Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3049
I går ble det gjort meg bekjent at Netcom har åpnet et ormhull som knytter nåtiden sammen med fremtiden. De tilbyr nemlig en tjeneste som gjør at du kan ringe deg selv... i fremtiden. Hva skal man med dette? Det er det ingen som vet. Før du fortsetter, sjekk ut Netcoms fantastiske ormhull her: ungdom.netcom.wox.no/fremtiden/ (copy-paste URL så nFF ikke blir referer). Gå gjerne gjennom hele prosedyren så du skjønner hva det dreier seg om.

Man skulle tro at den gamle mannen faktisk har bodd på det taket hele sitt liv - på ekte. Enten er han en ekstremt god skuespiller, eller så er han så senil at han har glemt at han blir filmet. Uansett så er Netcom's nyeste forsøk på å være kule blandt de yngre mildt sagt underholdende.

Men poenget med denne tråden er ikke at den gamle mannen er usedvanlig festlig - det er at verifikasjonskoden du får oppgitt på din mobiltelefon nemlig ikke er verdt en dritt. Ved å replikere dataene som blir sendt, og rett og slett hoppe over verifikasjonssteget, kommer vi utenom dette. Jeg har laget et "proof of concept" for å eksponere dette enorme sikkerhetsormhullet: http://dexter.imma.gr/netcom/. Du kan oppgi ditt eget telefonnummer eller du kan oppgi et annet. Uansett vil telefonen bli oppringt på tross av at du ikke gjør en dritt med sikkerhetskoden du får oppgitt.

Åpne scriptet og skriv inn ønsket telefonnummer og dato og tid for fremtidsanropet. En irriterende PHP-bug som jeg ikke klarer å fikse gjør at ingenting blir skrevet til skjermen før alt er ferdig. Det ser ut som at scriptet henger seg, men vær tålmodig - den jobber og alt går som det skal. Du får straks en melding fra Netcom med verifikasjonskode som du bare kan ignorere. Etter litt blir du oppringt av et +45-nummer hvis stemme kan minne litt om den skrullete mannen på taket. Du får beskjed om å lese inn din fremtidsbeskjed og trykke på firkant. Etter at du har gjort det, vil scriptet straks bli ferdig og printe ut all informasjonen som du egentlig skulle fått fortløpende, inklusive en link til klippet du nettopp spilte inn.

Hva skal du med dette? Egentlig er hele denne greia totalt ubrukelig, men jeg har laget en liste over ting som kanskje kan være morsomt med dette:
- Klippet du spiller inn lagres på en internettadresse du får oppgitt, så dette gjør at du plutselig har fått deg enda en mikrofon og serverplass til alt du spiller inn.
- Vi kan poste alle morsomme klipp vi spiller inn i denne tråden for å ha noe å prate om.
- Du kan telefonterrorisere folk så mye du vil og så ofte du vil og det vil ikke koste deg en dritt. Og hvis de faktisk gjør som Netcom sier, altså snakker inn en beskjed og trykker på firkant, så får du høre klippet via linken.
- Hvis du har en venn på besøk som du vil bli kvitt kan du kjøre scriptet på deg selv, og når telefonen din ringer, sier du "Hva, krise på jobben? Jeg MÅ komme nå? Ja vel, da..." Så har du en unnskyldnign til å kaste ut "vennen" din.

Kildekoden til scriptet kan lastes ned via en link i scriptet. Hvis noen kan fikse slik at informasjonen skrives ut fortløpende, er det fint.
I like turtles
Skyfex's Avatar
For å repetere fra MSN:
Du hacker de mest meningsløse ting Hvordan finner du disse teite sidene? >_<

Men kan vel få noe moro ut av det.
tittel
dexter's Avatar
Trådstarter
Forsøk på apelyder (elendig signal).
Sist endret av dexter; 14. august 2007 kl. 21:09.
Jeg synes dette er veldig morsomt jeg, en kul ide, selv om den ikke er veldig ny.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Haha genialt Ikke mange bruksområder for det tho, men morsomt
Høres fett ut, men får ingen verifiseringskode fra jævlene!
haha^^ moro det her. sende til alle i kontaktlista så dem blir oppringt av segselv til lørdag klokka 0600 xD
Det som hadde vært genialt, var å fått laget en javaversjon (eventuelt en .sis til s60) som man kunne lagt inn på mobilen. Da hadde man bare trengt en internettilkobling på mobilen for å ringe seg selv opp igjen i situasjoner som dette kunne vært nyttig.
Hehe, gøy.
"Du var Forelsket da du ringte deg selv. Du trodde du ville bo Foreldre, date Ingen, se TV på TV og at du ville være Idealist. Hilsen Netcom"
Vis hele sitatet...
Sist endret av jonarnev; 14. august 2007 kl. 21:50.
et. En irriterende PHP-bug som jeg ikke klarer å fikse gjør at ingenting blir skrevet til skjermen før alt er ferdig
Vis hele sitatet...
Det funka når jeg la inn php-fila på egen webserver
tittel
dexter's Avatar
Trådstarter
< skyfex> got url?
< dexter_> http://ungdom.netcom.wox.no/media/mp...c3a6fa3b82.mp3
< dexter_> skyfex: det beste er at kl 5 i natt så kommer telefonen din til å ringe og så spiller netcom det klippet for deg
< dexter_> hahahahhaha

Edit: Det er vidarlos server. Ulldott sin har samme problemet. Å kjøre lokalt har fungert hele tiden her også.
Sist endret av dexter; 14. august 2007 kl. 22:13.
Sitat av PepsiCo
Det funka når jeg la inn php-fila på egen webserver
Vis hele sitatet...
Det samme gjorde det her, det må være noe galt med konfigurasjonen på serveren til Dexter.
Lurer på hva som skjer om jeg bor i et annet land og en annen person har fått tlf nr mitt når beskjeden sendes...
Morsomt hvordan tjenesten faktisk faker opptattsignalet man får ved analoge telefoner når det legges på
Hehe, jeg visste du kom til å finne på noe kødd med den sia
tittel
dexter's Avatar
Trådstarter
Det ser ut som at Netcom har oppdatert greia si, for jeg får "Secure token failed." som tilbakemelding. De sjekker sikkert verifiseringskoden.

Jeg tar all credit for at Netcom oppdaterte sikkerheten sin.
Sitat av dexter
Det ser ut som at Netcom har oppdatert greia si, for jeg får "Secure token failed." som tilbakemelding. De sjekker sikkert verifiseringskoden.

Jeg tar all credit for at Netcom oppdaterte sikkerheten sin.
Vis hele sitatet...
Du burde nesten sende mail og si at du var snill og fikk dem til å fikse sikkerheten?
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg må nesten dra opp denne gamle tråden igjen. Fikk for en liten time siden en oppringning fra et +45 nummer, og tok telefonen, dog litt skeptisk. Viste seg at det var en beskjed jeg hadde spilt inn vha denne tjenesten for rundt to år siden. Morsomt!
Yep, jeg fikk gratulasjoner fra meg selv på bursdagen min. Kjempehyggelig!
Dette er jo en genial vekkerklokke i tillegg til mobilklokken
Gratulerer med dagen=)
virker det på telenor ?