke opp faktiske utgifter og tapte inntekter.

Men jeg er enig at man bør forvente at artister som drar inn millioner i året har en viss buffer de kan klare seg på i dårlige tider.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men det er jo ikke for å redde artistene, det er for å dekke opp faktiske utgifter og tapte inntekter.

Men jeg er enig at man bør forvente at artister som drar inn millioner i året har en viss buffer de kan klare seg på i dårlige tider.
Vis hele sitatet...
Jepp, og selv om de ikke er megakjendiser så har de også ganske høye utgifter, men likevel får de ikke støtte.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av mordi123 Vis innlegg
Bra du nevner det med støtte til musikere. Min far er musiker i både band og solo, og han får ikke ei krone i større. Derimot får store artister, flere millioner. Hvor er logikken? De største artistene vasser jo i penger uansett..
Vis hele sitatet...
Du nevner særdeles lite som kan tegne et bilde om hvor mye støtte han/de evt skulle få.

Jeg jobber i kulturbransjen selv, er heldigvis fastansatt og frilanser litt nå og da, så jeg har fått helt vanlig støtte når jeg var permittert. Det er sant at mange frilansere har glidd i mellom sprekkene angående støtte, og her har regjeringen mye å ta tak i, men sammenligningen din blir tåpelig, og her er hvorfor:

La meg sammenligne med f.eks D.D.E.
Bandet består som sagt av 12 mennesker, men det nevnes ikke noe om Instrumentteknikere, pyro-, lys-, lydteknikere, management og sjåfører.
De få artistene som har våget seg ut for å underholde har vært helt avhengig av støtten de fikk: Etter mye møter med advokater etc så finner vi ut at corona-krisen ikke er en "Force majeure"-situasjon. Altså en så ekstraordinær situasjon at en eller begge parter fratas ansvar.
Så, det vil si at om konserthuset avlyser forestillinger som allerede er booka, så står de ansvarlig økonomisk.
Det skal ikke mange arrangementer som avlyses slik før kontoen til et konserthus er bunnskrapt, så man legger ansvaret over på arrangøren (noen ganger mellommenn som booker artist, lokale, utstyr og tjener på overskudd fra billettsalg).

Det var et band vi ikke visste om skulle spille før dagen før konserten, pga de måtte få svar fra staten om de fikk støtte (de fikk støtte, og de spillte konsert).

Må også nevne de stakkarene som sitter i booking avdelinga som daglig må ta i mot telefoner fra frustrerte utagerende kakser som skal prøve å guilt-trippe de til å ta mer økonomisk ansvar, det er endel ufyselige hæstkuker der ute.

Så, bildet flere har av at det er en artist, eller et band som sitter så stinn av penger at tusenlappene omtrent skvises ut av sømmene i buksa er ganske feil: Pengene går for det meste til betaling av de som arbeider rundt bandet.
Har ikke noe å melde av verdi.
@Dodecha, @Rosander og @Dough har forklart veldig godt så selv om ikke kom så langt at jeg fikk lest artikkelen så tenker jeg om det skal bli noe debatt av dette så må det komme noe konkret som viser til saker der noen faktisk er forfordelt for uten det så er vel det meste sagt i saken?


@mordi123 enkeltsaker vil det kanskje finnes. Hvordan var siste året for faren din? Gikk han i tap? Var det kanskje lite bookinger som var på plass når helvete brøt løs?

Om han hadde overskudd før corona og faktiske utgifter etter nedstegning slike at han tapte feks på leie av utstyr, lokale som ikke fikk inntekter pga stengt land så bør han kanskje vurdere å anke, søke på nytt evt. få hjelp til å søke og gå gjennom dokumentasjon?
Sist endret av _abc_; 29. januar 2021 kl. 20:42.
Ja det er en god forklaring på Nilsen "store støttesum". Man ser jo fort at det er mange som skal lønnes av den potten støtten utgjorde.

I forhold til det mordi123 nevnte om hans far solo aktiviteter og hans band så har vi jo absolutt null informasjon om tidligere inntekter, eller hva og hvilke tap corona medførte for ham og hans band. Men om noe føles feil er det sikkert mulig å anke, søke på nytt eller få en uhildret tredjepart til å se på saken og evt fremlegge ny og bedre dokumentasjon.

Om vi ser på støtteordningen over tid, siden det nå snart er ett år siden ordningen kom på plass så må jeg være ærlig og si at det har ganske lenge nå vært både rom og tid til å se på hvilke revideringer som kunne og burde vært gjort slik at så få som mulig ramler utenfor støtteordningen. For samfunnet er jo ikke tjent med at små bedrifter, nyoppstartede eller artister osv går personlig konkurs fordi de falt utenfor. Jeg nevnte røde tall tidligere, og jeg skjønner at de gjorde som de gjorde det i mars. Men etter at den første bølgen med støtte var utbetalt så burde det blitt sett skikkelig på akkurat den biten. Burde en kanskje brukt siste 3 år framfor siste regnskap? Burde kalkulert underskudd opp mot ordrereserve likevel gitt støtte? Det er jo noe underlig om de som har drevet nøysomt og uten gjeld blir de store taperne etter pandemien?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ja det er en god forklaring på Nilsen "store støttesum". Man ser jo fort at det er mange som skal lønnes av den potten støtten utgjorde.
Vis hele sitatet...
Ikke udelt positivt utifra opplysningene gitt, det er åpenbart noen som har hatt et særdeles godt betalt "månedsverk".
NRK skriver mer konkret om samme sak, uvisst om det er samme støtte/periode.

https://www.nrk.no/norge/fem-selskap...ten-1.15354391
Sist endret av Dough; 3. februar 2021 kl. 12:03.
Sitat av Dough Vis innlegg
Ikke udelt positivt utifra opplysningene gitt, det er åpenbart noen som har hatt et særdeles godt betalt "månedsverk".
Vis hele sitatet...
Når det gjelder kunstnere generelt så er det vel for de aller fleste vanskelig å snakke om månedslønn. Fordi inntektene varierer stort gjennom året.

Kurt Nilsens største inntekter kom de siste årene fra den lange og omfattende juleturneen. Mens han tidligere fylte store arrangementer også vår sommer og høst.

Såvidt jeg husker så ble alt av relevante opplysninger som dette vektlagt før støtten ble utbetalt. Og de har nok også sett på inntekter fra tidligere år. Kurt Nilsen halverte vel sin lønn mot tidligere år, fordi han kom dårligere ut støttemessig enn han ville gjort på billettsalget, men de han kjøpte tjenester av de skulle jo ikke lide for coronakrisen.

Personlig klarer jeg ikke se at det var feil å utbetale den summen til Nilsen, for konserter ble jo stengt ned av myndighetene. Artistene kunne jo ikke velge selv om de skulle kjøre som normalt.

Sitat av Dough Vis innlegg
NRK skriver mer konkret om samme sak, uvisst om det er samme støtte/periode.

https://www.nrk.no/norge/fem-selskap...ten-1.15354391
Vis hele sitatet...
Vel det er vel stort sett det samme som er sagt i tråden. At de som har største faste kostnader blir de som også får mest støtte. Og det er jo helt rimelig.

Det å måle det opp mot et tak på støttesummen blir jo underlig. Om det viser seg at midlene på 1000 milliarder ikke strekker til, vel da får en faktisk bare øke potten.

Men han som sier til nrk at bedriftene vil være der når krisen er over uansett støtte eller ei, kan ikke ha tenkt nøye gjennom saken. Om bedriftene ikke får betalt sine faste kostnader så ryker jo driftsmidlene. Selskapet Hurtigruten er jo ingenting om de måtte solgt skipene på billigsalg nå for å klare å holde hodet over vannet under krisen. Hva gjør de etter krisen? Ja de har kanskje klart å holde liv selve selskapsstrukturen, men om de har solgt skipene så har de jo ikke noe de kan selge senere. Samme med hotellene. Om banken tar selve hotellet, vel når krisen er over så har ingen ansatte en jobb å gå til. For det er ingen rom å leie ut.

Innen shipping så er det ikke unormalt at de skroter fartøy om det blir krise, for et ordinært salg for å holde hodet over vannet bare ville styrket konkurrerende selskaper. De kunne kjøpt skip på billigsalg eller startet et nytt selskap nesten uten gjeld.

Tror nok det er verdt å ta vare på næringslivet selv om det koster. For noe skal jo folk leve etterpå.
Sist endret av _abc_; 3. februar 2021 kl. 12:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fra den første linken du linka der:

SKEIVT: En av Norges rikeste redere betaler nesten ikke skatt, men får enorme summer i krisestøtte fra staten. Støtteordningen får hard kritikk.

Jeg lurer på om han får coronastøtta privat, eller til selskapet hans. Det er vel veldig vesentlig forskjell?

Den andre linken derimot, syns jeg er kreft.
Sist endret av Superspurv; 4. februar 2021 kl. 13:28.
For å ta den linkeni klassekampen om selskapene til reder Olav Nils Sunde. Det er faktisk ikke helt problemfritt at selskapene hans mottar så mye støtte. For disse selskapene er jo omfattet av "rederskatten", slik at de betaler svært lite skatt til fellesskapet. Det har jo redernæringen presset frem, ved at de har skremt med utflagging osv.

Pga av langt lavere skatt enn andre bedrifter så får jo også rederiene betydelig større netto når samfunnet fungerer som normalt. Som du ser i i saken i klassekampen så må en jo si at det har gått veldig bra for rederen forut for krisen. Kanskje burde rederen faktisk måtte ta større samfunnsansvar og dekke løpende faste utgifter med tidligere overskudd enn selskaper som faktisk har betalt skatt og bidratt til fellesskapet?

Ja nei jeg vet ikke, jeg er jo ikke skattejurist men jeg kjenner jeg kan sympatisere med vinklingen i klassekampen. Det virker ikke helt som rederen burde vært en av de som har mottatt mest coronastøtte. Det blir nesten litt feil, går det bra så bli all netto i hans lomme pga rederskatt, går det dårlig så kommer staten og tar regningen? Er DET bærekraftig?

Når det kommer til link nr 2 så har de jo faktisk et poeng. Det må være lov å stille krav når det betales ut statlige støttemidler. At nesten hele støtten dyreparken mottok gikk til utbytte smaker vondt. Spesielt når det er det største utbytte selskapet noen gang har tatt.
Sist endret av _abc_; 4. februar 2021 kl. 15:59.
Jeg lurer på om han får coronastøtta privat, eller til selskapet hans. Det er vel veldig vesentlig forskjell?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at hvis du er en av norges rikeste på bakgrunn av selskapet ditt - og heller ikke betaler skatt - da har du råd til å investere litt mer penger i det også. Det har tydeligvis vært penger nok privat til "Color Line stadion". Det samme syns jeg vil gjelde f.eks Olav Thon - selv om det er Thon-gruppen.

Disse folka er jo råkapitalister. Hvor blir det av risiko/gevinst? Hvis Stordalen må legge ned noen hotell så vil noe bedre og mer levedyktig oppstå. Eventuelt kan han fornye eller omstille selskapet så det møter ny etterspørsel. Hvis det er et marked vil det trenge tilbud.
Det er jo dette hele idéen de har blitt rike på er bygget rundt.
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Jeg mener at hvis du er en av norges rikeste på bakgrunn av selskapet ditt - og heller ikke betaler skatt - da har du råd til å investere litt mer penger i det også. Det har tydeligvis vært penger nok privat til "Color Line stadion". Det samme syns jeg vil gjelde f.eks Olav Thon - selv om det er Thon-gruppen.

Disse folka er jo råkapitalister. Hvor blir det av risiko/gevinst? Hvis Stordalen må legge ned noen hotell så vil noe bedre og mer levedyktig oppstå. Eventuelt kan han fornye eller omstille selskapet så det møter ny etterspørsel. Hvis det er et marked vil det trenge tilbud.
Det er jo dette hele idéen de har blitt rike på er bygget rundt.
Vis hele sitatet...
Jeg kunne ikke vært mer enig. Regjeringen gjør det ALT for lett for de rike. Her er enda en sak som fremmer dette synspunktet: https://borsen.dagbladet.no/nyheter/...r-mye/73359264

og denne: https://www.nrk.no/norge/fem-selskap...ten-1.15354391

Dette er ikke rettferdig.

Jeg setter pris på å lese deres refleksjoner, fra begge sider.
Vel den saken fra børsen.no er jo noe som har har blitt diskutert på ellevte måned nå. Skal støtten betales ut som ren støtte, eller burde en kanskje heller sett på støttet eller deler av støtten som et lånetilskudd som skal betales tilbake senere?

Det var lett å ha forståelse for at frisørene feks fikk støttet. De ble jo faktisk nedstengt og hadde ikke noe valg. Men at reder Sunde som vel egentlig må sies å være en skattesnik som i gode tider soper til seg selv og sine mest mulig skal bli overøst med penger blir uforståelig. En som i medgang soper i masse ekstra netto pga lav skatt bør holdes mer ansvarlig for selv å dekke inn tap i kriser. For de har jo veldig dype lommer, blant annet pga rederskatten. Er det fellesskapets plikt å sikre driften, mens rederen høster alt overskudd i medgang?

Artikkelen viser jo også at det er selskaper som ikke var berørt av kravet om å stenge ned driften som også får millionstøtte, som seismikk selskapet PGS. Ja krisen påvirker også det selskapet, men er det nasjonens plikt å støtte med direkte pengeinnsprøytning eller burde kanskje deler eller hele blitt gitt som offentlig lån? Om en ser på historiske tall for PGS så har de store overskudd i medgang. Er ikke litt av greia med overskudd at en setter midler tilside til en regnværsdag? For det er vel strengt tatt ikke bærekraftig drift over tid om eierne betaler ut så store utbytter hele veien at det kun er eierne som nyter godt av overskuddet?

Hurtigruten er jo blitt et "problemselskap" på mange områder. De har grint seg til spesielle muligheter i forkant av krisen. De seiler selv ruter langs norges kyst med utenlandsk mannskap og lave lønninger, og det er så til de grader problematisk at jeg blir målløs. Måten Hurtigruten sniker på er at de har lagt inn havnestopper i Tyskland, men det er ikke reelle anløp. Skipene legger til kai uten at passasjerer får muligheten til å gå iland. Disse havnene er rutens start og stopp kun fordi Hurtigruten da kan snike seg unna norske lønninger på mannskapet. Dermed bidrar Hurtigruten til å undergrave norske lønninger. En av storeierne i Hurtigruten er jo ofte i media og prater seg varm om det kan gi ham fordeler. Den ikke ukjente hotellkongen P.Stordalen som også i sine hoteller har en fet brannslange heller enn sugerør inn til støttepengene.

Turbokapitalister er så voldsomt svære i medgang, og straks det blåser litt så krever de støtte fra staten. Det ville nok tjent samfunnet, solidaritetsfølelsen og vår felles moral om det både ble stilt krav til selskapene som mottar støtte og også om det hadde blitt jobbet litt hardere med hvordan støtten skal forvaltes (les utbytte) og også om støtten faktisk må betales tilbake når ting snur.

Det blir kanskje litt feil av meg å trekke ut konkrete bedrifter i denne saken. For selvfølgelig så søker alle som kan søke om støtte. Det er altså regjeringen og også stortinget som må ta vurderingen av hvordan støtten skal forvaltes. La oss si at pga av vaksine så er samfunnet tilbake til normalen neste år. I en optimal støtteordning så ville det da kanskje vært krav til selskaper som mottok støtte at de neste x antall år skal det ikke taes utbytte. Det burde kanskje også være naturlig at selskapene i normal drift må starte tilbakebetalingen av støtten.

Finanskrisen er jo et stjerneeksempel på sløsing med støttepenger. Milliarder av fellesskapets midler ble sløst vekk på banker og finansselskaper som i stor grad brukte pengene til å gi lederne feit lønnsøkninger og enorme bonuser. En viss edruelighet når det kommer til krisestøtte burde man dermed forvente. Men det ser ikke ut til at det skjer denne gangen heller.